تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چهار چيز از خوشبختى و چهار چيز از بدبختى است: چهار چيز خوشبختى: همسر خوب، خانه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820937212




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پريشتينا تحت شديدترين تدابير امنيتي بخاطر برگزاري مراسم مذهبي صربها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پريشتينا تحت شديدترين تدابير امنيتي بخاطر برگزاري مراسم مذهبي صربها
به دليل حساسيتهاي سياسي و امنيتي، اين مراسم مذهبي صربها تحت شديدترين تدابير امنيتي و پليسي نيروهاي كيفور و سربازان سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) انجام شد.

مسيرهاي ورودي به منطقه گازيمستان كه در چند كيلومتري از پريشتينا پايتخت كوزوو قرار دارد، تحت كنترل شديد نيروهاي ناتو و كيفور قرار گرفت و بالگردهاي ناتو به گشت زني در آسمان منطقه پرداختند.

بر اساس آخرين گزارشها از پريشتينا، صربهاي كوزوو از شهرهاي مختلف بويژه از شهر كوزووسكا ميترويتسا كه اكثريت آن صرب‌نشين مي‌باشند، با اتوبوسها و به صورت كاروان و منظم به سمت منطقه گازيمستان عزيمت كرده اند و نيروهاي كيفور و ناتو با تقويت تدابير امنيتي، اين كاروانها را تا مقصد همراهي مي‌كنند.

حساسيت امنيتي بيشتر از اين لحاظ است كه صربها عمدتا در شمال كوزوو و جدا از آلبانيايي تباران زندگي مي‌كنند اما اين مراسم در نزديكي پريشتينا مركز حكومت آلبانيايي تباران برگزار شده است.

‪۲۸‬ژوئن روز مذهبي صربها بنام روز ويدوو دان مي‌باشد و صربها معتقدند كه در چنين روزي در سال ‪ ۱۳۸۹‬ميلادي (‪ ۶۱۹‬سال قبل) جنگجويان صرب در نبردي نابرابر با اشغالگران امپراتوري عثماني، با جانفشاني، كوزوو را از وجود عثمانيان پاك كرده اند.

در مراسم روز شنبه، صربها، پرچم‌هاي صربستان و كليساي ارتدكس صربستان را در محل برگزاري مراسم برافراشته بودند.

اسلوبودان سامارجيچ وزير امور كوزوو و رادومير نائوموو وزير اديان صربستان در دولت كوشتونيتسا و ولاديك راشكو پريزرنسكي آرتمي مقام بلندپايه كليساي ارتدكس صربستان، در اين مراسم مذهبي در منطقه گازيمستان شركت كردند.

قابل ذكر است كه در سال ‪ ۱۹۵۳‬ميلادي از طرف دولت سوسياليستي فدراتيو يوگسلاوي به رهبري مارشال تيتو در منطقه گازيمستان، بناي يادبود به احترام كشته‌شدگان صرب در اين منطقه كه مشرف به منطقه كوزووسكا پوليه و در چند كيلومتري جنوب شرق اين منطقه واقع است، احداث شد.

كوزووسكا پوليه در زبان صربي به معناي ميدان جنگ كوزوو مي‌باشد.

اعتقاد بر اين است كه اين نبرد بزرگ در سال ‪ ۱۳۸۹‬ميلادي دراين منطقه كه در دامنه كوه قرار دارد، رخ داده است.

يادآور مي‌شود كه اسلوبودان ميلوشوويچ رييس جمهور مخلوع يوگسلاوي سابق در ‪ ۲۸‬ژوئن سال ‪ ۱۹۸۹‬ميلادي مصادف با ششصدمين سالگرد، در مراسم يادبودي در منطقه گازيمستان در برابر دهها هزار نفر صرب كوزوو سخنراني معروف خود را در دفاع از كوزوو به عنوان بخشي از خاك صربستان ايراد كرد.

اظهارات ميلوشوويچ در اين سخنراني پس از بازگشت به بلگراد زمينه ساز تبليغاتي شد كه براساس آن، وي همه رقباي حزبي خود را كنار زد و حزب كمونيست آن زمان صربستان را كه بعدا به حزب سوسياليست تبديل شد، بطور كامل در كنترل خود قرار داد.

سرانجام چندسال بعد سرنوشت اسلوبودان ميلوشوويچ چنين رقم خورد كه در همين روز يعني ‪ ۲۸‬ژوئن سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي توسط زوران جينجيچ نخست وزير آن زمان صربستان، به دادگاه لاهه تحويل داده شد. جينجيچ بعدا توسط گروهي از نيروهاي امنيتي وفادار به ميلوشوويچ ترور شد.

تسليم ميلوشوويچ در چنين روزي كه به روز مذهبي ويدوودان مشهور است، با انتقاد شديد مخالفين و حتي برخي از سران احزاب ائتلاف آنزمان دولت بخاطر عدم احترام به چنين روزي روبرو شد.

از سوي ديگر براساس آخرين گزارشها از كوزوو قرار است كه عصر شنبه، صربهاي شهر كوزووسكا ميترويتسا مجلس ملي خود را معروف به مجلس شوراهاي شهر شهرداريهاي صرب‌نشين كوزوو تشكيل دهند. صربهاي كوزوو همزمان با انتخابات مجلس صربستان در انتخاباتي به منظور انتخاب شهردارها و نمايندگان شوراي شهر شركت نمودند كه جامعه بين‌الملل و دولت كوزوو علي رغم اينكه از برگزاري آن جلوگيري نكرد ولي اعلام نمود كه آن را معتبر و قانوني نمي‌داند.

نمايندگان صربهاي كوزوو اعلام كردند كه در برگزاري اولين نشست اين شوراها شركت نمي‌كنند و منتظر تشكيل دولت جديد و مواضع آن خواهند شد.

مجلس صربهاي كوزوو متشكل از هياتهايي از حزب راديكال صربستان، حزب دمكراتيك صربستان، حزب سوسياليست صربستان و نمايندگاني از جامعه اقليت گوران ها، بوشنياك‌ها و كولي‌ها خواهد بود.
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن