تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821224747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاكيد كشورهاي درحال توسعه بر مشاركت جهاني مديريت پسماندهاي خطرناك


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تاكيد كشورهاي درحال توسعه بر مشاركت جهاني مديريت پسماندهاي خطرناك
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): كوالالامپور- وزراي محيط زيست كشورهاي درحال توسعه در بيانيه پاياني اجلاس بالي بر همكاري مسوولانه كشورهاي غربي در مديريت پسماندهاي خطرناك جهان تاكيد كردند.


به گزارش روز شنبه ايرنا از جاكارتا، كنوانسيون متعاهدين بازل (حمل و نقل موادشيميايي خطرناك ) در پايان نشست وزرا كه با حضور 17 وزير محيط زيست از كشورهاي مختلف جهان و مقامات ارشد سازمان ملل متحد در بالي اندونزي ازپنجشنبه گذشته آغاز شده بود، با تصويب تعهدات بالي در روز گذشته به كار خود پايان داد.
در اين بيانيه بر خطرات و تاثير پسماندهاي شيميائي و آلودگي فلزات سنگين بر سلامت بشريت تاكيد و ضرورت همكاري بيشتر متعاهدين كنوانسيون بازل با سازمان بهداشت جهاني گوشزد شد.
در اين اجلاس متعاهدين بر تعهد خود بر اين ديدگاه اصرار داشتند كه به اهداف مطروحه در بيانيه هزاره سران در سال 2000 دست يابند.
علاوه بر اين، بيانيه پاياني اجلاس بالي بر ضرورت اقدام مقتدرانه در ارتباط با پسماندهاي خطرناك و تاثير آن بر رفاه بشريت و محيط زيست در سطح جهاني و فعاليت بيشتر سازمان ملل متحد تاكيد كرد.
در ارتباط با متن سند انسجام و ادغام سه كنوانسيون شيميائي كه به دنيال اعتراض به آن توسط هيات جمهوري اسلامي ايران به نشست وزرا موكول شده بود، مورد بررسي قرار گرفت.
هيأت جمهوري اسلامي ايران براي بررسي كارشناسي اين طرح غربي ها پيشنهاد كرده بود كه اصلاحات محتوايي در نحوه مديريت جديد سه كنوانسيون مذكور به عمل آيد.
به دنبال مخالفت كشورهاي غربي با پيشنهاد ايران نهايتاً رئيس نشست، آقاي ويتولار وزير محيط زيست اندونزي با تاييد پيشنهاد ايران، موجب عقب نشيني كشورهاي غربي شد.
در نتيجه، تعهدات جديد ادغام سه كنوانسيون نسبت به كشورهاي در حال توسعه صرفا موكول به كسب نظر موافق اين كشورها از جمله ايران شد.
هيات جمهوري اسلامي ايران با حمايت اندونزي (كشور ميزبان)همچنين موفق شد تا تلاشهاي برخي كشورها را براي ايجاد مركز موازي با مركز منطقه اي بازل در كشورمان خنثي كند.
كشورهاي هند و پاكستان باوجود اختلافات ديرينه خود در ايجاد مركز جديد اشتراك نظر داشتند.
از مباحث ديگر نشست وزرا، مشكلات كشورهاي درحال توسعه در زمينه مديريت پسماندها بويژه از جنبه هاي فني آن بود كه موجب به خطر افتادن جان ميليونها نفر در اين كشورها شده است.
لذا باوجود مخالفت كشورهاي غربي، كشورهاي در حال توسعه مجددا از كشورهاي غربي از جمله اسرائيل و آمريكا خواستند كه به ارزشهاي انساني توجه كنند و از مخالفت با تصويب الحاقيه كنوانسيون دست بردارند كه اين موضوع مورد تائيد تمامي وزراي حاضر در نشست به غير از هند قرار گرفت.
شايان ذكر است كشورهاي غربي به بهانه حقوقي از اجراي مصوبه كنوانسيون بازل از 13 سال پيش مبني بر توقف حمل و نقل هر گونه مواد شيميائي خطرناك از كشورهاي صنعتي به كشورهاي در حال توسعه ممانعت كرده اند.
به همين منظور كشورهاي در حال توسعه مصرانه خواستار تصويب الحاقيه براي اجراي مصوبه بازل هستند.
آساق**2203**335**1459
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن