تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821324236




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزنامه صهيونيستي جروزالم پست گزارش داد:ايران قادر به اخلال در اقتصاد اروپا و چين و تهديد نظامي امريكا و اسرائيل


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: روزنامه صهيونيستي جروزالم پست گزارش داد:ايران قادر به اخلال در اقتصاد اروپا و چين و تهديد نظامي امريكا و اسرائيل
علاوه بر تهديدات اقتصادي، ايران قادر است در بخش نظامي نيز براي امريكا ايجاد مشكل كند و حملات تلافي جويانه اي عليه نيروي هاي امريكا در عراق انجام دهد. ايران مي تواند منافع امريكا و متحدانش حتي اسرائيل را در تمام نقاط جهان به خطر اندازد.
يك روزنامه صهيونيستي در مقاله اي به قلم "داگلاس بلومفيلد" با عنوان "آيا خلع سلاح كره شمالي به اسرائيل كمكي خواهد كرد؟"، خاطرنشان كرد اگرچه پيونگ يانگ در قبال دريافت امتيازات زيادي حاضر به توقف برنامه هسته اي اش شده است اما وضعيت ايران كاملاً متفاوت است و اين كشور مي تواند با منابع نفتي و نظامي خود منافع امريكا، اسرائيل و متحدانشان را در هر نقطه از جهان به خطر اندازد.

به گزارش رجانيوز به نقل از جروزالم پست، جورج بوش هفته گذشته اعلام كرد كره شمالي موافقت كرده است ادامه برنامه غني سازي خود را متوقف كند. شايد بتوان اين دستاورد بوش را يكي از مهمترين دستاوردهاي او در زمينه سياست خارجي دانست، به شرط اينكه كره شمالي تا آخر بر سر حرف خود باقي بماند و نخواهد تغيير رفتار دهد.

اما بوش به منظور دستيابي به اين توافق نه چندان روشن، مجبور به واگذاري چندين امتياز به طرف مقابل خود شده است. گواهينامه بهداشت كشتيراني براي بخش محدوديت هاي تروريستي، برداشتن محدوديت هاي تجارتي، پرداخت چندين ميليون دلار بابت تخريب برج خنك كننده تأسيسات هسته اي يونگ بيون، ارسال بيش از نيم ميليون تن مواد غذايي اوليه همگي جزء امتياز هاي واگذار شده توسط امريكا محسوب مي شوند.

كره شمالي يكي از متحدان ايران و سوريه است كه در ساخت نيروگاه و تأسيسات هسته اي سوريه نيز به اين كشور كمك كرده بود. اين نيروگاه پاييز گذشته توسط نيروهاي اسرائيلي مورد حمله قرار گرفت. درست است كه توقف، فرونشاندن و كنترل تأسيسات هسته اي كره به طور مستقيم بر ايران تأثيري ندارد ولي اين امر باعث مي شود كه اسرائيل كمي اميدوار باشد.

اما به هر حال، شباهت ها و اختلافات مهم و زيادي بين موقعيت ايران و كره شمالي وجود دارد:

كره شمالي كشوري ضعيف است و از نظر نظامي شايد براي ژاپن و كره جنوبي تهديدي به نظر آيد اما براي امريكا خطري ندارد. در عوض ايران يكي از ثروتمند ترين كشورهايي است كه داراي منابع غني نفتي مي باشد و در خاورميانه نيز از موقعيت استراتژيك بسيار ويژه اي برخودار است.

ايران كشور بزرگي با ثروت فراوان و تنوع بسيارزياد است و قادر است با قطع صادرات نفت خود به چين و اروپا كه بيش از 80 درصد نفت مورد نياز خود را از حوزه خليج فارس بدست مي آورند، اقتصاد آنها را به كلي مختل كند و با عث مشكلات عديده اي براي آنها شود.

همچنين علاوه بر تهديدات اقتصادي، ايران قادر است در بخش نظامي نيز براي امريكا ايجاد مشكل كند و حملات تلافي جويانه اي عليه نيروي هاي امريكا در عراق انجام دهد. ايران مي تواند منافع امريكا و متحدانش حتي اسرائيل را در تمام نقاط جهان به خطر اندازد.

روند مذاكرات با كره شمالي توسط كالين پاول از زمان حكومت كلينتون شروع شده بود كه توسط كاخ سفيد متوقف شد و جورج بوش اعلام كرد كره شمالي جزء كشورهايي است كه امريكا آن ها را محور شرارت مي داند. وي البته ايران و عراق را نيز از آن دست مي دانست. اين ايده در راستاي مبارزه با تروريسم طراحي شده بود.

بنا بر اظهارات صاحبنظران آسيايي، بوش مذاكره مستقيم با كره شمالي را كه قصد داشت تجهيزات ساخت بمب اتمي اش را گسترش دهد، متوقف كرد اما امروز وي معتقد است داشتن 6 كلاهك هسته اي بلا مانع است.

با اين حال، پس از اينكه امريكا از مذاكره مستقيم در مورد توقف برنامه هسته اي پيونگ يانگ با همكاري روسيه، كره جنوبي، چين و ژاپن نااميد و مذاكرات متوقف شد، ناگهان همه چيز عوض شد. هنگامي كه بوش رئيس جمهور امريكا شد، كره شمالي قدرت هسته اي نبود اما اكنون پيونگ يانگ داراي قدرت هسته اي است.

به گفته صاحبنظران امريكايي در حوزه ايران، امريكا براي گفتگو با ايران آن قدر پيش شرط هاي احمقانه قرار داد كه هيچكدام پذيرفته نشدند اما به نظر مي رسد در نهايت بدون مذاكره راهي براي متوقف ساختن غني سازي در ايران وجود نداشته باشد.

تعيين بودجه 400 ميليون دلاري براي به زانو درآوردن ايران نيز يكي ديگر از خيالبافي هايي است كه ديگر نخ نما شده و قابليت اجرا ندارد. به گفته اين صاحبنظران، به علت اعمال سياست هاي غير متمركز عليه ايران طي اين 7 سال، عملاً ارائه سياست منسجم از سوي امريكا با بن بست روبرو شده است. تشتت نظرات ديك چني و محافظه كاراني كه طرفدار حمله نظامي هستند و مخالفان اين مسئله در وزارت دفاع (رابرت گيتس) و در رده هاي بالاي نظامي، باعث ايجاد عدم هماهنگي براي اعمال يك سياست منسجم عليه ايران شده است.

ژنرال ويليام فالون چندين بار به علت طرفداري از طرح مذاكره با ايران مورد بازخواست واقع شده است.

در انتخابات آينده نيز باراك اوباما به عنوان نماينده حزب دموكرات خواستار گفتگوي بدون شرط با ايران شده است كه به نوعي در مقابل استراتژي بوش است.

برخي كارشناسان ايراني ادعا مي كنند امريكا با سياست مذاكره راحت تر مي تواند ايران را تحت فشار قرار دهد تا سياست تهديد. البته شما قادر نخواهيد بود كه اين كار را از كانال محمود احمدي نژاد (رئيس جمهور ايران) و يا ديگر مقامات رسمي عملي كنيد بلكه مجبوريد تنها از طريق برخي روحانيون برجسته به اين امر دست يابيد.

جورج بوش هميشه از كساني بوده است كه وينسون چرچيل را تحسين كرده است، اما گويا يكي از سخنان مشهور وي را كه زماني در كاخ سفيد بيان كرده بود، فراموش كرده است: "هميشه گفتگو و مذاكره بهتر از جنگ است." ارزش امتحان كردنش را دارد.
 پنجشنبه 13 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن