تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815252191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فناوري اطلاعات محور طرح تحول اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: فناوري اطلاعات محور طرح تحول اقتصادي
به اعتقاد منتقدان، دولت توجه شاياني به فناوري اطلاعات نداشته است. دلايل منتقدان در اين خصوص نيز به شواهدي همچون عدم ساماندهي به تعدد نهادهاي تصميم گير در حوزه فناوري اطلاعات (به جاي مانده از گذشته)، عدم تخصيص بودجه مستقل همچون آنچه در گذشته رخ داد و مسايلي از اين دست مربوط مي‌شود.

فناوري اطلاعات محور طرح تحول اقتصادي
علي شميراني
به اعتقاد منتقدان، دولت توجه شاياني به فناوري اطلاعات نداشته است. دلايل منتقدان در اين خصوص نيز به شواهدي همچون عدم ساماندهي به تعدد نهادهاي تصميم گير در حوزه فناوري اطلاعات (به جاي مانده از گذشته)، عدم تخصيص بودجه مستقل همچون آنچه در گذشته رخ داد و مسايلي از اين دست مربوط مي‌شود. اما فارغ از بررسي دستاوردهاي دولت‌ها در حوزه فناوري اطلاعات و تفاوت‌هاي واقعي و زيرساختي در نوع نگرش ايشان به مقوله آي‌تي، در هفته‌اي كه گذشت رييس‌جمهوري در برنامه‌اي زنده از صدا و سيما به تشريح جزئيات «طرح بزرگ تحول اقتصادي» پرداخت.

اگر چه بررسي موضوع نحوه عملياتي شدن اين طرح كلان را بايد به اقتصاددانان و افراد مسئول واگذار كرد ليكن در قلب طرح بزرگ تحول اقتصادي يك واقعيت آشكار وجود داشت. في‌الواقع دولت به ضرورت وجود بانك‌هاي اطلاعاتي در عرصه‌هاي مختلف و آنگونه كه در كشورهاي فوق پيشرفته شاهد آن هستيم پي برده و قصد دارد با تكيه بر بانك‌هاي اطلاعاتي و ابزار فناوري اطلاعات چرخش كلاني در اقتصاد ايجاد كند. امروزه به علت نبود بانك‌هاي اطلاعاتي آماده بهره‌برداري، سوءاستفاده‌هاي زيادي در كشور جاري و ساري است كه بخش مهم و كليدي اين نابه‌ساماني‌ها در طرح مذكور پوشش داده شده و رفع خواهد شد.

در سخنان رييس‌جمهور احمدي‌نژاد محورهاي اصلي طرح بزرگ تحول اقتصادي به مواردي همچون هدفمند كردن يارانه‌ها، اصلاح سيستم اخذ ماليات، بهبود وضعيت گمركات، اصلاح ساختار نظام بانكي، تنظيم نظام توزيع كالا و خدمات و به ويژه ساماندهي با بازار كاذب مسكن مربوط مي‌شد. اگرچه رييس‌جمهوري صراحتا و با توجه به پخش برنامه از شبكه سراسري كه مخاطب كلان را پوشش مي‌دهد، واژه‌ها و اصطلاحات رايج در بخش فناوري اطلاعات براي اجرايي شدن موارد مذكور را به كار نبرد، ليكن آگاهان به خوبي بر استفاده از ابزار فناوري اطلاعات در اين طرح واقف هستند.

يكي از تجربيات بزرگ به كارگيري فناوري اطلاعات به اذعان كارشناسان در دولت نهم به طرح كارت سوخت مربوط مي‌شود. اين طرح يكي از بزرگ‌ترين طرح‌هاي تاريخ كشور است كه با اتكا به فناوري اطلاعات و در سطحي ملي و با سرعتي مثال زدني شكل عملياتي به خود گرفت. باز هم تاكيد مي‌شود كه اگرچه عبارات مصطلح در حوزه فناوري اطلاعات در اجراي طرح كارت سوخت چندان مورد استفاده مسوولان امر قرار نگرفت، ليكن اين طرح ذاتاً بر استفاده از IT استوار است.

اما براي آن كه بازگشتي به موضوع اصلي اين متن داشته باشيم بد نيست تا اشاره‌اي نيز به تحليل‌هاي موجود در جامعه پيرامون به كارگيري فناوري اطلاعات در سطح كلان كشور داشته باشيم. امروزه بسياري از آگاهان و فعالان صنف فناوري اطلاعات به اين باور اعتقاد دارند كه هرگاه اركان كلان و اجرايي كشور و گاه سياسيون عزم راسخي در به كارگيري فناوري اطلاعات داشته باشند مي‌توان به پيشرفت IT اميدوار بود.

آگاهان مصداق بارز گفته‌هاي خويش را كارت سوخت مي‌دانند كه در حداقل زمان، در ابعاد ملي و به موثرترين شكل ممكن به اجرا درآمد. لذا امروز نيز از يك سو با توجه به شناختي كه از تصميم‌هاي دولت در پيشبرد تصميم‌هاي ايشان موجود است و از سوي ديگر محورهاي طرح بزرگ تحول اقتصادي كه موتور محرك بخش اعظم آن فناوري اطلاعات محسوب مي‌شود، مي‌توان اميدوار بود كه فناوري اطلاعات در بخش‌هايي نظير هدفمند كردن يارانه‌ها، سيستم اخذ ماليات، گمركات، نظام بانكي، نظام توزيع كالا و خدمات و به ويژه ساماندهي مسكن نيز رسوخ كرده و به نتايج بزرگ و مفيدي منتهي شود.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن