تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816662676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي: در زمان مناسب پيرامون بسته 1+5 اظهارنظر مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: متكي: در زمان مناسب پيرامون بسته 1+5 اظهارنظر مي‌كنيم
جام جم آنلاين: وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه بسته پيشنهايد 1+5 را بررسي مي‌كنيم ، گفت: در زمان مناسب پيرامون مسائل مربوط به اين بسته اظهارنظر خواهيم كرد. وي با اشاره به بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي به گروه 1+5 و برخي ديگر از كشورها كه در اوائل ماه گذشته ميلادي به آنها ارائه شده بود ، خاطر نشان كرد: بسته پيشنهادي ما نه خواستي را براي ما مطرح مي‌كند و نه در يك نگاه مبتني بر چانه زني مباحثي را طرح مي‌كند بلكه صرفا با هدف سازنده كمك به حل معضلات، بحران‌ها و مشكلات منطقه‌اي و فرا منطقه‌اي ارائه شده است.


به گزارش فارس ، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان پيش از ظهر امروز دوشنبه پس از سخنراني در هجدهمين همايش بين المللي خليج فارس در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه با توجه به بسته پيشنهادي 1+5 آيا جمهوري اسلامي وارد گفتگوهاي غير رسمي با اين گروه خواهد شد؟ ، پاسخ داد: ما بسته پيشنهادي را دريافت و آن را بررسي خواهيم كرد و در زمان مناسب پيرامون مسائل مربوط به آن اظهار نظر خواهيم كرد.

وزير خارجه كشورمان در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: ما با هژموني ديگر كشورها در موضوعات منطقه‌اي خود مخالفيم.

وي در پاسخ به سوالي اجلاس دوحه در مورد لبنان را مثال و نمونه‌اي موفق از رويكردي كاملا منطقه‌اي براي حل يك مشكل بيان كرد.

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به پرسشي در مورد ورود آمريكا به جنگي ديگر در اين منطقه تصريح كرد: آمريكا در موقعيت ورود به يك بحران آفريني ديگري براي پرداخت كنندگان ماليات اين كشور نيست.

مخالف رويكرد آمرانه ديگر كشورها در موضوعات منطقه اي هستيم

وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: ما با هژموني و رويكرد آمرانه ديگر كشورها در موضوعات منطقه‌اي مخالف هستيم

منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان در ادامه جلسه پرسش و پاسخ در هجدهمين همايش بين المللي خليج فارس كه در محل دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه در حال برگزاري است ، به پرسش هاي مطرح شده پاسخ گفت.

يكي از حاضران در جلسه با اشاره به بسته پيشنهادي گروه 1+5 كه خاوير سولانا روز شنبه آن را تحويل ايران داد از متكي پرسيد آيا با توجه به محتواي اين بسته و نامه وزراي خارجه اين گروه، جمهوري اسلامي وارد گفتگوهاي غيررسمي با گروه 1+5 خواهد شد؟ كه وي در پاسخ اظهار داشت: ما بسته پيشنهادي را دريافت و آن را بررسي خواهيم كرد و در زمان مناسبش پيرامون مسائل مربوط به بسته اظهارنظر خواهيم كرد.

وي با تاييد اين نكته كه بخشي از اين بسته به امنيت منطقه‌اي اختصاص دارد، گفت: موضوع امنيت و ثبات در اين منطقه از گذشته‌هاي دور مطرح بوده و در چند دهه اخير شايد جنگ رژيم صدام عليه جمهوري اسلامي يكي از مواردي بود كه نهايتاً بازيگران اصلي را به اين نكته رهنمون كرد كه بحث امنيت منطقه اي بايد به عنوان بخشي از پكيج و بسته نگاه به اين منطقه مورد توجه قرار گيرد. به همين علت بند هشت قطعنامه 598 به موضوع امنيت منطقه‌اي در اين حوزه اختصاص مي‌يابد.

وي با بيان اينكه نمي‌خواهم به سوابق اشاره كنم، يادآور شد: ولي دو نكته در خليج فارس براي منطقه و خارج منطقه مهم مي‌باشد يكي مديريت انرژي در منطقه خليج فارس و ديگري امنيت انرژي در اين منطقه است.

متكي با ذكر اين نكته كه كساني از دير زمان روياي مديريت انحصاري انرژي خليج فارس را مدنظر داشتند، اظهار داشت: فكر مي‌كنم اين موضوع براي مصرف كنندگان عمده انرژي خليج فارس كه بزرگترين پهنه تامين انرژي در جهان است، مهم است.

به گفته وزير خارجه كشورمان اروپا و كشورهاي عمده مصرف كننده انرژي در آسيا برايشان مهم است كه انرژي خليج فارس چگونه مديريت بشود و اين دغدغه را دارند كه نوعي مديريت سياسي با اهداف خاص اعمال نشود.

وي جمهوري اسلامي را كشوري خواند كه مديريتش بر منابع انرژي‌اش مستقل است و گفت: شايد توجه ويژه در كار با تك تك كشورهاي منطقه از اين زاويه است.

متكي با اشاره به موضوع امنيت انرژي، خاطرنشان كرد: به ميزان افزايش نياز به انرژي خليج فارس از يك سو و تحولات دائماً رو به رشد قيمت ها و مسائل جانبي آن از سوي ديگر، كشورها را در تعامل با اين منطقه محتاط كرده است.

وزير خارجه كشورمان با ذكر اين نكته كه رويكرد محتاطانه 1+5 به مقوله امنيت در منطقه بايد از اين منظر مورد كنكاش و بررسي قرار گيرد، بار ديگر گفت: پاسخ و نظر جمهوري اسلامي در رابطه با بسته پيشنهادي اين گروه را متعاقبا اعلام خواهيم كرد.

وي مقوله امنيت منطقه اي با رويكرد بومي سازي و تكيه بر كشورهاي منطقه را الزاماً به معناي عدم همكاري ديگران ندانست و تصريح كرد: ما با هژموني و رويكرد آمرانه ديگر كشورها در موضوعات منطقه اي خود مخالفيم. ما رويكرد مبتني بر همكاري ديگران را مدنظر داريم.

متكي با اشاره به نياز كشورها به انرژي منطقه خليج فارس و با بيان اينكه ثبات اين منطقه موجب آرامش ديگران خواهد بود، اظهار داشت: اين در حالي است كه بر عكس كساني با رويكردهاي نظامي به دنبال بي ثباتي اين منطقه هستند.

وزير خارجه كشورمان با ذكر اين نكته كه مناطق مختلف در اتصال و ارتباط تنگاتنگ و مستقيم و رابطه تاثير و تاثري با همديگر هستند، گفت: آنچه در اين منطقه بسيار مهم به لحاظ جغرافيايي، اقتصادي و سياسي ساماندهي شود مستقيماً تاثير خود را بر ديگر مناطق نيز خواهد گذاشت.

وي فلسفه ارائه بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي در اوايل ماه گذشته ميلادي به گروه 1+5 و برخي از ديگر كشورها را با رويكردي مسئولانه و متعهدانه از سوي جمهوري اسلامي و در چارچوبي سازنده عنوان كرد و افزود: در اين بسته نه خواستي را براي خودمان مطرح كرديم و نه اين بسته در يك نگاه مبتني بر چانه زني مباحث را طرح مي كند.

متكي افزود: اين بسته (بسته پيشنهادي ايران) صرفا با هدف سازنده كمك به حل معضلات، بحران ها و مشكلات منطقه اي و فرامنطقه اي تدوين شده است.

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به سوال رئيس مركز مطالعات سياسي بيروت ضمن تبريك به مردم لبنان به خاطر توافقات اخير در دوحه، ابراز اميدواري كرد كه سه گام مهم تشكيل دهنده توافقات دوحه يعني انتخاب رئيس جمهور كه انجام شد، تشكيل دولت كه در حال انجام است و برگزاري انتخابات شكل مناسب خود را طي كند و عملياتي شود.

وي اجلاس دوحه را مثال و نمونه موفقي از يك رويكرد كاملا منطقه اي براي حل يك مشكل عنوان كرد و گفت: ما همواره گفته‌ايم كه مشكلات 19 ماهه لبنان در چارچوب گفتگوهاي لبناني – لبناني و مساعدت كشورهايي كه براي نزديكي نظرات به يكديگراقدام مي كنند و پرهيز از هرگونه تحميل فرمولي خاص و تصميم گيري از سوي ملت لبنان در خارج از اين كشور قابل حل است.

وزير خارجه با اشاره به دخالت هاي بوش در لبنان، خاطرنشان كرد: آقاي بوش يكي روز از خواب بيدار شد و گفت دستور مي‌دهم نمايندگان لبنان بر مبناي نصف بعلاوه يك رئيس جمهورشان را انتخاب كنند اين در حالي بود كه قانون اساسي لبنان چارچوب ديگري را براي انتخاب رئيس جمهور تعيين مي كند.

متكي اظهار داشت: برخي كشورهاي ديگر بودند كه ما كمكشان كرديم اما سياست‌هايشان موفق نبود زيرا فرمول حل مشكلات لبنان بايد برآيند نظرات و مرضي الاطراف باشد.

وي ساختار لبنان را يك ساختار چند وجهي برشمرد و گفت: اجماع اساس منطقي و معقول در تصميم سازي هاي لبنان است.

وزير خارجه كشورمان اضافه كرد: زماني مذاكرات دوحه آغاز شد در ساعت 2:30 صبح به من تلفن زدند و گفتند كه بن بستي در گفتگوها ايجاد شده و ما از همان زمان تا ساعت 8 صبح با مقامات قطري و لبناني و برخي ديگر در تماس بوديم.

متكي يادآور شد: هدف اين تماس صرفا تاكيد بر ادامه گفتگوها بود و خوشبختانه اين گفتگوها انجام شد و به نتيجه رسيد.

وي با بيان اينكه راهكارهاي حل مشكلات منطقه در خود منطقه وجود دارد، تصريح كرد: ديگران بايد در اين زمينه كمك و ترغيب كنند.

وزير خارجه با اشاره به رويكردهاي مبتني بر هژموني و سلطه طلبي توسط آمريكا كه در گذشته شايد به راحتي انجام مي شد و هر وقت اراده مي كردند و هر جا مي خواستند حضور مي يافتند و نظراتشان را تحميل مي كردند، اظهار داشت: آمريكا پس از پايان جنگ سرد با غروري زايد الوصف سياست جهان تك قطبي را دنبال مي كرد و به دنبال تحقق اين رويا بود.

به گفته متكي آمريكا در افغانستان براساس تصميم سازمان ملل وارد اين كشور شد و در عراق آنچنان مست باده غرور شده بود كه بدون نياز به تصميم سازي سازمان ملل يكجانبه وارد عراق شد.

وي با بيان اينكه مردم منطقه، عراق و افغانستان در آغاز از سقوط افراط گرايي حاكم بر كابل و سقوط رژيم ديكتاتوري صدام در بغداد كه در فاصله يك دهه دو جنگ (ايران و كويت) را بر منطقه تحميل كرد، خوشحال بودند، گفت: ولي كسي گمان نمي كرد اين اشغال در تداومي شش هفت ساله موجب كشتار صدها هزار نفر بشود البته اين جنگ ها تجربه اي را به نمايش گذاشت كه آن شكست رويكرد زورمدارانه و يكجانبه گرايانه آمريكا بود.

متكي با بيان اينكه آمريكايي ها براي اولين بار متوجه شدند كه هر چه اراده كنند قادر به اعمالش نيستند، خاطرنشان كرد: بخشي از اين تجربه ناشي از تحولي است كه در منطقه خاورميانه در نگرش ها، تحليل ها و نوع ديد نسل جديد خاورميانه ايجاد شده است.

وي اظهار داشت: شايد چند دهه قبل شما در نظرسنجي ها نوعي مدل بودن را از فرهنگ، آداب، موسيقي، لباس پوشيدن، فست فود آمريكايي در منطقه و در سطح بالايي شاهد بوديد ولي امروز براساس نظرسنجي هاي خود آمريكايي ها شاهديد كه بيش از 80 الي 85 درصد مردم منطقه در حد تنفر از سياست ها و رويكردهاي آمريكا اظهارنظر مي كنند.

به گفته وزير خارجه اين موارد بايد براي عقلا، صاحبنظران و آحاد مردم آمريكا موضوعي قابل بررسي باشد.

متكي اضافه كرد: موسسات و Think Tankهاي (اتاق فكرهاي) آمريكايي بايد مطالعه كنند كه چرا تنفر نسبت به دولتمردان آمريكايي در دنيا اين همه در حال افزايش است.

وي با تاكيد بر اينكه مردم دنيا مخالفتي با مردم آمريكا ندارند، گفت: بوش در سفر خداحافظي خود در اروپا اذعان كرد كه مردم اروپا علاقمند به مردم آمريكا هستند اگرچه رئيس جمهور آمريكا را قبول نداشته باشند.

وزير خارجه با بيان اينكه اين اقرار كفايت مي كند، اظهار داشت: اگر مردم اروپا به رئيس جمهور آمريكا علاقمند نبودند بوش بداند كه عملكردش در منطقه خاورميانه موجب تنفر مردم منطقه از دولتمردان آمريكايي شده و اين براي آمريكا خوب نيست.

متكي در پاسخ به سوالي در خصوص ورود آمريكا به جنگي ديگر در منطقه با بيان اينكه آمريكا از انتخابات كنگره تا به امروز در يك خلاء تصميم سازي قرار دارد، خاطرنشان كرد: شكست هاي پي در پي در منطقه، شرايط دشواري را براي آمريكا به وجود آورده كه فكر نمي كنيم آمريكا در موقعيت ورود به يك بحران آفريني ديگري براي پرداخت كنندگان ماليات اين كشور باشد.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن