تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815559970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ورزش - هر استان حداكثر دو تيم


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: ورزش - هر استان حداكثر دو تيم


ورزش - هر استان حداكثر دو تيم

ماني راهبر:ماجرا از انتقال تيم استخواندار و قديمي پاس به شهر همدان آغاز شد. سال گذشته وقتي نيروي انتظامي به‌طور ناگهاني امتياز حضور باشگاه پاس تهران در ليگ برتر را به همداني‌ها هبه كرد سر و صداي زيادي به پا شد. بسياري از رسانه‌ها و حتي مردم عادي چنين حركتي را منتج به مرگ يكي از سابقه‌دارترين نهادهاي فوتبالي ايران توصيف كردند اما پاس در همدان وضعيت بهتري پيدا كرد و در پايان ليگ برتر هفتم فضا به‌گونه‌اي بود كه انگار پاس سال‌هاست كه نماينده اين شهر بوده است.

در پي واگذاري پاس به اهالي همدان و اضافه شدن ميزبان جديدي به مسابقات فوتبال ليگ برتر زمزمه‌هايي مبني بر واگذار كردن ساير تيم‌هاي بي‌تماشاگر تهراني به گوش ‌رسيد و اين جريان از روزهاي پاياني ليگ اخير شدت يافت. بحث واگذاري امتياز صباباتري، راه‌آهن، پيكان و حتي سايپا به صورت جسته و گريخته شنيده مي‌شد اما انگار شوك بزرگي لازم بود.
سپاهان نوين
بازي‌هاي پلي‌آف ليگ دسته‌ اول آزادگان كشور در شرايطي برگزار شد كه پيش از آن بسياري از هواداران فوتبال منتظر صعود تيم‌هاي اول دو گروه يعني فولاد و استيل‌آذين بودند. اما فوتبال يك‌بار ديگر ثابت كرد كه غيرقابل پيش‌بيني است و سپاهان نوين و پيام خراسان با غلبه بر حريفان نامدار خود مجوز صعود به ليگ برتر را گرفتند. اما انگار سرنوشت سپاهان نوين متفاوت بود. تيم دوم باشگاه سپاهان اصفهان از همان روزي كه صعود خود را به ليگ برتر قطعي كرد همواره به عنوان يك امتياز فروشي مطرح شد و با وجود مخالفت تشكيلات فولادسازي مباركه نهايتا سپاهان نوين به حكم وزارت صنايع تن داد و قبول كرد كه امتياز باارزش حضور در ليگ برتر را تقديم فولادي كند كه روزگاري قهرمان ايران شده بود. اين ماجرا مجددا موتور واگذاري تيم‌هاي تهراني را روشن كرد و پرونده واگذاري تهراني‌هاي بي‌تماشاگر به جريان افتاد.
حداكثر دو تيم
ديروز از اصفهان خبر رسيد كه مديران سپاهان نوين پذيرفته‌اند كه امتياز خود را به فولاد واگذار كنند. اين پذيرش البته صرف‌نظر از حكم غيرقابل بازگشت وزارت صنايع به دليل ديگري نيز معطوف بود. سران فوتبال سپاهان نوين به نقل از علي‌آبادي در نشست نمايندگان ادوار مختلف مجلس از اصفهان گفتند كه قرار است با دستور سازمان هر يك از استان‌ها تنها مجاز به تملك دو تيم در ليگ برتر باشند.
كاملا طبيعي است كه با شنيدن اين خبر، بي‌اختيار به ياد تيم‌هاي استان تهران مي‌افتيم كه سه برابر حد مجاز تعيين شده از سوي سازمان تربيت بدني هستند. بنابراين ماجراي واگذاري صباباتري به استان قم و راه‌آهن به مازندران مي‌تواند به عنوان پروژه بعدي سازمان و فدراسيون فوتبال براي گسترش فوتبال در سراسر ايران تلقي شود.
اين پيش‌فرض البته براي اصفهان كه هم‌اكنون حتي امكان ارائه سرويس مناسب به يك تيم را هم به سختي دارد مناسب به نظر مي‌رسد. در واقع در استاني كه يك ورزشگاه نه‌چندان مناسب مثل فولادشهر به تنهايي بار برگزاري مسابقات را به دوش مي‌كشد محدود كردن تعداد تيم‌ها ايده مفيدي است اما ظرايف ديگري نيز در اين بين وجود دارد.
تيم‌داري به شرط ورزشگاه
اين‌طور كه پيداست در ورزش ايران مبناي توسعه از ساخت ورزشگاه به تشكيل باشگاه است. گرچه به نظر مي‌آيد كه تشكيل نهاد مردمي مثل باشگاه فوتبال و راه‌اندازي ورزشگاه مناسب معمولا به موازات يكديگر توسعه مي‌يابند اما در ايران انگار ورزشگاه داشتن مقدم بر تيم داشتن است. به همين دليل در شرايطي كه چند ورزشگاه جديد در شهرهاي مختلف افتتاح شده به نظر مي‌آيد مديران ورزش را بر آن داشته كه با فرستادن يك تيم فوتبال به اين شهرها مي‌خواهند رونقي به سكوهاي نو نوار و جديد آن ورزشگاه و آن شهر ببخشند. حالا اگر تيم جديد چندان هم متكي به نيروهاي بومي آن شهر نبود، مهم نيست.
بر همين اساس به نظر مي‌آيد كه سپردن امتياز صباباتري به استان قم يا واگذاري احتمالي يك تيم ديگر به كاشان، اردبيل يا زاهدان در حكم اجرايي كردن چنين ايده‌اي است.
اما در اين ميان چالش جديدي شكل مي‌گيرد كه آيا چنين راهكاري به‌طور قطعي منجر به توفيق يك تيم فوتبال نوپا در يك شهر كم‌سابقه خواهد بود يا نه؟ به‌طور مثال سپردن امتياز صباباتري به شهر قم كه هنوز يك ورزشگاه مساعد و مناسب ندارد چقدر مي‌تواند مفيد باشد؟ يا اينكه اگر تبريزي‌ها تيم پيكان را در اختيار بگيرند چقدر شانس حفظ آن را خواهند داشت؟ مگر نه اينكه آنها 10 سالي است كه نتوانسته‌اند حتي يك‌بار يكي از سه تيم فعال خود در ليگ يك را به ليگ برتر بياورند.
كلك قديمي
در اولين دوره‌هاي برگزاري جام تخت جمشيد در دهه 1350 مسوولان وقت فدراسيون فوتبال براي كاستن از هجوم تيم‌هاي تهراني به مسابقات طرح جالبي را به كار بردند. در آن دوران كه هفت تيم جام از تهران بودند قرار بر اين شد كه در پايان فصل در هر صورت آخرين تيم تهراني در جدول به دسته پايين‌تر سقوط كند و به همراه آن تيم ته جدولي هم راهي دسته دوم شود. به اين ترتيب و در عرض چند سال طيف باشگاه‌هاي فوتبال وسيع‌تر و مقدار خاستگاه‌هاي آنها بيشتر شد.
اما به نظر مي‌رسد در طرح جديد سازمان تربيت بدني ماجراي سقوط و صعود تيم‌ها از ليگ برتر به دسته اول و برعكس در محاسبات اخير لحاظ نشده است. به هر حال اگر فصل بعد نيز يك تيم جديد از اصفهان يا شيراز بتواند شرايط حضور در ليگ برتر را پيدا كند آن وقت چه برنامه‌اي براي متعادل كردن تيم‌ها و حفظ قانون «هر استان حداكثر دو تيم» به وجود خواهد آمد؟
به شروع هشتمين دوره ليگ برتر فرصت زيادي باقي نيست اما به نظر مي‌آيد تحولات جديدي در فوتبال باشگاهي ايران در راه است.
 پنجشنبه 13 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن