تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815178276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از ابعاد حمله طالبان به زندان قندهار در افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارشي از ابعاد حمله طالبان به زندان قندهار در افغانستان
خبرگزاري فارس: در پي حمله نيروهاي طالبان به زندان قندهار در 13 ژوئن (24 خرداد) كه در نتيجه آن بيش از يك هزار نفر از زندانيان فرار كردند، موجي از نگراني در ميان نيروهاي اشغالگر و دولت افغانستان در خصوص قدرت يابي دوباره طالبان در افغانستان پديد آمده است.


به گزارش خبرنگار فارس در لندن، آقاي لالايي والي Agha Lalai Wali مقام مسئول در كميسيون صلح و آشتي در قندهار كه كميسيوني تحت نظارت دولت افغانستان به شمار مي رود، در پي حادثه حمله به زندان قندهار گفته بود : ساكنين محلي گزارش داده بودند كه پيش از حمله به زندان قندهار ، شاهد بوده اند كه شماري از جنگجويان كه گمان مي رود اقليت هاي پاكستاني و يا عرب بوده باشند ، كمي پيش از آغاز حمله با وانت بارهايي در اين منطقه تردد كرده اند .
اين مقام افغان همچنين گفته بود نيروهاي طالبان پس از حمله به زندان قويتر شده‌اند و پيروزي در اين عمليات به آنها روحيه بخشيده است .
در پي فرار زندانيان از زندان قندهار ، صدها نفر از نيروهاي طالبان كنترل 7 دهكده را در جنوب افغانستان در دست گرفتند و تخمين زده شده بود كه 500 جنگجوي طالبان به داخل چندين دهكده در منطقه ارغنداب در حدود 15 مايلي شمال غرب قندهار راه يافته اند .
اگرچه فرماندهان نيروهاي بين المللي مستقر در افغانستان در صدد بودند كه از اهميت اين حادثه بكاهند، برخي از سربازان نيروهاي بين المللي به طور خصوصي از اين حادثه ابراز نگراني كرده و گفته بودند كه فرار اين تعداد از نيروهاي شبه نظامي بر توانايي نيروهاي طالبان و سخت تر شدن مقابله با آنها مي افزايد .
نيروهاي بين المللي پيشتر گفته بودند طالبان به علت كمبود نيرو و تداركات در چند ماه اخير با كاهش در قدرت روبرو شده است اما اكنون به گفته بسياري از مقامات افغان و نيروهاي بين المللي تغييري در ميزان قدرت طالبان به وجود خواهد آمد .
گفته مي شود مقامات نيروهاي ائتلافي پول زيادي را براي تغيير شكل يافتن ساختمان زندان سرپوسا Sarposa ( نام زندان قندهار ) صرف كرده و نيروهاي كانادايي طرح بهتر كردن اين زندان را در دست گرفته و تلاش كرده بودند ساختمان قديمي اين زندان را كه 60 سال از قدمتش مي گذشت بازسازي كنند .امااز قرار معلوم بيشتر به تغيير در ظاهر اين ساختمان پرداخته و تدابير امنيتي براي اين زندان را ناديده گرفته بودند .
پس از فرار زندانيان از زندان قندهار، نيروهاي افغان و نيروهاي بين المللي جستجوي گسترده‌اي را براي يافتن بيش از 1 هزار زنداني فراري آغاز كردند كه البته نتيجه اي موثر در برنداشت .
اين نكته كه گفته مي شود ساكنين دهكده ها نيروهاي طالبان را در خود جاي داده‌اند و نيروهاي طالبان توانسته اند به راحتي در مناطق مختلف پنهان شوند تا حدودي حاكي از حمايت مردم افغانستان از اين نيروهاي شبه نظامي است و همچنين ناموفق بودن نيروهاي بين المللي را در جلب كردن حمايت مردمي نشان مي دهد .
پنتاگون در گزارشي به كنگره آمريكا اخيراً اعلام كرده است كه طالبان دوباره گروهايي را تشكيل داده است و اكنون يك شورش مقاومتي را برپا كرده است.
پنتاگون در گزارش خود پيش بيني كرده است كه امسال طالبان قوي تر عمل مي كند و به عملياتش شدت مي بخشد .
پنتاگون در گزارش 72 صفحه اي خود همچنين گفته است كه طالبان به چالش خود براي كنترل بر دولت افغانستان نه تنها در جنوب و شرق افغانستان بلكه در غرب و شمال نيز ادامه خواهد داد .
وزارت دفاع امريكا همچنين هشدار داده است كه مقابله با مناطق مرزي پاكستان و افغانستان كه پناهندگان شورشيان را در خود جاي داده اند، بزرگترين چالش براي ايجاد امنيت طولاني مدت در افغانستان به شمار مي رود .
در پي افزايش ناآرامي ها در مناطق قبيله اي در مناطق مرزي افغانستان و پاكستان، حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان، يك روز پس از حمله به زندان قندهار، تهديد كرده بود كه نيروهاي بيشتري را به مناطق مرزي افغانستان با پاكستان خواهد فرستاد تا حملات عليه نيروهاي افغان و نيروهاي ناتو را سركوب كنند .
حامد كرزاي گفته بود : زماني كه نيروهايي از اراضي پاكستان مي گذرند و به افغانستان مي آيند و نيروهاي افغان و نيروهاي ائتلافي را مي كشند، پس ما هم اين حق را پيدا مي كنيم كه با آنها به همين روش عمل كنيم .
اظهارات حامد كرزاي پاسخ شديدي را از سوي شاه محمود قرشي (Shah Mahmood Qureshi ) وزير خارجه پاكستان به دنبال داشت و وزير خارجه پاكستان اظهارات رئيس جمهور افغانستان را تإسف بار خواند و به طور رسمي اعتراض خود را به سفارت افغانستان در پاكستان اعلام كرد .
قرشي گفته بود: به عقيده من نشان دادن احترام كامل به حاكميت ارضي يكديگر و دخالت نكردن در امور داخلي يكديگر، تنها روش براي پيروزي در جنگ عليه تروريسم و افراط گرايي به شمار مي رود .
رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا با ابراز نگراني از فعاليت شبه نظاميان در مناطق مرزي پاكستان و افغانستان و وارد شدن شبه نظاميان از مناطق مرزي پاكستان به افغانستان، گفته بود لازم است تا دولت پاكستان به اين مسئله به طور جدي رسيدگي كند.گيتس از طرح دولت پاكستان براي ايجاد تغيير در شرايط مرزي استقبال كرده بود .
از سوي ديگر ، جفري اسكلوسر(Jeffrey Schloesser ) فرمانده جديد نيروهاي آمريكايي در شرق افغانستان كه نظارت بر نيروهاي آمريكايي مستقر در شرق افغانستان را برعهده دارد، گفته است حملات در مناطق تحت نظارت وي تا 40 درصد در مدت 5 ماه نخست سال جاري افزايش داشته اند و حملات پيچيده تر شده اند .
فرمانده جديد نيروهاي امريكايي در شرق افغانستان همچنين گفته است شبه نظاميان در حملات خود بيشتر مدارس و طرح هاي توسعه را مورد هدف قرار مي دهند تا بدين ترتيب دولت افغانستان را بي اعتبار كنند .
نيروهاي ائتلافي مي گويند سهل گيري دولت پاكستان بر شبه نظاميان موجب شده است تا حاميان طالبان از مناطق مرزي پاكستان و افغانستان به سوي نيروهاي بين المللي و ارتش ملي افغانستان حمله كنند .
دولت پاكستان مي گويد به علت مذاكراتي كه در جريان است از خود خويشتنداري نشان داده است .
البته در روز 29 ژوئن (9 تير) نيروهاي پاكستان به مواضع نيروهاي طالبان در شهر بارا Bara واقع در 5 كيلومتري غرب پيشاور حمله كردند كه اين اقدام خشم سران طالبان را برانگيخت .
تنش بين دولت پاكستان و شبه نظاميان زماني شدت پيدا كرد كه شبه نظاميان به صاحبان آرايشگاه‌ها و مغازه هاي موزيك و ويدئو در پيشاور هشدار دادند و آنها را تهديد كردند كه بايد كار خود را كه غير اسلامي است ، متوقف كنند .
برخي از ناظران سياسي مي گويند دولت امريكا در صدد ايجاد اختلاف بين دولت هاي پاكستان و افغانستان است .
افزايش حمايت از طالبان در پاكستان و همكاري ساكنين مناطق مرزي پاكستان و افغانستان در عبور دادن حاميان طالبان به داخل افغانستان براي مقابله با نيروهاي ائتلافي و كمك كردن به نيروهاي طالبان در راه يافتن به داخل پاكستان مانند آنچه كه پس از حمله به زندان قندهار رخ داد و بسياري از نيروهاي طالبان كه از زندان قندهار فرار كرده بودند به داخل مناطق مرزي پاكستان راه داده شدند و ناتواني نيروهاي بين المللي در جلب حمايت مردمي در افغانستان همگي موجب شده اند تا درگيري هاي بين نيروهاي ائتلافي و شبه نظاميان طالبان ابعاد تازه اي به خود گيرند .
و گمان مي رود كه همچون گذشته نيروهاي ائتلافي بي توجه به افزايش حمايت از شبه نظاميان در افغانستان كه نشانه اي از مخالفت مردم افغانستان با حضور نيروهاي خارجي در افغانستان است ، همچنان ناموفق بودن عملياتشان را به عوامل ديگري ربط داده و سعي‌كنند تا حضور خود در افغانستان را موجه جلوه دهند .
انتهاي پيام /م.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن