تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817821272




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جام‌جم گزارش مي‌دهد ضرورت آزمايش تشخيص سرطان رحم‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جام‌جم گزارش مي‌دهد ضرورت آزمايش تشخيص سرطان رحم‌
جام جم آنلاين: زنان جامعه امروز همواره با يك وحشت زندگي مي‌كنند، وحشت از يك بيماري كه در جانشان ريشه مي‌دواند و زندگي را بر آنها تلخ مي‌كند. وحشت از خرچنگ. خرچنگي كه البته مي‌شود با رعايت برخي نكات از آن جلوگيري كرد.سرطان رحم يكي از شايع‌ترين عللي است كه موجب مرگ و مير زنان مي‌‌شود و متاسفانه در حال حاضر آمار آن رو به فزوني است.


دكتر اكرم مهدي‌زاده شاهي، متخصص زنان و زايمان در گفتگو با «جام‌جم» اظهار مي‌كند: شيوع سرطان جسم رحم عمدتا در سنين پس از يائسگي است و مهم‌ترين مشخصه آن «خونريزي» است كه ممكن است اين خونريزي پس از يائسگي اتفاق بيفتد يا به صورت خونريزي‌هاي نامرتب، حول‌وحوش سن يائسگي باشد.

به گفته اين پزشك متخصص اگرچه سرطان‌هاي دهانه رحم از شيوع كمتري برخوردارند ولي متاسفانه آمار مرگ و مير در مبتلايان به آن زياد است كه امروزه با انجام تست‌هاي غربالگري مناسبي به نام «پاپ اسمير» اين بيماري قابل پيشگيري است.

طبق بررسي‌هاي انجام شده، ويروس پاپيلوماي انساني‌ (HPV) را مي‌توان از علل اساسي سرطان دهانه رحم ذكر كرد كه داراي انواع پرخطر و كم‌خطر است كه نوع كم‌خطر آن اغلب باعث زگيل تناسلي شده و نوع پرخطر آن بيشتر تبديل به سرطان مي‌شود. گفتني است هر زني در طول زندگي خود 79 درصد احتمال ابتلا به اين ويروس را دارد كه حدود 90 درصد اين عفونت‌ها به خودي خود بهبود مي‌يابند.

علائم سرطان جسم رحم‌

دكتر مهدي‌زاده با بيان اين كه سن شيوع سرطان جسم و دهانه رحم از 52 سالگي است، مي‌افزايد: زناني كه هرگز زايمان نكرده‌اند 2 تا 3‌برابر سايرين مستعد اين بيماري هستند.

به گفته وي يائسگي ديرهنگام 4/2 برابر و چاقي و اضافه وزن بيش از 10 كيلوگرم، 3 تا 10 برابر، فرد را در معرض ابتلا به بيماري قرار مي‌دهد.

اين متخصص زنان با اشاره به اين كه فشارخون نيز نقش مهمي در بروز اين بيماري دارد، مي‌گويد: در بيماري ديابت 8/2 برابر افزايش خطر وجود دارد و درمان با قرص‌هاي استروژن پس از يائسگي، 4 تا 8 برابر، مستعد اين بيماري است.

دكتر مهدي‌زاده با اشاره به اين كه سن پايين ازدواج (سن پايين‌‌تر از 16 سال)‌، مي‌تواند از عوامل خطرساز سرطان گردنه رحم باشند، مهم‌ترين عامل آن را عفونت با ويروس ‌‌ (HPV)(ويروس پاپيلوماي انساني)‌، كه باعث ايجاد زگيل در دستگاه تناسلي مي‌شود، ذكر مي‌كند.

وي با بيان اين كه گونه 16 و 18 اين ويروس عامل اصلي سرطان رحم شناخته شده است، يادآور مي‌شود كه اين ويروس فقط بر اثر مقاربت وارد بدن مي‌شود و كساني كه مقاربت جنسي دارند، از اين ويروس در امان هستند.

واكسن سرطان رحم‌

مدتي است كه واكسن سرطان رحم و تخمك به بازار آمده است و مي‌تواند جان نيمي از زناني را كه به اين دو نوع سرطان مبتلا مي‌شوند را نجات دهد. تزريق، استفاده و تاثيرگذاري اين واكسن 3‌مرحله دارد و 5 سال طول مي‌كشد.

طبق تحقيقات به دست آمده،‌ چنانچه اين واكسن بموقع تزريق شود، نيمي از آمار مبتلايان به سرطان تخمدان و رحم كاسته مي‌شود.

دكتر مهدي‌زاده‌شاهي با بيان اين كه واكسن مورد نظر بين سنين 15 تا 25 سال براي دختران تجويز مي‌شود، اظهار مي‌كند: تزريق اين واكسن پس از ازدواج فايده‌اي نخواهد داشت.

علائم سرطان دهانه رحم‌

اين پزشك متخصص، خونريزي را يكي از علل شايع اين بيماري ذكر كرده و مي‌افزايد: در سرطان‌هاي دهانه رحم، خونريزي پس از مقاربت اتفاق مي‌افتد و در مواردي كه سرطان پيشرفت كرده باشد، فرد با ترشحات زياد واژن و كاهش وزن و حتي انسداد مجاري ادراري روبه‌رو است.

«سرطان دهانه در مراحل اوليه بدون علامت است.» مهدي‌زاده با بيان اين مطلب مي‌گويد: اين سرطان فقط از طريق آزمايش پاپ اسمير قابل تشخيص است كه امروزه با روش جديد اين آزمايش، به نام (تينپرپ)‌ يا (پاپ اسمير در محيط مايع)‌، ‌توانايي تشخيص بسيار بالا رفته است و توصيه مي‌شود پاپ اسمير به همين روش انجام شود.

پيشگيري از بيماري‌

اين پزشك متخصص، انجام معاينات دوره‌اي سالانه را يكي از مهم‌ترين عوامل پيشگيري ابراز كرده و مي‌افزايد: انجام تست پاپ اسمير به صورت علمي، بايد از سنين 18 سالگي يا يك سال پس از اولين مقاربت صورت بگيرد، ولي در كشور ما بنابه دلايل عرفي، زودترين زمان براي انجام اين آزمايش، يك سال پس از ازدواج است.

وي همچنين اظهار مي‌كند: افرادي كه در خانواده سابقه سرطان پستان، رحم، تخمدان، روده و... را دارند، بايد به هوش باشند كه به محض مشاهده خونريزي‌هاي نامرتب به پزشك مراجعه كنند.

مهدي‌زاده با اشاره به اين كه «كيست»هاي دهانه رحم كه بر اثر زايمان ايجاد مي‌شوند، زمينه‌ساز سرطان نيستند، يادآور مي‌شود: اين كيست‌ها بايد هر چه سريع‌تر درمان شوند؛ چرا كه اگر التهاب آن بيش از حد شود، ويروس‌ (HPV) زودتر وارد سلول‌ها مي‌شود،‌ بنابراين يكي از راه‌هاي درماني آن، استفاده از كرم‌هاي واژينال و يا استفاده از «فريز» و ايجاد پوشش مناسب به روي سلول‌هاست.

همچنين اين پزشك زنان و زايمان خوردن بيش از حد مواد قليايي (گرمي‌ها)‌ را سبب افزايش عفونت‌هاي زنانه ذكر كرده و مي‌افزايد: بايد توجه داشت كه استفاده زياد از خوراكي‌هاي سرد نيز باعث ايجاد بيماري‌هاي قارچي مي‌شود. بنابراين رعايت تعادل در مصرف مواد غذايي در اين زمينه موثر است.

درمان‌

در صورتي كه بيماري پيشرفته نباشد، درمان دهانه و جسم رحم با عمل جراحي صورت مي‌گيرد. دكتر مهدي‌زاده با اعلام اين مطلب مي‌افزايد: حداقل كار كه مي‌توان براي درمان جسم رحم و تخمدان‌ها كرد، برداشتن آن است ولي در مورد گردن رحم شرايط به گونه ديگري است و زنان جواني كه هنوز باردار نشده‌اند و يا قصد حاملگي مجدد را دارند، مي‌توانند با برداشتن ضايعه و قسمتي از گردن رحم، شانس باروري مجدد را داشته باشند، در صورتي كه سال‌ها قبل به محض مشاهده سرطان دهانه رحم، عمل جراحي پيشرفته‌اي به نام (ورتهايم)‌ به روي بيمار انجام مي‌شد كه حتي قسمت‌هايي از روده و مثانه نيز برداشته مي‌شد و تقريبا كل لگن تخليه مي‌شد.

وي با بيان اين كه در موارد بسيار شديد، از شيمي‌درماني و پرتودرماني براي درمان سرطان رحم استفاده مي‌شود، درصد درمان با شيمي‌درماني را حدود 10 تا 15 درصد اعلام مي‌كند.

آزمايشات گران‌

دكتر مهدي‌زاده با اشاره به اين كه در تست جسم رحم وسايل پيشگيري و غربالگري مناسبي وجود نداشته و مقرون به صرفه نيست ، مي‌گويد: براي تشخيص سرطان جسم رحم تنها راه تشخيصي كورتاژ رحم است كه براي نمونه‌برداري از رحم، بايد بيمار در بيهوشي كامل باشد، ضمن اين كه بيهوشي مي‌تواند عوارض بدي به همراه داشته باشد. همچنين وي بهترين راه تشخيصي سرطان دهانه را نيز تست پاپ اسمير مي‌داند. هر چند آزمايش در تست قديمي بين 10‌الي 12‌هزار تومان و در آزمايش جديد 30 الي 35هزار تومان است.

توصيه‌هاي مفيد

و در پايان اين پزشك متخصص مي‌افزايد: خونريزي‌هاي نامرتب پس از35 سالگي، احتياج به نمونه‌برداري داخل جسم دارد و زنان بايد «ترس» از معاينه را كنار گذاشته و براي سلامتي خود هزينه كنند، همچنين با اين كه قرص‌هاي جلوگيري از بارداري احتمال بروز سرطان گردن رحم در زنان را بيشتر مي‌كند ولي به طور موثر در جلوگيري و پيشگيري از سرطان جسم رحم و تخمدان موثر هستند.
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن