تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836869510
نگاهی عمیق در موضوع انتخابات
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
انتخابات را میتوان آینه تجلی حضور و مشارکت ملت در تعیین سرنوشت خویش نامید که در آن، فرهنگ و رشد خود را به نمایش میگذارند. این حضور و مشارکت نشانگر دو چیز است: تدبیر و توصیف. تدبیر سخن از عقل است و توصیف سخن از عشق و وصف حال. عشق به ایران وآرمانهای مقدس انقلاب اسلامی و شهدا. بر این اساس انتخابات، انتخاب عقل و عشق برای ماندگاری، در جهان پر از بحران و آشوب، و تلاش برای ساختن فردای بهتر. ساختنی که حضور سیاسی مردم را عقلانی ـ معنوی میداند و این ایجاد طرح نو در دنیای امروز است که برای سیاست و سازندگان امروز، رفتاری بدیع و ناشناخته باقی مانده است. حال سؤال مطرح این است، که در اندیشه رهبران دینی انقلاب اسلامی و منشور اساسی آن، یک رئیس جمهوری چه وظایف و نقشی در یک سیستم دارد: تلاش برای پاسخ به این سؤال، ساختار پژوهش ما را شکل خواهد داد. چگونه آمدن و ماندن یک رئیس جمهور برای شرکت یک رئیس جمهور در انتخابات به سه عنصر نیاز است: یکم. انتخاب مردم. دوم. نامزدهای انتخابات. سوم. ارتباط نامزدها با مردم. یکم. انتخاب مردم مردم موتور اصلی حرکت جامعه و تضمین کننده سعادت، رشد و تعالی جامعهاند و بی حضور و مشارکت آنان، اهداف متعالی اسلام و جامعه اسلامی هرگز تحقق نخواهد یافت. الف. جایگاه مردم در قانون اساسی: مرور گذرا بر قانون اساسی و مطالعه فصول و اصول مختلف آن، نشان میدهد که مردم نقشی اساسی و جدی، هم در شکلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هم در تأسیس نظام جمهوری اسلامی و هم در استمرار و اداره نظام اسلامی داشته و دارند. از مهمترین عرصهها و نمودهای نقش و تأثیر مردم در نظام جمهوری اسلامی، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد. 1. شکلگیری انقلاب و پیروزی آن. 2. حق حاکمیت ملی. 3. تعیین نوع نظام. 4. تصویب قانون اساسی و اصلاحات آن. 5. انتخاب غیر مستقیم رهبری. 6. انتخاب مستقیم رئیس جمهوری . 7. انتخاب مستقیم نمایندگان مجلس. 8. شوراها. 9. همه پرسی. 10. نظارت عمومی . یکی از این نمودها، انتخاب رئیس جمهور است. طبق «اصل 114» قانون اساسی، رئیس جمهور برای مدت چهار سال با رأی مستقیم مردم انتخاب میشود. از اصول مهم انتخابات ریاست جمهوری: 1. اصل اکثریتی بودن انتخابات است که در اصل یکصد و هفدهم قانون اساسی پیش بینی شده است. به موجب این اصل، «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت کنندگان انتخاب میشود». 2. اصل مستقیم بودن انتخابات رئیس جمهوری: منظور از مستقیم بودن یا درجهای بودن انتخابات آن است که مردم بی واسطه رئیس جمهور خود را از میان کاندیداهای اعلام شده انتخاب میکنند. طبق اصل یکصد و چهارم قانون اساسی مقرر میدارد: «رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب میشود». ب. جایگاه مردم در اندیشه رهبران دینی بر این اساس امام خمینی (ره) معتقد است: «همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام هستند، چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آتیه و گمان نمیکنم که نقش و اهمیت انتخابات بر کسی پوشیده باشد». بحمدالله هر چه از عمر با برکت انقلاب شکوهمند اسلامی میگذرد، مردم مسلمان و متعهد کشور به اهمیت حضور و نقش تعیین کننده خود در تمامی صحنههای انقلاب آشناتر میشوند و راز دوام، بقا و استحکام قیام الهی خود را بهتر کشف مینمایند. از طرفی مقام معظم رهبری این حضور را حضوری مسئولانه میداند: «وظیفه آحاد عظیم ملت هم این است که در این حادثه بسیار مهم که به سرنوشت کشور مربوط میشود، به طور دلسوزانه و مسئولانه شرکت کنند». از طرفی ایشان انتخابات را مظهر اقتدار ملی میداند: «... اگر ملت عزیز ایران بتواند در این انتخابات، آرای فراوان خود را به میدان بیاورد و حضور مردمی، حضور چشمگیری باشد، این بزرگترین مظهر اقتدار و عزت ملی است». ویژگیهای انتخاب مردم، طبق اندیشه رهبران دینی ما، انتخابات رئیس جمهور توسط مردم یک اصل است و این اصل به دلیل ویژگیهای ذیل است. 1. مسئولیت پذیری همگانی. 2. عدم مسامحه در انتخابات. 3. شرکت در انتخابات برای حفظ حثیت اسلام و مصالح کشور. 4. مبتنی بودن سرنوشت کشور بر انتخابات. دوم. اصول انتخاب مردم مقام معظم رهبری چند مسئله اساسی را در انتخاب مردم، شرط میداند. الف. مسئله حضور مردم: ایشان معتقد است که هر کس به نظام اسلامی علاقه دارد، در این انتخابات شرکت خواهد کرد و انتخابات را یک تکلیف الهی و اسلامی محاسبه میکنند. کسانی که به مسائل دینی توجه ندارند نیز باید به چشم یک تکلیف وجدانی و ملی به آن بنگرند.علاوه بر این باید انتخابات را یک آزمایش بزرگ بدانند؛ بنابراین مقام معظم رهبری، حضور مردم را یک آزمایش بزرگ و شرکت در آن را یک تکلیف الهی، اسلامی، وجدانی و ملی میداند. ایشان یکی از اهداف دشمنان اسلام را بی رونق کردن انتخابات و شرکت نکردن مردم در آن میداند که مردم باید نسبت به آن هوشیار باشند: «دشمن چشم دوخته است که انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات بی رونقی بشود، برای آنها این مهم است در درجه اول، دشمن مایل است که انتخابات، بی رونق شود.» ب. ویژگیهای حضور: از مهمترین ویژگیهای حضور مردم در انتخابات به این شرح است: 1. حضور حداکثری است: یکی از بزرگترین شاخصهای مردمی بودن حکومتها در دنیا، شرکت مردم در انتخابات و گزینشهای بزرگ ملی است. از نظر رهبری، اگر مردم حضور حداکثری داشته باشند، نتایج ذیل حاصل میشود. کشور بیمه میشود: مقام معظم رهبری معتقد است: «حضور مردم در انتخابات، کشور را بالفعل بیمه میکند. انتخابات نشان دهنده واقعی حضور مردم در صحنه سیاسی کشور است. هر انتخاباتی که پر شور «برگزار» شود، کشور را بیمه میکند». اقتدار حکام افزایش مییابد: «اگر ملت عزیز ایران بتواند در این انتخابات آرای فراوان خود را به میدان بیاورد و حضور مردمی، حضور چشمگیری باشد، این بزرگترین مظهر اقتدار و عزت ملی است». آینده دولت را تضمین میکند: «حضور شما، پایداری انقلاب را محکم میکند و به مدیران آینده کشور جرأت و قدرت کار میبخشد و آینده را تضمین میکند». اثبات نظام مردم سالاری است: «حضور [شما] در پای صندوقها، نشان دادن مردم سالاری در این کشور، تقریبا از همه کشورهای غربی و کشورهای لائیک بیشتر بوده و این دفعه هم به فضل الهی همین طور خواهد شد». موجب پیشرفت و زنده شدن فضای زندگی خواهد شد: حضور مردم زنده کننده فضای زندگی در یک کشور است. وقتی مردم در سیاست دخالت نکنند و نسبت به اوضاع سیاسی اظهار نظر و دلسوزی نکنند و ندانند که چه کسی آمد و رفت و چه کسی مسئولیت پیدا کرد و ندانند که با چه کسی مبارزه میکنیم و به کدام سمت میرویم، کشور پیش نخواهد رفت. 2. حضور به همراه انتخاب اصلح: از نظر مقام معظم رهبری، مسئله انتخابات مسئله سپردن سرنوشت بخش عمده امکانات کشور به یک نفر و یک مجموعه است و سرنوشت مسائل اقتصادی، فرهنگی، روابط خارجی و مسائل گوناگون دیگر تا حدود زیادی به این قضیه وابسته است؛ از این رو «مردم وظیفه دارند، به ملاکهای دینی و شرعی و انقلابی نگاه کنند، به روابط و قوم و خویشی و این طایفه و این طور چیزها نگاه نکنند؛ ببینند واقعاً چه کسی با معیارهای الهی و انقلابی مناسبتر و به آن نزدیکتر است، او را انتخاب کنند و با شور و شوق به عنوان یک وظیفه در این کار دخالت کنند». ایشان معتقد است که انتخاب فرد اصلح و دارای تقوا و تدبیر برای مقام مهم ریاست جمهوری که در قانون اساسی جدید، دارای اختیارات وسیع در اداره کشور است، وظیفهای شرعی، عقلی و انقلابی است و کوتاهی در این امر، یا (کوتاهی) در حضور پای صندوقهای رأی، خسارتهای جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. امام خمینی (ره) نیز راههای شناخت نامزدهای شایسته را به مردم گوشزد میکند و معتقد است: «احدی شرعاً نمیتواند به کسی کور کورانه و بدون تحقیق رأی بدهد». ج. راههای شناخت رئیس جمهور 1. تشخیص خود فرد: امام خمینی (ره) راههای شناخت نامزدهای شایسته را به مردم گوش زد میکند و میفرماید: «احدی شرعاً نمیتواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد». وی هم چنین میفرماید: «فرض بکنید که اگر همه کسانی که در رأس [اند] پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید، لکن شما به نظرتان درست نباشد، جایز نیست شما تبعیت کنید، باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحی است تا اینکه بتوانید رأی بدهید». 2. شناخت سوابق اشخاص: امام (ره) مینویسد: «امید است ملت مبارز و متعهد، به مطالعه دقیق در سوابق اشخاص و گروهها، آرای خود را به اشخاصی بدهند که به اسلام عزیز و قانون اساسی وفادار باشند». ایشان در جایی دیگر میفرمایند: «در هر حال، مردم با بصیرت و درایت و تحقیق، کاندیداهایی را شناسایی کردند و به سوابق و روحیات و خصوصیات دینی ـ سیاسی نامزدهای انتخاباتی توجه نمایند». 3. معرفی روحانیون متعهد: امام معتقد است: اگر برای کسی شناخت نامزد مشکل باشد، میتواند از طریق «معرفی روحانیون متعهد در شهرستانها یا اشخاص متدین موجه که گرایش به چپ و راست یا دستهای نداشته باشند»، به انتخاب رئیس جمهور بپردازد. 4 مشورت با علما و اشخاص مورد اعتماد: در نظر امام «مردم با علما و اشخاص مورد اعتمادشان مشورت کنند، بعد به هر کس که خواستند رأی دهند». دوم. نامزدهای انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، ریاست جمهوری شأن مهمی است. در حقیقت بازوی اجرایی نظام و دولت است. کسی که نامزد پستهای حکومتی میشود، باید بداند که در چه نظامی وارد صحنه شده است، زیرا نظامهای سیاسی، تفسیر و تلقی یکسانی از پستهای حکومتی ندارند. در نظام غربی، پستهای حکومتی ماهیت قدرت مدارانه دارند و انتخابات، عرصه مسابقه و رقابت خواهد بود و این رقابت در جهت کسب قدرت سیاسی است که این برگرفته از اندیشه غرب است که اعتقاد دارد علم تولید کننده قدرت است،از این رو رقابت انتخاباتی نامزدها، رقابت در قدرتطلبی است ما در نظام اسلامی، پستهای حکومتی ماهیت قدرت مدارانه ندارد؛ قدرت از آن خداست و اگر مقام و منصبی در نظام اسلامی است، نه برای تصاحب قدرت که برای جلب رضای الهی، در خدمت به بندگان او، عدالت گستری است. بنابراین چگونه آمدن و چگونه ماندن یک رئیس جمهور، بسیار مهم است. الف. چگونه آمدن: طبق قانون اساسی شخصی که در انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب شدن شرکت میکند، باید پیش از شروع انتخابات، آمادگی خود را رسماً اعلام دارد. وی باید صفات و شرایط لازم این مقام را دارا باشد. این شرایط و صفات بدین شرح است: 1. از رجال مذهبی و سیاسی باشد. ایرانی الاصل باشد. تابع ایران باشد. مدیر و مدبر باشد. دارای حسن سابقه و امانت و تقوا باشد. مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران، یعنی قانون اساسی و ولایت فقیه باشد. مؤمن و معتقد به مذهب رسمی کشور، یعنی شیعه جعفری اثنی عشری باشد. از طرفی، بر طبق اندیشههای امام و مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری باید دارای ویژگیهای ذیل باشد: 1. صالح و دیندار: یک رئیس جمهور باید «صد در صد مسلمان و معتقد به احکام اسلامی و معتقد به اجرای احکام اسلام و مخالف با مکتبهای انحرافی و معتقد به جمهوری اسلامی باشد». علت چنین شرطی این است که با این مقدمه، بسیاری از مشکلات یا پیش نمیآید یا اگر پیش بیاید، رئیس جمهور در صدد رفع آن برمیآید: «اگر رئیس جمهور شایسته و متعهد به اسلام و دلسوز برای کشور و ملت باشد، بسیاری از مشکلات پیش نمیآید و مشکلاتی اگر باشد، رفع میشود». 2. اخلاص در عمل: از دیگر شرایط رئیس جمهوری، اخلاص در عمل است. مراد از اخلاص آن است که کارها به انگیزه الهی و برای رضای خداوند باشد. از نظر رهبران دینی انقلاب اسلامی، کار یک رئیس جمهور باید نه فقط رضای مردم، بلکه کسب رضای خداوند باشد. کار مسئول امور و صاحب منصب در نظام اسلامی، فقط مواجهه با مردم نیست، اگر با خدا متصل نباشد، کار برای مردم و خدمت به آنها، یعنی همان مسئولیت اصلیای که دارد، معطّل خواهد ماند. 3. جدایی از جریان نفاق: بر طبق اندیشه رهبران ما، یک رئیس جمهور واقعاً باید به اسلام معتقد باشند؛ نه فقط در ظاهر به آن اظهار نمایند. امام خمینی در این باره میفرماید: «همه چیز ما باید روی موازین اسلامی باشد. افرادی که تعیین میشوند، باید کسانی باشند که به درد اسلام و جمهوری اسلامی بخورند و عقیدهشان هم این باشد که اسلام خوب است، نه فقط اظهار کنند، ولی عقیده نداشته باشند، کما اینکه در اول انقلاب، خیلیها اظهار اسلام میکردند». 4. دلسوز باشد: در اندیشه رهبران، «دلسوزی» شرطی مهم برای انتخاب رئیس جمهور است. از نظر مقام معظم رهبری بیشتر مشکلات ملتها در هر جا که رنجی بردهاند، این بود که مسئولان دلسوزی که تنها همتشان بر طرف کردن مشکلات مردم باشد در میان آنها یا نبودهاند یا کم بودهاند؛ «امید آن دارم که با وحدت کلمه و کوشش، در راه التیام بین قشرهای مختلف، موفق شوید که نمایندگانی متعهد، متفکر، دلسوز به ملت و به خصوص طبقه مستضعف و خدمتگزار به اسلام و مسلمین [باشید]». 5. معتقد به اسلام، جمهوری اسلامی و قانون اساسی: این شرط از شرایط اصلی و حساس برای انتخاب رئیس جمهوری است. این حساسیت به اندازهای است که امام خمینی (ره) میفرماید: «من متواضعانه از شما میخواهم که حتی الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید و اشخاص اسلامی، معتقد، غیر منحرف از صراط مستقیم الهی را در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند». 6. شجاع باشد: بسیاری از ملتها به این دلیل پیشرفت نکردهاند که رؤسا و مسئولانشان، شجاعت نداشتهاند، پس «کسانی را که انتخاب میکنید، باید مسائل را تشخیص دهند، نه افرادی باشند که اگر روس یا آمریکا یا قدرت دیگری تشری زد بترسند، باید بایستند و مقابله کنند». مقام معظم رهبری معتقد است: «این ملت، چون ملت شجاع و آزادهای است، ملتی است که تهدید قدرتهای مستکبر جهانی او را به عقب نمینشاند، بنابراین نماینده او هم باید شجاع باشد و نترسد، شجاعت در مقابل دشمن، شجاعت در مقابل باطل، شجاعت در پذیرش حرف حق». ب. چگونه ماندن: وقتی ملت توانست با انتخاب درست خود بر عرصه سیاست تأثیر گذار باشد، باقی ماندن رئیس جمهور بر این موقعیت، مهمترین دغدغه او خواهد بود و این مسئله به تدبیر و عمل سیاسی رئیس جمهور منتخب وابسته است. به همین دلیل مسئولیت رئیس جمهوری پس از انتخابات، دو چندان میشود. بر طبق قانون اساسی، دو گونه مسئولیت برای رئیس جمهوری پیش بینی شده است: 1. مسئولیت جزایی رئیس جمهوری: هر گاه شخص رئیس جمهور به ارتکاب جرمی از جرایم عادی مثل ارتشا، اختلاس و نظایر آن متهم شود، مسئولیت کیفری دارد و مصون از تعقیب دستگاه قضایی نیست. 2. مسئولیت اجرایی رئیس جمهوری: به موجب اصل یکصد و بیست و دوم قانون اساسی، رئیس جمهور در حدود اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی یا قوانین عادی به عهده دارد، در برابر ملت ، رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است. این مسئولیت را میتوان در اندیشه رهبران دید؛ مهمترین مسئولیت رئیس جمهور در اندیشه رهبران دینی به این شرح است: عدم تجمل و اسراف در زندگی: در نظر مقام معظم رهبری «مسئولان نظام اسلامی نباید در رفتار و عمل خودشان، مسرفانه و متجملانه زندگی کنند و بالاتر از آن، نباید طوری زندگی کنند که روش اسرافآمیز و تجملآمیز را به یک فرهنگ تبدیل کنند». تلاش در راه حفظ استقلال کشور و عزت ملّی: از دیدگاه ایشان «این مجاهدت، تنها راهی است که ما در پیش داریم و باید نگذاریم، در عزم خودمان فتوری به وجود بیاید. این مجاهدت در میدانهای گوناگونی است که اهم آنها، یکی مجاهدت در راه حفظ استقلال کشور و عزت ملی در برابر سیاست توسعهطلبی و انحصارطلبیای است که آمریکا در نگاه چند ساله اخیر به دنیا دارد». مجاهدت در راه نشر فرهنگ اسلام و تفکر دینی: عامل دیگر مجاهدت در راه «نشر فرهنگ اسلام ناب و تفکر دینی و ترویج تفکری است که به بیداری دنیای اسلام انجامید، ترویج این تفکر در دنیای اسلام، چیزی است که در هیچ نقطهای از دنیای اسلام، در زمان ما و لااقل قرنها پیش از زمان ما سابقه نداشته است». امام خمینی (ره) معتقد است، یک نماینده باید مدافع اسلام ناب محمدی باشد: «مردم [به افرادی] رأی دهند که متعهد به اسلام و وفادار به مردم باشند... و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی (ص) باشد». مجاهدت در راه گسترش آبادانی و توسعه زندگی مردم کشور: رهبری معتقد است: «میدان دیگر، میدان مجاهدت برای گسترش آبادانی و توسعه زندگی مردم در داخل کشور است؛ البته بار عمده این مجاهد، بر دوش دستگاههای اجرایی کشور است». مجاهدت برای بسط عدالت و رفع تبعیض و جلوگیری از تطاول بیت المال: «یکی از دشوارترین میدانهای مجاهدت، میدان مجاهدت برای بسط عدالت است... تا وقتی در جامعه عدالت باشد، تبعیض نباشد، نگاه متفاوت به اشخاص و قشرها نباشد و امتیازطلبیهای زیادی و نا بحق و نابجا در جامعه وجود نداشته باشد، مردم بر خیلی از ناکامیها صبر میکنند». از نظر رهبری «وظیفه بزرگ امروز دولت، بر طرف کردن مشکلات زندگی مردم است؛ چه مشکلات اقتصادی که در درجه اول است و چه مشکلات دیگر که آنها هم مسائل مردم است. وظیفه اول و اساس تکلیف ما، به عنوان مسئول، خدمت به مردم است». مبارزه با فقر و فساد و تبعیض: «بنده باز هم با صدای بلند اعلام میکنم که مسئولان کشور، چه در قوّه مجریه، چه در قوّه قضائیه و چه در قوّه مقننه، باید با فقر، فساد و تبعیض در این مملکت، مبارزه کنند. اگر بخواهند وضع امنیت کشور را، وضع معیشت مردم را، وضع عزت بینالمللی ما را تأمین کنند، راهش مبارزه با همینها است». پاسخگویی: آیت الله خامنهای میفرماید: «مسئولان بلند پایه کشور، قوای سه گانه، همه باید پاسخگو باشند؛ پاسخگوی کار خود، پاسخگوی تصمیم خود، پاسخگوی سخنی که بر زبان آوردهاند و تصمیمی که گرفتهاند». معیار قرار دادن اسلام و قرآن. پایبندی به همه ارزشها و حرکت بر اساس آن. عمل به قانون اساسی. خدمت به مردم و جلب محبت و اعتماد آنان. سوم. ارتباط نامزدها با مردم در عرصه رقابت انتخاباتی، آنچه دو سوی انتخابات (مردم و نامزدهای انتخابات) را به هم پیوند میزند، ساز و کار تبلیغات است. «ترانس کوآلتر» میگوید: «تبلیغات تلاشی است که توسط برخی افراد یا گروهها، با بهرهگیری از وسایل ارتباطی برای کنترل، تغییر یا شکل دادن نگرش دیگر گروهها انجام میشود». حضرت امام خمینی (ره) در تعریف تبلیغات معتقد است: «تبلیغات همان شناساندن خوبیها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدیها و نشان دادن راه گریز و منع از آن است». حال سؤال مطرح این است که نامزدهای انتخاباتی در نظام جمهوری اسلامی، باید چه معیارها و ضوابطی را برای تبلیغات رعایت کنند. در اندیشه رهبران ما، انتخابات در کشور مسابقهای برای خدمت است؛ نه مسابقهای برای کسب قدرت، پس در منطق اسلامی، قدرت، عزت، آبرو، خوشنامی و امکانات، فقط و فقط برای خدمت به مردم و حرکت دادن خود و جامعه و کشور در راه نظام مقدس اسلامی و رسیدن به آرمانهای بلندی است که انسانها نیاز دارند، بنابراین هر کس که آماده است تا بیش از دیگران زحمت بکشد و توقعی را که مسئولان کشورهای دیگر از مقام و موقعیت خود دارند. نداشته باشد، داخل این میدان شود. بنابراین، ملاکهای تبلیغات اسلامی در انتخابات، از دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی دارای ویژگیهای ذیل است: - ارزشهای نظام اسلامی را تخریب نکنند. - به تخریب یکدیگر نپردازند. - آمارهای دقیق را به مردم ارائه نمایند. ـ در کمال صداقت با مردم سخن بگویند و عقیده و نیت واقعیشان را بازگو کنند. ـ وحدت ملی را خدشهدار نکنند. ـ وعدههای ناممکن به مردم ندهند و سطح مطالبات مردم را بالا نبرند. ـ از تبلیغات پر هزینه خودداری کنند: «در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که آزمایش عظیمی برای ملت است، مراقبت شود که مخارج بیش از [حد] متعارف و زیادی و اسراف گونه انجام نگیرد». ـ رعایت اخلاق اسلامی در انتخابات: «از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی ـ انسانی را در تبلیغ برای خود و کاندیداهای خویش مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد، خودداری نمایند که برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف (اخلاقی و فرهنگی)، مطرود و از انگیزههای غیر اسلامی است». 9. رعایت کمال آرامش و عدم ایجاد جو بحران در انتخابات: «من بسیار مایل هستم که گروههایی که متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت نمایند و نسبت به یک دیگر تفاهم و صمیمیت و اخوت اسلامی داشته باشند و از تفرقه و کدورت شدیدا احتراز کنند». ـ عدم استفاده از اموال عمومی در انتخابات: «این جانب به هیچ وجه و به هیچ کس اجازه نمیدهم تا از سهم مبارک امام (علیه السلام) یا از اموال دولت و اموال دفاتر و سازمانها و مجامع و اموال عمومی خرج انتخابات کند». خلاصه آنکه رئیس جمهوری، از زمان آمدن تا زمان رفتن، نسبت به مردم، قانون اساسی، انقلاب اسلامی و دفاع از اندیشه ولایت مطلقه فقیه مسئول است و در این مسئولیت، باید در همه لحظهها خدا را حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار خود بداند تا بتواند وظایف خود را به منصه عمل برساند. /2759/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 487]
-
گوناگون
پربازدیدترینها