تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814266016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست خبري رئيس سازمان بازرسي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نشست خبري رئيس سازمان بازرسي


حقوقي‌و قضايي- همشهري آنلاين:
رئيس سازمان بازرسي كل كشور در نشست خبري 27 خرداد به سوالات خبرنگاران در خصوص وضعيت عباس پاليزدار، وضعيت برق، گراني مسكن، نرخ پيامك و لغو مناقصه‌ها توضيحاتي ارائه كرد.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام و المسلمين نيازي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه از گزارش تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي اينگونه برداشت مي‌شود كه سازمان بازرسي پس از تهيه‌ گزارش و ارايه به مراجع قضايي هنگامي كه مشاهده كرد اين موارد در مراجع قضايي به نتيجه نمي‌رسد پيگيري آن را دنبال نمي‌كند، گفت: هيات تحقيق و تفحص مطالبي را مطرح كرده؛ البته اشكالاتي را به اين گزارش داريم. اين گزارش به دليل اينكه با عجله در روزهاي آخر كار مجلس هفتم قرائت شد از يك چارچوب منطقي و حقوقي كامل تبعيت نمي‌كند و اشكالات بنيادي بر اين گزارش وارد است.

وي ادامه داد: هنگامي كه گزارش‌هاي سازمان به مراجع مختلف ارايه مي‌شود مراجع مكلف هستند كه رسيدگي كنند ولي در اين رابطه اشكال وارد است و داريم دنبال مي‌كنيم تا ضمانت اجرايي قوي‌تري را در اين رابطه داشته باشيم.

رئيس سازمان بازرسي كل كشو، در پاسخ به سوال خبرنگاري در رابطه با اظهارات مطرح شده از سوي عباس پاليزدار، اظهار داشت: از موضوعاتي كه ما دنبال مي‌كنيم بحث معوقات بانك‌هاست كه متاسفانه معوقات بانك‌هاي ما زياد است. در پايان سال 85 بيش از 11 هزار ميليارد تومان معوقات بانك‌ها بوده است. يكي از علل اين است كه طرح‌هاي اوليه‌ ارايه شده از سوي بانك‌ها خوب ارزيابي نمي‌شود و متاسفانه ضمانت‌هاي بانكي محكم نيست. البته در اين رابطه نظارت نيز تقويت شود. بانك‌ها نيز خود بايد اين مورد را پيگيري كنند.

نيازي ادامه داد: در رابطه با همين پيگيري‌ها در بانك ملت به اين مورد برخورد شد كه آقاي پاليزدار از سال 73 – 74 مقداري از تسهيلات بانكي را دريافت كرده و بيش از شش ميليارد و 300 ميليون تومان از بانك تسهيلات گرفته است. سازمان اين مورد را در بهمن 86 گزارش داد و براي بانك ارسال كرد. در اين رابطه نيز پيگيري‌هايي كرده است. ديگر مسوولان بانك بايد توضيح دهند كه مسئله را پيگيري كرده و اگر اقدام نكرده‌اند علتش چه بوده است؟

اظهارات پاليزدار نادرست است

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اساسا گزارشاتي را كه فرد مذكور در دانشگاه همدان ارايه كرده قبول داريد يا خير؟ پاسخ داد: خير، متاسفانه اظهارات پاليزدار نادرست است و اينكه ناشي از چه چيزي است، بي‌دقتي يا نگاه غير كارشناسي و غير حقوقي به مسائل يا انگيزه‌ي ديگري، مشخص نيست. در مورد برخي اظهارات روشن است كه هيچ مبنايي وجود ندارد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور، با ارايه‌ مثالي از اظهارات پاليزدار مبني بر اينكه دادگاه فردي را كه مفسد اقتصادي بوده به پنج ريال محكوم كرده است! گفت: اگر اين مورد كه آقاي پاليزدار بيان كرده درست بود در گزارش تحقيق و تفحص رد نمي‌شد.

نيازي با بيان اينكه تعقيب وي بر اساس شكايات خصوصي افرادي است كه به آنها تهمت وارد شده، افزود: مرجع قضايي در حال رسيدگي به اين مورد است كه افتراء صورت گرفته يا خير و بايد منتظر رسيدگي در مرجع قضايي بود اما عمده‌ي مطالبي كه پاليزدار ارايه كرده خلاف واقع است و مي‌توان گفت اكاذيب محسوب مي‌شود.

مجلس هشتم در مورد تحقيق و تفحص‌هاي مجلس تحقيق كند

رئيس سازمان بازرسي كل كشور، با بيان اينكه تحقيق و تفحص يكي از اصول مترقي براي كشور به شمار مي‌رود، افزود: اينكه چگونه انجام شود و درست و صحيح باشد بايد مورد بررسي قرار گيرد. درخواست ما از مجلس هشتم اين است كه در مورد تحقيق و تفحص‌هاي مجلس تحقيق كند و اينكه بررسي كنند كه چگونه فردي كه نه آشنا به مسائل است و نه تخصص لازم را دارد و بدون آنكه گزينش شود براي اين كار مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه اين خود يكي از آسيب‌ها به شمار مي‌رود.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه نقش آقاي پاليزدار در هيات تحقيق و تفحص چه بوده است؟ گفت: وي رسما از طرف نمايندگان مجلس معرفي شدند كه به اين سازمان بيايند و كارهاي مقدماتي تحقيق را انجام دهند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور، در پاسخ به سوال خبرنگاري در رابطه با اعلام اسامي دستگاه‌هايي كه بيشترين شكايت از آنها به سازمان صورت گرفته، گفت: دستگاه‌هايي كه با مردم بيشتر سر و كار دارند داراي بيشترين شكايت‌ها نيز هستند. البته در اين رابطه پارامترهايي وجود دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد. به عنوان مثال مردم با شهرداري‌ها، بانك‌ها، مراكز بهداشت و درمان و شركت‌هاي خودروسازي سر و كار زيادي دارند و طبيعي است هنگامي كه مراجعه بيشتر باشد، شكايت نيز بيشتر مي‌شود.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه گفته شده سازمان بازرسي با بازرسي رياست جمهوري به طور هماهنگ عمل مي‌كند، اظهار داشت: بناي سازمان تعامل با همه‌ دستگاه‌ها به ويژه دستگاه‌هاي نظارتي است.

خبرنگار ديگري از رئيس سازمان بازرسي كل كشور در رابطه با نتيجه‌ پيگيري‌هاي سازمان در رابطه با كاهش تعرفه‌ پيامك سوال كرد كه نيازي با بيان اينكه سازمان بازرسي يك دستگاه نظارتي است و در تصميم‌گيري و اجرا دخالت نمي‌كند، توضيح داد: دستگاه نظارتي قوي دستگاهي است كه به موقع گزارش، تذكر و پيشنهاد دهد و اگر در موردي ما گزارش نداديم بايد از ما ايراد بگيرند و آن را مطالبه كنند و سعي ما حضور به موقع و ارايه‌ي تذكرات و راه‌حل‌ها و پيشنهادات لازم است.

مجازات عمل نكردن به پيشنهادات سازمان

نيازي افزود: طبق قانون فعلي هنگامي كه سازمان پيشنهادي را ارايه مي‌كند دستگاه‌ها مكلفند به پيشنهادات سازمان عمل كنند. خوشبختانه سعي بر اجراي عمده‌ پيشنهادات سازمان است. البته موارد معدودي نيز وجود دارد كه مقاومت مي‌كنند و بايد با آنها برخورد شود. در اصلاحيه‌ي قانون جديد پيش‌بيني شده اگر مسوولي به پيشنهادات سازمان عمل نكند به دادگاه معرفي مي‌شود و مجازات انفصال از خدمت نيز براي آن در نظر گرفته شده است.

نرخ پيامك واقعا غير عادلانه و گران است

وي خاطر نشان كرد: در رابطه با كاهش تعرفه‌ پيامك نظر كارشناسي سازمان را رد نكردند. نرخ پيامك واقعا غير عادلانه و گران است و بنا بر اصلاح آن است. خوشبختانه هيات دولت مصوبه‌اي را ارايه كرده كه اگر مصوبه‌ مذكور به خوبي ارايه شود نرخ پيامك مي‌تواند عادلانه باشد اما در رابطه با پيامك با حروف لاتين سازمان مجددا ورود كرده است و در اين رابطه نامه‌اي براي معاونت حقوقي رياست جمهوري نوشته شده تا مبناي حقوقي افزايش تعرفه‌ پيامك لاتين را به ما اعلام كنند. ما منتظر جواب نامه هستيم و در صورت جواب، سازمان اظهارنظر مي‌كند.

معرفي مدير يك شركت لاستيك سازي به مجتمع اقتصادي

نيازي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر سوء استفاده‌ي مدير يكي از شركت‌هاي لاستيك‌سازي وابسته به دولت، پاسخ داد: اين شركت از شركت‌هاي وابسته به دولت است كه متاسفانه مديريت آن از موقعيت و امكانات خود سوء استفاده كرده است و در مواردي اموال بيت‌المال را به اسم خود، همسر و بستگانش كرده و مبلغ 87 ميليارد تومان را ضبط كرده كه در اين رابطه گزارش تهيه شد و فرد به مجتمع امور اقتصادي معرفي شد و اميدواريم پرونده در دادگاه مورد رسيدگي قرار گيرد.

خبرنگار ديگري از نيازي در رابطه با يك پرونده‌ زمين‌خواري در سيرجان و پرونده‌ي ديگري در شيراز سوال كرد كه وي با بيان اينكه زمين‌خواري يكي از ناهنجاري‌ها به شمار مي‌رود، گفت: در بسياري از استان‌ها و شهرستان‌ها مقوله‌ي زمين‌خواري وجود داشته كه ادارات بازرسي ما ورود و برخورد كرده است كه برخي تبديل به پرونده‌ي كيفري شده است. در سيرجان و شيراز نيز پرونده‌ي زمين‌خواري وجود داشته و منحصر به پرونده‌اي كه مدنظر شماست، نمي‌باشد. ما در رابطه با اينكه چرا زمين‌هاي مربوط به اراضي ملي مورد تعرض قرار مي‌گيرد آسيب‌شناسي كرديم و يكي از آسيب‌ها اين بود كه اراضي كه مورد تصرف قرار مي‌گرفت به نام دولت نيست. در شمال تهران حدود هزار و 700 هكتار به نام دولت شد. زمين‌هاي شمال نيز مورد تعرض بوده كه از آن جلوگيري به عمل آمده است. بين تعرض اشخاص حقيقي و اشخاص حقوقي به اراضي و منابع طبيعي تفاوتي وجود ندارد و براي ما فرقي نمي‌كند كه متصرف چه كسي است.

نظارتي بر كار قضايي و پرونده‌هاي قضايي نداريم

خبرنگاري از رئيس سازمان بازرسي كل كشور سوال كرد كه ميزان شكايت مردم از دستگاه قضايي چقدر است كه وي، تاكيد كرد: ما هيچ نظارتي بر كار قضايي و پرونده‌هاي قضايي نداريم. نظارت بر كار قضايي برعهده‌ي ديوان عالي كشور است و ما نمي‌توانيم هيچ مسئله‌اي را راجع به قضات رسيدگي كنيم. مرجع رسيدگي به تخلفات قضات نيز دادسراي انتظامي قضات است. سازمان بازرسي قانونا نمي‌تواند هيچ پرونده‌اي را از كار قضات مورد رسيدگي قرار دهد.

شكايت از شركت‌هاي خودروسازي زياد است

وي در پاسخ به اين سوال كه بيشترين شكايات از كدام شركت خودروسازي است، ‌گفت: يكي از جاهايي كه نسبت به آن در سازمان شكايت زيادي وجود دارد شركت‌هاي خودروسازي هستند كه مسائل مختلفي در مورد آنها مطرح مي‌شود از جمله اينكه اين شركت‌هاي خودروسازي به موقع به تعهدات خود عمل نمي‌كنند. بر اساس آسيب‌شناسي كه صورت گرفت مشكل عمده كه مردم در اين رابطه دارند اين است كه قراردادهايي كه اين شركت‌ها با مردم مي‌بندند، يكطرفه بوده يعني منافع شركت در نظر گرفته شده است. روز گذشته طي صحبت‌هايي كه با وزير صنايع داشته‌ام قرار شد با كار مشتركي كه انجام مي‌دهيم در قراردادهايي كه مردم با شركت‌هاي خودروسازي مي‌بندند حقوق مردم در نظر گرفته شود. متاسفانه از ايران‌خودرو شكايت زيادي داريم جلساتي نيز با آنها برگزار شده است و اين مورد به اين دليل است كه ايران‌خودرو شركت گسترده‌اي بشمار مي‌رود.

سازمان بازرسي نظارتي بر كنترل قيمت‌ها ندارد

خبرنگاري از رئيس سازمان بازرسي كل كشور سوال كرد كه آيا اين سازمان به مقوله‌ تورم و گراني مسكن ورود كرده است يا خير؟ نيازي پاسخ داد: سازمان بازرسي نظارتي بر كنترل قيمت‌ها ندارد. نظارت بر كنترل قيمت‌ها برعهده‌ي وزارت بازرگاني و سازمان تعزيرات حكومتي است. سازمان بازرسي در اين جهت هيچ وظيفه‌اي ندارد ولي مسائل كلي تورم و مسائلي كه به دستگاه‌هاي دولتي مربوط مي‌شود وظايفي داريم تا نظارت و رسيدگي صورت گيرد.

يكي از عوامل گراني مسكن

وي با بيان اينكه يكي از عوامل موثر در گراني مسكن دلال‌بازي است كه دلالان زمين اقدام به اين كار مي‌كنند و ما نقشي در اين جهت نداريم ولي اگر موردي به وزارت مسكن مربوط شود سازمان وارد مي‌شود، گفت: گزارشي براي تورم و گراني مسكن ارايه كرديم و در آن عوامل نيز احصاء شد. يكي از عوامل گراني مسكن رشد نقدينگي و فاصله بين عرضه و تقاضاست.

وزير نيرو توضيحاتي درباره قطعي برق ارايه داده‌

رئيس سازمان بازرسي كل كشور، در پاسخ به اين سوال كه آيا سازمان در مورد قطعي برق و خسارات ناشي از آن ورود كرده يا مي‌كند؟ گفت: در اين رابطه وزير نيرو به طور مفصل توضيحاتي را ارايه داده‌اند. محدوديت‌هايي در كشور از جمله كم شدن آب سدها و خشكسالي وجود دارد. در اين رابطه خاموشي‌ها را نيز رسما اعلام كردند اما اگر شكايتي از دستگاه دولتي وجود داشته باشد سازمان آن را پيگيري مي‌كند. راجع به گراني برق گزارشي آمد كه مورد بررسي قرار گرفت اما خلاف قانوني در آن صورت نگرفته بود.

وي در رابطه با گزارش‌هاي سازمان بازرسي نسبت به سهل‌انگاري دستگاه‌ها در مورد اجراي سياست‌هاي اصل 44، گفت: در اين زمينه برنامه‌هاي عمده‌اي داريم اكثر دستگاه‌ها در اين مدت خوب كار كرده‌اند. البته برخي از دستگاه‌ها نيز وظيفه‌ي خود را به درستي انجام نداده‌اند. تا پايان امسال دستگاه‌هايي را كه در اجراي آن موفق عمل كرده و همچنين دستگاه‌هايي كه در اين رابطه سهل‌انگاري كرده يا عقب‌مانده‌اند معرفي خواهيم كرد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور، يادآور شد: تاكنون 71 فقره پرونده در دفتر حمايت از سرمايه‌گذاري تشكيل شده كه عمده‌ي مشكل سرمايه‌گذاران و مراجعه‌كنندگان به اين دفتر در رابطه با اعطاي تسهيلات بانكي است كه قرار است در اين رابطه جلساتي با مديران بانك‌ها گذاشته شود. هشت فقره از اين شكايت‌ها در مورد عدم صدور مجوز بوده است. البته از اين 71 فقره هشت فقره مختومه شده و در مواردي برخي از مشكلات سرمايه‌گذاران حل شده است.

ارسال گزارش قطع گاز تركمنستان به مقامات

خبرنگاري در مورد گزارش سازمان پيرامون قطع گاز تركمنستان سوال كرد كه نيازي پاسخ داد: در مورد قطع گاز تركمنستان يك كار دقيق و كارشناسانه انجام شد. گزارش آنهايي نهايي شده و ان‌شاءالله به زودي آن را براي مقامات كشور ارسال خواهيم كرد.

منشا بسياري از مفاسد اقتصادي

خبرنگاري با اشاره به اظهارات رئيس جمهور در رابطه با مفاسد اقتصادي از رييس سازمان بازرسي كل كشور سوال كرد كه وي، پاسخ داد: قطعا مفاسد اقتصادي در دستگاه‌هاي دولتي وجود دارد و كسي نمي‌تواند بگويد كه وجود ندارد. بخشي از مفاسد اقتصادي به اقتصاد دولتي برمي‌گردد به همين دليل سياست‌هاي اصل 44 ابلاغ شد چرا كه منشا بسياري از مفاسد اقتصادي، در اقتصاد دولتي است. لازم به ذكر است كه عزم دولت براي اجراي سياست‌ها جزم است و اميدواريم هر سه قوه در جهت اجراي هر چه بهتر و بيشتر اين سياست‌ها تلاش كنند.

از سازمان تربيت بدني خواستيم كه قراردادها را شفاف كنند

خبرنگاري در پايان جلسه با اشاره به استعفا رئيس كميته‌ انضباطي فدراسيون فوتبال به تباني‌ها و زد و بندهايي كه در امر ورزش صورت مي‌گيرد اشاره كرد و از رئيس سازمان بازرسي كل كشور در اين رابطه توضيح خواست كه نيازي، گفت: يكي از مسائلي كه سازمان به آن ورود مي‌كند مقوله‌ ورزش است. قبلا نيز در اين رابطه ورود كرده، گزارشاتي نيز داده شده است يكي از مسائل در اين مورد بحث قرارداد است و از سازمان تربيت بدني و فدراسيون خواسته شده كه قوانين و مقررات را رعايت كنند. همچنين از آنها خواستيم كه قراردادها را شفاف كنند تا مردم نيز در جريان قرار بگيرند.

دو شغله بودن آقايان مشكل دارد

وي همچنين در رابطه با دو شغله بودن اعضاي هيات مديره، گفت: دو شغله بودن آقايان مشكل دارد و گزارشي نيز در اين رابطه تهيه شده و براي رييس جمهور نيز ارسال شده است تا اقدام لازم در اين جهت صورت گيرد. اميدواريم پاسخ سازمان در اين جهت داده شود.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمد نيازي در ابتداي نشست خبري امروز كه در آستانه‌ هفته‌ قوه‌ي قضاييه برگزار شد با گراميداشت ياد و خاطره‌ي شهداي هفتم تير به ويژه معمار بزرگ دستگاه قضايي و گراميداشت هفته‌ قوه‌ي قضاييه، به برخي رويكردهاي سازمان متبوعش اشاره كرد و افزود: سازمان بازرسي بر اساس اصل 174 قانون اساسي تشكيل شده و بر اساس اين اصل دو ماموريت مهم نظارت بر حسن جريان امور و نظارت بر اجراي صحيح قوانين در دستگاه‌هاي اداري برعهده‌ي وي گذاشته شده است.

تاريخ درج: 27 خرداد 1387 ساعت 16:41 تاريخ تاييد: 27 خرداد 1387 ساعت 19:12 تاريخ به روز رساني: 27 خرداد 1387 ساعت 19:06
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن