تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813425464




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گيوتين برنامه هاي ملي در كش و قوس رويدادهاي مناسبتي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گيوتين برنامه هاي ملي در كش و قوس رويدادهاي مناسبتي
فوتبال به عنوان يكي از پرطرفدارترين ورزش هايي است كه از ابتداي شكل گيري آن تاكنون در بين پير و جوان و زن و مرد مطرح بوده و به نوعي همگان را مجذوب خود كرده است. با حرفه اي تر شدن اين ورزش، طرفداران آن روزافزون شد به طوري كه پخش مسابقات معتبر تبديل به دغدغه اصلي شبكه هاي تلويزيوني دنيا گرديد.


سرويس فرهنگي برنا:

با حرفه اي شدن فوتبال و وارد شدن شبكه هاي تلويزيوني به اين گود، هر كشوري تلاش كرد تا از قافله عقب نماند و بتواند بينندگان زيادي را پاي جعبه جادويي بنشاند. به طور طبيعي تلويزيون كشورمان نيز از اين قاعده مستثني نشد و هر روز بر تلاش خود افزود تا بتواند به هر طريق ممكن اقدام به پخش بازي هاي ليگ فوتبال كشورهاي مختلف از ليگ برتر گرفته تا دسته يك، دو، سه و...، بازي هاي دوستانه، غير دوستانه، دور نيمه مقدماتي، مقدماتي، يك هشتم نهايي، نيمه نهايي، نهايي، فينال جام جهاني، جام ملت هاي اروپا، آمريكا، آسيا، اقيانوسيه، آفريقا، ليگ آزادگان، دسته يك و دو فوتبال داخلي، بازي هاي غرب آسيا ، شرق آسيا و... كند.

البته بايد پخش برنامه هاي فوتبال محور مانند؛ فوتبال برتر، همگام با ورزش، چند دقيقه با ورزش، آلبوم ورزشي، كمي با ورزش، صبح و ورزش، ظهر و ورزش، عصر و ورزش، شب و ورزش، نيمه شب و ورزش ،همه با هم ورزش و.... غيره را هم به اين فهرست اضافه كنيم.

پخش و ديدن اين برنامه ها امروزه كمك شايان توجهي به مخاطبان به ويژه نسل جوان كرده است چرا كه آنها پيش از اين نمي دانستند كه بيماري فرزند رونالدو در فلان مقطع زماني چه بوده و يا منزل دايي ديويد بكام در كدام نقطه از لندن قرار دارد يا دوران كودكي رائول چگونه سپري شده است(!)

نكته جالب توجه اين جاست كه در هنگام پخش اين برنامه هاي ورزشي، شبكه هاي تلويزيوني و به ويژه شبكه سه سيما ،برنامه هاي روتين خود را قطع كرده و تمام هم و غم خود را معطوف به پخش فوتبال پنج قاره مي كند. تهيه كننده و كارگردان سريال، فيلم، مسابقه و... هم بايد منتظر بمانند تا برنامه هاي آنها بعد از فوتبال نوبت پخش بگيرد!

«جهانگير كوثري» كارشناس فوتبال، تهيه كننده سينما و برنامه هاي ورزشي تلويزيون در اين باره به خبرنگار برنا گفت:«برنامه ريزان سيما بهتر از هر كس ديگري مي توانند درباره پخش برنامه ها در ساعات مختلف اظهار نظر كنند زيرا آنها به تمام زوايا و جنبه هاي برنامه هاي تلويزيوني احاطه دارند. درباره پخش مسابقات فوتبال هم مي توان گفت؛ به طور مسلم چون طرفداران فوتبال زياد هستند، پخش مستقيم مسابقات فوتبال مي تواند گرايش هاي جوانان را به سمت ورزش بيشتر كند. ورزش در سلامت جوانان موثر است. پس براي پخش رقابت هاي معتبري چون يورو 2008 به دليل اين كه مسابقات فوتبال بايد به صورت مستقيم پخش شود، مي توان پخش يك فيلم و يا سريال را به تعويق انداخت و به نظر من مسئولان صدا و سيما در اين زمينه به خوبي عمل مي كنند.»

وي افزود: «البته در اين زمينه نيازمند برنامه ريزي هاي دقيقي هستيم تا بتوان با پخش مسابقات فوتبال، از آن طرف نيازهاي طرفداران فيلم و سريال را هم پاسخ گفت و آنها را بيش از اين منتظر پخش قسمتي جديد از يك سريال نگذاشت.»

نكته اي كه در اين بين حائز اهميت است اين كه پخش مسابقات معتبري همچون جام هاي جهاني و يا يوفا در تلويزيون به صورت مستقيم بسيار مهم بوده و بر هيچ كس پوشيده نيست كه ديدن اين مسابقات مي تواند براي نسل جوان، بازيكنان فوتبال، مربيان و كارشناسان و غيره موثر باشد اما اين نبايد به اين معنا باشد كه هر مناسبت و رويدادي كه در دنياي ورزش اتفاق مي افتد، شبكه هاي تلويزيوني تمام برنامه هاي عادي و روزانه خود را قطع كرده و در بهترين و پربيننده ترين ساعات برنامه هاي خود اقدام به پخش يك مسابقه فوتبال كنند.

البته برنامه ريزي هاي تلويزيون براي پخش مسابقات مهم ورزشي به فوتبال هم ختم نمي شود و در هنگام برگزاري جام هاي كشتي، واليبال و غيره هم وضع به همين منوال است اما اين موضوع در فوتبال عموميت بيشتري دارد زيرا تب و تاب فوتبال در بين جوانان بيشتر است و آنها علاقه مند هستند تا بيشتر اوقات خود را صرف ديدن فوتبال كنند تا فيلم و سريال هاي ايراني!

در تلويزيون بعضاً مشاهده مي شود كه در ساير مناسبت ها هم اين اتفاق رخ مي دهد و به طور مثال براي پخش يك همايش چند ساعته، پخش يك سريال به هفته بعد موكول مي شود.آن هم سريالي كه با هزينه هاي زيادي توليد شده است و توانسته در مدت زمان پخش خود طرفداراني را جلب كند. اما به ناچار پخش اين برنامه به هفته هاي بعد موكول مي شود و از ديگر سو فيلم هاي و سريال هاي زيادي كه در نوبت پخش قرار دارند و براي جايگزيني منتظرند تا فلان سريال به اتمام برسد، همچنان در انتظار مي مانند.

عدم برنامه ريزي مناسب يكي از آفت هايي است كه تلويزيون چندين سال است با آن مواجه است. نبايد اين اتفاق به طور مداوم رخ دهد كه با هر مناسبت و رويدادي پخش برنامه هاي عادي يك شبكه تحت الشعاع قرار گيرد و تمام برنامه هاي روتين به يك باره براي مدتي قطع شده و بيننده در چند شبكه به طور هم زمان شاهد پخش برنامه هاي مشابه مانند؛ ميزگرد باشد.

«منوچهر اكبرلو» نويسنده و منتقد در اين باره اظهار مي كند: «از آنجايي كه رسانه تلويزيون ماهيت هم زماني با رويدادهاي داخلي و خارجي را دارد، استفاده از موقعيت هاي پيش آمده و رخدادهاي روز و تغيير برنامه ها متناسب با رويدادهاي پيش آمده، امري اجتناب ناپذير است. اما بديهي است اين امر نبايد در تضاد با برنامه هاي روتين هر شبكه اي باشد. چرا كه تغيير ناگهاني يا قطع موقت هر برنامه روتين بسيار بر مخاطب عام تاثير مي گذارد.»

وي افزود: «يك رسانه نمي تواند مخاطبي را جانشين مخاطب ديگر كند، اما رخدادهايي مانند مناسبت هاي مذهبي يا رويدادهاي ورزشي كه زمان زيادي را به خود اختصاص مي دهند، نيازمند انتقال به شبكه هاي تخصصي هستند. بنابراين انتقال برنامه هاي مناسبتي و مذهبي به شبكه قرآن سيما يا شبكه چهار و نيز نيازي كه به شبكه ورزش احساس مي شود، سبب خواهدشد كه مخاطب تلويزيون به طور تخصصي تر شبكه و برنامه مورد نظر خود را انتخاب كند.»

اين منتقد تلويزيون و سينما در ادامه تصريح كرد: «به نظر مي رسد تخصصي كردن شبكه ها چاره اين كار باشد. در حالي كه هم اكنون بجز شبكه چهار و بعضاً شبكه سه، اين تخصص گرايي رعايت نمي شود. تنها تعداد شبكه هاي تلويزيوني افزايش يافته است اما هيچ برنامه مدوني در اين زمينه براي تخصصي كردن برنامه ها و در نتيجه مخاطبان وجود ندارد.»

نكته بعدي كه در اين زمينه وجود دارد اين كه؛ پخش برنامه هاي ويژه معمولاً بدون اطلاع رساني قبلي صورت مي گيرد و اين امر نيز مخاطب را دچار نارضايتي مي كند. اين موضوع از زواياي مختلفي قابل بررسي است كه سعي مي شود در شماره هاي بعدي اين گزارش بيشتر به آن پرداخته شود.

انتهاي خبر // شبكه خبري برنا//97 - 97 - 39//www.BornaNews.ir
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن