تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812641959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت‌وگو با دبير جشنواره‌ي قلم زرين توجه آثار به آرمان‌هاي انقلاب، در داوري وزن بيش‌تري دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گفت‌وگو با دبير جشنواره‌ي قلم زرين توجه آثار به آرمان‌هاي انقلاب، در داوري وزن بيش‌تري دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

دبير جشنواره‌ي قلم زرين با اشاره به توجه به ارزش‌هاي ادبي آثار، تأكيد كرد: آثاري كه به آرمان‌هاي مندرج در اهداف انجمن قلم، كه همان تعهد به مباني، ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي است، توجه و عنايت خاصي دارند، قطعا در داوري، نسبت به ساير آثار وزن بيش‌تري خواهند داشت.

پدرام پاك‌آيين در گفت‌وگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: ملاك انتخاب داوران براي داوري جشنواره‌ي قلم زرين، سابقه‌ي كارشناسي آن‌ها در حوزه‌ي مربوط و تسلط ‌شان بر حوزه‌ي نقد و نظريه‌پردازي ادبي و داشتن شرايط داوري است، كه از مهم‌ترين آن‌ها، انصاف و رعايت عدالت در داوري‌هاست. محدوديتي هم براي انتخاب داوران از غير اعضاي انجمن قلم نبوده است و از غير انجمن قلم‌ هم داوراني به بررسي آثار پرداخته‌اند؛ چنان‌چه داوراني در دوره‌هاي گذشته و دوره‌ي كنوني هستند كه از اعضاي انجمن قلم نبوده‌ و در اين جشنواره داوري كرده‌اند.

او در ادامه يادآور شد: به هرحال، نگاه كارشناسي از يك‌طرف و رعايت شرايط انصاف و عدالت در بررسي آثار، بدون دخالت ‌دادن سليقه‌هاي فردي و مؤلفه‌هاي غيرساختاري آثار، از جمله شرايط صحت داوري آثار است كه سعي كرده‌ايم در انتخاب داوران، همه‌ي اين موارد را درنظر داشته باشيم.

اين عضو انجمن قلم ايران خاطرنشان كرد: ناگفته نماند به دليل اهداف انجمن قلم كه در پيوند با اهداف آرماني و ارزشي انقلاب اسلامي است و به تبع آن، اهداف جشنواره‌ي قلم زرين، مسلما علاوه بر ارزش‌هاي ساختاري و هنري، آثار با رويكرد هنري به مضامين آرماني همواره در داوري‌ها مورد توجه‌اند.

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين رويكرد آرماني به همان رويكرد ايدئولوژيك تعبير نمي‌شود، گفت: من از كلمه‌ي رويكرد آرماني استفاده مي‌كنم كه براي بيان مقصودم، گوياتر است. به اين دليل كه آثاري كه مروج آرمان‌هاي انقلاب اسلامي باشند و البته به لحاظ ويژگي‌هاي هنري هم محمل مناسبي براي بيان آرمان‌ها فراهم كرده باشند، در داوري‌ها حائز ارزش بيش‌تري خواهند بود و البته آثاري مي‌توانند محمل آرمان‌ها و ارزش‌هاي موردنظر باشند كه به لحاظ فرم و ساختار، سطح ممتازي داشته باشند.

پاك‌آيين با اشاره به اين‌كه آثار انتشاريافته در ايران مجوز قانوني دارند و خلاف مباني اسلام و انقلاب اسلامي نيستند، تأكيد كرد: از همين‌رو همه‌ي آثار بدون هيچ تفاوت و تبعيضي به حيطه‌ي داوري جشنواره‌ي قلم زرين وارد مي‌شوند؛ برخلاف برخي از جشنواره‌هاي خصوصي كه بر اساس فراخوان، اقدام به بررسي آثار مي‌كنند و چنان‌چه اثري به هر دليلي به دبيرخانه‌ي جشنواره نرسد، از حيطه‌ي داوري خارج مي‌شود.

او در ادامه افزود: ملاك بررسي آثار، فراخوان يا ارسال آثار از طرف ناشر و نويسنده نبوده است؛ بلكه تمامي آثاري كه در دو سال گذشته در كشور منتشر شده‌، بدون استثنا مورد بررسي قرار گرفته‌اند و ملاكي هم كه در گزينش آثار دخيل بوده، ارزش‌هاي هنري و ادبي بوده است. اما نكته اين‌جا است كه علاوه بر رعايت ويژگي‌هاي گفته‌شده، آثاري كه توجه و عنايت خاصي به آرمان‌هاي انقلاب دارند، وزن بيش‌تري نسبت به ديگر آثار دارند و اين وزني نيست كه داوران به آثار بدهند؛ بلكه اين اعتبار را خود آن‌ها كسب كرده‌اند.

پاك‌آيين متذكر شد: از سويي، آثار ادبي در تمام جهان وقتي در داوري‌ها مورد اعتنا قرار مي‌گيرند كه علاوه بر ويژگي ساختاري، داراي محتواي همسو با اهداف آن جشنواره‌ها هستند. البته تفاوت عمده‌اي در جشنواره‌ي قلم زرين و جشنواره‌هايي از اين دست با ديگر جشنواره‌ها، اين است كه شايد جشنواره‌هاي ديگر تابعي از اهداف حزبي و گروهي باشند و خواسته‌هاي اقشار خاص و طبقات خاصي را دربر گيرند؛ در حالي‌كه جشنواره‌ي قلم زرين مرتبط با آرمان‌هايي است كه مردم و نظام اسلامي به آن پايبندند.

وي فهرست منتشرشده‌ي كتاب‌ها را از سوي مؤسسه‌ي خانه‌ي كتاب، جامع و قابل استناد دانست.

دبير جشنواره‌ي قلم زرين در ادامه متذكر شد: به هرحال، روشي را كه اتخاذ كرده‌ايم، به اين منظور بوده كه خروجي‌ ما از جامعيت برخوردار باشد و قابليت اقناع نخبگان فرهنگي كشور را داشته باشد و چنان‌چه صرفا فراخوان باشد، اگر اثري به موقع نرسد، اين ايراد وارد مي‌شود كه افرادي كه آثارشان را به جشنواره ارسال نكرده‌اند، چه؟ و اساسا به نظر مي‌رسد چنان‌چه ملاك ما تنها فراخوان باشد، در حالي‌كه بخواهيم داعيه‌ي يك رقابت گسترده بين آثار حوزه‌ي ادبيات را داشته باشيم، زير سؤال مي‌رود؛ از اين‌رو ملاك فراخوان، ملاك فراگير و گسترده‌اي نيست. ضمن اين‌كه نفس دعوت از نويسندگان و شاعران در جشنواره‌ي قلم زرين كه در اخبار مرتبط از ماه‌ها پيش اعلام شده، فراخوان است؛ اما ما به فراخوان بسنده نمي‌كنيم.

او درباره‌ي افزودن بخش‌هاي ديگر به جشنواره‌ي قلم زرين نيز تصريح كرد: با توجه به نام انجمن قلم و گستردگي كارش، پيشنهاد افزودن بخش‌هاي ديگر، پيشنهاد خوبي به نظر مي‌رسد كه بخواهد جشنواره را توسعه دهد و در حوزه‌هاي مختلفي كه با تأليف و قلم پيوند خورده است، جشنواره گسترش پيدا كند؛ اما توسعه‌ي جشنواره تصميمي است كه هيأت‌مديره‌ي انجمن قلم بايد بگيرد و اين پيشنهاد را به هيأت‌مديره ارائه خواهم كرد. آن‌چه تاكنون انجام گرفته، بر اساس آيين‌نامه‌ي جشنواره‌ي قلم زرين بوده كه پيش‌تر از تصويب هيأت‌مديره گذشته و در سه بخش رقابتي داستان،‌ شعر و پژوهش ادبي تصويب شده است.

اين شاعر همچنين با اشاره به معرفي نكردن نامزدهاي بخش تحقيق ادبي گفت: به دليل اين‌كه نامزدهاي جشنواره‌ي قلم زرين در بخش پژوهش ادبي به لحاظ تعداد، شانه ‌به ‌شانه‌ي برگزيدگان آثار بوده‌اند، به اين نتيجه رسيديم كه فعلا نامزدهاي اين بخش را معرفي نكنيم. البته اين به معناي اندك ‌بودن آثار شاخص در اين حوزه نيست.

او تأكيد كرد: در اين حوزه برگزيده داريم؛ اما نامزدهاي مرحله‌ي نهايي با تعداد برگزيدگان تفاوت چنداني ندارند و البته اين به معناي رقابتي نبودن اين حوزه نيست.

به گزارش ايسنا، نامزد‌هاي بخش شعر سال 85 جايزه‌ي قلم زرين عبارت‌اند از: «اقليت» (فاضل نظري)، «ساعت 10 صبح بود» (احمدرضا احمدي)، «ترنم داوودي سكوت» (قربان وليئي) و «شعرهاي ساحلي» (محمد حقوقي).

نامزدهاي بخش شعر سال 86 هم به اين شرح معرفي شده‌اند: «دستور زبان عشق» (قيصر امين پور)، «گريه‌هاي حوا» (پانته‌آ صفايي بروجني)، «قوس غزل» (احمد عزيزي)، «مرثيه‌خواني براي باران» (مريم سقلاطوني)، «هر آينه آه» (جواد زهتاب)، «دستم از اين بازتر نبود» (حسين عبدالوند) و «شهر ديري است كه رفته است به خواب» (سهيل محمودي).

داوري بخش شعر را عباسعلي براتي‌پور (سرگروه)، صابر امامي، پرويز بيگي حبيب‌آبادي، رضا اسماعيلي و پدرام پاك‌آيين برعهده‌ دارند.

در بخش داستان هم با داوري: سميرا اصلان‌پور (سرگروه)، راضيه تجار، كامران پارسي‌نژاد، سهيلا عبدالحسيني و زهره يزدان‌پناه قره‌تپه، نامزدها به اين ترتيب هستند: «نيمه‌ي نارنج» (شمسي خسروي)، «تمشك‌هايي كه سفر نمي كنند» (مريم روزبهانه)، «انجمن مخفي» (احمد شاكري)، «اشك هاي سبز» (محمدعلي گوديني)، «مارها تشنه‌اند» (اميرمحمد اعتمادي)، «قاعده‌ي بازي» (فيروز زنوزي جلالي) و «ما از دوكوهه آمده‌ايم» (مجيد پورولي ‌كلشتري).

همچنين داوران بخش پژوهش‌هاي ادبي، شمس‌الدين رحماني (سرگروه)، حميد گروگان، علي معلم، يحيي يثربي و عباس اشرفي هستند.

انتهاي پيام
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 425]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن