تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815378546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاورقي پنجاه سال روابط ديپلماتيك ايران و تايلند


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: پاورقي پنجاه سال روابط ديپلماتيك ايران و تايلند


اما شاهزاده خانم بعدي كه با والدين قدري فاصله داشتند و به ظاهر از موضوع بي‌خبر، وقتي به من رسيد دستش را براي دست دادن بالا آورد كه با پاسخ منفي من روبرو شد و دست شاهزاده براي مدت 20 ثانيه در هوا ماند تا بالاخره بدون نتيجه دستش را پايين آورد و رفت. اما پس از چند ثانيه شاهزاده خانم با تمام قد غش كرد و به زمين افتاد و وي را از سالن بيرون بردند.

سفيراني كه در كنار من بودند غش كردن شاهزاده را ناشي از بي‌احترامي من به شاهزاده دانستند و تنش بيشتري براي من درست كردند.

من پس از مراسم سالن كه به محوطه باز براي ميهماني مي‌رفتيم خودم را به شاهزاده سريندون رسانده و به او گفتم شما كه مي‌دانيد ما چه احترامي براي خانمها قائل هستيم و اين فقط محدوديت اعتقادي است كه با خانمها دست نمي‌دهيم و شما هرطور صلاح مي‌دانيد موضوع را اصلاح كنيد.

ايشان با همان مهرباني مخصوص گفتند نگران نباش من درست مي‌كنم.

خاطره ديگر هنگام تسليم استوارنامه بود كه طبق تشريفات تايلند در هفت مرحله تا رسيدن به شاه بايد تعظيم كرد و سپس در مقابل شاه استوارنامه تقديم شود.

من به تشريفات وزارت خارجه گفتم در باورهاي ما تعظيم فقط در برابر خداوند است و ما نمي‌توانيم در مقابل انسان تعظيم كنيم.

ابتدا اين سخن براي آنان سنگين آمد چون در تايلند پادشاه بين آسمان و زمين است و كاملاً موجود خاكي محسوب نمي‌شود اما پس از رايزني با دربار سرانجام مقرر شد كه در محل‌هايي كه بايد تعظيم صورت گيرد من توقف كنم تا مسئول تشريفات تعظيم خود را انجام دهد و دوباره حركت كنيم كه به همان صورت انجام و استوارنامه تقديم شد.

خاطره تلخ ماموريت تايلند ارتحال امام(ره) بود كه جهان اسلام و مردم ايران را در ماتم فرو برد و وصف آن از اين مقوله بيرون است.

در اين دوره به رغم وجود جنگ تحميلي به عنوان اولويت اول سياست خارجي ايران، فعاليت‌هايي نيز در زمينه اقتصادي با تايلند آغاز شد و اولين اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي، بازرگاني، صنعتي، فني، كشاورزي و علمي ايران و تايلند در ششم و هفتم آبان ماه سال 1370 با سفر آقاي «امريد سيلاآون»1 در تهران برگزار شد. خريد روزانه 10 تا 15 هزار بشكه نفت از ايران توسط تايلند، خريد مستقيم شكر تايلند توسط ايران و افزايش ميزان خريد برنج تايلند توسط ايران از توافق‌هاي مهم اين اجلاس بود.

همچنين مواردي نظير تبادل هيات‌هاي تجاري ـ‌ اقتصادي، انجام تجارت مستقيم، تقويت ارتباط بانكي، بررسي امكان سرمايه‌گذاري مشترك، برقراري خطوط هوايي و دريايي، همكاري در زمينه شيلات نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت و در پايان اجلاس نتيجه مذاكرات در قالب يك يادداشت تفاهم به امضاي روساي هيات‌ها رسيد.

«در دوران جنگ مشكلات همه جانبه‌اي براي كشور پديد آمده بود از جمله اينكه خريد نفت ايران به طور عمده در انحصار كشورهاي غربي و صنعتي بود و هر آينه اين كشورها منبع خريد خود را عوض مي‌كردند ما براي فروش بايد بازار جديدي براي خود جستجو مي‌كرديم و در آن هنگام تايلند كه كشور مستقل و در حال پيشرفتي بود مي‌توانست بخشي از يك جايگزيني باشد و تلاش سفارت با سفر معاون نخست‌وزير تايلند به تهران به نتيجه رسيد و قرارداد فروش نفت با تايلند امضا شد.

تايلند همچنين محل آموزش و يادگيري پرورش ميگو براي ايراني‌ها بود. تايلندي‌ها كه خود در دهه 1970 پرورش ميگو را آغاز كرده بودند در مدت كوتاهي موفق شدند 17 درصد از بازار مصرف ميگو در آمريكا را به خود اختصاص دهند و در اين زمينه تخصصي كسب كرده بودند كه براي ما قابل استفاده بود.

براين اساس اولين گروه از وزارت جهاد در زمان مسئوليت اينجانب به تايلند آمدند كه بعدها ادامه پيدا كرد و امروز صنعت پرورش ميگو در كشورمان جايگاه خود را يافته است.

در دوران مسئوليت من، سفير جمهوري اسلامي ايران در تايلند همزمان سفير اكرديته در سنگاپور و لائوس نيز بود كه خاطرات آن، برگ‌هاي جداگانه‌اي را طلب مي‌كند و صد البته كه اگر موفقيتي بوده، آن را بعد از لطف خداوند مديون همكاري همكاران بسيار خوب وزارت خارجه و وزارت ارشاد به ويژه برادر ارجمند آقاي تمهيدي و همچنين وزارت بازرگاني آقاي طبيبيان و... مي‌دانم.

آقاي محمد تمهيدي كه آقاي سازگارا از او به عنوان يك همكار خوب ياد كرده است سرپرست رايزني‌ فرهنگي سفارت در زمان تصدي آقاي سازگارا بود كه بعدها نيز در همين مسئوليت در تايلند انجام وظيفه كرد.

پي‌نويس‌ها:

Ammaret Silaorn-1




 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن