تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798409875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سولانا امروز بسته هسته‌اي غرب را به ايران مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سولانا امروز بسته هسته‌اي غرب را به ايران مي‌دهد
احتمال تلفيق بسته ايران با پيشنهاد غربدنياي اقتصاد - قرار است خاوير سولانا شنبه (امروز) در تهران بسته پيشنهادي جديد غرب را به مقام‌هاي ايران تحويل دهد. خاوير سولانا گفته است ما اميدواريم اين سفر نتيجه مثبتي داشته و تنها به يك سفر محدود نشود و بار ديگر روندي را در تلاش براي يافتن راه‌حلي ديپلماتيك براي اين بحران احيا كند.
سولانا در انتظار پاسخ ايران
مجيد اعزازي- در حالي كه ايران همواره بر حق خود به عنوان يك عضو معاهده منع‌اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي در غني‌سازي تاكيد و اعلام كرده است كه از حقوق خود در مقابل هيچ مشوقي چشم پوشي نمي‌كند، خاوير سولانا رييس سياست خارجه اتحاديه اروپايي و نماينده كشورهاي 1+5 در مذاكرات هسته‌اي به منظور ارائه بسته پيشنهادي جديد كشورهاي ياد شده و با هدف آنچه كه «تشويق ايران به همكاري با جامعه بين‌المللي» خوانده مي‌شود، به تهران سفر مي‌كند.
كريستينا گالاچ در گفت‌وگو با روزنامه عكاظ عربستان اعلام كرد: سولانا در سفر خود به تهران پيشنهادهاي جديدي به همراه دارد. هدف از ارائه اين پيشنهادها تشويق ايران به همكاري با جامعه بين‌المللي است.
گالاچ افزود: سولانا ترجيح داد كه اين پيشنهادها پيش از آنكه در اختيار رسانه‌ها قرارگيرد، در مرحله اول به طرف ايراني ارائه شود.
وي ادعا كرد: از طرف ايراني درخواست مي‌كنيم تا درباره مساله هسته اي ايران حقايقي را ارائه دهد كه اثبات‌كننده صلح‌آميز بودن برنامه هسته اين كشور باشد.
قرار است خاوير سولانا شنبه (امروز) در تهران بسته پيشنهادي جديد غرب را به مقام‌هاي ايران تحويل دهد.
خاوير سولانا روز چهارشنبه پس از ديدار و گفت‌وگو با يانگ جيه‌چي، وزير امور خارجه چين در بروكسل در يك كنفرانس خبري مشترك با وي به خبرنگاران گفت: ما اميدواريم اين سفر نتيجه مثبتي داشته و تنها به يك سفر محدود نشود و بار ديگر روندي را در تلاش براي يافتن راه‌حلي ديپلماتيك براي اين بحران احيا كند.
وي گفت: براي ما بسيار اهميت دارد كه مساله هسته‌اي به طريقي حل شود كه جامعه بين‌المللي ضمانت‌هاي بي‌طرفانه‌اي در زمينه برنامه هسته‌اي ايران داشته باشد.
جيه‌چي نيز ابراز اميدواري كرد كه گفت‌وگوهاي ايران از سر گرفته شود.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، وزير خارجه چين گفت: ما معتقديم مساله ايران بايد به طور صلح‌آميز و از طريق كانال‌هاي ديپلماتيك حل شود. به نفع منافع منطقه و جهان است كه راه حلي مناسب و خوب براي اين مساله پيدا شود.
رييس سياست خارجي اتحاديه اروپايي افزون بر بسته پيشنهادي، نامه‌اي را به نيابت از پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان به ايران ارائه خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، يك ديپلمات غربي به خبرنگاران گفت: بسته جديد «تفاوت چنداني» با بسته پيشنهادي سال 2006 ندارد و مديران سياسي گروه 1 + 5 به استثناي آمريكا سولانا را در سفر به ايران همراهي خواهند كرد.
اين ديپلمات با بيان اينكه «من به شخصه انتظار چنداني از اين سفر ندارم» مدعي شد: ايران هيچ‌گونه نشانه‌اي حاكي از اينكه آماده شركت در مذاكرات است از خود بروز نداده است.
اظهارات اين ديپلمات در حالي انتشار مي‌يابد كه مقام هاي كشورمان از بررسي بسته پيشنهادي كشورهاي 1+5 به محض دريافت آن خبر داده‌اند. تهران پيش از اين نيز تاكيد كرده است كه با بسته پيشنهادي كشورهاي غربي همان تعاملي را خواهد داشت كه آنها با بسته ايران دارند.
غرب پيش از اين، دو بسته پيشنهادي ديگر نيز به ايران ارائه كرده بود. در بسته اول پيشنهاد شده بود كه تهران فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را كنار بگذارد كه به طور طبيعي از سوي ايران رد شد. مقام‌هاي مسوول در پرونده هسته‌اي كشورمان همواره تاكيد كرده‌اند كه بر سر حقوق مسلم ايران با هيچ كشوري مذاكره نخواهند كرد. اما بسته پيشنهادي دوم كشورهاي 1+5 كه در سال 2006 به تهران ارائه شد، ماجراي ديگري يافت. ايران در برابر برخي محورهاي پيشنهادي اين بسته، پيشنهاداتي را ارائه كرد و قرار بود كه گفت‌وگوهايي ميان ايران و سه كشور انگليس، فرانسه و آلمان در اين باره ادامه يابد، اما كشورهاي ياد شده با از سر گيري فعاليت غني‌سازي در ايران پس از روي كار آمدن دولت احمدي‌نژاد پرونده هسته‌اي ايران را از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت سازمان ملل منتقل كردند. اين حركت، بررسي بسته پيشنهادي دوم غرب را بي‌سرانجام گذاشت، اما با تغيير دولت و در پي آن تغيير سرپرست تيم مذاكره‌كننده ايران، علي لاريجاني مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي ايران پنجم و ششم ارديبهشت‌ماه سال گذشته با خاوير سولانا مسوول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپايي در آنكارا گفت‌و‌گو كرد. اين گفت‌و‌گوها كه پس از توقفي چندماهه در روند مذاكرات ميان ايران و غرب بر سر پرونده هسته‌اي صورت گرفت، شروع دوباره‌اي براي بهره‌برداري از كانال‌هاي ديپلماتيك براي حل تقابل ايران و غرب بر سر برنامه هسته‌اي ايران بود. در واقع اين اولين ملاقات طرفين از زمان وضع قطعنامه 1747 شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران بود كه طبق آن تحريم‌ها و محدوديت‌هاي جديدي عليه ايران وضع شد. براساس آن قطعنامه كه در ماه مارس 2007 به تصويب رسيد ايران تا روز 23 مه (دوم خرداد) همان سال فرصت داشت تا به خواسته‌هاي شوراي امنيت عمل كند، در غير اين صورت با تحريم‌هاي احتمالي بيشتري مواجه شود.
اما مقاومت ايران در برابر خواسته‌هاي كشورهاي غربي منجر به صدور قطعنامه سوم شوراي امنيت با شماره 1803 عليه ايران و تشديد تحريم‌هاي بيشتر عليه تهران شد. اولين قطعنامه شوراي امنيت با شماره 1737 در سال 2006 عليه كشورمان صادر شده بود. آخرين دور مذاكرات ايران و كشورهاي 1+5 در پاييز سال 86 برگزار شد و به نتيجه‌اي دست نيافت و پس از آن نيز تنها تماس رو در‌رو بين لاريجاني و سولانا در ماه فوريه و در حاشيه اجلاس امنيتي در آلمان صورت گرفت.
بر اساس اين گزارش اوايل ارديبهشت‌ماه سال جاري ايران از ارائه يك بسته پيشنهادي به منظور خروج غرب و مجموعه كشورهاي طرف مذاكره از بن‌بست مذاكرات خبر داد. مفاد اين بسته پيشنهادي تاكنون به كشورهاي 1+5، دبيركل سازمان ملل و برخي ديگر از كشورهاي جهان ارائه شده است. مقام‌هاي كشورمان همواره تاكيد كرده‌اند كه رفتاري كه غرب با بسته پيشنهادي ايران خواهد كرد، با بسته پيشنهادي كشورهاي 1+5 در پيش خواهد گرفت.
اكنون سولانا در حالي پيشنهادهاي غرب را در كيف خود به تهران آورده است كه به گفته مقام‌هاي غربي، در صورتي كه تهران بسته پيشنهادي جديد را بپذيرد، تحريم‌هاي اتخاذ شده عليه ايران معلق مي‌شود و تهران مي‌تواند از مشوق‌هاي تجاري و احتمالا مشوق‌هايي در رابطه با انتقال تكنولوژي هسته‌اي برخوردار شود. در همين حال، اگر ايران مشوق‌هاي غرب را نپذيرد، به گفته مقام‌هاي آمريكايي و همچنين برخي از كشورهاي غربي از جمله آلمان، تحريم‌هاي اقتصادي عليه تهران فزوني خواهد گرفت.
كمتر از دو ماه پيش (16 آوريل) مذاكرات كشورهاي 1+5 در شانگهاي براي تهيه بسته پيشنهادي جديد ناكام ماند، اما اين كشورها در مدت كوتاهي پس از آن در لندن دور هم گرد آمدند و بسته جديدي را تهيه كردند كه قرار است سولانا به مسوولان ايراني تحويل دهد.
به گفته ديپلمات‌هاي غربي مفاد اين پيشنهاد جديد، چيزي بيش از مفاد بسته پيشنهادي كشورهاي ياد شده در سال 2006 نيست. كشورهاي موسوم به 1+5 در آن سال همكاري هسته‌اي غيرنظامي و تجارت در حوزه‌هاي هواپيمايي غيرنظامي، انرژي، فن‌آوري و كشاورزي را در ازاي تعليق برنامه غني‌سازي در ايران و آغاز مذاكرات به تهران پيشنهاد دادند، اما ايران توقف يا تعليق فعاليت هسته‌اي در ازاي دريافت چنين مشوق‌هايي را رد كرد.
به هر روي اطلاعات چنداني از مفاد بسته پيشنهادي غرب براي ايران در دست نيست. البته برنار كوشنر، وزير خارجه فرانسه از ايران خواسته است كه پس از دريافت بسته ياد شده، آن را در اختيار افكار عمومي قرار دهد؛ والا كشورهاي 1+5 خود به اين اقدام دست خواهند زد.
اين در حالي است كه ايران بسته پيشنهادي خود را پس از ارائه به مقام‌هاي متعدد بين‌المللي منتشر كرد تا همگان از محتواي آن مطلع شوند.
هويج و چماق
از آنجا كه آمريكايي‌ها همواره به سياست هويج و چماق (تشويق و تهديد متقابل) خود پايبندند و به اين وسيله مي‌خواهند مسوولان ايران را بر سر دو راهي قرار دهند، زلماي خليل‌زاد، نماينده دائم آمريكا در سازمان ملل در سخناني كه تداعي‌گر سياست چماق است، تهديد كرد كه پرونده هسته‌اي ايران را در دستور كار ماه جاري (ميلادي) شوراي امنيت سازمان ملل قرار خواهد داد.
وي مدعي شد بعد از گزارش اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره همكاري تهران، نمي‌توان ادامه مخالفت‌هاي ايران براي متوقف كردن غني‌سازي اورانيوم را پذيرفت.
وي ادامه داد: آمريكا به زودي به همراه ساير اعضاي شوراي امنيت فعاليت‌هاي بعدي در قبال ايران را با توجه به عمل نكردن به تصميمات پيشين اين شورا، بررسي خواهد كرد.
خليل‌زاد همچنين گفت كه البته واشنگتن حق ايران را در دستيابي برنامه هسته‌اي مسالمت‌آميز و ساخت نيروگاه‌ها به رسميت مي‌شناسد.
او افزود: زماني كه ايران از برنامه غني‌سازي دست بردارد، كشورهاي غربي آمادگي آن را دارند كه با هم بنشينند و تمامي مسائل مربوطه از جمله سوخت، امنيت و دستيابي ايران به برنامه هسته‌اي مسالمت آميز را بررسي كنند.
اين در حالي است كه رييس سابق برنامه نظارت بر تسليحات سازمان ملل متحد پنج‌شنبه از آمريكا به دليل در دستور كار داشتن عمليات نظامي عليه ايران براي مقابله با برنامه هسته‌اي اين كشور انتقاد كرد. هانس بليكس كه همزمان با حضور جورج بوش، رييس جمهور آمريكا به منظور شركت در نشست بين‌المللي متخصصان گسترش هسته‌اي در رم به سر مي‌برد، در يك كنفرانس خبري گفت: تهديد نظامي كاملا غيرسازنده است و احتمالا صف‌بندي را در ايران تقويت مي‌كند.
با اين وجود، وزير امور خارجه آمريكا نيز مدعي شد كه جهان صبر و طاقت خود را از آنچه وي وقت تلف كردن ايران در زمينه بازگشت احتمالي به گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌اي‌ خود خواند، از دست داده است.
به گزارش ايسنا كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا روز چهارشنبه با متهم كردن ايران به تلاش براي وقت تلف كردن در زمينه برنامه هسته‌اي‌ خود گفت كه كشورهايي كه پيشنهاد جديدي را براي ايران روي ميز قرار داده‌اند، اجازه نخواهند داد ايران از اين اقدام ديپلماتيك جديد براي وقت تلف كردن بيشتر استفاده كند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، رايس از تمايل كشورهاي اروپايي براي در نظر گرفتن تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران استقبال كرد و گفت: كشورهاي اروپايي انتظار دارند ايران پس از دريافت بسته پيشنهادي گروه 1 + 5 سريع بدان پاسخ دهد.
رايس گفت كه هرگونه تحريم جديد اروپايي احتمالا تا زماني كه كشورها پاسخ ايران را دريافت نكرده‌اند، اعمال نخواهد شد.
وزير امور خارجه آمريكا گفت: مردم به دنبال اين هستند كه ببينند آيا ايران يك پاسخ منطقي و صريح خواهد داشت يا خير؟ به هر حال اين پيشنهادات پيش از اين نيز به آنها ارائه شده بود.
رايس علاوه بر آن از حمايت آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان از اعمال تحريم‌هاي احتمالي بيشتر عليه ايران استقبال كرد.
مركل روز چهارشنبه پس از ديدار با جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا كه برنامه هسته‌اي ايران در دستور كار آخرين سفرش به اروپا قرار دارد تاكيد كرد كه برلين يك راه حل ديپلماتيك براي حل بن بست هسته‌اي ايران را ترجيح مي‌دهد و در عين حال گفت كه اگر ايران با تعليق برنامه غني‌سازي خود موافقت نكند تحريم‌هاي بيشتر الزامي خواهد بود.
وي افزود كه بيشتر طرفدار تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل است؛ اما اين امر نبايد مانع گفت‌وگو درباره ساير اقدامات تنبيهي در اتحاديه اروپا شود.
صدر اعظم آلمان افزود: به عقيده من فشار ديپلماتيك تاكنون موثر بوده است.

پاسخ به پرسش‌هاي دانشجويي
با دعوت دانشگاه علم و صنعت و تشكل‌هاي دانشجويي اين دانشگاه، خاوير سولانا يكشنبه 26 خرداد ساعت 2 در تالار امام‌خميني اين دانشگاه حضور پيدا مي‌كند و به پرسش‌هاي دانشجويان پاسخ مي‌دهد. مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با «ايسنا»، با اعلام اين خبر گفت: در اين جلسه قصد داريم پرسش‌هاي دانشجويان را با خاوير سولانا مطرح كنيم. اين پرسش‌ها درباره رفتارهاي دوگانه در مسائل مختلف بين‌المللي، از جمله فلسطين، لبنان، افغانستان و در كنار آن رفتارهاي اتحاديه اروپا در رابطه با بحث هسته‌اي ايران است.سليماني افزود: از ديگر محورهاي اين پرسش‌ها، ممنوعيت حجاب در برخي كشورهاي اروپايي، حقوق بشر در اروپا، آزادي بيان در بحث هولوكاست در اروپا و حمايت بي‌شائبه از رژيم صهيونيستي و حمايت از گروه منافقين و مسائل ديگر است.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن