تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812610253




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتراض جمعي ازداوطلبان آزمون دستياري دندانپزشكي به روندپذيرش وحذف سهميه آزاد عين‌الهي: تازماني كه دانشگاه‌هاي محروم به متخصص نيازدارند، سهميه آزاد نخواهيم داشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اعتراض جمعي ازداوطلبان آزمون دستياري دندانپزشكي به روندپذيرش وحذف سهميه آزاد عين‌الهي: تازماني كه دانشگاه‌هاي محروم به متخصص نيازدارند، سهميه آزاد نخواهيم داشت
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي

روند پذيرش دستيار تخصصي دندانپزشكي از سوي گروهي از پذيرفته شدگان اوليه و داوطلبان اين آزمون كه در ارديبهشت ماه امسال برگزار شد، مورد اعتراض قرار گرفت.

اين داوطلبان با ارسال نامه‌اي به وزير بهداشت، مواردي همچون نحوه پذيرش دستياران تخصصي در برخي مناطق با اخذ تعهد خاص، حذف سهميه آزاد دستياري تخصصي در دانشگاه‌هاي دولتي و اختصاص آن به دانشگاه آزاد اسلامي و اطلاع رساني غير شفاف در اين خصوص و نيز عدم تناسب رتبه‌هاي اعلام شده در آزمون با نمرات خام داوطلبان را مورد انتقاد قرار داده و رسيدگي به موارد مطرح شده، ‌مطابق با قوانين و مقررات را خواستار شده‌اند.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نامه درباره پذيرش دستياران تخصصي در برخي مناطق محروم با اخذ تعهد خاص آمده است: با توجه به اينكه اولويت‌هاي اول و دوم پذيرش آزمون به افراد متقاضي تعهد خاص كه بايد بومي استانهاي محروم بوده و متعهد به خدمت در اين مناطق به مدت سه برابر مدت تحصيل باشند، داوطلبان كثيري (حدود 160 نفر، طبق اعلام در جداول شرايط پذيرش) از اين طريق پذيرش خواهند شد و قسمت عمده ظرفيت دانشگاه‌ها با افراد بومي استانهاي نيازمند تعهد خاص تكميل خواهد شد.

نگارندگان نامه مي‌افزايند: در اين ميان با اضافه شدن پنج درصد به نمره فرد بومي، جهش بسيار زياد و قابل توجهي در رتبه بندي مذكور صورت خواهد گرفت، اين امر، افراد داراي صلاحيت علمي بالاتر را صرفا به جهت اينكه بومي اين استانها نبوده‌اند، بعد از اولويت‌هاي درماني و آموزشي تعهد خاص، در درجه سوم پذيرش قرار خواهد داد و نيز افرادي را كه بومي اين استانها بوده و نمره بالاتري دارند اما به دلايلي انجام خدمت به مدت سه برابر سنوات تحصيلي را ندارند در درجه سوم پذيرش قرار خواهد داد.

در اين نامه تصريح شده است كه با توجه به اين مساله كه بين افراد داراي تعهد عام (5/2 برابر مدت تحصيل) و تعهد خاص (3 برابر مدت تحصيل) فقط نيم برابر اختلاف وجود دارد، بديهي است كه داوطلبان زيادي خواهان استفاده از سهميه مناطق مذكور باشند كه باعث از بين رفتن شان علمي و صلاحيت افراد پذيرفته شده در رشته‌هاي تخصصي شده و عدالت را بر پايه آزمون ورودي رعايت نمي‌نمايد. البته توجه به اين نكته ضروريست كه طبق اعلام دبيرخانه تخصصي دندانپزشكي ‌وزارت بهداشت كميسيون مطالعات و توزيع نيروي انساني، به هيچ وجه محل خدمت فارغ‌التحصيلان را در تهران و يا حومه شهرهاي بزرگ تامين نمي‌نمايد، ساير افرادي كه تعهد خاص نسپرده‌اند نيز راهي همان مناطق محروم خواهند شد.

به گزارش ايسنا، بر اساس اطلاعات مندرج در دفترچه مجموعه قوانين و مقررات آزمون دستياري تخصصي دندانپزشكي كه بر روي سايت مركز سنجش وزارت بهداشت قرار دارد، 20 درصد سهميه پذيرش در اين آزمون به واجدين شرايط سهميه رزمندگان اختصاص مي‌يابد و 80 درصد سهميه باقيمانده تحت عنوان سهميه آزاد و در سه بخش به تعهد خاص آموزشي و درماني، تعهد عام و بدون اخذ تعهد (آزاد) تعلق مي‌گيرد. براساس مندرجات اين دفترچه تعهد دستياري خاص آموزشي جهت دانشكده‌هاي دندانپزشكي و تعهد خاص درماني جهت استانهايي است كه مراكز تخصصي درماني دارند. داوطلبان اين نوع تعهد بايد بومي آن استانها بوده و ملزم به سپردن تعهد به ميزان 3 برابر مدت تحصيل هستند. داوطلبان غير بومي استانهاي مورد نياز تعهد خاص تحت عنوان داوطلبان تعهد عام ملزم به سپردن تعهد خدمت تا سقف 5/2 برابر مدت تحصيل هستند و توزيع آنان بر اساس برنامه ريزي كميسيون مطالعات و توزيع نيروي انساني صورت خواهد گرفت.

بدون در نظر گرفتن ايراداتي كه به اعتقاد نگارندگان نامه به روند و نحوه پذيرش دستياران دندانپزشكي تعهد خاص و تعهد عام وجود دارد، موضوع اصلي مناقشه بين گروهي از پذيرفته شدگان و شركت كنندگان اين آزمون و مسئولان وزارت بهداشت بند (ج) قسمت تعهدات دفترچه مجموعه قوانين و مقررات آزمون است كه قبل از برگزاري آزمون و هنگام ثبت نام در اختيار داوطلبان قرار گرفته است.

بر اساس اين بند داوطلباني كه در ظرفيت‌هاي آزاد (با پرداخت شهريه) پذيرش مي‌شوند چنانچه هيچگونه تعهد ديگري از قبيل طرح نيروي انساني، استفاده از سهميه استاني و مناطق محروم 2 و 3 نداشته باشند، مشمول انجام تعهدات دستياري نخواهند بود.

نگارندگان نامه اعتقاد دارند كه تصور تمامي شركت كنندگان در آزمون بر مبناي پذيرش داوطلبان سهميه آزاد در دانشگاه‌هاي دولتي مطابق روال سالهاي گذشته بوده است. اما در اطلاعيه‌اي كه مركز سنجش وزارت بهداشت پس از برگزاري آزمون تحت عنوان نحوه پذيرش دستياران در رشته‌هاي تخصصي دندانپزشكي (جديد) منتشر كرده است به صراحت قيد شده است كه كليه دستياران به صورت سهميه دولتي و داراي تعهد خدمتي پذيرش مي‌شوند و توضيح داده شده كه در صورت تاييد رشته‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي طبق مقررات عمل خواهد شد.

در واقع اعلام اين مطلب به معناي اين است كه در سال تحصيلي آينده هيچ دانشجوي دستياري در رشته‌هاي تخصصي دندانپزشكي بدون تعهد در دانشگاه‌هاي دولتي پذيرفته نخواهد شد و داوطلبان متقاضي سهميه آزاد (با پرداخت شهريه) در صورت قبولي در آزمون بايد در واحدهاي دانشگاه آزاد آن هم در رشته‌هايي كه به تاييد وزارت بهداشت رسيده باشد، تحصيل كنند.

در اين نامه آمده است: قبل از ثبت نام در آزمون هيچگونه اطلاع رساني دقيق و شفافي در مورد اينكه دستياران در دانشگاه‌هاي دولتي صرفا به صورت سهميه دولتي و داراي تعهد پذيرش مي‌شوند، صورت نگرفته است.

نگارندگان نامه مي‌افزايند: با مراجعه به دبيرخانه دندانپزشكي وزارت بهداشت، دكتر فاضل (دبير شوراي تخصصي دندانپزشكي وزارت بهداشت) عنوان نموده اند كه «عنوان سهميه آزاد، يعني پذيرش دستيار تخصصي در دانشگاه آزاد اسلامي» اما هيچگونه قيد كلمه «دانشگاه آزاد اسلامي» در راهنماي قبل از ثبت نام آزمون وجود ندارد و تنها به عبارت «ظرفيت‌هاي آزاد با پرداخت شهريه» اكتفا شده است.

در اينجا بايد متن تعهد نامه‌اي كه هنگام ثبت نام از داوطلبان اخذ مي‌شود كمي بيشتر مورد توجه قرار گيرد كه در آن عنوان شده است: «نظر به اينكه به خدمات متخصصان دندانپزشكي به خصوص در مناطق محروم نياز مي‌باشد، لذا دبيرخانه شوراي دندانپزشكي بر اساس مقررات مربوطه، مصمم است به هر نحو ممكن جهت رفع مشكل در مناطق محروم اقدام نمايد و همچنين با توجه به مراتب فوق كميسيون مطالعات و توزيع نيروي انساني به هيچ وجه محل خدمتي فارغ التحصيلان را در تهران و يا حومه شهرهاي بزرگ تعيين نمي‌نمايد، بنابراين چنانچه انجام خدمات پس از پايان دوران تحصيل تخصصي به هر دليلي (مانند ازدواج، تكفل خانواده، بيماري و ...) براي فارغ التحصيلان مقدور نباشد، اينگونه از افراد مي‌بايست از انتخاب رشته سهميه دولتي اكيدا خودداري نمايند، زيرا ورود به دوره‌هاي تخصصي متضمن صرف بودجه كلان در هر يك از رشته‌هاي تخصصي براي دولت مي‌باشد و عدم ارايه خدمات اين گروه در محل‌هاي مورد نياز زيان‌هاي جبران ناپذيري به ولت وارد خواهد نمود. »

در واقع اين متن كه به امضاي داوطلبان آزمون مي‌رسد به صراحت اعلام مي‌كند كه تمامي پذيرفته شدگان سهميه دولتي موظف به سپردن تعهد انجام خدمت هستند و هيچگونه سهميه دولتي بدون تعهد خدمت و يا با پرداخت شهريه وجود نخواهد داشت.

موضوع ديگري كه در اين خصوص توسط نگارندگان نامه مورد توجه قرار گرفته است چگونگي حذف سهميه بدون اخذ تعهد دانشگاه‌هاي دولتي است.

در اين نامه آمده است: همانطور كه مي‌دانيد و در پرسش از دانشگاه‌هاي مختلف آشكار شده است، در يك سال گذشته، هيچگونه جلسه شوراي آموزشي با هياتهاي نمايندگي دانشكده‌هاي دندانپزشكي دانشگاه‌هاي كشور برگزار نشده است و با توجه به اينكه هيچ مصوبه‌اي در اين خصوص تنظيم نشده پس چگونه حذف رشته‌هاي بدون تعهد و اختصاص ظرفيت بالا براي مناطق به اصطلاح محروم صورت پذيرفته است؟

معاون آموزشي وزير بهداشت:

تا زماني كه دانشگاه‌هاي محروم به نيروي تخصصي نياز دارند، سهميه آزاد نخواهيم داشت

دكتر عين‌الهي معاون آموزشي وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ايسنا در خصوص عدم پذيرش دانشجويان بدون تعهد در دوره دستياري تخصصي دندانپزشكي مي‌گويد: در تمامي رشته‌ها تا زماني كه دانشگاه‌هاي محروم به نيروي تخصصي نياز دارند، چيزي به اسم سهميه آزاد نخواهيم داشت. وقتي كه دانشگاه‌هاي كشور به علت كمبود عضو هيات علمي دچار مشكل مي‌شوند پذيرش دانشجويان ما به صورت تعهدي خواهد بود. اين موضوع در تمامي رشته‌هاي تخصصي صدق نمي‌كند و فقط مربوط به رشته‌هاي تخصصي دندانپزشكي نيست.

وي مي‌افزايد كه اگر بتوانيم ظرفيت بيشتر از نياز خودمان داشته باشيم مي‌توانيم سهميه‌اي هم براي افرادي كه تعهد خدمتي ندارند در نظر بگيريم.

دكتر بهرام عين اللهي درباره توانايي كمي و كيفي دانشگاه آزاد در برگزاري دوره‌هاي تخصصي دندانپزشكي اظهار مي‌كند: دانشگاه آزاد اسلامي مجوز دستياري تخصصي دندانپزشكي را گرفته است و دانشجويان داوطلب سهميه بدون تعهد مي‌توانند در اين دانشگاه تحصيل كنند. واحدهايي از دانشگاه آزاد كه مجوز برگزاري اين دوره‌ها را اخذ كرده‌اند توانايي و امكانات برگزاري آن را خواهند داشت چرا كه دوره‌هاي آموزشي تخصصي دندانپزشكي نياز به بيمارستان آموزشي ندارند و با يك كلينيك آموزشي – درماني مي‌توان آموزش مورد نياز آنها را ارايه نمود. در حال حاضر مركز خوارسگان و تهران دانشگاه آزاد اسلامي امكانات كافي براي اين دوره‌ها را دارند.

معاون آموزشي وزارت بهداشت در پايان تحصيل در تمامي رشته‌هاي دولتي تخصصي را مشروط به ارايه خدمات مي‌داند و مي‌گويد اين موضوع بر اساس مصوبات قانوني و سياستهاي وزارت بهداشت است ما به ماده قانوني صريح و زمان تصويب آن اشاره‌اي نمي‌كند.

دكتر اكبر فاضل دبير شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، مي‌گويد: خدمات دندانپزشكي در 3 سطح ارايه مي‌شود. سطح يك كه توسط كاردانهاي بهداشت دهان ارايه مي‌شود، سطح دو توسط دندانپزشكان عمومي و سطح سه توسط متخصصان رشته‌هاي مختلف دندانپزشكي ارايه مي‌شود، متاسفانه در سالهاي گذشته به علت توزيع ناعادلانه و تربيت غير هدفمند نيروهاي تخصصي دندانپزشكي، در ارايه خدمات سطح سه به مردم موفق عمل نكرده‌ايم.

وي مي‌افزايد: با توجه به اينكه در حال حاضر 17 استان كشور فاقد دانشكده دندانپزشكي و نيازمند نيروهاي متخصص درماني دندانپزشكي است و 13 استان داراي دانشكده دندانپزشكي نيز نياز به نيروهاي آموزشي متخصص دارند، بنابراين تصميم گرفتيم كه نيروهاي متخصص با تعهد خاص آموزشي و درماني پس از فارغ التحصيلي به ارايه خدمات در اين استانها بپردازند.

وي تصريح مي‌كند كه اين اختياريست كه قانون اساسي به وزارت بهداشت داده است تا بر اساس آن افرادي كه خدمات رايگان تحصيلي دريافت مي‌كنند، متعهد به ارايه خدمات به مردم شوند.

دبير شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي وزارت بهداشت با اعلام اينكه هدف ما اين است كه به هر مركز استان حداقل يك كلينيك تخصصي سطح 3 دندانپزشكي داير كنيم، تحقق آنرا مستلزم تامين نيروهاي متخصص مي‌داند و اظهار مي‌كند: از هر 10 رشته تخصصي دندانپزشكي حداقل يك متخصص بايد در اين كنليك‌هاي استاني مشغول به كار شود.

بنابراين با افزايش ظرفيت‌ رشته‌هاي تخصصي از 140 نفر در سالهاي گذشته به 250 نفر و اختصاص 160 نفر از اين سهميه براي داوطلبان تعهد خاص درصدد تامين نيروي متخصص براي ارايه خدمات به مردم كشور هستيم.

وي مي‌افزايد كه البته احتمال دارد كه اين 160 سهميه داوطلبان تعهد خاص به علت اينكه داوطلبان بايد بومي بوده و حدنصاب قبولي را كسب كنند پر نشود كه در اين صورت مازاد اين سهميه به متقاضيان تعهد عام افزوده خواهد شد.

دكتر فاضل در خصوص علت افزودن 5 درصد نمره خام داوطلبان تعهد خاص به مجموع نمرات آنها در حالي كه از نظر طول مدت خدمت تفاوت كمي با داوطلبان تعهد عام دارند، توضيح مي‌دهد: افزودن 5 درصد نمره خام به نمرات داوطلبان تعهد خاص به علت تعهدي كه از آنها اخذ مي‌شود و نيز براي افزايش شانس رقابت اين داوطلبان با سايرين است.

وي خاطر نشان مي‌كند كه مدت تعهد خدمتي داوطلبان تعهد عام تا سقف 5/2 برابر مدت تحصيل است كه اين مدت با در نظرگرفتن ضريب k كه با ارايه خدمات در مناطق محروم در آن لحاظ مي‌شود كاهش مي‌يابد. در حالي كه براي داوطلبان تعهد خاص هيچگونه ضريب k در نظر گرفته نمي‌شود و آنها موظفند 3 برابر مدت تحصيل دوره تخصصي را به خدمت بپردازند و چنانچه در كنكور سراسري نيز از سهميه مناطق محروم استفاده كرده باشند، 12 سال تعهد خدمت در مناطق محروم نيز به اين مدت افزوده مي‌شود.

وي مي‌افزايند: در واقع با افزودن 5 درصد نمره خام به اين افراد و بالا بردن شانس آنها در قبولي آزمون مردم مي‌توانند نزديك به 20 سال از خدمات تخصصي آنان در مناطق محروم بهره مند شوند.

دبير شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي وزارت بهداشت در پاسخ به اين سوال كه آيا اجبار تحصيل دستياراني كه امكان سپردن تعهد خدمتي ندارند در دانشگاه آزاد، محروم نمودن حقوق تحصيلي آنان در دانشگاه‌هاي معتبر دولتي نيست، مي‌گويد: خير. اين موضوع عدالت آموزشي را نقض نمي‌كند و هيچ اجحافي هم صورت نگرفته است. در جايي كه ما شديدا به نيروي متخصص نياز داريم، دانشجو با شهريه و به صورت آزاد پذيرش نخواهيم كرد و دليلي وجود ندارد كه از امكانات مردم استفاده شود تا دانشجوي سهميه آزاد تربيت كنيم. در شرايطي كه مسووليت درمان 70 ميليون نفر بر عهده شما باشد سخن گفتن از اينكه برخي افراد به جاي تحصيل در دانشگاه تهران اگر در دانشگاه آزاد درس بخوانند نوعي بي عدالتي است، جايي ندارد.

وي خاطر نشان مي‌كند كه در سالهاي گذشته سهميه‌اي تحت عنوان سهميه آزاد و با پرداخت شهريه وجود نداشته است. پذيرش اين نوع از دانشجويان صرفا در چند سال اخير و با تلاش و پيگيري‌هاي دبيرخانه دندانپزشكي وزارت بهداشت صورت گرفته بود تا از طريق شهريه‌هايي كه ازاين دانشجويان اخذ مي‌شود به تجهيز كيفي و كمي دانشكده‌هاي دندانپزشكي بپردازيم.

دكتر فاضل مي‌افزايد: با توجه به نياز شديد و مبرم كشور به نيروهاي تخصصي دندانپزشكي در مناطق محروم و فشارهايي كه به اين دليل به وزارت بهداشت وارد مي‌شود، تصميم بر اين گرفته شد كه دانشجويان بدون تعهد در واحدهاي تاييد شده دانشگاه آزاد پذيرفته شوند.

وي در خصوص تعداد واحدهاي تاييد شده دانشگاه آزاد اسلامي از سوي وزارت بهداشت براي پذيرش دستيار تخصصي دندانپزشكي به ايسنا مي‌گويد: 5 رشته تخصصي كه اغلب آنها از رشته‌هاي كلينيكال و مورد علاقه داوطلبان دستياري دندانپزشكي است در دو واحد خوراسگان اصفهان و تهران دانشگاه آزاد اسلامي توسط وزارت بهداشت براي پذيرش دانشجو به تاييد رسيده است و تعداد ديگري از رشته‌ها نيز در حال بررسي و تاييد است.

دبير شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي وزارت بهداشت در پاسخ به اين سوال كه مصوبات و قوانين مربوط به پذيرش دستياران تخصصي دندانپزشكي از جمله پذيرش داوطلبان بدون تعهد در دانشگاه آزاد اسلامي از سوي چه نهاد و يا شورايي صادر شده است، اظهار مي‌كند كه در شرايط عادي قوانين و مقررات در كميسيون جايابي و مطالعات نيروي انساني شوراي دندانپزشكي كشور به تصويب مي‌رسد اما در خصوص عدم پذيرش داوطلبان بدون تعهد در دانشگاه‌هاي دولتي، مطابق دستور كتبي معاون آموزشي وزارت بهداشت عمل كرده‌ايم.

وي در پايان درباره ادعاي برخي از پذيرفته شدگان اوليه و شركت كنندگان در آزمون دستياري مبني بر عدم تناسب نمرات اعلام شده با رتبه‌هاي داوطلبان مي‌گويد: در آزمون دستياري امسال 240 سوال مطرح شده بود كه درس زبان ضريب 2 داشت. مركز سنجش وزارت بهداشت بدون در نظر گرفتن ضريب 2 درس زبان نمرات را تا سقف عدد 720 محاسبه كرده بود و پس از اعلام نمرات اين موضوع سريعا به ما اطلاع داده شد و پس از مدت كوتاهي با در نظر گرفته شدن ضريب 2 زبان و سقف 780 نمرات و رتبه‌ها تصحيح شد.

انتهاي پيام
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3636]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن