تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801776994




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگو با پيمان ابدي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

گفتگويي که مي خوانيد چندي قبل از درگذشت «پيمان ابدي» با او انجام شده و گفته هاي اين «مرد مثالي» اينقدر در آن کامل و واضح است که ديگر نياز نيست حالا که در ميانمان نيست، ما درباره کارهايش توضيح و تفسير ارائه بدهيم. «ابدي» خود همه حرفهايش را در اين گفتگو زده و از چگونگي آمدنش به ايران تا نحوه کارش در سينما، دلتنگي ها، آزارها و ... همه و همه را گفته است.  براي شروع بگوکه چه شد تصميم گرفتي با وجود اينکه کارت در آلمان گرفته بود به ايران بيايي و در سينماي ايران کار کني ؟ کبرا 11 سريالي بود که همه مردم مي ديدند و آن را دوست داشتند اما يک نفر بود که اصلاً صدايش در نيامد که در اين کار حضور دارد، نه به خاطر اينکه خجالت بکشم. بيشتر به دليل اينکه دوست نداشتم اين موضوع به گوش پدر و مادرم برسد. بالاخره آنها از من دور بودند و نمي خواستم نگران شوند. وقتي که آقاي اسلامي از طرف جام جم آمد تا در مورد کبرا 11 تحقيق کند آن موقع بود که همه فهميدند داستان چيست و يک ايراني دارد به عنوان طراح حرکات اکشن اين فيلم کار مي کند در واقع نقطه اصلي اين خبر که يک ايراني دارد اين کار را مي کند از طرف من نبود و من را از طرف صدا و سيما و سفارت ايران در آلمان به ايران آوردند و شخص من هيچ دخالتي در اين کار نداشتم.  در مورد اين جار و جنجال هايي که بعد از آمدنت به ايران راه افتاد بيشتر توضيح بده . با ورود من به ايران اين مسايل شروع شد و متأسفانه برخي ادعا کرده اند که من گفته ام دکتر روانشناس هستم! من هيچوقت چنين چيزي را نگفتم. من فقط گفتم درس روانشناسي ورزشي خواندم اما براي اينکه دکترا بگيرم مثل ايران بايد مدارکم را تکميل کنم و من هم به دليل علاقه اي که به اين کار داشتم موفق نشدم بروم و مدارکم را تحويل بدهم. بنابراين من دکتر نيستم اما درس روانشناسي ورزشي را خوانده ام و اين باعث شده است که من امروز بتوانم بازيگراني مثل مهراوه شريفي نيا، پوريا پورسرخ، محمدرضا گلزار، شهاب حسيني و تمام بازيگراني که امروزه مي بينيم در سينماي ايران دارند کار اکشن انجام مي دهند بيايند جلوي ماشين بايستند و ماشين به سمتشان بيايد. مثل مرحوم خسرو شکيبايي که من در فيلم «بختک» با سرعت 80 کيلومتر جلويش ترمز کردم و ايشان هم بدون هيچ مشکلي بازي خودش را انجام داد چه طور من مي توانم بدون هيچ تجربه اي بروم بگويم فلاني هستم و شما به من اطمينان کنيد تا من اين کار را برايتان انجام بدهم ؟ رابطه ات با کارگردانان چطور است ؟ وقتي رفتم سر کار ديدم برخي واقعاً درک بالايي نسبت به کار دارند مثل «سيروس مقدم» که در سريال «روز حسرت» آمد و تمام صحنه تصادف را در اختيار من قرار داد حالا اينکه در تدوين به مشکل بر مي خورند و يا وقت ندارند تا از صحنه اصلي استفاده شود دلايل ديگري دارد. مثلاً در سريال «ترانه مادري» صحنه اصلي در فيلم استفاده نشد اما وقتي مردم پشت صحنه را ديدند. گفتند عجب کاري بوده! اما مملکت ما جمهوري اسلامي است و صدا و سيما يکسري قوانيني دارد که مثلاً ما هيچوقت نمي توانيم ببينيم که يک ماشين به بازيگر زن مي خورد و او هم کاملاً طبيعي به هوا مي رود. اينها را نمي شود در فيلم ها نشان داد و گرنه دليلي ندارد رابطه من با کارگردانان خوب نباشد.  برخي فکر مي کنند کار تو بدلکاري است در حالي که خودت مي گويي طراحي و کارگرداني حرکات اکشن مي کني. در اين مورد بيشتر توضيح بده . من اصلاً کارم بدلکاري نيست و در واقع همانطور که گفتم کارم طراحي و کارگرداني حرکات اکشن است. من خودم بازيگر هستم و اگر شما پشت صحنه ها را ببينيد وقتي من دارم به يک بازيگر آموزش مي دهم از خود بازيگر بهتر بازي مي کنم به طوريکه کارگردان مي گويد دقيقاً مثل «پيمان ابدي» بازي کن. پس نمي توانم بروم و الکي بگويم که بدلکار هستم. من الان سه سال است که تنها دارم آموزش مي دهم و به 40-50 نفر هر چيزي را که بلد هستم ياد مي دهم. آن هم نه آموزش هاي الکي، در مجله هاي مختلف مثل «صنعت سينما» و «فيلم» در مورد طراحي حرکات اکشن مطلب نوشته ام. چه کتابي وجود دارد که من بخواهم از روي آن اين چيزها را بنويسم؟ و اگر هست چرا تا حالا کسي چيزي نگفته ؟ يعني کارگردانان و فيلمسازان ما اينقدر خوش باورند که بي دليل فيلمشان را به من بدهند ؟!  اين درست است که خانه سينما انتظار دارد شما زير نظر جلوه هاي ويژه کار کنيد ؟ دقيقا! در حالي که وقتي قرار است يک صحنه اکشن به وجود بيايد من هستم که بايد بگويم چي کجا باشد يعني من کارگردان بخش اکشن و ويژوال افکت و اسپشيال افکت هستم. در واقع بايد مشترکا صحنه اي را طراحي کنيم. ما يونيت 2 هستيم يعني هر فيلمي شامل 2 گروه مي شود گروه اول که گروه درام است که بازيگران و کساني هستند که صحنه هاي درام را فيلمبرداري مي کنند و يونيت 2 هم ما هستيم که بخش اکشن کار بر عهده ما است که کارگردان خودش را جداگانه دارد و حتي گروه فيلمبرداري و عکاس جدا هم دارد و تنها واژه مشترک، بازيگران هستند که دو کارگردان مي نشينند و با هم صحبت مي کنند. دقيقاً مساله اي که در دو سال گذشته با من و کارگردانان ايراني اتفاق افتاده است و در اين شرايط صحبت مي کنند زير مجموعه اسپشيال افکت قرار بگيريم در حالي که کاري که آنها مي کنند چيست و کاري که ما طراحي مي کنيم چيست! من اصلاً نمي خواهم بچه ها جلوه هاي ويژه را خراب کنند چون آنها رقيب من نيستند بلکه رفيق و همکاران من براي به وجود آوردن يک صحنه بسيار زيبا و هيجان انگيز هستند اما کسي که مي تواند تصميم بگيرد اين صحنه خوب است يا خير کارگردان حرکات اکشن است و مسئول جلوه هاي ويژه نمي تواند به من بگويد که مثلا از طبقه پنجم بپرم پائين...  تو سال ها در آلمان کار کردي و آنجا هم خيلي موفق بودي اما آيا در فيلم هاي هاليوودي هم حضور داشتي ؟ براي فيلم «کازينو رويال» از سري فيلم هاي «جيمزباند». بازيگرش «دانيال کريک» آمد آلمان و سه ماه پيش ما دوره ديد و يک بخشي از تمرينات ايشان را من انجام دادم که براي اولين بار دارم به آن اشاره مي کنم. من حتي هنوز هم با سينماي آلمان و خارج از کشور ارتباط دارم. به عنوان مثال چند وقت ديگر قرار است بروم و يکي دو کار در لبنان و ترکيه انجام بدهم. اما مساله اين است که متاسفانه مردم ما نمي توانند از بعضي از خبرها مطلع شوند. من پشت صحنه همه فيلم هايي که کار کردم را دارم ولي به اين دليل که مثلا در گرماي 45 درجه با شلوار کوتاه هستم و اين براي جامعه ما قابل قبول نيست. نمي توانم آنها را نشان بدهم. در سري جديد «کبرا 11» که دارد پخش مي شود هم حضور داشتي ؟ در 4 قسمت اول کار بودم که بعد آمدم ايران البته اين سري جديد که در ايران دارد پخش مي شود براي 4 سال پيش است. و اتفاقا «رنه اشتايگر» که نقش تام را بازي مي کند چند روز پيش به من زنگ زد و تولدم را تبريک گفت. تقريبا با همه اعضاي گروه ارتباط دارم چرا که 7-8 سال با هم زندگي کرديم. بعد از حدود سه سال کار در ايران الان چه چيزهايي براي مهم شده است ؟ من تازه بعد از سه سال آن هم به توصيه بقيه ياد گرفته ام که بخواهم اسم من را در تيتراژ بنويسد. هر چند در برخي فيلم ها مثل «ريسمان باز» اسم من و اعضاي گروهم . نه در تيتراژ ابتدايي آمد و نه در تيتراژ انتهاي فيلم! در حالي که اگر ما نبوديم معلوم نبود چه بلايي سر مردم مي آمد! ول کردن يک گاو آن هم در شهرک غرب که شوخي نبود اما ما توانستيم اين صحنه ها را جوري کنترل کنيم که اصلا کسي متوجه اين موضوع نشد.  اعضاي گروه چند نفر هستند ؟ 38 نفر که 14 نفر آنها دختر هستند. اين خانم هايي که من به آنها تعليم دادم وقتي آنها را مي بينيد اصلا باورتان نمي شود آنها بتوانند چنين کارهايي را انجام دهند اما از طبقه سوم يا چهارم خودشان را پرت مي کنند پائين،و حتي از ماشين در حال حرکت خودشان را مي اندازند بيرون که البته بعد از يکسال کار مداوم به اين درجه رسيده اند اما متاسفانه اجازه حضور اينها در فيلم ها وجود ندارد من فکر مي کنم واقعا توانسته ام کار مهمي را انجام بدهم چرا که 40 نفر آدم را که مي توانستند دنبال هر خلافي بروند. کاري کرده ام که نه لب به سيگار مي زنند و نه مشروبات الکلي و کاملا سالم زندگي مي کنند.  بعد از سه سال کار در سينماي ايران بيشترين مشکل سينماي اکشن را چه چيزي مي بيني؟ يک مساله اصلي تهيه کنندگان هستند که متاسفانه برخي واقعا تخصص لازم را در اين زمينه ندارند. نه من. هر کس ديگري که جاي من باشد دوست دارد در سينماي ايران فيلمي ببيند که واقعا پول درست و حسابي در آن خرج شود نه اينکه کلي پول را به چهار تا بازيگر بدهيم و آخر سر هم يک فيلم خشک و خالي که نه هيچ هيجاني دارد و نه چيز ديگري را نگاه کنيم. چشمک زدن يک پسر جوان به يک دختر يا دو زنه بودن فلاني که نشد فيلم! چقدر ما بايد فيلم هاي تکراري ببينيم؟ چرا ما نبايد در مورد تاريخ خودمان با آن صحنه هاي عظيمي که مي شود توليد کرد فيلم بسازيم؟ شما طي اين دو سه سال اخير که ما کارمان را شروع کرديم ببينيد چقدر فضاي فيلم ها و سريال ها عوض شده و حتي در بدترين فيلم ها هم چند اتفاق ويژه وجود دارد. يعني مردم دوست دارند انگيزه ببينند و ديگر خسته شده اند از بس که ياس و نااميدي در فيلم هايمان نشان داديم. مردم خودشان هزار و يک مشکل دارند و به جاي اينکه بخواهيم چهار تا بازيگر را با 150 ميليون بياوريم. يک «بي ام و» بزنيم داغان کنيم بعد ببينيد مردم براي ديدن اين صحنه چه کار مي کنند اما تهيه کننده ترجيح مي دهد «بي ام و» را بگذارد زير پايش و «پرايد» داغان کند! ... کاري نکنيم که بازيگران ما اينقدر سر فيلم ها آسيب ببينند که کار کردن با آنها سخت شود مثل «محمدرضا فروتن» سر صحنه «پستچي سه بار در نمي زند» که اينقدر در کارهاي قبلي آسيب ديده بود که راضي نمي شد صحنه ها را بازي کند. نيائيم از فيلم هايمان فقط ايراد بگيريم تا مردم مجبور شوند فيلم هاي خارجي ببينند! بيائيم خودمان فيلم هاي درست و حسابي درست کنيم که سينماها شلوغ شود.  40 فيلم را کار کرده اي اما فکر مي کني کداميک از کارگردانان ما واقعاً اکشن کار هستند؟ «بهروز افخمي» که واقعا دلش مي خواهد کار متفاوت اکشن کند و در قسمت دوم «عمليات 125» کارهاي اکشن عجيب و غريبي خواهيد ديد «مهدي فخيم زاده» که به اعتقاد من تنها کارگرداني است که واقعا درک درستي از اکشن دارد و مي داند دنبال چه چيزي از اشکن در فيلم هايش مي گردد. البته من تا حالا با آقاي «فخيم زاده» کار نکرده ام اما از کارهايي که از ايشان ديدم متوجه شدم واقعاً علاقمند است تا سينماي اکشن يک تحولي پيدا کند. من فکر مي کنم « فخيم زاده» تنها کارگرداني است که واقعا دلسوزانه کار اکشن مي کند اما ما بقي کارگردانان واقعا هنوز ذهنيت اکشن ندارند.  استقبال از آموزشگاهت چه طور بوده است ؟ خيلي خوب و اينقدر تعداد علاقمندان زياد بوده که من منتظرم آموزش گروه فعلي کامل شود و مدارک اين گروه را به آنها بدهم تا آموزش گروه بعدي را شروع کنم. من يک باشگاه اختصاصي با همه امکانات در حد خارج از کشور در حدود يک سال است که در جاجرود تدارک ديدم که کاملاً مخصوص اين حرفه است.  در اين آموزشگاه قرار است دانشجوها چه چيزي آموزش ببينند؟ قرار است بازيگري اکشن را ياد بگيرند. مثلاً ياد بگيرند بدون اينکه آسيبي به خودشان بزنند از يک پله خودشان را پرت کنند. مثل همين کاري که در فيلم ها به شهاب حسيني، محمدرضا فروتن، پژمان بازغي و ... ياد داديم که در عين اينکه بتوانند ديالوگ خودشان را بگويند يک صحنه اکشن را هم واقعي بازي کنند.  از بين همه بازيگراني که با آنها کار کردي کدام بازيگر است که واقعا استعداد کار اکشن را دارد ؟ ما بازيگراني را داريم که واقعا از لحاظ چهره و فيزيک تبديل شدن به يک ستاره اکشن را داشته باشند مثل شهرام حقيقت دوست، پژمان بازغي، پوريا پورسرخ و ... چند بازيگر ديگر که متأسفانه اسمشان را الان يادم نمي آيد حتي محمدرضا گلزار هم مي تواند اما گلزار خودش در اين چند سال گذشته به عنوان بازيگر در سطحي قرار داده که تصور بازي اکشن برايش سخت است. و صحبت پاياني من اميدوارم روزي برسد که در سينماي ما هيچ کس فقط منافع خودش را نبيند و اينقدر راحت به آدم هاي مختلف مارک و برچسب نچسبانيم. اين مارک چسباندن ها من را خيلي اذيت کرد.     /1001/





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 464]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن