تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815178127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجاوز نيروهاي آمريكايي به مناطق قبايلي پاكستان: سناريوها و نتايج (بخش 2)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تجاوز نيروهاي آمريكايي به مناطق قبايلي پاكستان: سناريوها و نتايج (بخش 2)
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): ** ارزيابي همانطور كه اشاره شد اين حادثه سوالات زيادي را ايجاد كرده است كه پاسخ به آنها مي تواند زواياي پنهان آن را روشن كند.


سوال اول: آيا نقض حريم هوايي پاكستان از سوي نيروهاي ائتلاف ، پديده اي جديد بوده است؟
به واقع اتفاقي جديد در مناطق قبايلي رخ نداده چرا كه براساس روابط و مناسبات موجود بين ارتش پاكستان و آمريكا، ورود هواپيماهاي نيروهاي ائتلاف به حريم هوايي آن كشور در مناطق قبايلي موسوم به فاتا با هماهنگي كامل انجام شده است .
بعد از اين حادثه نيز دريادار مايكل مولن رييس ستاد مشترك ارتش آمريكا نيز بر اين نكته تاكيد كرد كه اقدام نيروهاي ئتلاف در حمله به منطقه مهمند قانوني و مشروع بوده است .
بطور قطع منظور مولن ،مشروعيت بين المللي نبوده بلكه به توافق هاي انجام شده با ارتش پاكستان استناد دارد .
اما آنچه در اين حادثه تازگي داشت شكل جديد حمله به منطقه مورد هدف بوده كه به گفته كارشناسان نطامي ، آمريكايي ها از الگوهاي مورد استفاده از عراق بهره برده اند.
شناسايي ، آغاز درگيري وپشتيباني هواپيماهاي جنگي و بمباران هوايي هدف .
نيروهاي اطلاعاتي آمريكا (سيا) از چهار سال گذشته در مناطق قبايلي پاكستان به ويژه در مناطق چترال ، خيبر و مهمند حضور پرشماري دارند كه هيچگاه در داخل اين كشور بازتاب رسانه اي نداشته است .
اين نيروهاي بطور گسترده اقدام به ايجاد شبكه سازي امنيتي و اطلاعاتي بومي كرده اند و بطور دايم اطلاعات جمع آوري شده را در اختيار پنتاگون قرار مي دهند.
تردد و حضور نيروهاي اطلاعاتي آمريكا در فاتا با هماهنگي كامل دولت پاكستان و در راستاي همكاري اين كشور در جنگ عليه تروريسم انجام مي شود.
سوال دوم : با توجه به تكراري بودن اين نوع حملات ، چرا حادثه اخير بطور گسترده بازتاب پيدا كرده است ؟
براي پاسخ به اين سوال دو سناريوي متفاوت وجود دارد:
1. آمريكايي ها از تزلزل و تضعيف قدرت مشرف نگران هستند، ضمن آنكه احساس مي كنند دولت جديد در پاكستان با آنها هماهنگ نيست .
لذا تلاش كرده اند تا با شكل جديدي از حمله به مناطق قبايلي ، دولت جديد پاكستان را به موضع گيري واداركنند تا تكليف راهبرد خود را با موضوع تحركات طالبان و القاعده را روشن كنند.
صلح موزاييكي دولت ايالتي سرحد با طالبان محلي از سوات گرفته تا وزيرستان جنوبي و همچنين تهديد محسود عليه نيروهاي مستقر درافغانستان باعث نگراني هاي عمده اي از سوي ناتو و مقام هاي وزارت دفاع آمريكا شده بود.
براي آمريكايي ها كه فاتا را مكان جديدي براي استقرار القاعده مي دانند، چنين حمله اي ضروري بود تا مشت آهنين خود را براي دولت جديد نشان دادند.
اين سناريو وقتي تقويت مي شود كه بدانيم مايكل مولن در سفر اخير به پاكستان تلاش زيادي براي متقاعد كردن دولت جديد كرد تا بتواند نظر مساعد آنها را براي همكاري بيشتر جلب كند، اما با توجه به فضاي جديد نه مشرف توانست مانند گذشته تعهدي به وي بدهد و نه ژنرال پرويز كياني فرمانده ارتش پاكستان .
بنابراين حمله به پاسگاه مرزي پاكستان در مهمند،تذكري جدي به پاكستاني ها بود تا وضعيت خود را با راهبرد آمريكايي ها در افغانستان روشن كنند، در اين چارچوب براي آمريكايي ها تقويت موضع مشرف در مقابل ساير بازيگران داخلي پاكستان در درجه دوم اهميت قرار دارد.
2.سناريوي دوم :رسانه اي شدن اين حادثه را بايد در چارچوب شرايط و معادلات قدرت در پاكستان ارزيابي كرد.
الف ) اين موضوع از سوي مخالفان مشرف و با هدف تضعيف وي مطرح شده باشد.
پرويزمشرف طي هشت سال گذشته شريك مهمي براي آمريكايي هادرجنگ عليه تروريسم بوده و بارها نيز تاكيد كرده كه اين جنگ براي منافع امنيت ملي پاكستان ضروري است .
اين حادثه بطور جدي موقعيت مشرف را كه در حال حاضر به دليل فشار سياسي احزاب مردم و شاخه نواز مسلم ليگ و همچنين وكلا و فعالان سياسي متزلزل شده ،بيشتر به خطر مي اندازد.
هرچند سكوت معنادار احزاب مذهبي مانند جماعت اسلامي و شخص قاضي حسين احمد دراين خصوص جاي تامل دارد.
ب )همانطور كه در سناريواول اشاره شد، در صورتي كه فرض كنيم اقدام آمريكايي ها با هدف تقويت موضع مشرف انجام شده باشد،مي توانيم رسانه اي شدن اين حادثه را نيز به موافقان مشرف با هدف تضعيف دولت جديد نسبت دهيم .
اين سناريو بيشتر مورد توجه محافل سياسي است .
دولت جديد پاكستان درگير مسايل داخلي خود از جمله گرفتارمشكلات اقتصادي است و وقوع چنين حادثه اي براي حزب مردم كه رابطه خوبي هم با آمريكايي ها ايجاد كرده ضربه شديدي محسوب مي شود.
سوال سوم : اين حادثه چه تاثيري بر روابط آمريكا و پاكستان برجاي مي گذارد؟ در اين خصوص دو ديدگاه وجود دارد :
1.اين حادثه باعث افزايش تنش بين روابط پاكستان و آمريكا خواهد شد برخي تحليلگران حمله اخير نيروهاي نظامي آمريكا به مناطق مرزي پاكستان را عامل كمرنگ شدن روابط واشنگتن - اسلام آباد و همچنين بي اعتمادي نيروهاي نظامي پاكستان در همكاري با آمريكا توصيف كرده اند.
بي ترديد حمله هوايي آمريكا خشم دولت ، نهاد نظامي و مردم پاكستان را برانگيخته چرا كه در اين حمله نيروهاي امنيتي و افسران ارتش اين كشور هدف قرار گرفته اند.
ارتش امريكا كه ميليونها دلاربه پاكستان كمك مي كند و از اين كشورمي خواهد تا طالبان و القاعده را سركوب كند اما به نظر پنتاگون دولت جديد پاكستان در اين خصوص خوب عمل نمي كند.
آمريكا در برخورد دولت جديد با طالبان محلي به ويژه بعد ازانعقاد قراداد صلح با آنها دچار شك و ترديد شده است .
طرفداران اين ديدگاه ،احضار سفير آمريكا از سوي وزارت خارجه پاكستان و واكنش مقام هاي ارشد اين كشور را از جمله دلايل افزايش تنش بين دو كشور مي دانند.
به نظر اين گروه اين حادثه در زمان بسيار بدي صورت گرفته و دولت جديد پاكستان را با مشكلات تازه روبه رو كرده ضمن انكه روابط نظامي پاكستان و آمريكا نيز زير سووال برده است .
2. حمله نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا به مناطق قبايلي پاكستان ممكن است روابط دو كشور را براي مدتي كوتاه تحت تاثير قرار دهد ، اما هيچگاه اين تنش نمي تواند روابط ديرينه ،عميق و راهبردي دو كشور را متاثر كند.
روابط بين پاكستان و آمريكا فارغ از حضور دولت نظامي و يا غيرنطامي در راس حاكميت آن كشور ، همواره راهبردي و دوستانه بوده است .
دولت پاكستان درشرايطي نيست كه بتواند موضعگيري سختي در مقابل واشنگتن اتخاذ نمايد.
مشكلات سياسي و اقتصادي دولت حاكم ، وضعيت پيچيده اي را براي حزب مردم و يوسف رضا گيلاني نخست وزير ايجاد كرده است .
تند بودن انتقادات پاكستاني ها عليه واشنگتن در اين حادثه را نبايد خيلي جدي گرفت ، آنها در حال حاضر با توجه به بن بست در جذب منابع مالي جديد از عربستان سعودي ، نمي توانند از آمريكايي ها روي برگردانند.
سخنان "حسين حقاني "سفير پاكستان در آمريكا بعهد از اين حادثه مبني بر اينكه اسلام آباد همچنان خود را شريك راهبردي آمريكا در جنگ عليه تروريسم مي داند، مويد همين برداشت است .
بنابراين بايد تصريح كرد حمله اخير نيروهاي ائتلاف به مناطق قبايلي پاكستان ،هيچگونه تاثيري در روابط پاكستان آمريكا نخواهد داشت جز اينكه اسلام آباد را بيشتر در چارچوب راهبرد جنگ عليه تروريسم كاخ سفيد قرار م مي دهد.
پاكستاني ها خيلي زود مي توانند با سياست هاي جديد آمريكايي ها در مناطق قبايلي كنار بيايند و تلاش خواهند كرد ضمن حفظ روابط گرم و صميمانه با واشنگتن ،منابع مالي بيشتري را از اين كشور براي اداره كشورشان جذب كنند.
آساق**235
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن