تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813499004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«تضميني» كه تحقق‌آن تضميني ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: «تضميني» كه تحقق‌آن تضميني ندارد


عمومي- كامليا مافي:
هر ساله با رسيدن فصل امتحانات و كنكور شاهد رشد قارچ‌گونه آموزشگاه‌هاي كنكوري هستيم

كه با استفاده از ابزارهاي متنوع تبليغاتي براي جذب و شركت دادن هرچه بيشتر داوطلبان در اين كلاس‌ها بر ديوارهاي شهر، صفحات روزنامه‌ها و حتي تبليغات ميان‌برنامه تلويزيوني خودنمايي مي‌كنند.

تا جايي كه آنان براي جذب هرچه بيشتر داوطلبان به هر راهي متوسل مي‌شوند. از نام بردن استادان مجرب كشور گرفته تا خريد نام برترين‌هاي كنكور هر سال؛ اين در حالي بود كه برترين‌هاي كنكور پس از اعلام نتايج قبولي در گفت‌وگوهاي خود تاكيد كرده بودند كه از هيچ كلاس كنكوري استفاده نكرده‌اند ولي همين افراد با دريافت مبالغ قابل توجه از مؤسسات كنكور، نخبگي خود را به مؤسسات كنكور مرتبط مي‌سازند، اما آنچه گاه در جذب داوطلبان مؤثرتر است، استفاده از واژه «تضميني» بوده كه مؤسسات خود را مقيد و متعهد به انواع تضمين‌ها مانند قبولي در دانشگاه و... مي‌كنند و اين در حالي است كه مؤسسه، تضميني در قبال محل قبولي فرد يا رشته مورد نظر فرد نمي‌كند و تنها شرط خود را قبولي داوطلب مي‌گذارد.

با نگاهي نه چندان عميق نيز مي‌توان به سادگي مدعي شد كه استفاده از اين واژه در بيشتر اوقات تاثير روحي فراواني را بر داوطلبان مي‌گذارد و آنها را به قبولي در آزمون ورودي دانشگاه اميدوارتر مي‌كند تا جايي كه داوطلبان و والدين آنها هم ترجيح مي‌دهند هزينه هنگفتي خرج اين موضوع كنند. براي نمونه آنها با مؤسسه موردنظر قراردادي مي‌بندند كه طي آن داوطلب از كل هزينه، نيمي از آن را قبل از آزمون مي‌دهد و در صورت قبولي، تمام هزينه را نيز مي‌پردازد و آموزشگاه هم تضمين مي‌كند كه اين فرد در دانشگاه قبول شود.

اين در حالي است كه پس از برگزاري آزمون و اعلام نتايج و درصورت قبول نشدن داوطلبان، آموزشگاه‌ها و مؤسسات تعهدات خود را در قبال استفاده از واژه «تضميني» به وادي فراموشي سپرده و آنها را اجرا نمي‌كنند. اما اين مسئله خود دو موضوع را به همراه دارد. يكي استفاده از واژه «تضمين» كه تعهداتي را به همراه خواهد داشت و ديگري اينكه مؤسسه تبليغ‌‌كننده با استفاده از اين واژه وانمود مي‌كند به سؤالات آزمون دسترسي دارد يا با بهره‌مندي از استادان طراح سؤال، نسبت به برگزاري آزمون‌هاي آزمايشي اقدام مي‌كند كه همه اين موارد از ترفندهاي اين مؤسسات غيرمجاز است.

سازمان سنجش نيز در اين زمينه تاكيد مي‌كند:«دسترسي به سؤالات استاندارد سازمان سنجش امري غيرممكن است و استادان طراح سؤال اجازه همكاري با هيچ‌گونه مؤسسه و آموزشگاهي را ندارند. همچنين از آنجا كه بسياري از مطالب منتشر شده در در وبلاگ‌ها، فروم‌ها و سايت‌هاي شخصي درخصوص آزمون‌هاي سازمان سنجش آموزش كشور، خلاف واقع و از روي سودجويي و بالابردن بازديدكننده است، توصيه مي‌شود كه به ‌عنوان تنها مرجع اطلاع‌رساني در اين خصوص به سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني
www.SANJESH.ORG مراجعه كنيد.

به علاوه اينكه پخش پيام‌هاي تبليغاتي از صدا و سيما يا روزنامه‌هاي كثيرالانتشار بدين معني نيست كه فعاليت اين مؤسسات و آموزشگاه‌ها قانوني و مورد تاييد سازمان سنجش آموزش كشور و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است.»همچنين سازمان سنجش در سايت خود اعلام مي‌كند: برخي مؤسسات براي سوء‌استفاده از آدرس اينترنتي سازمان سنجش، تغييراتي در آن ايجاد كرده‌اند كه اين امر غيرمجاز است. سوءاستفاده از نشاني اينترنتي پايگاه اطلاع‌رساني سازمان و تغيير آن در بخش آخر آدرس با پسوندهايي از قبيل www.sanjesh.com و www.sanjesh.ir و www.sanjesh.net و www.konkoor.com و... نمونه‌اي از اين موارد است. همچنين سازمان با هيچ مؤسسه، آموزشگاه و رسانه‌اي در زمينه برگزاري آزمون هاي آزمايشي و انتخاب رشته همكاري نمي‌كند.»

اما نبايد فراموش كرد كه استفاده از واژه «تضميني» داراي بار حقوقي است و درصورت اجرا نكردن تعهدات، فرد يا مؤسسه موردنظر، كلاهبردار محسوب مي‌شود.

حسن حيدري، كارشناس حقوقي نيز در مورد مسئوليت ايجاد شده از استفاده اين واژه مي‌گويد: «برابر قانون تشديد مجازات و مرتكبان ارتشاء، اختلاس و كلاهبرداري كه مصوبه 28 شهريور سال 1364 مجلس شوراي اسلامي بوده و تأييد آن در 15 آذرماه سال 67 مجمع تشخيص مصلحت نظام است، هركس از راه حيله و تقلب، مردم را به وجود شركت‌ها يا داشتن اموال و اختيارات واهي فريب دهد و يا با وسايل تقلبي ديگر وجوه يا اموال و تحصيل كند و از اين طريق مال ديگري را ببرد كلاهبردار محسوب شده و مجازات آن يك تا 7 سال حبس به علاوه پرداخت جزاي نقدي است.»

اين كارشناس مسائل حقوقي تصريح مي‌كند: «به‌دليل اهميتي كه قانونگذار براي اين موضوع قايل است، دستگاه قضائي با بررسي موضوع و احراز ساير اركان جرم كه شامل عناصر مادي و معنوي است، با احراز سوء‌نيت و قصد تقلب مؤسسه مزبور را محكوم به مجازات برابر با ماده قانوني فوق‌الذكر مي‌كند.»

حيدري تاكيد مي‌كند: «ماده قانوني گفته شده تنها به‌عنوان عنصر قانوني اعمال مجرمانه تلقي شده و مرجع قضائي هنگام رسيدگي عناصر ديگر جرم (عنصر مادي و رواني) را احراز و بر اساس آن حكم صادر خواهد كرد.»

به گفته وي، اگر مسئولان آموزشگاه يا مؤسسه آموزشي براي جذب داوطلبانِ بيشتر به‌ صورت متقلبانه و برخلاف واقع از واژه «تضميني» در تبليغات خود استفاده كند و نتواند به تعهدات خود عمل كند، هنرجو مي‌تواند از آن مؤسسه يا آموزشگاه برابر قانون «ارتشاء اختلاف و كلاهبرداري» به مرجع قضائي شكايت كند.»

و در آخر بايد يادآور شد كه با توجه به تمامي گفته‌ها، نكته جالب اينجاست كه محمدمهدي زاهدي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفته است:«يك ميليون و 400 هزار صندلي خالي در دانشگاه‌هاي كشور منتظر يك ميليون داوطلب كنكور امسال هستند.»

با اندكي تفكر پي خواهيم برد كه با اين حساب نه تنها تمام داوطلبان امسال در آزمون موفق خواهند بود، بلكه تعدادي صندلي نيز در دانشگاه‌ها خالي خواهند ماند و گويي دانشگاه‌هاي علمي - كاربردي و پيام نور كه بيشترين سهم پذيرش دانشجو را به‌ خود اختصاص داده‌اند، آغوش باز كرده‌اند تا بتوانند براي همه داوطلبان كنكور واسطه‌اي باشند براي گرفتن مدرك!

تاريخ درج: 4 تير 1387 ساعت 13:32 تاريخ تاييد: 4 تير 1387 ساعت 13:54 تاريخ به روز رساني: 4 تير 1387 ساعت 13:52
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن