تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819564354




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخست وزير آبخازيا در مصاحبه با اشپيگل: خواستار جنگ نيستيم


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: نخست وزير آبخازيا در مصاحبه با اشپيگل: خواستار جنگ نيستيم
بار ديگر تنش ميان گرجستان و منطقه آبخاريا كه تحت حمايت روسيه است، در حال افزايش است. الكساندر آنكواب ‌نخست وزير آبخازيا از عدم تمايل مردم آبخازيا به جنگ مي‌گويد. از ميان مناطق مختلفي كه خارج از مرزهـاي اروپاست و از اهميت بالا‌يي براي اروپايي‌ها برخوردار است،‌استان آبخازياست كه در منطقـه در يـاي سياه در مرزهاي بين‌المللي گرجستان واقع است. منطقه‌اي كه هم مرز روسيه است و از زمان درگيري نظامي با گرجستان در سال 1993- 1992 كه منجر به تبعيد صدها هزار شهروندگرجستاني ازآبخازيا شد يك منطقه مستقل به شمار مي‌رود. در ماه‌هاي اخير، آبخازيا بار ديگر به يك مسئله بحث برانگيز ميان گرجستان و روسيه تبديل شده است. گرجستان خودمختاري آبخازيا را پيشنهاد داده است، اما آن را به عنوان كشوري مستقل نمي‌پذيرد. طرابلس كنترل منطقه استراتژيكي در آبخازيا را با استقرار نيرو در آن منطقه در سال 2006 براي خلع سلا‌ح يك گروه شورشي محلي حفظ كرده است. از سوي ديگر روسيه از آبخازيا حمايت مي‌كند ؛ منطقه اي كه با جهان خارج ارتباط محدودي دارد. حافظان صلح روسي در آبخازيا مستقرند، ‌روبل واحد پول روسيه، ارز رسمي آبخازياست و اكثر مردم آبخازيا از پاسپورت روسي استفاده مي‌كنند. درگيري ميان گرجستان و آبخازيا در ماه آوريل با ادعاي طرابلس مبني بر اقدام روس‌ها در انهدام هواپيماي گرجستان در آسمان آبخازيا- ادعايي كه روس‌ها آن را انكار مي‌كنند- از سرگرفته شد. اين موضوع حتي به شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز كشيده شد. در گزارشي، شاهدان سازمان ملل متحد گفتند كه اين هواپيما توسط جنگنده روسي مورد حمله قرار گرفته‌است، اما در عين حال گرجستان را نيز به ايجاد تنش در منطقه متهم كردند. وزارت دفاع آبخازيا تاكنون انهدام چندين هواپيماي گرجستاني را مدعي شده است. از سوي ديگر ، هياتي از سفيران 15 كشور اتحاديه اروپا چندي پيش براي يك ديدار دو روزه از آبخازيا به اين منطقه وارد شدند و با سرگي پاگاش رئيس جمهور آبخازيا گفتگو كردند. ،‌نخست وزير آبخازيا در گفتگو با اشپيگل از تمايل مردمش براي استقلا‌ل و نقش روسيه در اين استان صحبت مي‌كند.

اشپيگل: در چند هفته گذشته وزارت دفاع آبخازيا انهدام هو اپيماهاي جاسوسي و بدون سرنشين گرجستاني را گزارش داد و سياستمداران در طرابلس،‌پايتخت گرجستان از قدرت نظامي خود خبر دادند. آيا جنگ ديگري در منطقه قفقاز در حال وقوع است؟

آنكواب: ما خواستار جنگ نيستيم. ما درصدد بهبود اوضاع هستيم. اگر هواپيماهاي جاسوسي در منطقه ما پرواز نكنند،‌ما ديگر آنها را منهدم نخواهيم كرد. اين طور به نظر مي‌رسد كه آمريكايي‌ها در چند روز گذشته اين موضوع را به شركاي گرجي خود تفهيم كرده‌اند. به هرحال اميدواريم كه نيروهاي دفاعي هوايي ما مجبور به تيراندازي نباشند.

اشپيگل: شاهدان سازمان ملل متحد اين طور مي‌گويند كه آنها نيروهاي آبخازي نبودند بلكه روسي‌ها بودند كه هواپيماهاي جاسوسي گرجي را منهدم كردند.

آنكواب : حتي شاهدان سازمان ملل نيز ممكن است اشتباه كنند؛ به ويژه وقتي كه به منابع غير قابل موثق متوسل مي‌شوند.

اشپيگل: از زمان به رسميت شناختن كوزوو توسط بسياري از كشورهاي غربي بحث بر سر شناسايي بين‌المللي آبخازيا بوده است. بسياري از شهروندان آبخازيا از جامعه بين‌المللي خواستار اين استقلا‌ل هستند. آيا تصميم كوزوو اميدي را براي آبخازيا به دنبال دارد؟

آنكواب : شهروندان ما به سادگي وبا اطمينان مي‌گويند: چرا ما بايد از آنچه ديگران حق آن را دارند منع شويم؟ چه كسي در خصوص شناسايي بين‌المللي تصميم مي‌گيرد؟ ما مانند ديگران خواستار آزادي هستيم.

اشپيگل: موضوع آبخازيا در حال تبديل شدن به يك مساله بحث برانگيز بين‌المللي است.گرجستان با حمايت آمريكا در حال پيوستن به ناتو است، در حالي كه آبخازيا خواستار اتحاد با روسيه است . آيا مصالحه ‌اي در اين خصوص ممكن است؟

آنكواب: اگر گرجستان درصدد پيوستن به ناتو است ،‌تصميم آن كشور است. مردم ما نيز مدت‌هاست كه تصميم خود را گرفته‌اند. ما دوستاني به ويژه در فدراسيون روسيه پيدا كرده‌ايم كه به ما كمك مي كنند. ما نمي‌خواهيم يك موضوع بحث برانگيز باشيم. ما خواستار روابطي نزديك با تمام كشورها نظير گرجستان به عنوان همسايه خود هستيم.

اشپيگل: ميخائيل ساكاشويلي رئيس جمهور گرجستان اخيرا پيشنهاد داد كه آبخازيا بايد از استقلا‌ل كامل در چار چوب گرجستان برخوردار شود و پست معاونت رياست جمهوري گرجستان را به رئيس جمهورآبخازيا پيشنهاد داده است؛ پستي كه هنوز وجود خارجي ندارد. چرا شما حتي حاضر نيستيد در اين خصوص مذاكره كنيد؟

آنكواب: زماني آبخازيا از خود مختاري در جمهوري سوسياليستي گرجستان برخوردار بود و از اين مساله، زمان زيادي گذشته است. موقعيت كنوني كاملا‌ متفاوت است. آنچه ساكاشويلي پيشنهاد داده است براي ما غير قابل قبول است. صحبت‌هاي او در خصوص خود مختاري يا پيشنهاد هر نوع پستي در دولت گرجستان توجه ما را جلب نمي‌كند، در 15 سال گذشته ما از يك كشور مستقل با پرچم، سرود ملي، نيروي پليس،‌ كنترل مرزي و ارتش خودمان برخوردار بوديم.

اشپيگل : چرا آبخازيا در دو سال گذشته از گفتگو با گرجستان كه با كمك سازمان ملل انجام مي‌گرفت، خودداري كرد؟

آنكواب: زيرا گرجستان تمام توافقات را از سال 1994 بعد از جنگ ناديده گرفت. ساكاشويلي دستور ورود واحدهاي نظامي به بخش شمالي كودوري گورج كه درمنطقه آبخازيا است را صادر كرد. گرجستان موضع خصمانه‌اي عليه جمهوري آبخازيا اعمال كرده است. ما آمادگي لا‌زم براي امضاي قرارداد صلح و تداوم گفتگوها با گرجستان را داريم البته شرط لا‌زم آن، خروج نيروهاي گرجي از منطقه مذكور است.

اشپيگل: در زمان شوروي سابق ، شما به مدت شش سال به عنوان معاون وزير كشور گرجستان فعاليت داشتيد و با گرجي ها همكاري كرديد چرا اين همكاري ها ديگر مقدور نيست؟

آنكواب: در آن زمان يك كشور متفاوت به نام اتحاد جماهير شوروي وجود داشت . فروپاشي شوروي و جنگ ميان گرجستان و آبخازيا در سال 1992 و 1993 به شدت به روابط آسيب رساند . آبخازيا در اين جنگ مردم بيشتري را نسبت به دوران جنگ جهاني دوم از دست داد . هر كسي كه مي گويد ما بايد در شرايط كنوني مانند گذشته زندگي كنيم به طوري‌كه گويا هيچ اتفاقي نيفتاده در اشتباه است .

اشپيگل: نود درصد مردم آبخازيا و همچنين شما از اقامت روسي برخوردار هستيد . پول رايج آبخازيا، روبل روسيه است. حافظان صلح روسيه از آتش بس با گرجستان حمايت مي كنند آيا اين مسئله استقلا‌ل شما را تا حد زيادي محدود نمي‌كند؟

آنكواب: نه ،‌بعد از جنگ، گرجستان گذرنامه‌هاي ما را به منظور ممانعت از سفر به خارج بي اعتبار اعلا‌م كرد. من خود نيز آن را تجربه كرده‌ام. ما به ميل و خواسته خود شهروندي روسي را پذيرفتيم. هيچ كسي ما را به انجام آن وادار نكرد. گذرنامه‌هاي روسي كه يك حق انساني است را در اختيار ما گذاشت. روبل هم اقتصاد ما را تقويت نمود. ما نمي‌توانيم پول رايج خود را در چرخه اقتصاد وارد كنيم.

اشپيگل: در اواخر سال 2004، روس‌ها در انتخابات رياست جمهوري آبخازيا دخالت زيادي داشتند. مسكو درصدد به دست آوردن نتايج دلخواه خود بود اما سرانجام شكست خورد، نظر شما چيست؟

آنكواب: دخالت‌هايي انجام گرفت، اما مهمترين چيز اين است كه در حال حاضر ما آن وضعيت را پشت سرگذاشتيم. مردم آبخازيا خود رهبري‌شان را انتخاب نمودند و نه هيچ كس ديگر؛ فكر مي‌كنم همه اين را درك كنند.

اشپيگل: با وجود اين روسيه،‌آبخازيا را مطيع خود ساخته است بدون اينكه آن را رسما يك دولت بداند، آيا اين وضعيت تغيير خواهد كرد؟

آنكواب: آمريكا اين حق را براي خود محفوظ مي‌دارد كه گرجستان را با 2 هزار مشاور نظامي و غيرنظامي خود در آنجا به كشور مطيع خود تبديل سازد. روسيه در آبخازيا منافع دارد. گذرنامه‌هاي روسي كمكي به مردم آبخازياست و نيروهاي حافظ صلح آنها - كه ما خواستار حضور آنها هستيم- نيز پشتيبان آبخازيا هستند.

اشپيگل: آبخازيا در محدوده اتحاديه اروپا قرار دارد. ديپلمات‌هاي كشورهاي اروپايي نظير آلمان از آبخازيا ديدار مي كنند. چگونه اروپايي ها مي توانند در مسير توسعه دموكراتيك و صلح آميز به مردم آبخازيا كمك كنند؟

آنكواب : بيش از هر چيز بهتر است كه مقامات از تلا‌ش براي متقاعد ساختن ما براي بازگشت به گرجستان صرف نظر كنند. آموزش كارگران متخصص كه روسيه در حال انجام آن است، موثر خواهد بود.تاجراني در غرب هستند كه به منطقه ما علا‌قه‌مند مي باشند به خصوص به صنعت جهانگردي آبخازيا كه شامل 210 كيلومتر سواحل است.

اشپيگل : آيا مي توانيد روزي را تصور كنيد كه آبخازيا به عضويت اتحاديه اروپا درآيد؟

آنكواب: اين موضوع به روابط ما و اروپا بستگي دارد.
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن