تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830504964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درباره ضداستاندارد خواندن سه فیلم توسط انجمن منتقدان خانه سینما


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بدنامى بهتر از گمنامى است

تمشك زرین زایده یك سیستم استاندارد تولید و توزیع فیلم در بدنه سینمایى است كه كاملاً متكى به نظر مخاطبان عام و خاص است. مخاطب عام یعنى تماشاگر سینمایى كه با خرید تك بلیت هایى سرنوشت یك فیلم را تعیین مى كند و مخاطب خاص شامل منتقدان و كارشناسان سینمایى است كه تمشك زرین بازتاب نظر كارشناسى گروهى از این افراد است. آنها موظف هستند نظر خود را در برابر فیلم هایى كه به نظر تهیه كنندگان واجد شرایط استاندارد هستند و به جدول اكران عمومى مى سپارند، اعلام كنند: كه چرا این چند فیلم استاندارد نبوده و چگونه به سلیقه و شعور تماشاگر توهین كرده اند.اما این شرایط استاندارد چیست و چه ویژگى هایى دارد؟ سینماى هالیوود براى تهیه هر فیلم قابل اكران یك بودجه 40 تا 60 میلیون دلارى تعیین مى كند كه سه تكنسین اصلى آن (مجرى طرح، فیلمبردار و تدوینگرش) باید عضو اصلى صنف خود باشند. همچنین یكى از هفت شركت بزرگ پخش در آمریكا، شمال آمریكا و اكران اول در كشورهاى انگلیسى زبان عهده دار پخش این فیلم هستند. از طرفى یكى از شركت هاى معتبر بیمه در هالیوود براى فیلم حداقل كف فروش را تعیین مى كند و چند شركت تبلیغاتى به اندازه بودجه فیلم باید بتوانند براى آن اسپانسر پیدا كنند. از طرفى میزان تاثیرگذارى اجتماعى فیلم در رسانه هاى چندمنظوره حداقل به اندازه یك «حادثه» باشد. (حادثه در فرهنگ خبرى آمریكا یعنى خبرى كه بیش از ده هزار كلمه درباره آن نوشته یا گفته شود) از سوى دیگر فیلم استاندارد یعنى فیلمى كه در كارنامه كارى تهیه كننده، كارگردان، فیلمنامه نویس، آهنگساز، طراحان صحنه و لباس كه عوامل مولف فیلم هستند باید قابلیت ذكر در فرهنگ هاى سینمایى را داشته باشد و این را مدیران برنامه این افراد تشخیص مى دهند و در نهایت فیلم استاندارد یعنى فیلمى كه یكى از بازیگران اصلى یا نقش مكمل آن نامزد اسكار یا گوى طلایى شده یا آن را تصاحب كرده باشد یا در فهرست MTV یا فهرست منتقدان نیویوركى یا لس آنجلسى از آنها نام برده شده باشد. حال با چنین شرایط اولیه اگر فیلمى استاندارد تهیه و تولید شود باید قبل از اكران عمومى دوباره فیلم مورد بررسى قرار گیرد كه آیا داراى قابلیت استاندارد توزیع هست یا نه. توزیع یك فیلم با بیش از صد نسخه كپى در حدود هزار و دویست سالن سینما با تبلیغات گسترده نشان از ارزش مهر استاندارد بر یك فیلم دارد. بنابراین منتقدان و تماشاگران حرفه اى در آمریكا وقتى اعلام مى كنند، فیلمى لایق دریافت تمشك طلایى است، یعنى این فیلم به اشتباه داراى استانداردهاى تولید و توزیع محسوب شده و به ساختار سینمایى هالیوود لطمه مى زند. تمشك طلایى در مواردى حتى بیشتر از اسكار براى كارشناسان اهمیت پیدا مى كند، چرا كه اغماض و تاثیر روابط دوستانه و سالم و غیرسالم مى تواند در اهداى اسكار نقش داشته باشد اما اهداكنندگان تمشك طلایى اهل هیچ مصالحه و معامله اى نیستند، چرا كه مخاطب آنها مردم هستند و اگر یك بار و حتى یك بار در مراسم خود به فیلمى اشتباهاً تمشك طلایى بدهند، اعتبار چند ساله خود را از دست داده، دیگر كارشناسان دفاتر تهیه فیلم براساس حرف آنها برنامه ریزى تولید نمى كنند و دیگر مردم به نظر آنها اهمیتى نمى دهند. اما در ایران وضعیت چیست؟ خیلى ساده. موقعیت انجمن منتقدان سینمایى در عنوان كردن «ضداستانداردترین» فیلم هاى سال مصداق گفته میرزا آقاخان نورى در شاهكار مرحوم على حاتمى در سریال سلطان صاحبقران است كه بعد از مرگ امیركبیر مى گوید هر چه باشد بدنامى بهتر از گمنامى است. به واقع چه معیار و استانداردى براى دوستان منتقد در انجمن وجود داشته كه سه فیلم «یك شب»، «باباعزیز» و «ازدواج صورتى» را تحت عنوان بى بند و بارى و عرفان زدگى بتوان دسته بندى كرد. فیلم «باباعزیز» ظاهراً تهیه كننده خارجى داشته و هنوز اكران نشده، فیلم «یك شب» كار اول كارگردان آن است و آن هم اكران نشده و «ازدواج صورتى» از همان دست فیلم هاى ایرانى است كه سینماى بدنه نام گرفته و البته اكران هم شده است. بنابراین دوباره به بیانیه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایى ایران بعد از جشن خانه سینما ارجاع مى دهم كه تعریف ما از استاندارد بودن فیلم در ایران چیست و واقعاً دوستان معترف هستند كه انقلاب اسلامى و بیست و پنج سال فعالیت معاونت سینمایى وزارت فرهنگ و ارشاد و بنیاد سینمایى فارابى نتوانسته جلوى نفوذ جریان كپى بردارى و فیلم فارسى در سینماى ایران را بگیرد؟شادمهر راستین





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن