واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقد مثبت ورايتي و استقبال از «بههمين سادگي» در جشنواره مسكو
خبرگزاري فارس: فيلم به همين سادگي ساخته رضا مير كريمي ،در نخستين نمايش خوددرجشنواره بين المللي فيلم مسكو ، با استقبال تماشاگران وصاحب نظران سينمايي مواجه شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، فيلم «به همين سادگي» پنج شنبه شب، نخستين نمايش خودرا در جشنواره فيلم مسكو داشت و امروز وفردا نيز در دونوبت دراين جشنواره به نمايش در خواهد آمد.
بنا بر اين گزارش، امسال در بخش رقابتي جشنواره فيلم مسكو 16 فيلم حضور دارند كه هيأت داوراني از اتريش، روسيه، انگليس و شيلي فيلمهاي برتر را هشتم تيرماه اعلام خواهند كرد. امسال 200 فيلم از پنجقاره جهان در اين رويداد سينمايي به نمايش درخواهند آمد.
همچنين آليسا سايمون منتقد نشريه ورايتي با انتشار مطلبي پيشبيني كرد: فيلم «به همين سادگي» پس از افتتاحيه بينالمللي در جشنواره مسكو در ماه ژوئن در جشنوارهها سفرهايي دور و درازتر در پيش داشته باشد.
«آليسا سايمون» درباره «به همين سادگي» نوشته است: «به همين سادگي» با ارائه پرترهاي ظريف از يك بانوي خانهدار مذهبي در زمان افسرده حالي، در مقام تصوير واقعگرايانه نادري از زني از طبقه متوسط نقطه عطفي را در سينماي امروز ايران رقم ميزند.
اين درام آرام و مشاهدهگر از «رضا ميركريمي» پيشرو (زير نور ماه) كه قرينهاي ايراني براي «خاطرات يك بانوي خانهدار ديوانه»(فيلمي به كارگرداني فرانك پري / محصول آمريكا - سال 1970 / نامزد اسكار بهترين بازيگر زن براي كري اسنادگرس) محسوب ميشود، جوايز بهترين فيلم، فيلمنامه و بازيگر زن را از بخش مسابقه ملي جشنواره فجر به چنگ آورد. گرچه ممكن است اين فيلم تاثيري شگرفتر بر بينندگان داخلي داشته باشد، محصولي با كيفيت براي بازار جشنواره ها را عرضه ميكند و ميبايست پس از افتتاحيه بينالمللي در جشنواره مسكو در ماه ژوئن در جشنوارهها سفرهايي دور و درازتر در پيش داشته باشد.
در ادامه اين نقد ميخوانيم: قهرمان فيلم كه همه از او سوءاستفاده ميكنند، طاهره (هنگامه قاضياني) نام دارد و دردي دارد مشترك با زنان ايراني و در حقيقت جهاني از هر طبقه اجتماعي: او آنقدر از روال زندگي يكنواخت و طاقت فرسايي كه بر محور شوهرش، بچههايش و خانهاش بنا شده، رنج ميبرد كه خود را از ياد ميبرد و در چنگال افسردگي گرفتار ميشود. شوهرش كه غرق امور شخصي خويش است، مهندسي است با مشغلههاي فراوان - آنچنان كه به خودش زحمتي نميدهد تا به زنش بگويد رمز حساب بانكي مشترك شان را تغيير داده است. دو فرزندش كه تربيتي ماديگرايانه دارند، دختري 8 ساله و پسري شش ساله هستند كه به شكل دردآوري قدر زحمات او براي پخت و پز، نظافت و تربيتشان را نميدانند.
در اين مطلب آمده است: فيلم كه به زيبايي در نماهاي نزديك و نيمه نزديك فيلمبرداري شده، يك روز اندوهبار زمستاني در زندگي طاهره را به تصوير ميكشد: پختن غذا، شستن لباسها، خريد، بردن پسر به كلاس زبان. زمان اندكي كه كارش سبك تر است هم به شكل مداوم توسط ديگران اشغال ميشود - از همسايههايي كه از ذات خوب و وسايلاش استفاده ميكنند تا يك سوسك كه بايد براي ساكت كردن جيغهاي بچههايش بكشد. اشاراتي كوچك (چمدان بسته شده، تماس هاي تلفني نوميدانه با دفتر يك روحاني براي استخاره) نمايانگر آن است كه او نقشهاي در سر دارد تا در اين روز تغييري را سبب شود، اما انگار كه شرايط در برابر او دست به دست هم دادهاند. تنها مايه تسكين او همان لحظات معدود شعر سرودن، در راه دوستي را تصادفي ملاقات كردن و مردي سن و سالدارتر را از پشت پنجره آشپزخانه توصيه دادن است.
در ادامه ميخوانيم: فيلمنامه با ظرافت ميركريمي و شادمهر راستين و بازي فوق العاده پر احساس قاضياني به نحوي دردناك مشخص مي كند كه طاهره تا چه حدي در مرز فروپاشي است. او وقتي جواني - يعني زماني كه زندگي سهل تر به نظر مي رسيد - را به ياد ميآورد، از هميشه سرزندهتر به نظر ميرسد. پايان پرابهام فيلم تاويلهايي متفاوت را بر ميتابد. مجموعهاي فوقالعاده دقيق از تمهيدات فني دركي كامل از احساسات دروني طاهره را موجب ميشود.
در اين مطلب ميخوانيم: براي آن كه فيلم در كشورهاي غربي فهميده شود، توضيحي لازم است تا مفهوم استخاره را روشن سازد - همان عملي كه ايرانيان مذهبي براي دانستن نتيجه يك رويا يا آرزو انجام مي دهند و با يك روحاني و يا يك معتمد تماس ميگيرند تا صفحهاي از قرآن را تصادفا بگشايد و آيهاي كه آمده را تفسير نمايد.
انتهاي پيام/
جمعه 7 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]