پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848704249
حسد از ضد ارزش هاست (1)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حسد از ضد ارزش هاست(1)
یكى از رذایل اخلاقى كه در طول تاریخ بشر آثار بسیار منفى فردى و اجتماعى داشته است مساله حسد است، حسد به معنى « ناراحت شدن از نعمت هایى كه خداوند نصیب دیگران كرده و آرزوى زوال آنها و حتى تلاش و كوشش در این راه!»حسد فضاى روح آدمى را تیره و تار و فضاى زندگى او را ظلمانى و محیط جامعه را مملو از ناامنى مىكند!حسودان نه آرامشى در دنیا دارند، نه آسایشى در آخرت و چون تمام تلاششان این است كه نعمت را از محسود بگیرند، آلوده انواع جنایتها مىشوند: دروغ مىگویند، غیبت مىكنند، دست به انواع ظلم و ستم مىزنند و حتى در حالات شدید و بحرانى از قتل و خونریزى نیز ابا ندارند.در واقع مىتوان گفت: حسد یكى از ریشههاى اصلى تمام بدیهاست و از دامهاى بسیار خطرناك شیطان است، همان دامى كه در نخستین روزهاى آفرینش بشر كار خود را كرد و فرزند آدم(ع) «قابیل» را به كام خود فروكشید و دستش را به خون برادرش«هابیل» آلوده كرد و به همین دلیل در روایات اسلامى، حسد یكى از اصول سهگانه كفر شمرده شده است(تكبر، حرص و حسد.)«حسود» در واقع معترض به حكمت الهى است و به همین دلیل نوعى كفر و شرك خفى محسوب مىشود.نقطه مقابل حسد، «خیرخواهى» است و آن این است كه انسان از نعمتهایى كه نصیب دیگرى مىشود لذت ببرد و در راه حفظ آن بكوشد و سعادت خود را در سعادت دیگران بداند و منافع دیگران را با منافع خود به یك چشم بنگرد.«حسود» در واقع معترض به حكمت الهى است و به همین دلیل نوعى كفر و شرك خفى محسوب مىشود.با این اشاره به آیات قرآن بازمىگردیم و بازتاب این مساله را در آیات قرآنى مشاهده مىكنیم.1-و اتل علیهم نبا ابنى آدم بالحق اذ قربا قربانا فتقبل من احدهما و لم یتقبل من الآخر قال لاقتلنك قال انما یتقبل الله من المتقین* لئن بسطت الى یدك لتقتلنى ما انا بباسط یدى الیك لاقتلك انى اخاف الله رب العالمین* فطوعت له نفسه قتل اخیه فقتله فاصبح من الخاسرین. (مائده،27 و 28 و 30)؛و داستان دو فرزند آدم را به حق بر آنها بخوان: هنگامى كه هر كدام، كارى براى تقرب (به پروردگار) انجام دادند، اما از یكى پذیرفته شد و از دیگرى پذیرفته نشد (برادرى كه عملش مردود شده بود، به برادر دیگر) گفت:« به خدا سوگند تو را خواهم كشت» (برادر دیگر) گفت: «من چه گناهى دارم (زیرا) خدا تنها از پرهیزگاران مىپذیرد.»اگر تو براى كشتن من دست دراز كنى، من هرگز به قتل تو دست نمىگشایم، چون از پروردگار جهانیان مىترسم.نفس سركش كم كم او را به كشتن برادرش ترغیب كرد (سرانجام) او را كشت و از زیانكاران شد.2-اذ قال یوسف لابیه یا ابت انى رایت احد عشر كوكبا والشمس والقمر رایتهم لى ساجدین* قال یا بنى لاتقصص رؤیاك على اخوتك فیكیدوا لك كیدا ان الشیطان للانسان عدو مبین. (یوسف، 4 و 5)؛ (به خاطر بیاور) هنگامى را كه یوسف به پدرش گفت: «پدر! در خواب دیدم كه یازده ستاره و خورشید و ماه در برابرم سجده مىكنند.گفت: فرزندم! خواب خود را براى برادرانت بازگو مكن كه براى تو نقشه(خطرناكى) مىكشند، چرا كه شیطان، دشمن آشكار انسان است. نقطه مقابل حسد، «خیرخواهى» است و آن این است كه انسان از نعمتهایى كه نصیب دیگرى مىشود لذت ببرد و در راه حفظ آن بكوشد و سعادت خود را در سعادت دیگران بداند و منافع دیگران را با منافع خود به یك چشم بنگرد.3-ام یحسدون الناس على ما ءاتهم الله من فضله فقد آتینا آل ابراهیم الكتاب والحكمة و آتیناهم ملكا عظیما. (نساء، 54) ؛یا این كه نسبت به مردم (پیامبر و خاندانش) بر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشیده، حسد مىورزند؟ ما به آل ابراهیم (كه یهود از خاندان او هستند نیز) كتاب و حكمت دادیم و حكومت عظیمى در اختیار آنها (پیامبران بنى اسرائیل) قرار دادیم.4-ود كثیر من اهل الكتاب لو یردونكم من بعد ایمانكم كفارا حسدا من عند انفسهم من بعد ما تبین لهم الحق فاعفوا و اصفحوا حتى یاتى الله بامره ان الله على كل شیئ قدیر. (بقره،109)؛بسیارى از اهل كتاب از روى حسد - كه در وجود آنها ریشه دوانده - آرزو مىكردند شما را بعد از اسلام و ایمان به حال كفر بازگردانند با این كه حق براى آنها كاملا روشن شده است، شما آنها را عفو كنید و گذشت نمایید تا خداوند فرمان خودش(فرمان جهاد) را فرستد، خداوند بر هر چیزى تواناست.5- و من شر حاسد اذا حسد. (فلق، 5)؛و از شر هر حسودى هنگامى كه حسد مىورزد.6- والذین جائوا من بعدهم یقولون ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان ولاتجعل فى قلوبنا غلا للذین آمنوا ربنا انك رؤوف رحیم. (حشر، 10)؛ (همچنین) كسانى كه بعد از آنها (بعد از مهاجران و انصار) آمدند و مىگویند: «پروردگارا! ما و برادرانمان را كه در ایمان بر ما پیشى گرفتهاند بیامرز و در دلهایمان حسد و كینهاى نسبت به مؤمنان قرار مده! پروردگارا تو مهربان و رحیمى!7-و نزعنا ما فى صدورهم من غل اخوانا على سرر متقابلین. (حجر،47)؛هرگونه غل(حسد و كینه و دشمنى) را از سینه آنها برمىكنیم (و روحشان را پاك مىسازیم) در حالى كه همه برادرند و بر تختها رو به روى یكدیگر قرار دارند.از امام صادق(ع) نقل شده كه فرمود: «آدم از سوى خدا مامور شد كه هابیل را به عنوان وصى خود برگزیند و اسم اعظم را به او تعلیم دهد، در حالى كه قابیل از او بزرگتر بود، هنگامى كه قابیل این سخن را شنید خشمناك شد و گفت: من به این امر سزاوارترم. آدم به آنها دستور داد كه هر كدام قربانى (وسیله تقرب) به پیشگاه خدا تقدیم دارد (طبق روایت دیگرى هابیل كه دامدارى داشت بهترین دام خود را براى قربانى برگزید و قابیل كه كشاوزى داشت از بدترین محصول زراعت خود براى این كار انتخاب كرد، هر دو قربانى خود را بالاى كوهى گذاشتند، صاعقهاى آمد و قربانىهابیل را - به علامت قبولى - سوزاند و قربانى قابیل همچنان به جا ماند و این تاییدى بود بر شایستگى هابیل براى امر جانشینى آدم!) این امر آتش حسد را در دل قابیل برافروخت و خون برادر را ریخت»!آتش سوزان حسددر نخستین آیات مورد بحث، سخن از داستان فرزندان آدم است كه یكى بر دیگرى حسد برد و سرانجام دستش به خون برادر آغشته شد و نخستین قتل و جنایت در روى زمین صورت گرفت و سرآغازى براى جنایتهاى دیگر شد!مىفرماید: «داستان دو فرزند آدم را آن گونه كه بوده است بر آنها بخوان آن زمان كه هر كدام كارى براى تقرب به پروردگار انجام دادند اما از یكى پذیرفته شد و از دیگرى پذیرفته نشد (برادرى كه عملش مردود شده بود به برادر دیگر) گفت: به خدا سوگند تو را خواهم كشت!(او در پاسخ) گفت: (اگر عمل تو پذیرفته نشده است من گناهى ندارم زیرا) خداوند تنها از پرهیزكاران مىپذیرد»! (و اتل علیهم نبا ابنى آدم بالحق اذ قربا قربانا فتقبل من احدهما و لمیتقبل من الآخر قال لاقتلنك قال انما یتقبل الله من المتقین) (1)یعنى من مشكلى براى تو ایجاد نكردهام كه قصد جان مرا كردهاى، مشكل تو از درون جان توست، تو عملت ناخالص بوده و با تقوا آمیخته نشده و به همین دلیل مقبول درگاه خداوند نگردیده است، او پاك است و جز پاك نمىپذیرد! سپس افزود:« اگر تو براى كشتن من دست دراز كنى من هرگز این كار رانمىكنم و دست به قتل تو نمىگشایم، چون از پروردگار جهانیان مىترسم».(لئن بسطت الى یدك لتقتلنى ما انا بباسط یدى الیك لاقتلك انى اخاف الله رب العالمین) (2)سرانجام آتش كینه و حسد در دل او چنان شعلهور شد كه پیوندهاى برادرى و اخوت را نابود كرد، خون چشمان قابیل را گرفت و آن گونه كه قرآن مىگوید:« نفس سركش او، وى را مصمم به كشتن برادر كرد و او را كشت و از زیانكاران شد»! (فطوعت له نفسه قتل اخیه فقتله فاصبح من الخاسرین) (3)آرى او گرفتار زیان و خسران شد، هم برادر خود را از دست داد، هم آرامش دنیا را، چرا كه قاتل اگر ذرهاى وجدان داشته باشد پیوسته در عذاب وجدان است و آرامشى در دنیا نخواهد داشت و آخرت خود را نیز به تباهى مىكشاند.در بعضى از روایات آمده است: او برادرش را در حال خواب كشت (4) و این جنایتى است مضاعف و نشان مىدهد كه وقتى آتش حسد در درون انسان زبانه بكشد همه چیز را خاكستر مىكند!ولى به زودى از كار خود پشیمان شد، اندوه عمیقى بر سراسر وجود او حاكم گشت، هر زمان چشمش به بدن خونین و بىجان برادر مىافتاد وحشت و اضطراب تمام وجودش را فرامىگرفت، جسد برادر را بر دوش گرفت و نمىدانست چه كند و كجا ببرد كه هم آثار جنایت خود را بپوشاند و هم این منظره هولناك آزار دهنده را از برابر چشمان خود دور كند، در این هنگام على رغم جنایت هولناك و گناه بزرگى كه او مرتكب شده بود باز گوشهاى از لطف خدا براى او نمایان گشت: «خداوند زاغى را فرستاد كه در زمین كند و كاو كند تا به او نشان دهد چگونه جسد برادر را دفن كند، هنگامى كه این درس را از آن پرنده آموخت گفت: اى واى بر من! آیا من نمىتوانم (حد اقل) مثل این زاغ باشم و جسد برادر خود را در زمین پنهان كنم؟! سرانجام (این كار را انجام داد) و از كرده خود سخت پشیمان شد». (فبعث الله غرابا یبحث فى الارض لیریه كیف یوارى سواة اخیه قال یا ویلتى اعجزت ان اكون مثل هذا الغراب فاوارى سواة اخى فاصبح من النادمین) (5)در بعضى از روایات آمده است كه قابیل در برابر چشمان خود دو زاغ را دید كه با هم مىجنگند و یكى دیگرى راكشت سپس زمین را با چنگال خود حفر كرد و جسد مقتول را در آن دفن نمود. (6)و بعضى گفتهاند آن زاغ جسد مرده زاغى را آوردودفن كرد و گاه گفته شده او ملاحظه كرد كه زاغ بعضى از مواد غذایى خود را براى محفوظ ماندن در زیر خاك دفن مىكند و از آن كار، دفن اموات را یاد گرفت.به هر حال او پشیمان شد اما نه آن پشیمانى پایدار كه مقدمه توبه و انابه به درگاه پروردگار باشد و زنگ این گناه بر او ماند!در اینجا دو سؤال مطرح است، نخست این كه: منظور از «قربان» (وسیله قرب به خدا) در جمله «اذ قربا قربانا» كه فرزندان آدم به پیشگاه خدا تقدیم داشتند چیست؟ و دیگر این كه از كجا معلوم شد كه تقدیمى «هابیل» در پیشگاه خدا پذیرفته شد و تقدیمى «قابیل» مردود گشت؟در قرآن مجید در پاسخ این دو سؤال چیزى نیامده و به صورت سربسته ذكر شده است و روایات در این زمینه هم از نظر متن و هم از نظر سند متفاوت است، آنچه با منطق و عقل و قراین موجود سازگارتر است روایتى است كه از امام صادق(ع) نقل شده كه فرمود: «آدم از سوى خدا مامور شد كه هابیل را به عنوان وصى خود برگزیند و اسم اعظم را به او تعلیم دهد، در حالى كه قابیل از او بزرگتر بود، هنگامى كه قابیل این سخن را شنید خشمناك شد و گفت: من به این امر سزاوارترم. آدم به آنها دستور داد كه هر كدام قربانى (وسیله تقرب) به پیشگاه خدا تقدیم دارد (طبق روایت دیگرى هابیل كه دامدارى داشت بهترین دام خود را براى قربانى برگزید و قابیل كه كشاوزى داشت از بدترین محصول زراعت خود براى این كار انتخاب كرد، هر دو قربانى خود را بالاى كوهى گذاشتند، صاعقهاى آمد و قربانىهابیل را - به علامت قبولى - سوزاند و قربانى قابیل همچنان به جا ماند و این تاییدى بود بر شایستگى هابیل براى امر جانشینى آدم!) این امر آتش حسد را در دل قابیل برافروخت و خون برادر را ریخت»! (7)در هر حال قابیل براى برطرف كردن وضع ناهنجار خود دو راه در پیش داشت: یكى آن كه توبه به درگاه خدا آورد و سعى كند با عملهاى خالصتر و پاكتر عقب ماندگى معنوى خویش را در پیشگاه خدا جبران نماید (این همان كارى است كه علماى اخلاق آن را «غبطه» مىنامند و امرى شایسته و سازنده و مستحسن است)، ولى قابیل راه دیگرى را برگزید، یعنى تلاش كرد نعمت را از برادر خود بگیرد و براى این كار نیز بدترین راه را انتخاب كرد، دست خود را به خون او آغشته كرد تا سوز دل خود را كه از آتش حسد به وجود آمده بود فرونشاند!اگر«تكبر» ابلیس سبب شد براى همیشه از درگاه خدا رانده شود و «حرص» آدم سبب شد براى همیشه از بهشت محروم گردد،«حسد» قابیل سبب شد كه با ریختن خون برادر، براى همیشه ملعون و مطرود درگاه خدا شود و هر قتلى در دنیا واقع مىشود او به عنوان بنیانگذار اصلى در آن سهیم باشد.تاریخ پر است از جنایات فجیعى كه انگیزه اصلى آن فقط حسد بوده است.پىنوشت ها:1-مائده،27.2-مائده، 28.3-مائده، 30.4-تفسیر قرطبى، جلد3، صفحه2133.5- مائده، 31.6- نورالثقلین، جلد 1، صفحه616.7- تفسیر نورالثقلین، جلد 1، صفحه 610، حدیث 125.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
حسد از ضد ارزش هاست(1) یكى از رذایل اخلاقى كه در طول تاریخ بشر آثار بسیار منفى فردى و اجتماعى داشته است مساله حسد است، حسد به معنى « ناراحت شدن از نعمت ...
مطالب مرتبط: - حسد از ضد ارزشهاست (1) - حسادت شما هم رأی بدید. [ارسال شده از: تبیان]. [مشاهده در : www.tebyan.net]. [تعداد بازديد از اين مطلب: 1] ...
لینک : - حسد از ضد ارزش هاست (1) - حسد از ضد ارزشهاست(2) - ضد ارزشی به نام حسد (3) - ضد ارزشی به نام حسد (4) - ضد ارزشی به نام حسد (5) - حسادت ...
لینک : - حسد از ضد ارزش هاست (1) - حسد از ضد ارزشهاست (2) - حسادت - ضد ارزشی به نام حسد (3) شما هم رأی بدید. [ارسال شده از: تبیان] ...
حسد چیست؟ حسد، آرزومندی دور شدن نعمتی از کسی و رسیدن آن به خود حسود است. ... او پیدا می شود: 1- آرزو می کند همان گونه که دیگران دارند او هم داشته باشد و این ... را می خورد چنانکه آتش هیزم را می خورد» ویژگی فرد حسود حسد از ضد ارزشهاست(2) ...
حسادت ورزي در روابط. ... خود منحرف شود و به سوی مجادله و مشاجره های بی ارزش و بی اعتبار کشیده شود. ... و فقط رابطه بین دو نفر را تیره و تار می کند و باعث از بین رفتن صمیمیت هاست. ... جنسی برقرار می کنید، مسلما او باید بداند که آیا از قرص های ضد بارداری استفاده می ... [تعداد بازديد از اين مطلب: 1]. . صفحات پیشنهادی ...
(1) «و کفار از سر حسد و تمایل های روحی، آرزو می کنند که شما را از ایمان به ..... در نظام اسلامی، گناه نه فقط معیار پیشرفت نیست، بلکه ضد پیشرفت و ضد ارزش و .... دستهایم را به قنوت تو سپردهام و چشمهایم را به سجادهای که سالهاست عطر تو ...
حكمت 2شناخت ضد ارزش ها (اخلاقى)وَ قَالَ [عليه السلام] أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ ... صندوق راز اوست و خوشرويى وسيله دوست يابى ، و شكيبايى ، گورستان پوشاننده عيب هاست . .... (6)داد حق عمری که هر روزی از او کس نداند قیمت آنرا جز او منابع:1- .... و دروغ نگهداشته، كینه، حسد و دیگر صفات زشت شیطانى را از دل بیرون كنید! ...
( کاپلستون، 125/1 ) روشن مي نمايد که اين نگرش- و تطبيق آن بر معارف قرآني - تأثيرات ... به عنوان نمونه، ارزش ها و ضد ارزش هايي که در قرآن نام برده شده اند؛ از جمله: ... مقوله رفتار است و در عواطف انفعالي، مقولاتي مانند خشم و حسد قرار مي گيرد. ... جوجه هاست و اشارت ظريفي است که تواضع، در حرکات بدني انسان ظاهر مي شود. ...
... میگیرد، روش درمان، سازگاری بی حد و حصر با دنیا و ارزش های پیرامون نیست. ... ضد ارزشی به نام حسد(6) سرگرمی سینما فرهنگ و هنر پزشکی اجتماعی تصویری دین و اندیشه گوناگون ... جمله دو مرحله كاملا متمایز زیر:1- وجود حسد در درون دل و در اعماق روح، به ... امروز ، روز جایزه هاست! ... نمايش فيلم «تاج محل» در ماه ژانويه ...
-