تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815376693




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاورقي پنجاه سال روابط ديپلماتيك ايران و تايلند


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: پاورقي پنجاه سال روابط ديپلماتيك ايران و تايلند


تراز بازرگاني دو كشور در اين مقطع به ميزان 6/373 ميليون دلار به نفع ايران بود. صادرات جمهوري اسلامي ايران به تايلند در سال 1996 ميلادي مبلغ 11/630 ميليون دلار بود كه با 4/183 درصد افزايش نسبت به سال پيش از آن، 9 درصد ارزش مجموع واردات تايلند را شامل مي‌شد. نفت خام، قراضه‌هاي فلزي، مواد شيميايي، آهن، فولاد و گاز مايع به ترتيب با اختصاص 35/558، 63/29، 46/16، 69/10 و 03/4 ميليون دلار، مهمترين كالاهاي صادراتي ايران به تايلند بود.

واردات جمهوري اسلامي ايران از تايلند در سال 1996 ميلادي مبلغ 47/256 ميليون دلار بود كه با 3/35 درصد افزايش نسبت به سال پيش از آن، 5 درصد ارزش كل صادرات تايلند را تشكيل مي‌داد.

ماموريت آقاي يوسفي با دستاوردهاي اقتصادي خوبي همراه بود و برگزاري سه نوبت اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي و تراز مثبت تجاري نشان دهنده ظرفيت‌هاي اقتصادي دو كشور در آن مقطع محسوب مي‌شود.

«در دوران ماموريت در تايلند، من و همكارانم در سفارت تمام سعي و تلاش خودمان را به كار برديم تا تمام ظرفيت‌ها به كار گرفته شوند و اراده رهبران دو كشور براي گسترش روابط دو كشور تحقق پيدا كند. خوشبختانه اين امر تا حدودي عملي شد و وقتي من در پايان ماموريت تايلند را ترك مي‌كردم حجم مبادلات بازرگاني دو كشور حدود 850 ميليون دلار بود.»

چهارمين سفير جمهوري اسلامي ايران

چهارمين سفير جمهوري اسلامي ايران در تايلند آقاي رامين مهمان‌پرست بود كه از سال 1375 (دسامبر 1996) تا 1379 (آوريل 2000) در اين سمت انجام وظيفه كرد. وي كه متاهل و داراي دو فرزند (يك دختر و يك پسر) مي‌باشد، متولد سال 1341 و داراي مدرك كارشناسي نرم افزار كامپيوتر از دانشگاه صنعتي شريف و كارشناسي ارشد مديريت دولتي و مدرك «MBA» از دانشگاه كارلتون كانادا است. وي هنگام عزيمت به تايلند 10 سال سابقه مديريت در وزارت امور خارجه داشت و قبل از سفر به تايلند به عنوان مديركل هماهنگي‌هاي فرهنگي وزارت امور خارجه مشغول به فعاليت بود.

روابط سياسي ايران با تايلند در اوايل ماموريت آقاي مهمان‌پرست به دليل بازداشت يك تبعه ايراني به نام حسين دستگيري دچار سوءتفاهم بود و اين امر مانع ادامه يافتن روند رو به رشد مناسبات فيمابين شده بود. اين تبعه ايراني به اتهام تلاش براي بمب‌گذاري در سفارت اسرائيل به اعدام محكوم شده بود. حال آن كه نامبرده به هنگام انفجار سفارت اسرائيل در تايلند حضور نداشته و 10 روز پس از وقوع آن به بانكوك آمده بود. اين موضوع با پيگيري‌هاي حقوقي جمهوري اسلامي ايران و فعاليت‌هاي سفارت در نهايت با اثبات بي‌گناهي حسين دستگيري و آزادي وي خاتمه يافت. آقاي مهمان‌پرست در ارتباط با سال اول ماموريت در تايلند طي ارسال يادداشتي براي نگارنده مي‌نويسد:

«شرايط سياسي و روابط دوجانبه در آغاز ماموريتم مساعد نبود زيرا يكي از ايرانيان به نام آقاي حسين دستگيري به جرم فعاليت تروريستي به مدت 4 سال در زندان تايلند به سر مي‌برد و حكم اعدام نامبرده در دادگاه اول صادر شده بود و اين مسئله همه تحركات سياسي و اقتصادي و فرهنگي را متوقف ساخته بود. براين اساس فعاليت شش ماهه و شبانه روزي جهت اثبات بي‌گناهي نامبرده اولويت نخست نمايندگي بود. و فعاليت‌هاي سفارت، مستندات موجود و مدارك جمع‌آوري شده سبب اعلام حكم برائت وي و گشايش زيادي در افزايش همكاري‌هاي ساير بخش‌ها شد.

لازم به ذكر است اتهام بي‌اساسي كه به آقاي حسين دستگيري وارد شده بود با حمايت سياسي نمايندگي رژيم اشغالگر قدس پيگيري مي‌شد.

حال آنكه نامبرده 10 روز پس از وقوع حادثه ادعايي پليس تايلند مبني بر ربوده شدن يك كاميون حامل مواد منفجره و كشته شدن راننده آن و قصد حمله انتحاري به سفارت اسرائيل در بانكوك، وارد تايلند شده بود. اثبات بي‌گناهي حسين دستگيري سند درخشان ديگري بر حقانيت كشورمان و نشان اراده جدي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در حمايت از اتباع ايراني در خارج از كشور مي‌باشد.

پس از آزادي حسين دستگيري روابط سياسي ايران و تايلند در مسير عادي خود قرار گرفت و با رفع اين مانع بزرگ، مسير توسعه مناسبات وارد مرحله جديدي شد. از آن پس اراده سياسي دو كشور بر لزوم گسترش مناسبات در مقاطع و فرصت‌هاي مختلف اعلام شد و اين امر در سفرهاي مهمي همچون سفر محمدنور ماتا1 رئيس مجلس نمايندگان تايلند در آذرماه 1377، دو نوبت سفر آقاي سورين پيتسوان2 وزير امور خارجه مسلمان تايلند در آذر ماه 1377 و تير ماه 1378، سفر آقاي سوپاچاي3 معاون نخست‌وزير و وزير بازرگاني تايلند در مهر ماه 1378 به جمهوري اسلامي ايران و سفر حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي ناطق نوري رئيس مجلس شوراي اسلامي به تايلند (در آذر ماه 1377) متجلي شد.

پي نويس ها:

Mohammad Nur Matha-1

Surin pitsuwan-2

Supachai panitchpakdi-3




 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن