تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802690092




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي: با بسته پيشنهادي ايران روند جديدي از تحولات در حال وقوع است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: متكي: با بسته پيشنهادي ايران روند جديدي از تحولات در حال وقوع است
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): وزير امور خارجه ايران در پاسخ به اين پرسش كه آيا حالتي پيش مي آيد كه ايران با توقف غني سازي موافقت كند، گفت يك روند جديدي از تحولات در حال وقوع است و شروع اين روند جديد با بسته اي است كه جمهوري اسلامي ارائه داده بدون اينكه ما به ازايي را درخواست كند.


"منوچهر متكي" در نشست خبري در نمايندگي ايران در سازمان ملل، افزود: در اين بسته موضوعات مهمي را براي به بحث گذاشتن مطرح و اعلام آمادگي شده است و متقابلا 5 +1 بسته خودش را داده است .
وي گفت :علاوه بر محتواي اين دو بسته ، گفت و گوهايي در سفر هيات نمايندگي پنج بعلاوه يك به تهران صورت گرفته است و طرفين دارند بررسي مي كنند آيا مي توانند مداليته جديدي براي مفاهيم دو بسته طراحي كنند.
"مثلا تعيين و مشخص كردن مشتركات در دوبسته و گفت و گوهايي را در اين باره آغاز كنند. بنابر اين اجازه دهيد ما نسبت به اين روند جديد با نگاهي جامع برخورد كنيم ".
وزير خارجه افزود: در تهران مصاحبه اي داشتم و پرسيدند در توكيو ، گروه هشت چنين تصميمي گرفته است . من گفتم به پنج به علاوه يك توصيه مي كنم از گام جديدي كه برداشته اند حمايت كنند.
وي گفت :آقاي سولانا خواست بررسي كنيم ، پيشنهادات را تدوين كنيم و با توجه به نظراتي كه آنها نسبت به بسته پيشنهادي ما داده اند ما هم نظراتمان را به آنها منتقل كنيم و ببينيم آيا مي توانيم يك فرمول جديد كاري تعريف كنيم .
از وي سوال شد: شما گفتيد احتمال حمله آمريكا و اسرائيل را نمي دهيد اما در صورت چنين حمله اي پاسخ ايران چگونه خواهد بود؟
متكي گفت : ايران كشوري است كه در تاريخ 7 هزار ساله خود هيچ پيشينه اي از كشتار انساني ، توليد سلاحهاي كشتار جمعي و سابقه اي از تجاوز به كشور ديگري ندارد و آغازگر هيچ جنگي نبوده و طي ساليان طولاني گذشته همه گزارش بازرسي آژانس و اظهارات مدير كل آژانس تاييد اين است كه انحرافي در برنامه ايران ديده نشده است .
وزير امور خارجه ايران تصريح كرد: وقتي چنين كشوري مي گويد كه به دنبال سلاح هسته اي نيستم ، خوب است كه به اين گفته اعتماد كنيم .
وي اظهارداشت :ما معتقديم دوران سلاح هاي هسته اي به سر رسيده است اگر سلاح هسته مي توانست به حل مشكلي كمك كند بايد از فروپاشي شوروي جلوگيري مي كرد، ، اسرائيل را در جنگ لبنان پيروز مي كرد و بايد بتواند آمريكا را در عراق پيروز كند.
متكي گفت :ما نيازي به سلاح هسته اي نداريم . ما موقعي كه توسط صدام با كمك آمريكا و شركتهاي اروپايي مورد تجاوز سلاحهاي شييمايي قرار گرفتيم از سلاح شيميايي استفاده نكرديم .
وزير امور خارجه افزود:بنابر اين بحث سلاح هسته اي در ايران وجود ندارد. آمريكايي ها اگر از حرف ما قانع نمي شوند مي توانند به گزارش اطلاعات امنيتي خودشان كه بخشي از واقعيت را نوشته توجه كنند.
وي گفت : ما در ايران از نظام ، انقلاب و استقلال خود دفاع خواهيم كرد.
متكي در ادامه اظهارداشت :ما به عنوان سياسيون و مسوولان ديپلماسي كشور طرقي را كه براي دفاع از كشورمان تعريف كرديم روشن است .اين دفاع ، دفاع در برابر تهاجمات سياسي است ولي اگر بخواهد تهاجمات جنبه نظامي پيدا كند ، آن وقت حق سخن گفتن و اظهارنظر در كشور ما با كسان ديگري مي شود،آنهايي كه مسووليت دفاع را برعهده خواهند داشت .
وزير امور خارجه گفت :لذا ما سعي مي كنيم كه سياسيون را در دنيا متوجه كنيم ، ادبيات ما روشن است و راهكارهاي ما منطقي و قابل دفاع است و نظاميان هم ادبيات خود را دارند.
وي در ادامه اظهارداشت : بحرانهاي امروز دنيا بحرانهايي است كه بايد توجه بيشتري براي حل آنها شود.
متكي گفت : كساني فكر نكنند عقل كل هستند و آنچه كه آنها فكر مي كنند بهترين ها است . كساني در دنيا آموخته اند كه فقط بايد بگويند و ديگران گوش كنند در حالي كه به نظر من اينها نيازمند اين هستند كه گوش كردن را هم ياد بگيرند چرا كه ديگران هم ممكن است حرفهاي گفتني و شنيدني داشته باشند اگر در گذشته مي شد منطق نادرست را تحميل كرد امروز با گسترش ارتباطات در دنيا ديگر چنين امكاني وجود ندارد.
وي همچنين در جواب سوالي در خصوص رفت و آمدهاي ايرانيان به كشور گفت كه سال گذشته بيش از يك ميليون نفر از ايرانيان خارج از كشور به كشورشان آمدند و برگشتند اگر كسي در يك چنين مجموعه اي احيانا مسايلي داشته كه از سوي مراجع قانوني مورد سوال واقع شده ، مي تواند يك امر طبيعي باشد.
وزير امور خارجه افزود: مدتي قبل هم تعدادي از ايرانيان در آمريكا بازداشت شدند و چندي پيش خانواده هاي اين ايراني ها به وزارت خارجه مراجعه و خواهان حل مشكل شدند و ما از طريق سفارت سوئيس پيگير حل مشكل اين مشكل هستيم .
متكي همچنين مي گويد كه به نامه وزيران خارجه پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان پاسخ خواهد داد.
اشاره متكي به نامه اي با امضاي وزيران خارجه آمريكا، روسيه ، چين ، انگليس ، فرانسه و آلمان است كه خاوير سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا آن را بيست و پنجم خردادماه به همراه بسته پيشنهادي به وي تقديم كرد.
متكي عصر سه شنبه به وقت نيويورك و در ديدار جمعي از خبرنگاران ارشد رسانه هاي آمريكا كه در محل دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل برگزار شد، گفت: در بحث هسته اي ما همواره سعي كرده ايم برخوردي منطقي ، قانوني و مبتني بر يك نگاه سازنده داشته باشيم .
وي اظهارداشت: جديدترين تحول در اين زمينه تبادل بسته ها است. بسته ايران حدود يكماه و نيم قبل و بسته طرف مقابل دو هفته پيش ارائه شد.
بسته پيشنهادي ايران و بسته گروه پنج بعلاوه يك، ظرفيت خوبي براي كار دارند.
متكي گفت: گفت و گوهاي سولانا در تهران، گفت و گوهايي احترام آميز و قدري متفاوت با گذشته بود و ما به طور جدي، دقيق و با نگاهي سازنده در حال بررسي اين گفت و گوها هستيم .
وزير امور خارجه افزود:ما گفت و گو را اساس خوبي براي پيگيري اين بحث مي دانيم و از نظر محتوايي برخورد هيات هاي 5 +1 با بسته پيشنهادي ايران را سازنده ديده ايم.
متكي اظهارداشت : طبيعي است كه ما از گفت و گو استقبال و فكر مي كنيم زمينه خوبي براي رسيدن به راه حل مورد رضايت طرفين وجود دارد.
وي افزود:اين پيامي بود كه در نامه شش وزير هم ذكر شده بود و اينكه امكان رسيدن به يك راه حل وجود دارد و اين برخورد ، برخورد واقع بينانه اي است. ما همه اظهارات آنها و نامه را مورد بررسي قرار مي دهيم و بنابر اين ترجيح مي دهيم كه بطور تدريجي با هم حركت كنيم و زمينه هاي تفاهم را فراهم سازيم .
متكي گفت :ما در سفر سولانا به تهران ، ظرفيت هاي شروع گفت و گوها را ملاحظه كرديم و اكنون در حال بررسي هستيم و بخشي از آنها در نامه من مورد اشاره قرار خواهد گرفت ، لذا اجازه بدهيد به مرور و همراه با تحولات حركت كنيم .
*** احتمال ورود اسرائيل به درگيري صفر است
وزير امور خارجه در ادامه كنفرانس خبري، در پاسخ به پرسشي درباره تهديدات اسرائيل عليه ايران گفت كه احتمال ورود اسرائيل به يك درگيري نظامي ديگر تقريبا صفر است.
وي تصريح كرد:پيروزي مقاومت لبنان در واقع افسانه شكست ناپذيري رژيم اسرائيل را در هم شكست و اكنون با يك خلاء مشروعيت مواجه است .
متكي اظهارداشت :شكنندگي در درون ساختار اسرائيل بيش از هر زمان ديگري است و اخيرا به سختي حزب كارگر را متقاعد كردند كه از انحلال پارلمان حمايت نكند.
وي افزود:بعد از شكست اسرائيل در لبنان ، اين رژيم به دنبال سوژه هاي مختلفي است كه خود را مطرح سازد و ما پس از آن شكست ، اسرائيل را هرگز در موقعيتي نمي بينيم كه تهاجم ديگري به منطقه داشته باشد.
وزير خارجه ايران اظهارداشت : در جريان اشغال كويت شاهد بوديم كه اسرائيل با وجود دريافت موشك وارد جنگ نشد و به نظر مي رسد اين سياستي است كه از سوي آمريكاييها ديكته شده است .
*** تهديدهاي نظامي آمريكا جنگ رواني است
"متكي" تهديدهاي آمريكا عليه تهران را تداوم سياستهاي كهنه جنگ رواني واشنگتن عليه كشورمان عنوان كرد و گفت كه جرج بوش در دوسال گذشته پيرامون احتمال چنين حمله اي بارها صحبت كرده و تقريبا هر شش ماه يكبار اين بحث به طور جدي مطرح شده است.
وزير خارجه ايران اظهار داشت: يكسال پيش طرفهاي مختلفي در تماس هايي كه داشتند از جزئيات يك حمله قطعي، تاريخ حمله و حتي محل هايي كه قرار است هدف قرار گيرند، اطلاعات ريزي مي دادند.
وي افزود: ما در مورد آمريكا هم همان موقع كه بيشترين جنگ رواني صورت گرفته بود، مي گفتيم كه چنين احتمالي وجود ندارد. وقتي مي گوييم احتمال چنين كاري وجود ندارد در حقيقت آنچه را كه نفي مي كنيم شانس تحقق چنين خواسته اي است و يكي از علت هاي آن اين است كه پيامدهاي چنين برخوردي را نمي توانند پيش بيني كنند.
متكي گفت: از طرف ديگر به نظر نمي رسد كه افكار عمومي آمريكا پذيراي چنين اقدامي باشد بويژه كه در چند ماه آتي برخي ها به اين افكار عمومي نياز دارند.
وزير خارجه ايران افزود:لذا ما براي آمريكا هم چنين احتمالي را نمي دهيم و آن را جنگ رواني مي دانيم .
وي اظهارداشت : از سوي ديگر آمريكايي ها در 30 سال گذشته همواره دنبال دخالت در امور ايران بوده اند و همه راهها را هم تجربه كرده اند.
"پيدا كردن جاسوس ، حمايت از كساني كه دنبال ناآرامي در داخل كشور بودند، حمايت گسترده از صدام در جنگ عليه ايران و دادن تسليحات شيميايي به صدام براي استفاده عليه ايرانيان در جنگ ، حمايت از گروههاي تروريستي كه برخي از آنها هم اكنون در آمريكا زندگي مي كنند ، در كنار تحريم هاي اقتصادي 30 ساله و تلاش براي اعمال تحريم هاي ديگر و اخلال در سازمانهاي بين المللي بخشي از كار آمريكايي ها بوده است ".
متكي گفت :فكر مي كنم وقت آن رسيده كه برخي ها در آمريكا اين كارنامه 30 ساله عملكرد واشنگتن در قبال تهران را مورد ارزيابي قرار دهند و من فكر مي كنم كه به نتايج و نكات جالبي مي رسند.
وي افزود:بنابر اين الان هم آمريكايي ها دنبال اقداماتي هستند اما مردم ما با هشياري مصمم هستند كه از دستاوردهاي انقلاب خود محافظت كنند.
وزير خارجه گفت :ايرانيان شيريني استقلال را با تلخكامي وابستگي عوض نمي كنند و در عين حال به شعار خود مبني بر حمايت از صلح ، ثبات و آرامش ادامه مي دهند.
متكي در جواب سوالي درباره اثرات تحريم ها روي تجارت ايران گفت : در اينجا هم يك اشتباه تحليل وجود دارد چرا كه امروز ساده ترين كار در دنيا تجارت است .
وي تصريح كرد:مزيت هاي اقتصادي كشورها ، شركا را به دنبال خودش مي كشد و همين الان تعدادي از شركتهاي آمريكايي با ايران كار مي كنند اما به دليل شرايط آنها، نمي توانيم اسم اين شركتها را ذكر كنيم .
وزير امور خارجه اظهارداشت :در حوزه انرژي ما با ثبات ترين قراردادها را با شركا بسته ايم . طي شش ماه گذشته با كشورهاي اروپايي در عرصه گاز توافق هايي مهم و با كشورهاي آسيايي توافق ها و قراردادهاي مهم تري داشتيم .
متكي گفت :در تامين نيازهاي كشور با مشكلي مواجه نيستيم . صادرات ما در حوزه غيرنفتي در سال 2007 دو برابر سال قبل از آن بود و ما يكهزار ميليارد دلار گردش پولي در بازارهاي پولي جهان داريم .
وي افزود: 15 كشور در همسايگي ايران قرار دارند و البته آمريكايي ها هر وقت بحث پذيرش برخي ريسك ها است سعي مي كنند از جيب اروپايي ها خرج كنند ولي وقتي منافع نفت در عراق است سعي مي كنند اروپايي ها را دور بزنند.
وزير امور خارجه ايران گفت : به هر صورت ما براي تداوم فعاليتهاي اقتصادي خود مشكلي نداريم و از اينكارها هم عصباني نمي شويم و از رويكرد منطقي و سازنده خود در بحث انرژي هسته اي هم دست نمي كشيم .
*** گشايش دفتر حافظ منافع آمريكا مي تواند بررسي شود
وزير امور خارجه ايران همچنين گفت كه بحث پروازهاي مستقيم ميان ايران و آمريكا و گشايش دفتر حافظ منافع واشنگتن در تهران، مي تواند از سوي دو كشور مورد بررسي قرار گيرد.
منوچهر متكي در كنفرانس خبري در نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل، در جواب سوالي درباره راه اندازي دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران گفت: ارتباط بين دو ملت ايران و آمريكا را گام مفيدي در شناخت بهتر از يكديگر مي دانيم.
وي افزود:هم اكنون دانشگاهيان ايران از همتايان آمريكايي خود براي سفر به كشور و گفت و هاي علمي و تحقيقاتي دعوت كرده اند.
وزير خارجه ايران اظهارداشت :گردشگران آمريكايي در سفر به ايران تصوير واقعي به دست مي آورند و ما همچنين رقم قابل توجهي از ايرانيان را داريم كه در آمريكا زندگي مي كنند.
متكي گفت: سال گذشته پيشنهاد داديم كه پرواز مستقيم ميان ايران و آمريكا برقرار شود و بحث پروازهاي مستقيم ميان دو كشور و گشايش دفتر حفاظت منافع آمريكا در تهران مي تواند از سوي دو كشور مورد بررسي قرار گيرد.
***اتهام دخالت ايران در عراق و افغانستان، فرار به جلو است
"منوچهر متكي" در جواب سوالي درخصوص مذاكرات ميان ايران و آمريكا در خصوص عراق گفت كه سه دور مذاكره ميان ايران و آمريكا برگزار شده و انتظار مي رود اين مذاكرات به جاي شكلي، محتوايي تر و در عين حال نوعي پايبندي و تعهد نسبت به نتايج گفت و گوها باشد.
متكي افزود: هدف اين گفت و گوها منافع دولت و مردم عراق و نهايتا حل بحراني است كه در عراق وجود دارد. فكر مي كنيم در واشنگتن هنوز اين گفت و گوها جدي گرفته نشده است و در صورت تغيير نگاه مي تواند مورد توجه قرار گيرد.
وي درباره كانديداهاي رياست جمهوري آمريكا هم گفت براي اينكه آنها دچار مشكل نشوند سعي مي كنيم اظهارنظر در موردشان نكنيم، اما واقعيت اين است كه ما ناگزيريم به افراد و احزاب در آمريكا توجهي نداشته باشيم چرا كه نگاهي به نوع تعامل احزاب و افراد در 30 سال گذشته و سياستهاي آنها نسبت به ايران ، ما را به چنين نتيجه رسانده و تكيه ما بر سياستهاي اعمالي و نه اعلامي است .
وزير خارجه در جواب سوالي در خصوص تلاش سوريه براي بازگرداندن جولان گفت: جولان بخش قطعي سرزمين سوريه است كه بايد به آن كشور بازگردانده شود، همانگونه كه مزارع شبعا بايد به سرزمين اصلي خود بازگردد و غزه و كرانه باختري به عنوان بخشي از سرزمين اشغال شده فلسطين به صاحبان اصلي آن بازگردانده شود.
متكي اظهارداشت :اين حق سوريه است كه سرزمين اشغال شده خود را بازپس گيرد و ما در سازمان كنفرانس اسلامي و همه سازمانهاي بين المللي از حق دمشق براي بازپس گيري جولان حمايت مي كنيم .
وي افزود:البته سوري ها در گفت و گوهايي كه داريم ترديد دارند كه اسرائيل جولان را بازگرداند ولي موضع ما در اين موضوع كاملا روشن است.
وزير امور خارجه گفت: روابط ايران و سوريه ديرپا و مستحكم است و اين روابط ادامه مي يابد و از تصحيح سياستهاي برخي كشورها از جمله فرانسه نسبت به سوريه حمايت مي كنيم.
متكي درباره ادعاهاي آمريكا عليه ايران در بحث افغانستان نيز اظهارداشت آمريكايي ها هر وقت وضع خوبي در افغانستان دارند مي گويند ايران كمك كرده و هر وقت مشكل پيدا مي كنند كشور ديگري را سرزنش مي كنند.
وي افزود:آمريكايي ها همين سياست را در عراق هم دارند. افراط گرايي در افغانستان سناريويي آمريكايي است و منابع مالي آنها دلارهاي آمريكايي است، آموزش مي دهند و اكنون با برخي گروههاي خاص مذاكره مي كنند.
وزير خارجه گفت: اين يعني همان نداشتن تحليل درست از شرايط منطقه است.
سياست دوگانه ممكن است در برخي مقاطع كوتاه جواب دهد اما در دراز مدت تناقض است و كار آنها را سخت مي كند.
متكي افزود:ايران از افراط گراها خسارت هاي زيادي ديده است . 8 ديپلمات ما در افغانستان كشته شده اند و ما هيچ سودي از افراط گرايي در عراق و افغانستان نمي بينيم .
وي اظهارداشت: بيشترين منافع ما در ثبات و آرامش است اما سياستهاي آمريكا شرايط افغانستان را به گونه اي كرده كه اكنون همه افغاني ها مي گويند شرايط آنها نسبت به سال قبل بدتر شده و شرايط آنها در سال 2006 نيز بهتر از 2007 بوده است.
وزير خارجه گفت : ايران پيوسته بخشي از حل مشكل افغانستان بوده است اما متاسفانه مورد قدرداني قرار نگرفته است و ما در عين حال كارمان را با دولت كابل دنبال كرديم .
متكي افزود: نيروهاي خارجي مسوول مبارزه با مواد مخدر در افغانستان شده اند اما اكنون توليد مواد مخدر 30 برابر گذشته شده است و چه كسي بايد پاسخ دهد.
وي تصريح كرد: در مجموع ما اتهاماتي را كه عليه ايران زده مي شود نوعي فرافكني و فرار به جلو ارزيابي مي كنيم .
***آمريكا بايد به حاكميت و تماميت ارضي عراق احترام بگذارد
وزير امور خارجه ايران در خصوص عراق نيز گفت كه به نظر ما آمريكا نياز به ارزيابي مجدد از وضعيت عراق دارد.
متكي افزود:آمريكا بايد به حاكميت و تماميت ارضي عراق احترام بگذارد و آن را بپذيرد و دولت عراق بهتر از هر كس ديگري مي تواند برخورد با جريانهاي تروريستي را مديريت كند.
وي اظهارداشت :اقدامات آمريكا در عراق به گونه اي است كه مي خواهد القاء كند بدون حضور ما هيچ ثباتي برقرار نخواهد شد و بر اين اساس به دنبال تحميل قراردادهايي است كه حضور دراز مدت آمريكا را در عراق تثبيت كند.
وزير امور خارجه گفت : اينجا نقطه مهمي از اشتباه آمريكا در عراق است .
يك دور باطلي در عراق شروع شده است . يك سوي اين دور باطل تروريست ها هستند و در سوي ديگر نيروهاي خارجي حاضر در آن كشور. تروريست ها مي گويند چون نيروهاي خارجي هستند ما در عراق حضور داريم و عمليات مي كنيم و نيروهاي خارجي به رهبري آمريكا مي گويند چون تروريست ها هستند ما در اينجا حضور خواهيم داشت .
متكي افزود: اولين فرماندار آمريكايي در عراق بعد از جنگ ، تشكيل دهنده نخستين گروههاي شبه نظامي در عراق است و الان هم آمريكا گروههاي شبه نظامي زيادي در عراق دارد كه برخي از اينها غيرقانوني در عراق فعاليت و بدون اجازه و حتي اطلاع مقامهاي عراقي تصميم گيري مي كنند.
وي اظهارداشت : نگاه ما نسبت به گروههاي شبه نظامي در عراق روشن است .
ما معتقديم سلاح بايد در دست دولت باشد و همه گروههايي كه دولت را قبول دارند و بنا به دلايلي در گذشته ايجاد شده اند بايد طبق قانون اساسي عراق در ارتش و نيروهاي انتظامي ادعام شوند.
وزير خارجه گفت : ادعاي امريكا در مورد رابطه ايران با برخي گروه هاي شبه نظامي عراقي ،از همان نوع ادعاهاي واشنگتن در افغانستان است .
متكي افزود: در حالي كه برخي كشورها در دوره روند تحولات عراق دلارهاي فراوان و سلاحهاي فراواني را به عراق به طرق مختلف مي فرستادند ايران از دولت سازي در عراق حمايت كرد.
وي تصريح كرد:ايران اكنون نيز از حاميان قوي نظام قانوني عراق است .
ثبات عراق به نفع ما است و ما از بي ثباتي در عراق ضرر مي كنيم .
وزير امور خارجه گفت : ارتباط ما با دولت عراق است و ما اعلام آمادگي كرده ايم كه در عرصه هاي گوناگون از جمله نظامي به دولت آن كشور كمك كنيم . ما با كردها، شيعيان و اهل سنت در عراق به طور سنتي و ديرباز مرتبط بوده و ارتباط داشته ايم و با جريانهاي مختلفي كه حاكميت كلي عراق را قبول دارند، مرتبط بوده ايم .
متكي افزود: در جريان بصره ما سعي كرديم به حل مشكل بين المالكي و دولت و گروههايي كه در آنجا درگير شده بودند ، كمك كنيم و اين وساطت ايران موجب شد كه بين دولت عراق و مقتدا صدر توافقنامه اي منعقد شود.
بنابر اين ما هدفمان اين است كه ثبات به عراق برگردد، سلاح در دست دولت باشد و براساس اين رويكرد مشكلات بين جريانهايي كه دولت عراق و حكومت عراق را قبول دارند به صورت مسالمت آميز حل و فصل شود.
وي در جواب سوالي در خصوص درگيريهاي ايران و آمريكا و اثرات آن روي عراق گفت :ما از اينكه رهبران مختلف عراق همواره ذكر كرده اند كه اجازه نخواهند داد از خاك آن كشور عليه ايران استفاده شود، متشكريم .
وزير خارجه افزود: ما آنچه كه در عراق به دنبال آن هستيم ثبات و آرامش در آن كشور است و آنچه را كه ادعا مي شود ايران به دنبال ناامني در عراق هست به هر شكلي از جمله برخورد با آمريكا را خط بطلان مي كشد.
متكي گفت : البته آمريكا همه جا و با همه كس مي خواهد بجنگد و بنابر اين چنين نگاهي از سوي ايران وجود ندارد.
وي در جواب سوالي در خصوص قراردادي كه آمريكا به دنبال انعقاد آن با عراق است ، گفت : ما در منطقه زندگي مي كنيم و واقعيت هاي منطقه را متوجه مي شويم و دريافت خود از اين واقعيت ها را بيان مي كنيم و ما دركمان از مردم عراق ، رهبري ديني عراق و بسياري از مسوولان عراق اين است كه اين قرارداد تحميلي امنيتي را قبول ندارند.
وزير خارجه اظهارداشت :درك ما اين است كه امضا نمي كنند.
متكي گفت :نكته مهمتر اين است كه آمريكايي ها اين را به خروج از فصل هفتم منشور سازمان ملل گره زده اند و اين درحالي است كه عراق به دو دليل تحت تحريم هاي فصل هفتم قرار گرفت اولا سلاح هاي كشتار هاي جمعي عراق و دليل دوم اشغال كويت بود كه اكنون هر دو موضوع منتفي است.
وي اظهارداشت: نبايد مجازات صدام كه يك ديكتاتور بود امروز دولت قانوني عراق آن را متحمل شود و چنين مجازاتي ادامه يابد.
وزير امور خارجه گفت: مسايل امنيتي در منطقه همه منطقه را متاثر مي كند خيلي طبيعي است كه كشورها نظراتشان را بگويند و اين به معناي دخالت نيست. ما بحث امنيت را در منطقه يك بحث دسته جمعي مي دانيم.
وي در باره قراردادهاي نفتي عراق با آمريكا هم گفت: عراقي ها خودشان درخصوص نفت كشورشان تصميم مي گيرند و به مردم عراق و دولت عراق بستگي دارد.
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 387]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن