تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798554177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيك 1+5 با سولانا رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: پيك 1+5 با سولانا رسيد


خبرگزاري ايسكانيوز: خاوير سولانا فرستاده كشورهاي عضو گروههاي 1+5 امروز به همراه معاونين وزراى خارجه پنج كشور دايم شوراى امنيت و آلمان ( البته به جز آمريكا) ، بسته پيشنهادى غرب براى حل و فصل مساله هسته اى ايران را در شرايطى به تهران آورد كه جمهورى اسلامى نحوه برخورد با بسته پيشنهادى 1+5 را منوط به نحوه برخورد غرب با بسته تهران عنوان كرد و حتى منوچهر متكى پيشنهاد تلفيق بسته ايران و غرب براى دستيابى به بسته سوم را مطرح كرده است.

يك واقعيت اساسى كه حول و حوش مذاكرات هسته اى ايران و غرب را فرا گرفته اختلاف سياسى طرفين درباره يك موضوع اساسى يعنى غنى سازى اورانيوم است.
جمهورى ا سلامى تاكيد دارد كه از حق غنى سازى اورانيوم در خاك خود برخوردار است و اين حق با هيچ كدام از قواعد آمره حقوق بين الملل كه در پيمان منع گسترش سلاح هاى هسته اى (NPT) تبلور پيدا كرده، در تناقض نيست. در مقابل غربى ها مدعى هستند كه مظنون بودن جامعه بين المللى به فعاليت هاى هسته اى ايران اين حق ايران را محدود مى كند و تا زمانى كه اعتماد بين المللى بازسازى نشود، ايران بايد غنى سازى اورانيوم را به حال تعليق درآورد، ولى اينكه اين اعتماد بين المللى چيست و چه كسى مبناى قضاوت درباره آن است (آژانس يا شوراى امنيت) اختلاف نظر وجود دارد.در كشاكش بين ايران و غرب، چين و روسيه تلاش دارند كه راه حل ميانه اى را كه از طريق تشكيل كنسرسيوم غنى سازى عملى مى شود دنبال كنند كه البته تاكنون به دلايل مختلف بى ثمر مانده است.
در واقع سفر امروز سولانا و پنج ديپلمات بلندپايه شوراى امنيت و آلمان نقطه اوج تلاش هاى سياسى پكن و مسكو براى بازسازى فضاى ديپلماسى در حول و حوش مساله هسته اى ايران است.روز پنجشنبه وزير امور خارجه آمريكا از دولت ايران خواست در پاسخ به پيشنهاد جديد و تعديل شده شش قدرت بزرگ جهانى براى متقاعد كردن تهران به توقف برنامه غنى سازى اورانيوم خود تعلل نكند.
چنانچه سولا‌نا پس از ديدار با يانگ جيه‌چي، وزير امور خارجه چين در بروكسل در كنفرانس خبري مشترك با وي به خبرنگاران گفته بود «ما اميدواريم اين سفر نتيجه مثبتي داشته و تنها به يك سفر محدود نشود و بار ديگر روندي را در تلا‌ش براي يافتن راه‌حلي ديپلماتيك براي اين بحران احيا كند وبراي ما بسيار اهميت دارد كه مساله هسته‌اي به طريقي حل شود كه جامعه بين‌المللي ضمانت‌هاي بي‌طرفانه در زمينه برنامه هسته‌اي ايران داشته باشد».
در همين حال وزارت امور خارجه چين اعلا‌م كرد كه پكن به همراه اتحاديه اروپا، روسيه، انگليس، فرانسه و آلمان روز شنبه به‌ طور مشترك طرح جديدي را براي ازسرگيري گفت‌وگوها به ايران ارائه مي‌دهد. كين گانگ، سخنگوي وزارت امور خارجه چين گفته است: چين اميدوار است كه طرف‌هاي مربوطه تلا‌ش‌هاي ديپلماتيك را تقويت كرده و از خود انعطاف نشان دهند تا به زودي مذاكرات از سرگرفته شود و راه‌حلي جامع و بلندمدت براي مساله هسته‌اي ايران دنبال شود. يك ديپلمات غربي به خبرنگاران گفت كه بسته جديد تفاوت چنداني با بسته پيشنهادي سال 2006 ندارد و مديران سياسي 1+5 به استثناي آمريكا، سولا‌نا را در سفر به ايران همراهي خواهند كرد.
كاندوليزا رايس نيز، با متهم كردن ايران به تلا‌ش براي وقت تلف كردن در زمينه برنامه هسته‌اي گفت كشورهايي كه پيشنهاد جديدي را براي ايران روي ميز قرار داده‌اند، اجازه نخواهند داد ايران از اين اقدام ديپلماتيك جديد براي وقت تلف كردن بيشتر استفاده كند.
رايس از تمايل كشورهاي اروپايي براي در نظر گرفتن تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران استقبال كرد و گفت كه كشورهاي اروپايي انتظار دارند ايران پس از دريافت بسته پيشنهادي گروه 1+5 سريع بدان پاسخ دهد.
در همين حال وزير امور خارجه كشورمان ظهر امروز با نحوه نگرش كشورها به بسته جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: بسته جمهوري اسلامي ايران از سوي بسياري از كشورها مورد استقبال قرار گرفته و آن را به عنوان رويكرد فراگير و منطقي توصيف كرده كه مي تواند گشايش‌گر مذاكرات و فضاي مناسب براي چشم اندازهاي آتي باشد.
متكي امروز در ديدار خود در سفارت آلمان در تهران با تشريح موضوعات و زمينه هاي مختلف بسته پيشنهادي خاطر نشان كرد: ايران در بسته پيشنهادي خود به موضوعات مورد علاقه طرفين به شكلي جامع و فراگير نگريسته است؛ در اين بسته مسائل– امنيتي، تروريسم ، مواد مخدر، جرايم سازمان يافته و مهاجرت هاي غيرقانوني از موضوعاتي هستند كه براي تمامي ما تهديد كننده بود و بايد به دنبال راه‌هاي مبارزه با آن به صورت مشترك باشيم.
وي افزود: در بخش اقتصادي، همكاري در زمينه انرژي و امنيت آن به ويژه با توجه به تحولات بازارهاي بين المللي و تلاش براي رفع فقر و تنظيم مناسبات به نفع هر دو طرف مي‌باشد.
متكي گفت: در بخش هسته‌يي نيز موضوعات مورد علاقه بر مبناي تعهدات دسته جمعي تمامي كشورها مطرح شده است. حصول اطمينان از عدم انحراف فعاليت‌هاي صلح آميز همه كشورها ايجاد كنسرسيوم در تمامي كشورها از جمله ايران، تقويت نظارت‌هاي آژانس بر فعاليت‌هاي هسته‌يي تمامي كشورها گسترش استفاده از فناوري هاي صلح آميز براي همه تحقق خلع سلاح هسته‌يي و تشكيل كميته پيگيري و نظارت آژانس بر فعاليت هاي هسته‌يي تمامي كشورها مواردي هستند كه در اين بخش مورد اشاره قرار گرفته اند.
غلامحسين الهام در همين ارتباط در پاسخ به پرسشي درباره اين كه «گفته مي‌شود در بسته پيشنهادي 1+5 كه سولانا قرار است ارائه دهد، پيش‌شرط‌ هايي از جمله تعليق قرار داده شده، هم‌چنين آيا سولانا قرار است با رييس‌جمهور ديدار كند؟» گفت:‌ ماموريت سولانا فقط تحويل بسته پيشنهادي است و هيچ برنامه ديگري ندارد و قرار هيچ ملاقات ديگري نيز نيست.
سخنگوي دولت هم‌چنين گفت كه پيش‌شرط توقف يا تعليق در فعاليت هسته‌يي قابل طرح نيست و بسته با اين رويكرد ارسال نشد.
غرب پيش از اين دو بسته و پيشنهاد ديگر نيز ارائه كرده بود، در بسته اول پيشنهاد شده بود كه ايران فعاليت هاى هسته اى خود را كنار بگذارد، پيشنهادى كه به طور طبيعى از سوى تهران رد شد.اما بسته پيشنهادى دوم 1+5 ماجراى ديگرى يافت، تهران در مقابل برخى محورهاى پيشنهادى اين بسته، به ارائه پيشنهاداتى پرداخت و قرار بود كه گفت وگو ها در اين خصوص ادامه يابد كه ناگهان طرف مقابل در يك حركت غيرمنطقى و با فشار كاخ سفيد تصميم گرفت موضوع هسته اى ايران را از وين به نيويورك منتقل كند.اما اين همه ماجرا نبود، چراكه على رغم فشارها و صدور قطعنامه عليه ايران در شوراى امنيت، آژانس بين المللى انرژى اتمى با انجام بررسى هاى فنى و بازرسى هاى متعدد ۱۲ بار عدم انحراف فعاليت هاى هسته اى را تأييد و به اطلاع جامعه بين الملل رساند، موضوعى كه پشتوانه صدور چند قطعنامه عليه ايران را از بين مى برد.
اما بسته پيشنهادي جديد1+5 در حالي به ايران ارايه شد كه جمهوري اسلامي ايران پيشتر بسته پيشنهادي جامعي را براي حل مشكلات منطقه‌يي و بين المللي ارايه كرده بود كه شامل موارد زير است:
ايران آمادگي دارد مذاكرات همه جانبه و فراگيري را بر مبناي موضوعات سياسي و امنيتي، موضوعات اقتصادي، موضوع هسته‌يي آغاز كند.
در موضوعات سياسي و امنيتي، دفاع از حقوق و كرامت انسانها و احترام به فرهنگ ملتها از مهمترين دغدغه‌هاي جامعه بشري است كه گفت‌وگو براي تحقق شايسته آن ضرورت دارد؛ گفت‌وگو درباره تقويت،‌ ثبات و تحكيم صلح عادلانه و پيشرفت مردم سالاري در جهان و منطقه بر مبناي: احترام به حقوق ملت‌ها و منافع ملي آنها، كمك به حاكميت ملي كشورها بر مبناي روشهاي مردم سالارانه، جلوگيري از خشونت و نظامي‌گري، جلوگيري از تروريسم و عوامل ايجاد كننده و تقويت كننده آن.
بر اين مبنا،‌ جمهوري اسلامي ايران آماده گفت‌وگو براي همكاري در جهت تقويت ثبات و تحكيم صلح عادلانه و پيشرفت مردم سالاري در مناطقي است كه از بي ثباتي، نظامي‌گري، خشونت و تروريسم رنج مي برند. اين همكاري مي‌تواند، در نقاطي از جهان به خصوص خاورميانه، بالكان، آفريقا و آمريكاي جنوبي شكل گيرد و همكاري براي كمك به مردم فلسطين در جهت يافتن طرحي جامع، پايدار، دموكراتيك و عادلانه براي حل موضوع 60 ساله فلسطين مي‌تواند نمونه‌اي از اين همكاري‌ها باشد؛ مبارزه با تهديدهاي مشترك امنيتي و گفت‌وگو براي تحقق همكاري دسته جمعي جهت مبارزه با عوامل ايجاد كننده و تقويت كننده تهديدهاي امنيتي تروريسم، مواد مخدر، مهاجرتهاي غيرقانوني، جرائم سازمان يافته.
در زمينه‌ي موضوعات اقتصادي، همكاري در زمينه انرژي و امنيت آن در عرصه هاي توليد، ‌عرضه و انتقال و مصرف. همكاري در زمينه تجارت و سرمايه گذاري. كمك عمومي به رفع فقر از كشورهاي ضعيف و تلاش براي كاهش فقر و فاصله طبقاتي. كاهش آسيب‌هاي ناشي از نوسانات شديد قيمتها و باز تنظيم مناسبات پولي و مالي جهان براي حمايت از كشورهاي جهان.
در زمينه‌ي موضوع هسته‌يي، ايران آماده است در يك نگرش جامع و به عنوان عضوي فعال و موثر از ان.پي.تي و آژانس، موضوعات ذيل، را در دستور كار قرار دهد:
حصول اطمينان بيشتر از عدم انحراف فعاليت هسته‌يي كشورها؛
ايجاد كنسرسيوم غني‌سازي و توليد سوخت هسته‌يي در نقاط مختلف دنيا از جمله ايران، همكاري مشترك براي دستيابي و بهره گيري از فناوري صلح آميز هسته‌يي و تسهيل بهره مندي عموم كشورها از آن؛ تحقق خلع سلاح هسته‌يي و تعيين كميته‌اي براي پيگيري اين موضوع؛ تقويت نظارت آژانس بر فعاليت هسته‌يي كشورها.
در زمينه همكاري‌هاي مشترك در ايمني و حفاظت فيزيكي هسته‌يي، تلاش در تشويق كشورها در اعمال كنترل صادرات تجهيزات و مواد هسته‌يي؛ جمهوري اسلامي ايران در چارچوب اين بسته آماده شروع مذاكراتي جدي و هدفمند براي نيل به نتيجه‌اي مشخص باشد. اين مذاكرات مي‌تواند پس از دوره‌اي مشخص (حداكثر 6 ماه ) مورد ارزيابي قرار گرفته و درباره ادامه آن تصميم‌گيري شود.
شنبه 25 خرداد 1387
باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران «ايسكانيوز»
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن