واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز جمعه خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، برگزاري جشنواره ها و همايش ها از جمله راهكارهاي جريان سازي يك اتفاق فرهنگي، هنري، اقتصادي و حتي سياسي است و اساس برپايي آن تاثير بسزايي در فضاي كشور دارد، اما افراط در اين عرصه تنها براي آنكه صرفا جشنواره اي برگزار شده باشد، يكي از آسيب هاي چنين رويدادهايي است و متاسفانه اين معضل در حوزه فرهنگ و هنر بخصوص سينما بيش از ديگر عرصه ها ديده مي شود. در كشور ما جشنواره هاي بسياري در حوزه سينما برگزار مي شود كه بدون اغراق بزرگترين اين رويدادها در حوزه فيلم بلند سينمايي جشنواره فيلم فجر است كه تاكنون 28 دوره از برگزاري آن مي گذرد. در حوزه فيلم كوتاه نيز جشنواره فيلم كوتاه تهران و در بخش سينماي مستند، جشنواره سينما حقيقت را مي توان برترين رويدادهاي سينمايي كشور برشمرد كه به همت معاونت سينمايي و بر اساس مشاركت عمومي همه فيلمسازان در كشور برگزار مي شود. علاوه بر اين جشنواره ها، شمار ديگري از رويدادهاي سينمايي با رويكردهاي متفاوت وجود دارند كه نه تنها اتفاق بدي در سينماي ايران نيست، بلكه مي تواند عاملي براي قرار گرفتن فيلمسازان بخصوص كارگردانان جوان سينماي كوتاه و مستند در فضاي فيلمسازي باشد و ورود بخش خصوصي به برگزاري چنين جشنواره هايي در اصل و اساس حركت مطلوبي براي سينماي ايران به شمار مي رود. آنچه اين روزها دغدغه آفرين شده، ورود برخي از ارگان هاي دولتي و اقبال اين نهادها به برگزاري جشنواره هاي سينمايي است كه به هر حال آسيب هايي جدي را نه تنها براي سينماي ايران بلكه براي بخش هاي دولتي به دنبال دارد. نهادهاي دولتي براي برگزاري چنين جشنواره هايي به توجيهاتي چون سينما تاثير بسزايي در فرهنگسازي دارد، دست مي آويزند. براستي اگر قرار باشد، ارگان ها و نهادها به بهانه فرهنگسازي مصرف بهينه آب، گاز، برق، استانداردسازي، فضاي گردشگري، صنعت و... جشنواره راه بيندازند و مراسم افتتاحيه و اختتاميه اي برگزار و در نهايت با تشويق و سخنراني رئيس نهاد در موضوع سينما بدون آنكه واجد تخصصي در اين زمينه باشد، كار را به پايان برسانند، چه فرجامي در انتظار هنر هفتم خواهد بود. پرسش اينجاست: هدف از تحميل هزينه هاي هنگفت به يك نهاد دولتي چيست؟ صرفا فرهنگسازي؟ يا استفاده از منابع دولتي براي .. بايد بپذيريم برگزاري اين جشنواره ها هزينه هايي همچون سفارش فيلم با موضوع جشنواره، اطلاع رساني و اهداي جوايز را دربر دارد و جالب آنكه حتي فيلم هاي برگزيده چنين جشنواره هايي جايي ديده نمي شوند و در آرشيو دبيرخانه نهادهاي برگزار كننده جشنواره ها خاك مي خورند. اين وضع سبب شده تا با ورود دلالي به عرصه برگزاري جشنواره هاي سينمايي برخي افراد خاص به عنوان دبير اين رويدادهاي سينمايي انتخاب شوند و با قبول برگزاري اين جشنواره ها هزينه هاي كلاني را به نام اين رويدادهاي تشريفاتي دريافت و با بودجه اي بالغ بر 400 تا 500 ميليون جشنواره ها را برگزار كنند. نام اين اشخاص در پس برگزاري اين رويدادهاي سينمايي ديده مي شود و حتي پيشنهاد برگزاري بسياري از جشنواره هاي سينمايي به نهادهاي مختلف از سوي اين اشخاص داده مي شود. در اين ميان، بسياري از اهالي سينما و هنر بر اين اعتقادند كه بايد ساز و كار مشخصي در برگزاري اين نوع جشنواره ها در نظر گرفته شود تا بودجه هاي دولتي براي جشنواره هاي فاقد اثرگذاري به هدر نرود. عباس رافعي كارگردان سينما معتقد است كه اين رويدادها در اساس جشنواره نيستند. وي افزود: برگزاري يك جشنواره بايد قانون و روند مشخصي داشته باشد و متاسفانه در بسياري از جشنواره هاي سينمايي كه براي نخستين بار برگزار مي شوند، اين مهم مورد توجه قرار نمي گيرد. كارگردان فيلم سينمايي كيميا و خاك خاطر نشان كرد: اين نوع مراسم بيشتر يك سمينار است كه با نمايش فيلم همراه مي شود و چند ميهمان ويژه نيز نظاره گر آثار سينمايي هستند. به گفته رافعي، سفارش فيلم 100 ثانيه اي يا يك ساعتي براي چنين جشنواره هايي دردي را دوا نمي كند و هيچ جايي از دنيا جشنواره ها به اين سبك و سياق برگزار نمي شوند. وي تصريح كرد: برگزاري جشنواره به بهانه فرهنگسازي درباره مقولاتي همچون صرفه جويي در مصرف آب و... نه تنها به هدف كمكي نمي كند بلكه به سينما نيز ضربه مي زند. رافعي، استفاده ابزاري از سينما را مورد انتقاد قرار داد و پيشنهاد كرد، براي برگزاري جشنواره هاي سينمايي بايد از اهالي سينما كمك گرفت و به جاي هزينه هاي بيهوده در برگزاري يك جشنواره به سمت كمك براي ساخت يك فيلم رفت. مهدي كرم پور كارگردان سينما و تلويزيون نيز در اين باره گفت: نفس برگزاري يك جشنواره سينمايي خوب است اما بايد هدفمندي و برنامه ريزي مدوني در اين عرصه وجود داشته باشد. وي افزود: اينكه برخي با حضور پنج سينماگر جشنواره اي را برگزار مي كنند سودي ندارد و منافي رسالت اصلي جشنواره يعني جريانسازي است. كارگردان فيلم سينمايي چه كسي امير را كشت خاطر نشان كرد: وقتي نفس جريانسازي در اين رويدادها رعايت نمي شود جايزه دادن اهميتي ندارد و اين مهم در برگزاري چنين جشنواره هايي مورد نظر قرار نمي گيرد. كرم پور تصريح كرد: بايد از حداكثر ظرفيت هاي موجود براي بهره وري از منابع مالي در نظر گرفته شده براي بخش فرهنگ در نهادهاي دولتي استفاده كرد و اين بودجه صرف برگزاري نمادين يك جشنواره نشود. ابراهيم اصغري تهيه كننده فيلم سينمايي به كبودي ياس نيز با انتقاد از برخي از جشنواره هايي كه به بهانه فرهنگسازي برگزار مي شوند، گفت: متاسفانه جشنواره هايي كه با موضوعات مختلف برگزار مي شوند، به علت پراكندگي نمي توانند موثر باشند. وي افزود: بسياري از اين رويدادهاي سينمايي مي توانند در قالب جشنواره هايي كه به همت معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود، برگزار و به بخشي از يك جشنواره تبديل شوند. به گفته اين تهيه كننده سينما، برپايي جشنواره متناسب با رويكرد نهاد برگزار كننده، مطلوب نيست و با اين روش نمي توان اميدوار بود موضوعي فرهنگسازي شود. كامران قدكچيان بسياري از جشنواره هاي سينمايي را كه اين روزها براي نخستين بار در كشور برگزار مي شوند، غير ضروري مي داند. اين كارگردان سينما در اين باره گفت: امروز شاهد تعدد جشنواره هاي سينمايي هستيم اما متاسفانه به دستاوردهاي اين رويدادهاي هنري توجه نمي كنيم. وي افزود: برخي از اين جشنواره ها بيشتر به يك ظاهرسازي و خودنمايي تبديل شده اند و در مورد نتايج آنها تدبيري انديشيده نمي شود. به گفته قدكچيان، برخي از جشنواره هاي سينمايي كه اين روزها تعداد آنها در حال افزايش است، توخالي هستند و برگزاري آنها ضرورتي ندارد. وي تصريح كرد كه برگزاري چند جشنواره فشرده و متوالي نتيجه اي در بر ندارد و در بسياري از اين رويدادهاي سينمايي فيلم هاي جديدي به نمايش در نمي آيد. كارگردان فيلم سينمايي خاك و خونگفت: فيلم هايي كه در اين جشنواره ها به نمايش در مي آيند، تنها يك نام را يدك مي كشند و به لحاظ هنري و محتوايي حرفي براي گفتن و در نتيجه تاثيري در سينماي ايران ندارند. كيوان كثيريان منتقد سينما نيز در اين باره گفت: هر جشنواره اي كه در حوزه هنر هفتم برگزار مي شود به هر حال اتفاقي سينمايي است و در نهايت بايد به سود سينماي ايران باشد. وي خاطرنشان كرد: حمايت از چند نفر براي ساخت فيلم يا فيلمنامه، بهترين بخش چنين جشنواره هايي خواهد بود. نايب رئيس سابق انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران يادآور شد: چنانچه جشنواره هاي سينمايي هدفدار نبوده و علت برگزاري شان مشخص نباشد به جاي آنكه براي سينماي ايران سودمند باشند، فقط صرف بودجه و هزينه خواهند بود. به گفته كثيريان، تمركز جشنواره هاي مختلف بايد بر روي اهدافي خاص باشد تا نتيجه بهتري به دست آيد، در غير اينصورت سودي از برگزاري اين جشنواره ها حاصل نخواهد شد. وي، علت برگزاري برخي از جشنواره هاي سينمايي از سوي نهادهاي مختلف را پركردن كارنامه فرهنگي آن نهادها دانست و چنين رويدادهاي هنري را بي ثمر خواند. كثيريان گفت: ميزان هزينه كرد بودجه هايي كه براي اين جشنواره ها اختصاص مي يابد، چندان مشخص نيست. بهتر آنكه اين بودجه ها در راه رسيدن به يك آرمان مشخص صرف شود. حدود 40 جشنواره سينمايي سالانه در سراسر كشور برگزار مي شوند و جالب آنكه به دليل محدوديت هايي كه در نمايش فيلم هاي كوتاه و مستند وجود دارد بسياري از فيلم هايي كه به سفارش نهادهاي مختلف و براي حضور در اين رويدادها ساخته مي شوند اساسا از سوي مخاطبان ديده نمي شوند كه توقع فرهنگسازي از چنين آثاري داشته باشيم. بهتر آنكه از روش هاي ديگري براي فرهنگسازي درباره موضوعات مختلف استفاده كنيم و بازنگري جدي درباره برگزاري برخي از جشنواره ها صورت گيرد. رويدادهاي سينمايي بدون دستاورد را ادامه ندهيم و هزينه هاي هنگفت را به نهادهاي دولتي تحميل نكنيم. فراهنگ**1983**1549 1568
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]