تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812628574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيانيه پنچمين جشنواره قلم زرين


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: بيانيه پنچمين جشنواره قلم زرين
تهران / واحد مركزي خبر / مكتوب 1387/04/13
پنجمين جشنواره قلم زرين عصر امروز با برگزاري مراسم اختتاميه و صدور بيانيه به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، متن كامل اين بيانيه به شرح ذيل است:
پروردگار متعال را از صميم و سويداي دل سپاس مي گذارم كه توفيق داد تا كارنامه دو سال كوشش ادبي و تحقيقي اهالي فرهنگ را در پنجمين جشنواره قلم زرين به بوته داوري بسپاريم.
در اين جشنواره كه به سياق جشنواره هاي پيشين بر محور كتاب هاي شعر ، داستان و تحقيق ادبي سامان يافته است ، مجموعه آثار سال هاي 85 و 86 بررسي شد تا اين دفتر پر برگ و بار ، برگ هاي زرين خود را باز شناسد .از اين رو هيات داوران ، آثار هر سه حوزه ياد شده را با شيوه نامه هايي روشمند سنجيد تا داوري به مثابه فرايندي علمي و اخلاقي در دستگاه سنجشي واحد و بر پايه محك ها و سنجه هايي منسجم صورت پذيرد .
داوري از جنس و ماده نقد است و بسياري برآنند كه هر حكمي كه بر نقد جاري است ، بر داوري نيز مي توان جاري كرد .
براين اساس ، گزينش داوران جشنواره قلم زرين با لحاظ تجربه و دانش نظري ايشان در مقوله نقد ادبي صورت گرفت .
همچنين كوشش شد تا در هر يك از چهار فرايند سرند نخستين ، غربال آثار برتر ، گزينش نامزدها و سرانجام انتخاب برترين آثار ، شيوه نامه ارزيابي به تناس حجم كتابها و دقت لازم در هر مرحله تغيير يابد .
چنان كه مرحله نخست با رويكرد سلبي و آسيب شناسانه و دو مرحله پاياني با روش تحليلي و انتقادي همراه بوده است .
هيات داوران با وقوف به آن كه اقناع نخبگان فرهنگي و ادبي كشور ، بايسته ترين شرط جوايز ادبي است ، از آغازين روزهاي كار خود اسامي داوران ، معيارهاي داوري و نيز جزئيات شيوه كار خود را با رسانه هاي گروهي در ميان نهاد تا زمينه براي شفافيت هر چه بيشتر روند داوري ها فراهم آيد ؛ چنان كه اكنون نيز اعلام آمادگي مي كند تا با برپايي نشست هاي نقد و بررسي ، دلايل انتخاب آثار برتر را شرح داده ، نظرگاه هاي خود را در قبال آثار بازمانده از انتخاب بيان كند .
هيات داوران در حوزه شعر ، آثاري را به عنوان نامزد جشنواره برگزيده كه به رويكردهاي متنوع و گاه متضاد در اين حوزه تعلق دارند ؛ در اين بخش ميزان تسلط شاعر بر زبان فارسي ، وحدت بر سازگاري دروني ، تاثير و انگيزش عاطفي ، خيال فعال ، پشتوانه فرهنگي و رويكرد شاعرانه به مضامين آرماني ، معيار بوده است .
به باور هيات داوران بخش شعر ، هر چند در بين دفترهاي سال هاي 85 و 86 ، آثاري چند - از جمله نامزدهاي اين بخش - در بروز بخش قابل توجهي از ظرفيت هاي پيش گرفته توفيق يافته اند ، اما فقر مضامين نو همراه با ضعف در ايجاد فرم ذهني منسجم و وحدت دروني در اشعار بسياري از دفترهاي اين دو سال به چشم مي آيد .
در حوزه داستان در محدوده سال 85 ، هيات داوران در دايره معيارهايي چون تازگي و ارزش درونمايه ، استحكام و انسجام طرح داستاني ، پرداخت عمومي ، شخصيت پردازي و نيز تناسب و زيبايي لحن و نثر اثر ، هيچ يك از آثار را واجد دست كم 85 از مجموع 100 امتياز لازم و در نتيجه حائز رتبه برتر نشناخت .
به باور هيات داوران به رغم پيوند مضمون و درونمايه برخي آثار داستاني اين سال با موضوع انقلاب اسلامي و دفاع مقدس ، رويكرد غير آرماني برخي و ضعف در ارزشهاي داستاني برخي ديگر ، مانع از معرفي آنها به عنوان اثر برتر بوده است .
در مقابل كسب امتياز مشابه و ارزشهاي همتراز ساختاري از سوي دو اثر در سال 86 موجب شد تا هيات داوران هر دو را به عنوان آثار منتخب اين دو سالانه برگزيند .
همچنين به باور هيات داوران بخش پژوهشي ادبي ، عمده آثار قابل توجه اين بخش به ويژه از حيث نوآوري در موضوع و قابليت رجوع به عنوان ماخذ در سال 86 تمركز يافته اند ؛ آثار اين سال در نسبت با پژوهش هاي سال پيش از خود ، در مجموع ، از لحاظ وجه كاربردي ، روشمندي ، رويكرد پديدار شناسانه و ارائه نظر يا نظريات تازه پر برگ تر و نيز پربارتر بوده است .
جامعيت ، مانعيت ، استخدام معيار ، تحرير محل نزاع ، بهره مندي از سازمان سخته علمي ، نقد منطقي اجزاي پژوهش ، منبع شناسي و گويا سازي منابع ، تبويب ، فصل بندي ، نمايه سازي و نثر پاكيزه تحقيقاتي از جمله معيارهاي بخش پژوهش ادبي است كه هيات داوران ، دو اثر منتخب خود در اين بخش را واجد تركيبي متوازن از غالب شاخص هاي پيش گفته مي داند .
در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه ظرفيت و بضاعت حقيقي اهل قلم متعهد ، فراتر از آثاري است كه اين جشنواره برگزيده است و اميد دارد كه به امداد رباني و عنايت خاصان درگاه حق ( عليهم السلام ) و نيز بهره گيري از ظرفيت هاي موجود ، لحظه هر لحظه و روز ، هر روز ، عمق ، تنوع و غناي آثاري از اين دست فزوني گيرد .
صدا و تصوير دارد.
كد: 0001/10107/135
 پنجشنبه 13 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن