تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيت خود عمل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802206863




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرحوم بي‌آزار؛ چهره‌اي ماندگار در ترويج فرهنگ قرآني در بلاد غيراسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مرحوم بي‌آزار؛ چهره‌اي ماندگار در ترويج فرهنگ قرآني در بلاد غيراسلامي
گروه بين‌الملل: مرحوم بي‌آزار به راه‌اندازي حركت‌هاي قرآني در داخل و خارج از كشور علاقه خاصي داشت كه ناشي از اعتقادش به ضرورت حضور قرآن در جامعه بود؛ او كه توسعه فرهنگ قرآني در خارج از كشور را در رأس كارهاي خود قرار داده‌بود، براي جلب حمايت مجامع دولتي براي توسعه فرهنگ قرآني در خارج از كشور بسيار تلاش‌كرد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، اهتمام مرحوم مهندس «حبيب‌الله بي‌آزار» سفير فقيد جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي بلغارستان و آلباني به آموزه‌هاي قرآني در همه امور حتي امور سياسي قابل توجه‌بود و طرح موضوع قرآن در جوامع مسلمان و حتي غيرمسلمان به عنوان عامل دوستي و وحدت از ويژگي‌هاي بارز عملكرد اين خادم قرآني به‌شمار‌مي‌رفت.

از اين رو خبرگزاري ايكنا بر آن شد تا براي معرفي هر چه بيشتر اين خادم قرآن و فعاليت‌هاي او به مخاطبان، با برخي از كارشناسان و صاحب‌نظران آشنا با اين شخصيت قرآني از جمله«حسين اسدي»، مدير سابق مؤسسه قرآن كريم آلباني و مديركل امور قرآني جامعة‌المصطفي العالمية، «حجت‌الاسلام و المسلمين محمد حاج ابوالقاسم» استاد حوزه عمليه قم، «علي‌اكبر توپچي» مدير سابق اداره قرآن سازمان حوزه‌ها و مدارس علميه خارج از كشور، «بشير بي‌آزار» پسر مرحوم بي‌آزار، «يوسف افراش» معاون ادره كل چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامي و عضو شوراي مركزي جمعيت قرآني استان تهران و همچنين «كمال‌الدين ركا» مدير مسجد اهل‌بيت تيرانا، گفت‌وگوهايي انجام‌دهد كه ديدگاه‌هاي آنان از نظرمي‌گذرد.

ويژگي‌هاي شخصيتي مرحوم بي‌آزار

كمال‌الدين ركا مرحوم بي‌آزار را چنين توصيف كرد: درباره شخصيت والاي او سخن بسيار است؛ مردي بسيار متين كه هميشه در ملاقات و صحبت با او احساس آرامش به انسان دست مي‌داد؛ تواضع و گرمي در رفتار با همگان يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي شخصيتي اين خادم فقيد قرآن و انساني شريف و مسلماني داراي اخلاق حسنه قرآني بود.

اسدي، مدير سابق مؤسسه قرآن كريم آلباني نيز ابعاد مختلف شخصيتي مرحوم بي‌آزار را نمونه خواند و گفت: او سعي مي‌كرد تمام رفتارهايش بر مبناي قرآن و آموزه‌هاي اهل‌بيت(عليهم‌السلام) باشد كه تا حد زيادي هم موفق بود و اين امر در زندگي شخصي‌اش نيز ظهور داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد حاج ابوالقاسم، استاد حوزه علميه، مرحوم بي‌آزار را شخصيتي قرآني به معناي واقعي كلمه عنوان‌كرد و فقدان او را ضايعه‌اي بزرگ براي جامعه فرهنگي و قرآني كشور خواند.

علي‌اكبر توپچي، مدير سابق اداره قرآن سازمان حوزه‌ها و مدارس علميه خارج از كشور به جنبه‌هاي ديگري از شخصيت اين خادم قرآني اشاره و اظهاركرد: از ويژگي‌هاي ايشان صفاي باطني و ساده‌زيستي بود كه هم در تعاملات و برخوردها با مردم و هم در روابط با دوستان داشت؛ اين‌طور نبود كه تنها يك برخورد دوستانه باشد؛ با همه رابطه‌اي بسيار عميق، مؤثر، كارساز و توأم با محبت، دوستي و صداقت داشت؛ واقعاً اگر كاري از دست او برمي‌آمد به هيچ‌وجه دريغ نمي‌كرد.

بشير بي‌آزار، پسر اين خادم فقيد قرآن نيز ساده‌زيستي، غيرتشريفاتي‌بودن و پايبندنبودن به مقام‌هاي دنيوي را از ديگر ويژگي‌هاي شخصيتي مرحوم پدر برشمرد و تأكيدكرد: روزي كه به‌دليل صراحت بيان حاضر به استعفا از آموزش‌و‌پرورش شد، گفت كه احساس راحتي مي‌كنم و حتي پس از تماس براي توديع و معارفه نرفت و اعلام‌كرد آنقدر راحتم كه هيچ‌وقت براي توديع و معارفه نخواهم‌رفت.

اهتمام به نماز اول وقت

حسين اسدي، به اقامه نماز اول وقت به‌عنوان يكي از بارز‌ترين خصوصيات اخلاقي مرحوم بي‌آزار اشاره و اظهاركرد: در مواقع مختلف در سفرها و در سخت‌ترين شرايط نماز اول وقت را هرگز ترك‌نمي‌كرد، آن هم به صورت جماعت؛ كافي بود تعداد از يك نفر بيش‌تر باشد نماز به جماعت خوانده مي‌شد و ايشان بر اين امر بسيار تأكيد داشت.

وي افزود: در مورد قرائت نمازش حساسيت بسياري داشت، هميشه پيش از ديگران در نمازخانه سفارت آلباني حضورداشت و مانند خادم مسجد عمل مي‌كرد، در حالي‌كه ايشان بالاترين مقام جمهوري اسلامي ايران در آلباني بود؛ با توجه به اين‌كه با سبك قرائت به صورت حرفه‌اي آشنايي نداشت در گوشه‌اي از مسجد به قرائت قرآن با صوت مي پرداخت؛ قرائت نسبتاً خوبي هم داشت؛ هميشه ما را تشويق مي‌كرد كه براي ايرانيان خارج از كشور كلاس‌هاي قرآني برپاكنيم و ما هم در محل خود سفارت و در مؤسسه قرآن به اين امر اهتمام داشتيم و ايشان در اين كار هميشه مشوق ما بود.

ارادت به ائمه اطهار (ع)

كمال‌الدين ركا درباره ارادت مرحوم «بي‌آزار» به ائمه اطهار (ع) يادآور‌شد: هيچ‌گاه ‌نمي‌توانيم خاطره اشك‌ها و عزاداري‌هاي مرحوم بي‌آزار در مراسم عاشوراي حسيني و نيز بيست و يكم ماه رمضان ـ شهادت امام علي(ع)ـ را از ياد ببريم؛ او در مراسم باشكوه افطار و ختم قرآن كه هرساله در مسجد اهل‌بيت(عليهم‌السلام) برگزارمي‌شد، شركت‌‌مي‌كرد و هنگام سخنراني وي، احساس مي‌كرديم كه در يك مدرسه ديني كوچك هستيم؛ ما كه ‌سال‌هاي طولاني دوران خفقان ديني و مذهبي توسط كمونيست‌ها را در كشورمان تجربه كرده بوديم، با علاقه به صحبت‌هاي او كه همچون معلمي دلسوز و دانشمند بود، توجه مي‌كرديم.

بشير بي‌آزار هم ارادت مرحوم پدر را به ائمه اطهار(عليهم‌السلام) قابل توجه خواند و گفت: در ده دقيقه آخر حيات ذكر امام صادق (ع)(به حق جعفر) در كلامش جاري بود؛ آخرين كار او هم اقامه نماز بود كه تيمم كرده و روي تخت بيمارستان نماز خود را اقامه‌كرد.

خدامحوري و ترويج فرهنگ قرآني در خارج از كشور

مدير سابق مؤسسه قرآن كريم آلباني با اشاره به اين‌كه مرحوم بي‌آزار به معناي واقعي كلمه يكي از سربازان و جانفشانان در مسير احياي فرهنگ قرآن و عترت در خارج از كشور بود، تأكيدكرد: وي همه عمر را در همين مسير گذراند و يكي از انسان‌هاي ارزش‌مدار و خدامحور بود؛ در تمام كارها اول نگاهش به ارزش‌هاي الهي بود و هنگامي كه مطلع‌مي‌شد كاري براي گسترش فرهنگ قرآني و فرهنگ اهل‌بيت(عليهم‌السلام) به‌ويژه در خارج از كشور قرار است صورت‌گيرد، از اين كار حمايت مي‌كرد.

وي در ادامه تلاش صادقانه خادم فقيد قرآن در راستاي استمرار فرهنگ قرآني در خارج از كشور را چنين تشريح‌كرد: در سفري به كوزوو از حسينيه و فعاليت‌هاي قرآني آن منطقه بازديد كرديم و مرحوم بي‌آزار بسيار با سعه صدر و دلسوزي براي جلب حمايت مجامع دولتي و نهادهاي مختلف داخل ايران براي توسعه فرهنگ قرآني در خارج از كشور تلاش مي‌كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد حاج ابوالقاسم، با اشاره به نقش مرحوم بي‌آزار در ترويج فرهنگ قرآن در خارج از كشور، اظهاركرد: در كشوري همچون آلباني كه مسئولانش بيشتر تمايل دارند از آن كشوري اروپايي بسازند تا قرآني، انجام فعاليت‌هاي قرآني بدين معنا است كه بايد برخلاف خواسته‌ها و سياست‌هاي اين كشور پيش رفت و اين كار براي سفير امري مشكل است.

علي‌اكبر توپچي نيز با اشاره به اين‌كه مرحوم بي‌آزار همواره دغدغه آموزش و تعليم قرآن و نيز آشناكردن مردم با اين معجزه جاويد پيامبر(ص) را داشت، ايجاد بسترهاي مناسب در بلغارستان و برقراري تعاملات شايسته با بخش‌هاي مذهبي و رايزني‌هاي فرهنگي را ازديگر فعاليت‌هاي صادقانه سفير فقيد ايران در خارج از كشور به‌ويژه بلغارستان برشمرد.

مرحوم حبيب‌الله بي‌آزار؛ الگويي براي سفراي ايراني

حجت‌الاسلام والمسلمين حاج ابوالقاسم ضمن ابراز اميدواري نسبت به اين‌‌كه مرحوم بي‌آزار الگويي براي ساير سفيران و نمايندگان جمهوري اسلامي ايران در ساير كشورها باشد، گفت: او براي اجراي بسياري از فعاليت‌هاي قرآني در خارج از كشور از درآمدهاي شخصي خود هزينه مي‌كرد و زماني كه مؤسسه قرآني براي برخي از برنامه‌ها با كمبود بودجه مواجه مي‌شد، با رويي گشاده از اين برنامه‌ها حمايت مالي مي‌كرد.

همچنين افراش تأكيدكرد: در سفارت‌خانه‌ها شاهدبوده‌ايم كه بعضي از دوستان امور را به نفر دومي واگذار مي‌كنند، ولي خود ايشان بر اين امر تأكيدداشته و در تمام برنامه‌ها حضورداشت و برنامه‌هاي قرآني ما را در آن كشور پيگيري مي‌كرد؛ اهتمام ايشان به فعاليت‌هاي قرآني به حدي بود كه حتي از ما درخواست كرده بود برنامه خاصي براي فرزندان خود ايشان هم داشته باشيم و در آن مدتي كه آن‌جا هستيم يك دوره آموزشي نيز براي آن‌ها برگزاركنيم.

استقبال مرحوم بي‌آزار از قاريان براي تلاوت قرآن كريم در خارج از كشور

يوسف افراش گفت: مرحوم بي‌آزار ارتباط و تعامل بسيار خوبي با مسلمانان و نيز شخصيت‌ها و چهره‌هاي قرآني كشور يونان( محل مأموريت خود ايشان) برقراركرده بود، به همين منظور از بنده و يكي دو نفر از دوستان براي رفتن به آن كشور دعوت‌شد و ايشان با توجه به ارادتي كه به قرآن داشت سعي‌مي‌كرد طوري برنامه‌ريزي‌شود كه حتماً داخل خود سفارت‌خانه هم يك دوره آموزشي قرآن برگزاركنيم؛ علاوه بر اين تعدادي از نيروهاي ايراني علاقمند به قرآن را شناسايي كرده بود تا با هماهنگي يكديگر كلاسي ويژه ايراني‌هاي مقيم يونان برگزاركنيم.

حسين اسدي نيز استقبال مرحوم بي‌آزار از قاريان براي تلاوت قرآن كريم در خارج از كشور را چنين توصيف كرد: اساتيد قرآني كشور به ياد دارند در اوايل دهه 60 كه اولين اعزام كاروان‌ها و هيئت‌هاي قرآني ايران به ساير كشور‌ها صورت‌گرفت، مرحوم بي‌آزار از نخستين سفيراني بود كه قاريان را براي اجراي برنامه‌هاي قرآني دعوت‌كرد آن هم در كشور يونان ـ كشوري مسيحي و ارتدكس ـ و در همان كشور با حضور قاريان ايراني برنامه‌هاي بسيار خوبي اجرا شد كه به روابط بين مردم دو كشور خيلي كمك‌كرد.

قدرداني از مبلغان با هزينه شخصي

فرزند مرحوم بي‌آزار نيز تأكيد‌كرد: مرحوم پدر اموري را كه مربوط به مسايل قرآني مي‌شد، خود به تنهايي انجام‌داده و بهترين پذيرايي را براي كساني كه براي اجراي برنامه‌هاي قرآني به كشور محل خدمت وي مي‌آمدند، در نظر‌مي‌گرفت، به گونه‌اي كه از گروه‌هاي سياسي در همان حد معمول پذيرايي مي‌كرد اما گروه‌هاي قرآني با استقبال ويژه از سوي وي مواجه‌مي‌شدند و حتي رفتار و برخورد صميمي بي‌‌آزار با سه جواني كه براي اجراي تواشيح آمده بودند، مايه تعجب آنان شد.

بشير بي‌آزار با تأكيد بر نقش بارز مرحوم پدر در توسعه فرهنگ قرآن‌كريم افزود: او با بودجه شخصي خود هزينه مبلغان و گروه‌هاي ويژه اجراي برنامه‌هاي قرآني به‌ويژه در ماه رمضان را پرداخت‌مي‌كرد و حتي هديه‌هاي ارزنده‌اي براي قدرداني از اين گروه‌ها در نظر مي‌گرفت و اين خود يكي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين مرحوم بود.

يادآوري‌مي‌شود مرحوم مهندس حاج «حبيب‌الله بي‌آزار»، سفير فقيد جمهوري اسلامي ايران در كشور بلغارستان و از فعالان احياي فرهنگ قرآن در خارج از كشور، هم‌زمان با پيروزي انقلاب اسلامي مسئوليت‌هاي مختلفي همچون معاونت وزارت آموزش و پرورش در سه دوره: وزارت مرحوم شهيد رجايي، مرحوم شهيد باهنر و سپس آقاي «پرورش»، وزير وقت آموزش و پرورش را برعهده‌داشت.

وي همچنين معاون حجت‌الاسلام قرائتي در نهضت سوادآموزي و نيز به مدت هفت سال معاون سابق نجفي، وزير سابق آموزش و پرورش بود؛ سپس به وزارت امور خارجه منتقل شد و در آنجا هم مناصب مهمي به وي محول شد كه مهم‌ترين آن‌ها رياست اداره دانشجويي و بورس‌هاي تحصيلي بود و براي بورس كردن دانشجويان ايراني در خارج از كشور فعاليت‌هاي بسياري انجام داد.

سفيري ايران در كشورهاي يونان، آلباني و سپس بلغارستان از مهم‌ترين مناصب ايشان در وزارت امور خارجه بود.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 307]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن