تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821188008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو مجلس خبرگان رهبري: دنياي استكبار به چيزي كمتر از عدول از ارزش‌هاي اسلامي ما قانع نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: عضو مجلس خبرگان رهبري: دنياي استكبار به چيزي كمتر از عدول از ارزش‌هاي اسلامي ما قانع نيست
گروه سياسي: عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار كرد: دنياي استكبار به چيزي كمتر از عدول از ارزش‌هاي اسلامي ما قانع نيست و مسئله انرژي هسته‌اي، هم بهانه‌اي بيش نيست و پاسخگوي اين بهانه‌جويي‌ها، مقاومت و ايستادگي است.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) آيت‌الله سيداحمد خاتمي، عضو مجلس خبرگان رهبري، در مراسم چهل‌وسومين سالگرد شهادت طلايه‌داران آفتاب(چهار شهيد مؤتلفه اسلامي، شهيدان حاج صادق اماني، محمد بخارايي، رضا صفارهرندي و مرتضي نيك‌نژاد) كه شب گذشته در مشهد اين شهدا (مسجد جهاد ستادكل نيروهاي مسلح) به همت سرلشگر بسيجي فيروزآبادي برگزار شد، حضور يافت و در شأن اين شهدا سخن گفت.

عضو مجلس خبرگان رهبري، در اين مراسم اظهار كرد: در چهل‌وسومين سالگرد شهداي پيشتاز و در محل شهادت اين عزيزان گرد هم آمده‌ايم، در آن سحرگاه غربت و تنهايي آنها بودند و خدايشان، آنها بودند و فرشتگاني كه آماده استقبال از آنان به سوي بهشت بودند و از سوي ديگر، جلادان دژخيم.

وي با اشاره به روايتي مبني بر اينكه هيچ مسجدي نيست، مگر آنكه در آنجا خون پيغمبر، امام يا شهيدي بر روي زمين ريخته باشد، گفت: در آن غربت، كسي فكر نمي‌كرد كه روزي مشهد اين شهدا مسجد شود ولي امروز در مسجدي حضور يافته‌ايم كه معطر به عطر شهادت است؛ شهيدان عزيزند، عزيز خدا، عزيز انبيا، امامان و انسان‌هاي آزاده تاريخ.

خاتمي، سه ويژگي را مختص اين شهدا دانست و گفت: آنها جزء سابقون بودند، شهدا همه عزيز هستند ولي حساب سابقين كه در غربت آمدند و درحوزه دين و خدا كار كردند با آنان كه بعدها ملحق شدند، جداست، آنان كه قبل از فتح ايمان آوردند «لَا يَسْتَوِي مِنكُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ» بايد حسابشان محفوظ بماند، آنان كه بعداً آمدند هم خوش آمدند «وَعَدَاللّهُ حَسَنًا» اما حساب‌ها بايد رعايت شود.

وي ادامه داد: همه شهيدان عزيزند، اما اين شهيدان در اوج يكه‌تازي شاه كه در اثر سركوب‌كردن نهضت 15خرداد بدو دست داده بود وارد عمل شدند، در اين شرايط اقدام انقلابي آنان مصداق «وَجِهَادٍ فِي سَبِيل الله» بود.

امام جمعه موقت تهران، در ادامه دومين ويژگي اين شهيدان را بيان كرد و توضيح داد: اينان شهداي استقلال و عظمت كشور اسلامي هستند، حسنعلي منصور، نخست‌وزيري كه توسط اين شهيدان اعدام شد، كسي بود كه قرارداد كاپيتولاسيون را امضا كرد همان چيزي كه امريكايي‌ها امروز در عراق در پي امضايش هستند.

خاتمي يادآور شد: اين شهيدان عزيز به پاس عظمت ايران اسلامي و سربلندي آن و نيز اين مطلب كه زير يوغ استعمارگران نرود، اين اقدام را به دستور يكي از مراجع انجام دادند.

وي در ادامه سومين ويژگي اين شهيدان و در اصل مهمترين ويژگي آنان را تعبد به دين و خلوص ديني بيان كرد و متذكر شد: هيچ رنگ‌ ديگري در اين شهدا و شهيد عراقي و ديگر شهداي همراه آنان، ديده نمي‌شد آنان تنها با دين و حجت‌شرعي عمل مي‌كردند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در توضيح اين مطلب عنوان كرد: اين تقسيم‌بندي براي نسل دوم و سومي كه در انقلاب نبودند خط را مشخص مي‌كند، در طول 57 سال سياه حكومت پهلوي پدر و پسر، ما شاهد 5 نوع مبارزه بوده‌ايم.

خاتمي در خصوص اين مبارزات سخن به ميان آورد و آن را به 5 گروه تقسيم كرد و گقت: مبارزات در ابتدا غير مذهبي بود كه مبارزات ماركسيستي، كمونيستي و الحادي را تشكيل مي‌داد و حزب توده و فدائيان خلق و گروهك‌هاي چپ ديگر، از قبيل اين گروه‌ها بودند، در نهايت، مبارزه اين گروه جواب نداد و شاه سر جاي خود مقتدرتر ماند.

وي مبارزات ديگر را مبارزات ليبرال‌منشانه عنوان كرد و گفت: مبارزه اين افراد در جارچوب قانون اساسي شاه بود آنها در راستاي سلطنت بودند؛ مبارزه نهضت آزادي را مي‌توان در اين قسم عنوان كرد؛ آنان به تصريح در ديدار با امام در پاريس گفتند «ما بايد مبارزات پارلمان پاريسي داشته باشيم و مجلس را بگيريم و شاه سلطنت كند ولي حكومت نكنند و امام در پاسخ به آنان گفت «شما هم همراه ملت برويد و بگوييد « مرگ بر شاه».

خاتمي عنوان كرد: دسته ديگر مبارزات، مبارزاتي بود كه رنگ رقيق مذهبي غير عميق داشت، اين مبارزات رنگ مذهب را داشتند و آرم «فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلاًّ وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا» بر پيشاني خود چسبانيده اما از عمق مذهبي برخوردار نبودند در نهايت بي‌عمقي كار خودش را كرد.

وي در تبيين بيشتر كلمات خود بيان داشت: بصيرت اين دوره، خيلي مهم بود در اين دوره معدود چهره‌هاي روحاني ما بودند كه عمق انحراف اينها را درك مي‌كردند كه در رأس آنها امام راحل (ره) بود در آن دوره برخي از علما آنان را جوانمردان مؤمن دانستند ولي امام با شنيدن سخنان آنان بيان كرد: «زيربناي اين حرف‌ها سخنان كمونيستي محض است»

وي خطاب به جوانان گفت: اين تجربه تلخ هيچگاه از كام ما بيرون نمي‌رود، بي‌عمقي و سطحي‌نگري اين همه فجايع را به بار آورد و اينكه روحانيت معظم پيوسته با سوز مي‌گويند «جوانان شور و شعور ديني را در هم آميزيد» بدليل اين تجربيات سخت است.

وي نوع چهارم مبارزات را مبارزات مخلصانه با انگيزه خالص اسلامي، غيرت ديني و تشكيل حكومت اسلامي برشمرد و شهداي فدائيان اسلام و شخص آيت‌الله نواب صفوي را از پيشگامان اين نوع مبارزه مطرح كرد و گفت : وقتي حرف‌هاي آنان را امروز مي‌خوانيم، مي‌‌‌بينيم آنچه بسيجيان امروز مي‌گويند آنان آن روز مي‌گفتند و مي‌خواستند اما جلودار اين مبارزه مرجعيت و ولايت‌فقيه نبود و سرانجام سركوب شد و هدف نهايي حاصل نشد.

خاتمي در ادامه نوع پنجم مبارزات را مورد بررسي قرار داد و گفت: مبارزات در اين مرحله مبارزاتي مخلصانه و به رهبري مرجعيت و فقاهت بود كه جواب هم داد، نتيجه آن سقوط رژيم 2500 ساله شاهنشاهي بود، آغازگر اين مبارزه نهضت الهي 15 خرداد بود، مهمترين نقطه برجسته اين قيام اين بود كه جلودار آن حجت شرعي است.

وي در ادامه ارادت خود را به دست‌اندركاران حزب مؤتلفه ابراز داشت و بيان كرد: مؤتلفه اسلامي اين افتخار را دارد كه در نوع پنجم اين مبارزات قرار بگيرد، ارتباط با امام و عمل‌كردن به عنوان بازوي ايشان و تبعيت از حجت ‌شرعي‌بودن افتخار آنان است.

خاتمي توضيح داد: اين تعبير كه مقام معظم رهبري اين شهيدان مخلص را مصداق بارز «نور‌الله في ظلمات الارض» دانسته‌اند تعبير كمي نيست اين شهدا از نوع پنجم بودند اين جور، شهادت شيرين است و رنگي از رنگ پرفروغ شهيدان كربلاي حسيني را مي‌دهد ما در تاريخ قيام زياد داريم ولي راز اين موفقيت آن است كه نهضت حسين مثل خورشيد مي‌درخشد و جلودار اين قيام هم، قيام معصوم است.

وي با ذكر اين مطلب كه راه گذشته همچنان ادامه دارد، گفت: راه گذشته «يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ» و ويژگي مؤمن، جهاد مستمر است؛ ديروز طرف مبارزه شاه بود ولي امروز طرف مبارزه، استكبار جهاني است.

وي ابراز داشت: جهاد فرق نكرده و سنگر همان سنگر است به نظر مي‌رسد مبارزه امروز خيلي گسترده‌تر از مبارزه ديروز است چرا كه دنياي استكبار و الحاد يعني امريكا، اتحاديه اروپا، روسيه، چين، همه و همه نمي‌توانند يك نظام ديني را در منطقه تحمل كنند و اين حقيقتي قرآني است كه مي‌فرمايد «وَلاَ يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىَ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ» تا زمانيكه شما پاي دين خود ايستاده‌ايد آنان هم دست‌بردار از مبارزه نيستند، البته معناي اين حرف اين نيست كه ما ارتباطمان را با دنيا قطع كنيم، مذاكره با دنيا براي آنكه حقمان را بگيريم امري مشروع و عقلايي است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به سفر سولانا به ايران اشاره‌اي داشت و گفت: او بسته پيشنهادي‌اي را همراه خود آورده است ولي حرفش اين است كه دنياي استكبار به چيزي كمتر از عدول از ارزش‌هاي اسلامي ما قانع نيست و مسئله انرژي هسته‌اي، هم بهانه‌اي بيش نيست و پاسخگوي اين بهانه‌جويي‌ها، مقاومت و ايستادگي است، هميشه تاريخ نشان داده و مي‌دهد كه سرفرازي از آن ملتي است كه پاي حقش بايستد و تا آخرين قطره خون براي احقاق حق خود كوتاه نيايد.

وي در ادامه سخنان خود را جمع‌بندي كرد و گفت: سياسي مذهبي با سياسي غير مذهبي اين فرق را دارد كه غير سياسي مذهبي كاري به كار دين و حلال و حرام ندارد ولي سياسي مذهبي كسي است كه در انتخاب مواضع به دنبال حجت شرعي است. در عرصه سياسي حجت‌ شرعي، موضع ولايت فقيه است و اگر دستور سياسي در اين چارچوبه نباشد مشروعيت ندارد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: تجربه سه دهه گذشته بعد از پيروزي انقلاب نشان داد كه مبارزه‌اي كه در رأسش ولي‌فقيه باشد جواب مي‌دهد و جلوداري ولايت فقيه، جلوداري موفقي بوده اين مطلب گوياي آن است كه عزت ما در گرو پشتيباني از ولايت فقيه و پاسداري از آن است كه اين پاسداري هم بايد در حوزه نظري و تبيين ولايت فقيه و پاسخ به شبهات و هم در عرصه عملي يعني اطاعت ار ولي فقيه است

وي خطاب به پدران و مادران با نقل روايتي از امام صادق مبني بر اينكه «قبل از اينكه منحرفان به جان بچه‌هاي شما بيفتند و منحرفشان كنند شما آنها را با احاديث ما بيمه كنيد» تأكيد كرد: به عمق باورهاي ديني بچه‌هايمان بپردازيم.

عضو مجلس خبرگان رهبري در پايان سخنان خود متذكر شد: شما را به حضور به جلسات ديني سفارش مي‌كنم و از شما مي‌خواهم كه از امكانات موجود براي تعميق باورهاي ديني فرزندانمان تلاش كنيم چرا كه در حال حاضر ما در بمباران شبهات اعتقادي هستيم و شبكه‌ها و سايت‌هاي فراوان ماهواره‌اي، باورهاي اعتقادي ما را به آتش گرفته‌اند و بهتر است ما هم پيس‌دستي كنيم و با تعميق باورهاي ديني آنان را بيمه نمائيم.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن