تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821399229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديركل وزارت كار و امور اجتماعي تشريح كرد: دلايل انحلال انجمن صنفي روزنامه‌نگاران


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: مديركل وزارت كار و امور اجتماعي تشريح كرد: دلايل انحلال انجمن صنفي روزنامه‌نگاران
مدير كل سازمان‌هاي كارگري و كارفرمايي وزارت كار و امور اجتماعي گفت‌: اگر انجمن با روند درست و مطابق آيين‌نامه سال 71 انجمن‌هاي صنفي شكل مي‌گرفت، الان دچار معضل نمي‌شد.
نبي‌اله بابايي‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس با بررسي روند تاريخي‌ شكل‌گيري انجمن صنفي روزنامه‌نگاران گفت‌: بدون پرداختن به روند حوادث و اتفاقاتي كه تاكنون در اين انجمن صنفي رخ داده نمي‌توان به يك تحليل مناسب رسيد و قطعا بايد اين روند براي قشر فرهيخته روزنامه‌نگار تشريح شود لذا در ابتدا بايد پرونده انجمن در اين اداره كل و اسناد و اطلاعاتي كه در پرونده وجود دارد را بررسي‌ و با آيين‌نامه و مقررات موجود وزارت كار مقايسه كرده و بعد نتيجه‌گيري كنيم تا روزنامه‌نگاران خود به قضاوت عاقلانه و منطقي درباره وضعيت انجمن صنفي بنشيند.
وي با اشاره به شكل‌گيري روند تاسيس انجمن اظهار داشت‌: در پايان نيمه اول سال 76 تقاضايي از سوي هيات موسس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران براي تاسيس انجمن صنفي تحت عنوان انجمن صنفي نويسندگان و خبرنگاران مطبوعات به وزارت كار واصل مي‌شود كه منجر به تشكيل مجمع عمومي در تاريخ 9/7/76 با حضور 540 نفر از اصحاب مطبوعات مي‌شود كه 400 نفر از اعضا نيز در آن راي مي‌دهند‌.
بابايي‌نژاد اضافه كرد‌: براساس صورتجلسه موجود در انجمن صنفي روزنامه‌نگاران 7 نفر به عنوان اعضاي اصلي هيات مديره، 3 نفر به عنوان اعضاي اصلي علي‌البدل و 2 بازرس انتخاب مي‌شوند‌.
پايه و بنيان انجمن صنفي روزنامه‌نگاران سست گذاشته شده است
وي گفت‌: در اين جلسه اعضا كليات اساسنامه را به تصويب مي‌رسانند و مقرر مي‌دارند طي حداكثر 3 ماه مجمع فوق‌العاده در خصوص تدوين جزئيات اساسنامه تشكيل شود، اما گزارشي درباره اين جلسه وجود ندارد‌.
مدير كل سازمان‌هاي كارگري و كارفرمايي وزارت كار و امور اجتماعي معتقد است‌: اساسنامه قانون اساسي يك تشكل صنفي و مردمي و ميثاق جمعي اعضا است كه آن را مي پذيرند و متعهد به اجراي آن مي‌‌شوند و انجمن صنفي در همين گام اول به جاي پرداختن به جزئيات اساسنامه در تاريخ 9/7/76 هيات مديره خود را انتخاب مي‌كند‌. وي ادامه داد: در حال حاضر ما به همه تشكل‌ها اعلام مي‌كنيم كه ابتدا جزئيات اساسنامه را در مجمع عمومي به تصويب برسانند و بعد از تصويب‌، انتخابات هيات مديره انجام شود‌، اتفاقي كه در انجمن رخ داد خلاف مقررات و قوانين نيست، اما اگر گره‌هاي اساسنامه با پرداختن به جزئيات باز مي‌شد امروز شاهد مشكلات انجمن نبوديم‌ و ما قضاوت در اين مورد را به عهده اعضاي انجمن و فرهيختگان مي‌گذاريم‌.
خشت اول چون نهد معمار كج ...
مدير كل سازمان‌هاي كارگري و كارفرمايي وزارت كار و امور اجتماعي گفت‌: در تاريخ 12/7/76 يعني سه روز بعد از برگزاري انتخابات هيات مديره انجمن صنفي‌ روزنامه‌نگاران سيدجلال فياضي يكي از اعضاي انجمن طي مقاله‌اي كه در روزنامه قدس به چاپ مي‌رساند با عنوان «خشت اول چون نهد معمار كج» در 7 بند اعتراض‌هايي را به برگزاري مجمع وارد مي‌كند و يك نسخه از اين مقاله براي وزير وقت كار و امور اجتماعي ارسال مي‌شود‌.
وي گفت: در بند 7 اين مقاله آمده است «در جريان مجمع عمومي بارها بر اين نكته اصرار شد كه اعضا با اعتماد اجازه بدهند جلسه تصميم‌گيري كند ولي به نظر مي‌رسد ناديده گرفتن ضوابط و قوانين جاري تشكيل انجمن‌هاي صنفي، نخستين انجمن صنفي مطبوعاتي را سست بنياد جلوه مي‌دهد و آينده ‌آن را مبهم مي‌سازد و اصولا تشكيل «نهاد مدني» بدون رعايت قانون و اصول دموكراسي، نقض غرض است. حتي اگر قرار باشد طريقت سهله و سمحه (!) را هم جاري سازيم، اجراي قوانين و مقررات، تسامح را بر نمي‌تابد و اصولا روند اين انتخابات - آنچنان‌كه گفته شد- اهانت به جامعه مطبوعاتي و هتك حيثيت فرهنگي اين قشر فرهيخته به شمار مي‌رود.»
وي افزود‌: بخشي از مشكلات انجمن صنفي روزنامه‌نگاران به روند شكل‌گيري آن بر مي‌گردد اگر انجمن با روند درست و مطابق آيين‌نامه سال 71 انجمن‌هاي صنفي شكل مي‌گرفت الان دچار معضل نمي‌شد رعايت آيين‌نامه مي‌توانست پايه‌هاي انجمن را محكم كند كه به آن بي‌توجهي شده است و جنبه‌هاي حقوقي در مواردي رعايت نشده است‌.
تاريخ امضا با تاريخ انتخابات فاصله دارد‌!
بابايي‌نژاد تصريح كرد‌: در تاريخ 15/7/76 يعني درست 6 روز بعد از انتخابات‌، انجمن جهت تقسيم وظايف و مسووليت‌ها با حضور 7 نفر از اعضاي اصلي هيات مديره بدون حضور بازرسان اصلي و با شركت يك عضو علي‌البدل تشكيل جلسه مي‌دهد و اعضا صورتجلسه‌اي را به امضا مي‌رسانند و وظايف و تقسيم مسووليت‌ها را مشخص مي‌كنند كه 2 نكته مهم در اين جلسه حائز اهميت است‌، هيچ‌كدام از امضاهاي اين صورتجلسه تاريخ ندارند در نامه‌اي كه به شماره 141 در تاريخ 17/7/76 به وزارت كار ارسال شده است فقط امضاي يكي از اعضاي اصلي هيات مديره كه بالاترين راي را داشته است تاريخ 4/7/76 درج شده‌، اين امضاي متعلق به آقاي عباس عبدي با 265 راي است. نكته ديگر اين‌كه در جلسه تقسيم مسووليت اصلا نيازي به حضور اعضاي علي‌البدل نيست‌. اين موضوع در قانون نيامده ولي عرف اين است،. اما اسامي بازرسان اصلي كه بايد در اين جلسه حضور داشته باشند در صورتجلسه ديده نمي‌شود‌.
مدير كل سازمان‌هاي كارگري و كارفرمايي وزارت كار و امور اجتماعي اضافه كرد‌: همچنين اعضاي هيات موسس انجمن 7 نفر به نام‌هاي مسيح مهاجري، سيدمحمد صفي‌زاده‌‌، سيدمرتضي نبوي‌، سيدمحمود دعايي‌، حسين شريعتمداري‌، علي ربيعي و سيدمحمد موسوي خوئيني‌ها هستند، اما در اساسنامه‌اي كه براي انجمن به تصويب رسيده تنها امضاي سه نفر به نام‌هاي سيدمحمود دعايي‌، علي ربيعي‌ و سيدمحمد موسوي خوئيني‌ها موجود است‌.
وي با اشاره به اين‌كه وزارت كار بعد از تشكيل انجمن‌ها 3 سال به آنها اعتبار مي‌دهد، گفت‌: در تاريخ 1/8/76 اين انجمن در اداره كل سازمان‌هاي كارگري و كارفرمايي به شماره يك ثبت و تاريخ اعتبار آن 1/8/79 اعلام شد‌. در انجمن‌ها اعضاي هيات مديره 3 سال و بازرسان يك سال اعتبار دارند و وزارت كار در نامه‌اي به شماره ت/9/019 اين موضوع را به انجمن اعلام كرده است‌.
بابايي‌نژاد خاطر‌نشان كرد‌: بعد از اتمام مدت 3 سال‌، انجمن‌ها 6 ماه فرصت دارند كه مجددا انتخابات برگزار كنند و اگر بعد از 6 ماه انتخابات را انجام ندهند خود به خود واجد انحلال مي‌شوند‌.
ابهام اساسي درباره انجمن صنفي برگزاري انتخابات زود‌هنگام است
وي گفت‌: وقتي به اسناد موجود در پرونده انجمن صنفي روزنامه‌نگاران مراجعه‌ مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه در تاريخ 15/4/79 يعني 4 ماه و 16 روز قبل از پايان اعتبارنامه 3 ساله‌، در انجمن مجددا انتخاباتي برگزار مي‌شود كه صورتجلسه آن در پرونده موجود است و 565 نفر از اعضاي انجمن در آن شركت كرده و 550 نفر راي مي‌دهند و اعضاي هيات مديره‌، بازرسان و اعضاي علي‌البدل را انتخاب مي‌كنند‌.
بابايي‌نژاد با اشاره به اين‌كه اين موضوع يكي از ابهامات اساسي در پرونده انجمن صنفي روزنامه‌نگاران است‌، افزود‌: مشخص نيست چرا و بنا به چه دليل و مجوزي 5 ماه مانده به پايان اعتبار انجمن انتخابات زودرس با عنوان مجمع عمومي عادي براي انتخاب هيات مديره از سوي انجمن تشكيل مي‌شود‌.
وي ادامه داد: هيچ مدرك مستند و دليلي نيز مبني بر علت اين موضوع وجود ندارد و متاسفانه مديران وقت وزارت كار نيز هيچ توجهي به اين مساله نكرده‌اند‌.
بابايي‌نژاد تأكيد كرد‌: من نمي‌خواهم تلاش مديران قبلي را زير سوال ببرم ولي اين نكته حائز اهميت و از مصاديق مقاله آقاي فياضي با عنوان «‌خشت اول چون نهد معمار كج‌» است‌. تنها در صورتي انجمن‌ها مي‌توانند انتخابات زود‌هنگام برگزار كنند كه هيات مديره استعفا دسته جمعي بدهند يا از حائز اكثريت به علت استعفاي بعضي از افراد بيفتد‌، در آن زمان است كه هيات مديره موظف است اطلاعيه صادر كند و اعضا را براي تشكيل جلسه مجمع عمومي فوق‌العاده دعوت كند‌؛ اين نكته يكي از موارد تخلفي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران از قوانين و مقررات و اساسنامه است‌.
انجمن در مجمع عمومي دوم مغاير اساسنامه‌اش عمل مي‌كند
وي گفت‌: در راستاي همين مجمع انجمن در تاريخ 9/7/79 تشكيل جلسه مي‌دهد و وظايف هيات مديره را تقسيم مي‌كند، اما نكته جالب توجه درباره اين جلسه اين است كه در اساسنامه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران آمده كه اعضاي اصلي هيات مديره انجمن 7 نفر، علي‌البدل 3 نفر و بازرسان 2 نفر هستند ولي در صورتجلسه اين جلسه به شماره 1188‌، اعضاي اصلي هيات مديره 5 نفر معرفي مي‌شوند و از دو نفر ديگر خبري نيست كه اين موضوع خلاف اساسنامه است زيرا مطابق اساسنامه اعضاي اصلي انجمن صنفي بايد 7 نفر باشند‌.
مدير كل سازمان‌هاي كارگري و كارفرمايي وزارت كار و امور اجتماعي گفت‌: هيات مديره دوم انجمن كه در انتخابات زودرس معين مي‌شوند مرحوم احمد بورقاني‌، عباس عبدي‌، عليرضا رجايي «‌خزانه‌دار»، محسن آرمين‌، رجبعلي مزروعي «‌رييس انجمن‌»، كريم ارغنده پور «‌نايب رييس‌»، حميرا حسيني يگانه « دبير انجمن» و احمد زيدآبادي‌، بدرالسادات مفيدي و كسري نوري به عنوان اعضاي علي‌البدل و بازرسان اصلي نيك آهنگ كوثري‌، ايرج شرف‌زاده و مسعود هوشمند رضوي و بازرسان علي‌البدل مينو بديعي و عذرا مشهده الكوبه فراهاني هستند‌.
وي اضافه كر‌د: اين افراد در نامه شماره 1188 انجمن صنفي به وزارت كار معرفي‌ مي‌شوند‌؛ در اين نامه اشاره شده است كه اين اسامي در نخستين جلسه هيات مديره انجمن بعد از انتخابات تاريخ 14/5/79 انتخاب و وظايف مذكور را به عهده گرفته‌اند، اما در صورتجلسه انجمن اصلا اسمي از آقايان آرمين و عبدي آورده نشده و وظايف آنها تعيين نشده است كه اين موضوع خود جاي سوال دارد‌.
بابايي‌نژاد تاكيد كرد‌: اگر فرض را بر اين بگيريم كه اين انتخابات قانوني بوده اعتبار انجمن تا 15/4/82 خواهد بود‌، اما نكته جالبي كه در اين انتخابات مشاهده مي‌كنيم و هيچ سندي هم وجود ندارد. طبق آيين‌نامه وزارت كار و اساسنامه انجمن صنفي براي برگزاري مجمع بايد هيات رييسه‌اي متشكل از رييس‌، نايب رييس‌، منشي و دو ناظر توسط اعضاي مجمع از ميان اعضاي انجمن انتخاب و راي‌گيري كنند‌. الزاما كساني مي‌توانند در هيات رييسه باشند كه كانديداي عضويت در انجمن نباشند، اما در اين صورتجلسه هيچ نشانه‌اي از وجود ناظر و هيات رييسه در اين انتخابات وجود ندارد‌.
لغو مكرر جلسات انجمن به علت به حد نصاب نرسيدن
وي اضافه كرد‌: دبير وقت انجمن صنفي روزنامه‌نگاران مسعود هوشمند رضوي در تاريخ 17/3/83 نامه‌اي به شماره 3600 به وزارت كار ارسال و در آن اشاره مي‌كند كه در تاريخ 26/3/83 مجمع عمومي فوق‌العاده و سالانه جهت اصلاح اساسنامه و تعيين ميزان وروديه و حق عضويت و انتخاب بازرسان برگزار خواهد شد، اما اين مجمع در تاريخ فوق تشكيل نمي‌شود و دبير انجمن طي نامه ديگري به وزارت كار در تاريخ 24/6/83 به شماره 3615 اعلام مي‌كند كه مجمع مورخ 26/6/83 به دليل حدنصاب نرسيدن اعضا به رسميت نرسيد و نوبت دوم مجمع در تاريخ 11/7/83 با همان دستور برگزار مي‌شود‌.
بابايي‌نژاد ادامه داد‌: اما نكته جالب توجه و تعمق در نامه اول دبير انجمن‌، تاريخ برگزاري مجمع است 26/3/83 اعلام شده است ولي وي در نامه دوم اشاره كرده كه جلسه تاريخ 26/6/83 به علت حد نصاب نرسيدن اعضا برگزار نشد‌، اگر به تاريخ ارسال نامه دوم دقت كنيد متوجه مي‌شويد كه نامه در تاريخ 24/6/83 يعني 2 روز زودتر از تاريخ قيد شده در نامه براي تشكيل مجمع است و اين سوال را در ذهن متبادر مي‌كند كه چگونه وقتي مجمعي تشكيل نشده‌، اعضاي آن به حد نصاب نرسيده است و ايشان چگونه از اين موضوع مطلع شده‌اند. نبي‌اله بابايي‌نژاد با بررسي روند تاريخي شكل‌گيري انجمن صنفي روزنامه‌نگاران گفت‌: طبق نامه دوم دبير انجمن به وزارت كار در تاريخ 24/6/83 در آن اشاره شده كه جلسه تاريخ 26/6/83 انجمن به علت حد نصاب نرسيدن اعضا برگزار نشده است و مجمع نوبت دوم در تاريخ 11/7/83 برگزار مي‌شود‌، اما به فاصله 19 روز بعد از تاريخ ياد شده مجمع عمومي و عادي سالانه و فوق‌العاده در تاريخ 28/7/83 تحت عنوان نوبت سوم برگزار مي‌شود‌. در صورتي كه برگزاري مجمع در نوبت سوم در اساسنامه انجمن درج و تاييد شده است‌.
وي اظهار داشت‌: به اين ترتيب مجمع نوبت اول كه بايد در تاريخ 26/6/83 و مجمع نوبت دوم كه بايد در تاريخ 11/7/83 تشكيل مي‌شد به علت به حد نصاب نرسيدن اعضا تشكيل نمي‌شود و در صورتجلسه‌اي كه در تاريخ 27/7/83 به وزارت كار ارسال شده‌، آمده است كه مجمع نوبت سوم تشكيل و بازرسان در آن انتخاب شده‌اند در صورتي كه معلوم نيست مجمع دوم برگزار شده است يا خير.
بابايي‌نژاد اضافه كرد‌: انجمن انتخابات نوبت سوم را برگزار كرده و فقط صورتجلسه آن را به وزارت كار ارسال مي‌كند كه نكته حائز اهميت در آن نيز اين است كه اصلاح اساسنامه انجمن حتي در اين مجمع نيز در دستور كار قرار نگرفته و از دستور كار خارج شده است‌.
روند انتخابات انجمن شرايط مطلوب و مناسب را ندارد‌
مدير كل سازمان‌هاي كارگري و كارفرمايي وزارت كار و امور اجتماعي گفت‌: انجمن در روند برگزاري انتخابات هيات مديره و بازرسان شرايط مطلوب و مناسب را رعايت نكرده است‌.
وي ادامه داد‌: وقتي انجمن در تاريخ 28/8/83 بازرسان خود را انتخاب مي‌كند اين بازرسان يكسال اعتبارنامه دارند يعني مي‌توانند تا تاريخ 28/8/84 در انجمن فعاليت كنند و براساس مستندات موجود در نامه شماره 5265 تاريخ 30/5/84 برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه براي انتخاب بازرسان در تاريخ 6/6/84 اعلام مي‌شود كه اين تاريخ حدود 20 روز زودتر از موعد مقرر است و اين قضيه مجددا يكي از نكات حايز اهميت در مجمع است كه چرا انتخابات زودرس برگزار كرده‌اند.
برگزاري انتخابات نوبت سوم در اساسنامه انجمن لحاظ نشده است
بابايي‌نژاد تصريح كرد‌: در اساسنامه انجمن به هيچ عنوان برگزاري انتخابات در نوبت سوم لحاظ و تصويب نشده است‌. همچنين در ماده 12 اساسنامه كه مجمع عمومي را عالي‌ترين ركن انجمن مي‌داند و در ماده 13 تبصره يك كه اشاره مي‌كند جلسات مجمع عمومي و عادي با حضور نصف به علاوه يك رسميت مي‌يابد و در صورتي كه به حد نصاب نرسد‌ در مرحله دوم به فاصله 15 روز با حداقل يك سوم اعضا رسميت مي‌يابد، هيچ‌گونه اشاره‌اي به برگزاري مجمع در نوبت سوم نشده است‌.
وي افزود‌: در تاريخ 6/6/84 يعني همان روزي كه در نامه انجمن به وزارت كار اعلام مي‌شود كه مجمع عمومي عادي سالانه برگزار خواهد شد‌، دبير‌، رييس هيات مديره و نايب رييس طي صورتجلسه اي و با امضا هر سه نفر اعلام مي‌كنند كه مجمع 6/6/84 كه قرار است در ساعت 13:30 برگزار شود به دليل نداشتن نصاب لازم به رسميت نرسيده و به نوبت دوم موكول مي‌شود‌. نكته جالب توجه در اين نامه اين است كه ساعت برگزاري مجمع 13:30 بوده اما نامه انجمن صنفي در صبح روز 6/6/84 به وزارتخانه ارسال شده است‌.
مدير كل سازمان‌هاي كارگري و كارفرمايي وزارت كار و امور اجتماعي با اشاره به يكي ديگر از نكات حايز اهميت در اين نامه گفت‌: در اين نامه تعداد حاضران در جلسه براي نوبت اول 113 نفر اعلام شده در صورتي كه براساس فهرست شركت‌كنندگان و امضاي آنها‌، 107 نفر در اين جلسه حاضر بوده‌اند‌.
وي ادامه داد‌: طبق نامه انجمن در تاريخ 6/6/84‌، تشكيل جلسه مجمع به 21 شهريور 84 موكول مي‌شود كه در اينجا نيز دبير انجمن با ارسال نامه‌اي به شماره 5404 در تاريخ 22/6/84 به وزارت كار اعلام مي‌كند كه جلسه 21 شهريور نيز به دليل عدم حصول نصب لازم به رسميت نرسيده و تحت عنوان نوبت سوم به سه‌شنبه 15 مهر 84 موكول مي‌شود‌.
اصرار انجمن به رفتار برخلاف اساسنامه
بابايي‌نژاد با اشاره به اين‌كه انجمن باز هم در اين نامه به برگزاري مجمع در نوبت سوم كه خلاف اساسنامه بوده اصرار مي‌كند‌، گفت‌: به نظر مي‌رسد كه اعضاي هيات مديره انجمن علاقه وافري به برگزاري نوبت سوم داشته‌اند و هيچ‌گونه سندي مانند فهرست حاضران در نوبت دوم به همراه امضا آنها كه نشان دهنده عدم حصول حد‌نصاب لازم باشد از سوي انجمن براي وزارت كار ارسال نشده است؛ در صورتي كه در نوبت اول فهرست شركت‌كنندگان در مجمع را به وزارت كار اعلام كرده بودند‌. چطور فهرست شركت‌كنندگان در مجمع در تاريخ 6/6/84 را ارسال مي‌كنند؛ اما اسامي حاضر در جلسه در تاريخ 26/6/84 را ارسال نمي‌كنند.
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن