تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802222491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معصومه ابتكاردرگفت‌وگوباايسنا: مي‌توان به مجلس هشتم اميدوار بود در انتخابات رياست‌جمهوري قوي حاضر مي‌شويم لاريجاني متوجه نقش كليدي اصلاح‌طلبان هست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معصومه ابتكاردرگفت‌وگوباايسنا: مي‌توان به مجلس هشتم اميدوار بود در انتخابات رياست‌جمهوري قوي حاضر مي‌شويم لاريجاني متوجه نقش كليدي اصلاح‌طلبان هست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

معاون رييس‌جمهور سابق معتقد است اشتراك نظر دو جريان سياسي اصلاح‌طلب و اصول‌گراي منتقد در مجلس هشتم نقطه‌ي خوبي براي كار مشترك آن‌ها خواهد بود.

دكتر «معصومه ابتكار» هم‌چنين مي‌گويد اصلاح‌طلبان فرصت كافي براي حضور تمام‌عيار در عرصه‌ي انتخابات مجلس هشتم نداشته‌اند، اما در عين حال راه را براي تاثيرگذاري تفكر اصلاح‌طلبي در جامعه ، در سطح مجلس و به ويژه در حوزه مباحث كارشناسي اقتصادي، سياسي و روابط بين‌الملل، باز مي‌داند.

وي كه با وجود فعاليت‌هاي سياسي، عمدتا به دليل سوابق غيرسياسي‌اش به ويژه در حوزه محيط زيست شناخته شده است، همچنين پيشنهاد مي‌كند كه در مجلس هشتم فراكسيوني با نام «محيط زيست و توسعه پايدار» تشكيل شود.

آن‌چه در پي مي‌آيد مشروح گفت‌وگو با معصومه ابتكار، عضو فعلي شوراي شهر تهران است:

به كارگيري يك قطب‌نماي خوب

دكتر معصومه ابتكار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در تشريح ديدگاه خود پيرامون برنامه‌ها و عملكرد مجلس هشتم اظهار كرد: با نگاهي رو به آينده بدون در نظر گرفتن تالمات و حس‌هاي نه چندان مثبت نسبت به انتخابات مجلس هشتم و با توجه به درس‌هايي كه از عملكرد مجلس هفتم در مقايسه با شعارهاي اكثريت اصول‌گراي آن مي‌آموزيم، بايد گفت اتفاقات رخ‌داده مي‌تواند مشعلي باشد براي روشن‌ساختن راه آينده‌ي ما؛ بنابراين اگر بخواهيم حركت درستي داشته باشيم بايد با يك قطب‌نماي‌ خوب جهت‌ درست را تشخيص دهيم و اين امر نيازمند بهره‌گرفتن از تجربيات دوره‌هاي اخير است.

ضرورت‌هاي پذيرش يك حركت دموكراتيك

وي با تاكيد بر اين ‌كه براي تحقق واقعي مردم‌سالاري بايد تلاش كنيم تا مردم بهتر و شفاف‌تر بتوانند كاركرد جريان‌هاي سياسي از جهت عمل به شعارها و برنامه‌هايشان را ببينند، افزود: ارزش فعاليت‌هاي سياسي، حزبي و تلاش‌هايي كه براي حكمراني مطلوب در كشورها صورت مي‌گيرد در اين است كه احزاب و گروه‌هاي سياسي مختلف بتوانند بهترين برنامه‌ي خود را تدوين و نخبگانشان را معرفي كنند و چنان‌چه مردم به آن‌ها اعتماد كردند و موفق شدند، بتوانند كارنامه‌ي خوبي ارايه دهند. اين يعني يك رقابت سالم كه در آن نخبگان جامعه روي كار مي‌آيند تا بهترين عملكردها و انتخاب‌ها را براي حركت به سمت توسعه و تعالي كشور ترسيم كنند. به نظرم اين تعريفي است كه به عنوان ضرورت يك حركت دموكراتيك بايد آن را بپذيريم، به ويژه به عنوان كشوري كه در تداوم انقلاب خود قصد تحقق مردم‌سالاري ديني را دارد.

تجربه‌اي براي تمام نخبگان سياسي ايران

ابتكار افزود: متاسفانه اخيرا از حزب و حزب‌گرايي تعابير بسيار منفي صورت مي‌گيرد، به گونه‌اي كه به نظر مي رسد قصد بدبين كردن مردم را به احزاب دارند؛ اما اگر مردم ما به حزب بدبين شدند، كدام ساختار سياسي در يك فرايند رقابتي مانند انتخابات، مي‌تواند جايگزين احزاب شود؟ اگر قرار است حزبي در كار نباشد و مردم نسبت به فعاليت گروه‌هاي سياسي تابلودار و مشخص بدبين باشند، محل جولان براي فرصت‌طلباني ايجاد خواهد شد كه بدون برنامه‌ي مشخص و با شعارهاي بلندپروازانه و غيرقابل تحقق ميدان را به دست مي گيرند و بعد هم هيچ پاسخگويي‌اي وجود نخواهد داشت و اين بزرگ‌ترين مخاطره است. تجربه‌اي كه در اين دوران داشتيم بسيار فراتر از تجربيات اصلاح‌طلبان يا اصول‌گرايان به تنهايي است و در واقع تجربه‌اي براي تمام نخبگان سياسي ايران است.

اين عضو شوراي شهر تهران ادامه داد: ده سال اخير، يعني از دوره‌ي اصلاحات تا امروز، شاهد فراز و نشيب‌هايي بوديم كه سلايق مختلف سياسي در آن با رويكردهاي مختلف سر كار آمدند و فكر مي‌كنم فرصت خوبي است كه مردم به دور از جوسازي‌هاي سياسي و در فضايي شفاف اين دو برهه را در كنار هم قرار دهند و عملكردها را نسبت به شعارها مقايسه كنند و بسنجند. اين سنجش نه فقط نسبت به انتقادات و انتظارات بلكه بايد نسبت به شعارها و وعده‌هايي باشد كه اين دو جريان در دو برهه‌ي زماني متفاوت به مردم دادند. بايد ديد هريك به كجا رسيد و كشور را در چه شرايطي به گروه بعد از خود واگذار كرد يا خواهد كرد. اين ارزيابي را مي‌توانيم در ارتباط با مجلس ششم و هفتم و عملكرد دولت‌هاي هشتم و نهم داشته باشيم.

ابتكار افزود: خوشبختانه، امروز بيش از هر كسي افراد منصفي از درون جريان‌هاي سياسي از جمله اصول‌گرايان، در قالب منتقدان جدي، با واقع‌بيني و دلسوزي مطالبي را مطرح مي‌كنند كه شايد اگر رقيب آن‌ها (اصلاح‌طلبان) مطرح مي‌كردند از سوي مسوولان پذيرفته‌شده نبود؛ به عنوان مثال مسائلي كه آقاي دانش‌جعفري در مراسم توديع خود و يا مصاحبه‌هايشان مطرح ‌كردند، هم‌چنين وزير صنايع سابق (دولت نهم) و ساير وزرايي كه بركنار شدند و يا انتقادات تندي كه رييس فعلي و نيز رييس سابق بانك مركزي مطرح مي‌كنند، ، گوياي وضعيت قابل تاملي است كه امروز، نه تنها اصلاح‌طلبان، بلكه همه‌ي دلسوزان انقلاب به آن معترف هستند.

اشتراك نظر دو جريان سياسي؛ نقطه‌اي خوب براي كار مشترك

وي ادامه داد: به نظر من اشتراك نظر اين دو جريان سياسي نقطه‌ي خوبي براي كار مشترك است كه اميد مي‌رود در مجلس هشتم اين اتفاق رخ دهد. اميد است منتقدان و دلسوزان واقعي ايران چه آنها كه با مشي اصلاح‌طلبي براي آينده‌ي ايران برنامه دارند و چه آنان كه اصول‌گرا هستند و نگران جدي برخي مشي‌ها، بتوانند تكاليفي را كه مردم با راي خود بر عهده‌ي آن‌ها گذاشته‌اند و انتظار دارند، انجام دهند.

وي ابراز عقيده كرد: مهم‌ترين اين تكاليف، جبران ضعف شديد مجلس هفتم در نظارت بر عملكرد دولت، جلوگيري از تخلفات قانوني، جلوگيري از انحرافات ايجاد شده در برنامه‌ها و برطرف كردن نقايص زيادي است كه در عملكردها و تصميمات دولت پديد آمده و تنها يك مجلس مقتدر مي‌تواند از عهده اين مسائل برآيد.

معاون رييس‌جمهور پيشين در ادامه گفت: به اصلاح‌طلبان فرصت كافي داده نشد تا تمام‌عيار بتوانند در اين عرصه حضور يابند و براي بسياري محرز است كه اگر اين موقعيت به صورت عادلانه در اختيار اصلاح‌طلبان قرار مي‌گرفت امروز مجلس هشتم داراي يك اكثريت اصلاح‌طلب بود. با اين حال ما فكر مي‌كنيم بايد نسبت به آينده اميدوار باشيم. رويكردي كه در جناح معتدل و اصول‌گرا نسبت به مسائل پيش ‌روي كشور ايجاد شده، مي‌تواند براي اصلاح‌طلبان نقطه‌اي باشد كه با نگاهي «رو به جلو» برنامه‌ريزي كنند.

راه براي تاثيرگذاري اصلاح‌طلبان باز است

ابتكار با بيان اين ‌كه راه براي تاثيرگذاري تفكر اصلاح‌طلبي در جامعه بلكه در سطح مجلس و به‌ويژه در مباحث كارشناسي اقتصادي، سياسي و روابط بين‌الملل باز است و اين امر براي هر اصول‌گرايي روشن است، خاطرنشان كرد: هر سياستمدار زيرك و متبحري، در شرايط كنوني نقش كليدي اصلاح‌طلبان را ناديده نخواهد گرفت؛ زيرا مي‌داند از تاثيرگذاري در افكار عمومي و نيز در معادلات سياسي كشور برخوردارند؛ بنابراين بعيد است آقاي لاريجاني اين نقش را دست‌كم و يا ناديده بگيرد. به نظر مي‌رسد ايشان متوجه شرايط حساس كشور و نياز به وجود طيف رقيب، منتقد و بالنده‌ي سياسي مانند اصلاح‌طلبان باشد و نسبت به نقش جدي اصلاح‌طلبان در آينده‌ي كشور به ويژه در برهه‌ي مجلس هشتم و انتخابات رياست‌جمهوري دهم آگاه است.

لاريجاني متوجه نقش كليدي اصلاح‌طلبان هست

ابتكار با تاكيد بر اين‌كه بسياري از صاحب‌نظران حتي از طيف اصول‌گرا معتقدند اصلاح‌طلبان راه برون‌رفت از انسدادها و مشكلات را در دست دارند، گفت: شايد تنها اصلاح‌طلبان بتوانند شرايط سختي را كه امروز در برخي زمينه‌ها داريم بهبود بخشند؛ بنابراين آقاي لاريجاني كه بيش از سلف خود، متوجه اين نقش كليدي اصلاح‌طلبان است نسبت به اهميت و لزوم تعامل با آن‌ها و نيز لزوم ارتباط دوسويه‌ي اصلاح‌طلبان و اصول‌گرايان مجلس هشتم، مطلع است.

اين فعال سياسي در عين حال تاكيد كرد كه فراكسيون اصلاح‌طلبان مجلس هشتم تعامل مثبتي با رياست مجلس و ساير فراكسيون‌ها خواهد داشت و تلاش مي‌كند از ظرفيت‌ها براي پيشبرد اهداف و رسالت مجلس و در جهت تقويت نقش نظارتي آن بهره ببرد.

وي در ادامه گفت: شانس نمايندگي تعداد زيادي از راه‌يافتگان به مجلس هشتم به اين دليل تقويت شد كه تعداد زيادي از اصلاح‌طلبان رقيب حذف شدند و اين معادله قابل كتمان نيست.

سطح مجلس نبايد تنزل پيدا كند

ميزان تحقق وعده‌ها را بايد بررسي كرد

عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر تهران در ادامه ابراز عقيده كرد: متاسفانه مجلس هفتم نتوانست جايگاه واقعي خود را حفظ كند و حتي نتوانست به شعارهايي كه در دوره اصلاحات توسط آن روي كار آمد و البته در سايه رد صلاحيت گسترده‌اي كه در مجلس هفتم اتفاق افتاد، عمل كند. در واقع وعده تثبيت قيمت‌ها و اتهام بزرگ تورم به دولت گذشته، قابل ارزيابي است و بايد واقع‌بينانه بررسي كرد كه امروز اين وعده‌ها به كجا رسيده است. از قيمت مسكن گرفته تا فرآورده‌هاي مختلف و وضعيت تراز مالي بسياري از شركت‌هايي كه خدمات دولتي ارائه مي‌دهند، چگونه است؟ در گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس مواردي درباره بخش قابل توجهي از طرح‌هاي زودبازده بيان مي‌شود. بعد با كمال تعجب مي‌بينيم يكي از وزرا مي‌گويد كه اين گزارش جعلي است. اين بزرگ‌ترين خدشه به يك مرجع نظارتي است و فكر نمي‌كنم مجلس در هيچ برهه‌اي تا اين حد مورد بي‌عنايتي و بي‌توجهي واقع شده باشد كه گزارش‌هاي آن جعلي خوانده ‌شود.

وي ادامه داد: با وجود آن كه يك‌دستي ميان مجلس و دولت حاكم است باز هم اين اختلافات وجود دارد؛ در حالي كه اگر در طيف‌هاي سياسي ديگر اين اتفاقات رخ مي‌داد، اتهامات سنگيني به آن‌ها وارد مي‌شد. در هر صورت جاي نگراني است كه مجلس تا سطحي تنزل پيدا كند كه نتواند كاركرد نظارتي خود را داشته باشد يا در جاهايي هم كه وارد مي‌شود با اتهامات و رويكردهاي منفي مواجه شود و عملا نقشش زير سوال برود.

مي‌توان به عملكرد مجلس هشتم اميدوار بود

ابتكار افزود: به نظر مي‌رسد نمايندگان مجلس هشتم تا حدي متوجه اين شرايط هستند و مي‌دانند كشور نيازمند يك دستگاه قوي نظارتي ، قانوني و قانون‌گذاري است تا وارد شود و مشكلات را با رويكرد بلندمدت، منطقي و كارشناسانه حل و فصل كند و جلو اشتباهات پي در پي را بگيرد.

شوراي شهر تهران؛ يك الگوي خوب

وي ادامه داد: به هر حال با وجود تمام كاستي‌ها، به دليل تكثر و تنوعي كه در مجلس هشتم وجود دارد مي‌توان به عملكرد آن اميدوار بود؛ چنان‌چه در شوراي شهر فعلي نيز تكثر ديدگاه‌ها، شفافيت بيشتري را در عملكرد شورا و شهرداري تهران ايجاد كرده و تصميمات، جهت‌گيري‌ها ، مديريت منافع و نظارت بر عملكرد شهرداري براي مردم، به اصطلاح، روست. به نظر من اين الگوي خوبي است از تعامل جناح هاي سياسي كشور كه هر كدام نمايندگاني در شورا دارند.

جناح‌هاي سياسي بيمار

اين فعال سياسي در ادامه با انتقاد از جناح‌هاي سياسي مختلف در كشور كه به سختي با يكديگر تعامل مي‌كنند، اين امر را نشانه يك بيماري سياسي دانست و خاطرنشان كرد: طيف‌هاي سياسي كشور، به سختي حاضر مي‌شوند در كنار يكديگر بنشينند، به حرف‌هاي يكديگر گوش بدهند، انتقادات را مطرح كنند و بشوند؛ به گونه‌اي كه برآيند آن يك كار كارشناسي شده با در نظر گرفتن تمام زوايا و يك نگاه برتر باشد؛ البته به نظر من ، شوراي شهر در زمينه‌هايي موفق شده چنين نمونه‌هايي را ارايه دهد. اين رويكرد شايد به برخي كه معتقدند دولت نبايد شركت سهامي باشد، نشان دهد اتفاقا ما نيازمند دولت‌هايي هستيم كه از تمام توان فكري ، كارشناسي و مديريتي موجود استفاده كنند.

معاون رييس‌جمهور در دولت‌هاي هفتم و هشتم با بيان اين كه همه طيف‌هاي سياسي اصلي، تاثيرگذار و علاقه‌مند به آينده سياسي بايد اين فرصت را داشته باشند كه توانمندي و تجربيات خود را در اختيار كشور قرار دهند، گفت: ‌روزي بايد اين نگاه را بررسي كرد كه كسي نبايد از ارائه‌ي ظرفيت و خدمات خود به كشور محروم شود و بايد شرايطي را فراهم آورد كه طيف‌هاي گوناگون و متعددي كه در دو قطب‌بندي اصلي خلاصه مي‌شوند با ساز و كارهايي بتوانند بيشتر با يكديگر به نفع مصالح ملي تعامل داشته باشند.

كم‌كاري اصلاح‌طلبان در استفاده از ايده گفت‌وگوي تمدن‌ها

وي افزود: به نظر مي‌رسد اين آمادگي همواره از سوي اصلاح‌طلبان وجود داشته و جالب اينجاست كه رويكرد تعامل دوستان اصول‌گرا با طيف‌هاي سياسي غيرايراني از جمله چيني‌ها يا آمريكاي لاتين گاهي اوقات بيشتر است؛ البته در بحث گفت‌وگوي تمدن‌ها اين انتقاد به اصلاح‌طلبان وارد است كه با توجه به ديدگاه وسيع آقاي خاتمي در اين زمينه آيا آنها موفق شدند به گفتمان داخلي و سالم بين جناح‌ها و طيف‌هاي سياسي كشور با تكيه بر اصل تنوع و تكثر ديدگاه‌ها براي پيشبرد مصالح ملي ، ‌دست يابند؟

وي ادامه داد: گرچه نگاه اصلاحات دعوت به تساهل و تسامح و حضور همه ديدگاه‌ها بود و فرصت براي حضور تمام نظرات در عرصه وجود داشت، اما يك گفتمان واقعي برقرار نشد. به نظر من در اين ميان رسانه ملي بسيار كوتاهي كرد؛ در حالي كه يكي از وظايف اصلي اين رسانه فراهم كردن فضا براي گروه‌هاي سياسي است تا بتوانند در جهت ارتقاي سطح فكر، انديشه و آگاهي ايرانيان نسبت به مسائل مختلف حركت كنند و در عين حال فرصتي براي آموختن تعامل و تحمل تفاوت ديدگاه‌ها به وجود آيد.

بهاندادن به فرايند انتخاب و تبليغات در كشور

ابتكار با طرح اين پرسش منتقدانه كه چرا در كشور ما به فرايند انتخاب شدن بهايي داده نمي‌شود، تاكيد كرد: تبليغات يك هفته‌اي براي انتخابات مجلس و دو هفته‌اي براي انتخابات رياست‌جمهوري، زمان بسيار كمي براي طرح مباحث اقتصادي، سياسي و اجتماعي كانديداهاست. در كشوري مانند آمريكا، سال گذشته نظرسنجي‌هايي صورت گرفت كه نشان داد مردم اين كشور تا چه حد از حاكميت فاصله گرفته و چقدر نسبت به اصل حكومت خود بدبين بودند. اما با شكل گرفتن فرايند مناظره‌ها و تبليغات و گفت‌وگوهاي سياسي و مقدماتي احزاب براي انتخاب كانديداها، مردم درگير گفتماني شدند كه به آن‌ها انگيزه بخشيد. در اين گفتمان گروه‌هاي مختلف ديدگاه‌هاي خود را مطرح مي‌كنند، نقاط اشتراك، زمينه‌هاي تعامل و حتي تفاوت ديدگاه‌هايشان موضوع به موضوع و جزء به جزء مورد ارزيابي قرار مي گيرد و همين امر موجب كاهش گسست مردم با حاكميت شد. دوباره جوانان آمريكايي كه اكثريت آنها بي‌انگيزه و بي تفاوت بودند به هر دليل احساس كردند زمينه‌اي براي مشاركت فراهم شده است.

وي در ادامه با تاكيد بر اين كه كشورهاي توسعه‌يافته دنيا اهميت فرايند تبليغات را كمتر از خود انتخابات نمي‌دانند بلكه آن را فرصتي براي ارتقاي آگاهي و شناخت جامعه‌ و انتخاب صحيح مي‌شناسند، اظهار كرد: متاسفانه در كشور ما، تبليغات انتخاباتي دست كم گرفته مي‌شود. مهم‌ترين مساله نبايد اين باشد كه اصول‌گرا بر سر كار مي‌آيد يا اصلاح طلب، بلكه بايد هدف انتخاب درست مردم و منتهي به نتيجه باشد تا كشور و جامعه را به طور حقيقي به سمت هدف غايي و مطلوب پيش ببرد.

ابتكار افزود: ببينيد! هيچ كس مخالف شعار عدالت نيست، اما بسياري از شعار عدالت براي رسيدن به قدرت استفاده مي‌كنند و زماني كه آن را به دست آوردند مي‌گويند به اين سادگي تحقق‌پذير نيست؛ بنابراين در فرايند تبليغات بايد مشخص مي‌شود كه روش‌ها، برنامه‌ها ، افكار و ديدگاه‌هاي يك كانديدا در زمينه‌ي شعارهايش چيست و چگونه مي خواهد اهداف و وعده‌هايي را كه داده و همه در آن اشتراك نظر دارند، مانند آينده‌اي بهتر براي ايرانيان، اشتغال جوانان، ريشه‌كن كردن فقر، بالا بردن سطح سواد و رشد علمي كشور، عملي كند.

روش‌ها بايد براي مردم شفاف شوند نه صرفا اشخاص

وي افزود: مسلما هيچ كس در رسيدن به اهداف متعالي ترديدي ندارد اما مهم روش‌هاست كه بايد براي مردم شفاف شود و متاسفانه در فرصت‌هاي محدود و فضاي بسيار قطبي انتخابات كشور ما، پرداختن به عمق مباحث و ايجاد درك بيشتر در مردم، هم‌چنين ايجاد حس مشاركت به ويژه در نسل جوان ما بسيار كم است؛ در حالي كه جوانان و جامعه ما بايد بدانند كه انتخابات بازي‌ سياسي آمدن اين، و رفتن آن نيست، بلكه سرنوشت من و شماست و اين مهم است كه بدانيم آيا كسي كه مي‌خواهد كار را به دست بگيرد، كاردان است و برنامه دارد؟ آيا روشمند است؟ از همه مهم‌تر آيا روش‌هاي وي قبلا تجربه شده و به نتيجه رسيده يا نه؟ آيا روش‌هاي او با فرهنگ و اعتقادات و باورهاي ما همخواني دارد يا خير؟ اين‌ها مسائلي است كه دموكراسي و مردم‌سالاري را نهادينه مي‌كند و در اين صورت مي توانيم از يك نظام مردم‌سالار دم بزنيم.

اين عضو شوراي شهر تهران افزود: متاسفانه اين ‌موارد توسط بسياري از كساني كه نگران اصول هستند به طور كل ناديده گرفته شده و توجهي به اين واقعيت نمي‌شود كه با شيوه‌ها و روش‌هاي دنبال شده ، بيشترين ضربات به اصول و ارزش‌ها را وارد كرده‌اند.

ابتكار در پاسخ به اين پرسش كه «آيا مي‌توان كاهش مشاركت را ناشي از كوتاه بودن مدت فرآيند انتخابات» دانست، گفت: دقيقا همين‌طور است، يعني زمان محدود موجب مي‌شود مردم اعتماد كافي به فرايند تبليغات نداشته باشند. همين‌طور نگرش‌هاي سياسي كه در بررسي صلاحيت‌ها اتفاق افتاد نيز موجب شد، جامعه به ويژه طبقه‌ي متوسط شهرنشين كه فشار تحولات اقتصادي را تحمل مي‌كند بيشتر احساس كند امكان رقابت از سلايق خاصي سلب شده است و بنابراين اعتمادها كاهش يافت.

نگاه و تلاش‌هاي مجلس هفتم در حوزه زنان متناسب با قامت مجلس نبود

وي هم‌چنين در پاسخ به پرسشي درباره وظايف فراكسيون اقليت مجلس هشتم در حوزه‌ي زنان، با توجه به اين‌كه هيچ يك از زنان اصلاح‌طلب نتوانستند وارد مجلس شوند، گفت: اگر در حوزه زنان، به عملكرد مجلس هفتم واقع‌بينانه نگاه كنيم‌، بايد گفت نمايندگان مجلس هفتم چه اصول‌گرايان و چه اصلاح‌طلبان تلاش‌هايي در اين زمينه داشتند ، اما به هيچ عنوان متناسب با قامت يك مجلس نبود و انتظاراتي كه براي حل مشكلات زنان در جامعه وجود داشت، برآورده نشد؛ البته يك علت آن را مي‌توان رويكرد غالب اصول‌گرايان به موضع «زنان» دانست كه در اينجا، نقش و سهم اصول‌گرايان ميانه‌رو بسيار كمرنگ بود. در واقع برآيند امروز در جامعه نسبت به بحث زنان ، محصول نگاه و عملكرد بخشي از اصول‌گرايان است كه نگاهي كاملا بسته به موضوع زنان دارند و تمركزشان بيشتر بر وظايف و نقش‌هاي خانوادگي زنان است. آنها هويت فردي زنانه را مستقل از نقش‌هاي همسري، مادري و خانه‌داري قبول ندارند.

ابتكار ادامه داد: متاسفانه در چارچوب اين سياست‌ها و اين نوع نگاه به مقوله‌ي زنان، فشارهايي بر جامعه تحميل مي‌شود.

وي هم‌چنين با انتقاد از برخي موارد طرح امنيت اجتماعي گفت: در بحث «نگاه به زن» متاسفانه شاهد عقب‌گردهاي جدي بوده‌ايم؛ به ويژه در مقايسه با آن‌چه دولت‌هاي گذشته وجود داشت. با اين پيش‌درآمد مسووليت مجلس هشتم در اين زمينه بسيار سنگين است، چرا كه به نظر نمي‌رسد اصول‌گرايان در اين دوره از مجلس هم، كار خاصي را براي حوزه‌هاي زنان انجام دهند، مگر آن‌كه آقايان فراكسيون اصلاح‌طلب بدانند رسالت خانم‌ها را نيز به دوش دارند و كار و نقش زنان اصلاح‌طلب را كه متاسفانه به دليل رد صلاحيت‌ها جايشان در مجلس خالي است، به درستي ايفا كنند. به نظر من اين انتظار زياد و بي‌جايي نيست، چرا كه بسياري از اين آقايان با راي بالاي خانم‌ها وارد شدند، چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا؛ اما به همان دليلي كه ذكر شد از ديگران به دليل نوع نگاهشان به مقوله‌ي زنان انتظاري نيست؛ اما اصلاح‌طلبان علي‌الاصول قادر به پيشروي در اين زمينه هستند ؛ چرا كه ما تجربه‌ي مثبتي در مجلس ششم داشتيم، بنابراين آقايان فراكسيون اقليت خوب است كه اين نقش را در حوزه‌ي زنان ايفا كنند.

پيشنهاد احياي فراكسيون «محيط زيست و توسعه پايدار»

ابتكار در عين حال، پيشنهاد كرد فراكسيوني با عنوان «محيط‌زيست و توسعه‌ي پايدار» با حضور طيف‌هاي سياسي در مجلس هشتم شكل بگيرد و با تاكيد بر اين‌كه «محيط‌زيست و توسعه‌ي پايدار» از موضوعات مهمي است كه در مجلس گذشته مورد غفلت واقع شد، گفت: در مجلس ششم چنين فراكسيوني با حمايت دولت اصلاحات و همكاري خوب مجلس و دولت شكل گرفت، اما پس از آن در مجلس هفتم ناديده گرفته شد و اميدواريم مجلس هشتم به آن بها دهد و اين فراكسيون تشكيل شود.

اصلاح‌طلبان از فرصت انتخابات رياست‌جمهوري استفاده كنند

در بخش ديگري از اين گفت‌وگو، ابتكار درباره‌ي راه اصلاح‌طلبان تا انتخابات رياست‌جمهوري دهم، به خبرنگار ايسنا گفت: من همچنان تاكيد دارم كه از فرصت انتخابات و فرايند تبليغات براي بسط آگاهي و اميدبخشي به مردم استفاده شود. در شرايط فعلي كه وضعيت براي بسياري از جوانان ما نگران‌كننده است و مي‌تواند ياس‌آور باشد، اصلاح‌طلبان بايد براي بازگرداندن اميد به جامعه، حضور پررنگ‌تري داشته باشند و به معرفي گفتمان پيشرو و مترقي از اسلام اصيل و آن‌چه مد نظر بنيان‌گذار انقلاب بود، بپردازند؛ اسلامي كه از خرافه‌ها به دور است و مصلحانه عمل مي‌كند.

وي گفت: مصلح ديني را كسي مي‌دانيم كه بتواند جامعه را از بي‌تفاوتي و گم‌گشتگي نجات دهد و ما امروز چنين تحولي را نياز داريم و اصلاح‌طلبان مي‌توانند چنين حركتي را به جامعه بازگردانند.

ابتكار افزود: امروز، ‌حتي بسياري از اصول‌گرايان نيز به اين اعتقاد رسيده‌اند كه ما نيازمند بازسازي چهره و وجهه‌ي ديني انقلاب هستيم كه به واسطه‌ي پيرايه‌ها و خرافه‌هايي كه به دين بسته شده، مورد خدشه قرار گرفته است.

تاكيد بر مسووليت خطير مردم

اين عضو شوراي شهر تهران هم‌چنين با تاكيد بر اين كه براي بازگشت به اصول و آن‌چه اساس انقلاب بوده، بايد مردم هم بخواهند و حركت كنند، گفت: مردم مطمئن باشند كساني كه سياست بي‌تفاوتي و عدم مشاركت را در انتخابات سال‌هاي گذشته دنبال كردند متاسفانه در شكل‌گيري اين وضعيت و دشواري‌هاي امروز به ويژه قرار گرفتن در شرايط خطير بين‌المللي سهم بزرگي دارند؛ بنابراين بايد تلاش كنيم انتخابات رياست‌جمهوري دهم پرشور و رقابتي، البته نه در قالب شعاري بلكه در معناي حقيقي آن برگزار شود، يعني اين فضا را بايد به نفع انقلاب و كشور از هر نگاهي چه سياسي، چه امنيتي و چه اجتماعي تغيير داد كه به نظر من اصلاح‌طلبان با حضورشان مي‌توانند اين كار را انجام دهند؛ البته اگر به آنها فرصت داده شود.

معاون رييس جمهور پيشين در ادامه گفت: متاسفانه در سال‌هاي اخير در آستانه‌ي انتخابات، شاهد فضاي تخريب و اتهام بوده و هستيم و اين عدم پايبندي به اخلاقيات، آسيب‌هاي زيادي را وارد كرده است.

خاتمي بر عهدش با مردم ماند

ابتكار افزود: اين تخريب‌ها البته بيشتر عليه يك طيف و جريان خاص و براي زير سوال بردن سوابق و اعتبار آنها صورت مي‌گيرد؛ مانند برخوردي كه با آقاي خاتمي شد و تلاشي كه براي خدشه‌دار كردن وجهه‌ي ايشان صورت گرفت. اما خوشبختانه با تمام اين برخوردها، اعتماد مردم به ايشان خدشه‌دار نشده، چون احساس مي‌كنند آقاي خاتمي تا پايان راهش بر شعارهاي خود پايدار ماند و هرگز وعده‌اي را خلاف واقع نداد،. او به عهدي كه با مردم بست پايبند بود و چهره‌اي روشن و مترقيانه از اسلام انقلابي را معرفي كرد كه براي جوانان جذاب بود و هنوز هم هست.

اين عضو شوراي شهر تهران معتقد است امروز بسياري آينده‌ي روشن ايران را در گفتمان پيشرو و مترقي خاتمي مي‌دانند.

وي در ادامه‌ي گفت‌وگو خود با خبرنگار ايسنا با تاكيد بر انسجام و هماهنگي گروه‌هاي اصلاح‌طلب در انتخابات آينده، تصريح كرد: ساز و كار داخلي و هماهنگي زياد گروه‌هاي دوم خرداد در شرايطي كه به اختلافات جزئي از بيرون دامن زده مي‌شد، بسيار مهم است. نقش برخي رسانه‌ها را نيز نبايد در اين امر ناديده گرفت. شعار اصلاحات همواره اين بوده كه با وجود تكثر ديدگاه‌ها بايد جبهه‌اي متحد به نام جبهه‌ي اصلاحات داشته باشيم و در راهبردها بتوانيم به اهداف اصلي يعني رسيدن به قدرت و خدمت به مردم در عرصه‌هاي مختلف برسيم.

اصلاح‌طلبان تكثر را كنار بگذارند

وي اضافه كرد: اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري نهم خوب عمل نكردند و تكثر نمايندگانشان بي‌شك باعث صدمه‌ي زيادي به آن‌ها شد؛ زيرا رايي كه اصلاح‌طلبان در مجموع داشتند كم نبود؛ به ويژه در مرحله‌ي اول انتخابات كه بسيار بيشتر از جناح رقيب بود، اما در انتخابات شوراها نگاه در ميان اصلاح‌طلبان تقريبا عوض شد و به وحدت رسيدند و موفقيت نسبي به دست آوردند. اتفاقا سوالي كه در انتخابات مجلس هشتم پيش آمد اين بود كه چطور شد يكباره راي اصلاح‌طلبان به صفر رسيد؟ در طي يك سال، چقدر مردم تهران اصول‌گرا شدند؟ آيا ظواهر جامعه هم نشان از اين اصول‌گرايي دارد؟ اين جزو پارادوكس‌هاي زمانه‌ي ماست.

وي افزود: متاسفانه در انتخابات مجلس هشتم نيز تكثر را در ميان اصلاح‌طلبان شاهد بوديم. حزب اعتماد ملي و برخي احزاب حول و حوش اين جريان جداگانه عمل كردند. به هر حال ما به عنوان اصلاح‌طلب همواره نيازمند اصلاح از درون هستيم و در عين حال بايد از تجربيات گذشته درس بگيريم و نسبت به اصلاح رويكردمان گام برداريم. اين همواره جزو افتخارات اصلاح‌طلبان بوده كه روحيه‌ي اصلاح‌گرايي را در درون حفظ كرده‌اند. به نظر من، بسياري از تجربيات مفيد ما در شكست‌هاي ما بوده كه نبايد از آن‌ها غافل شويم.

ابتكار اشتباهات را جزو مهم‌ترين تجربيات جريان‌هاي سياسي دانست و تاكيد كرد كه اگر جريان سياسي توان هضم اشتباهات و شكست‌هاي خود را داشته باشد مي‌تواند بالنده و مقبول مردم باشد، زيرا جامعه كاملا متوجه است كه آيا يك جريان سياسي حقايق را نپذيرفت و بر همان نگاه‌هاي گذشته‌ي خود پافشاري كرد يا به اصلاح خود پرداخت و به سمت جلو حركت كرد.

وي با بيان اين كه متاسفانه نقدپذيري مسئولان و وزرا خيلي بالا نيست، اظهار داشت: ما متاسفانه همه چيز را خيلي سريع، در هاله‌اي از تقدس قرار مي‌دهيم. يادم هست كه آقاي خاتمي هميشه مي‌گفتند "قدرت در دولت من قابل نقد شد" چرا كه مسائل نقد مي‌شدند و در بسياري از موارد آن‌ها را مي‌پذيرفت و اجازه نمي‌داد با منتقدان برخورد شود.

اصلاح‌طلبان در بدترين شرايط با هويت اصلاح‌طلبي حضور يافته‌اند

ابتكار در ادامه درباره اين كه چنانچه شرايط انتخابات رياست‌جمهوري به گونه‌اي شود كه امكان ارائه‌ي كانديدا براي اصلاح‌طلبان وجود نداشته باشد آيا از كانديداتوري قاليباف حمايت مي‌كنند؟ گفت: اصلاح‌طلبان در بدترين شرايط با هويت اصلاح‌طلبي خود حضور پيدا كردند و با از خودگذشتگي، متانت و صبري كه در پيش گرفته‌اند پايبندي خود را به آرمان‌هاي امام و نظام جمهوري اسلامي نشان داده‌اند.

معتقديم نبايد دستاوردهاي انقلاب را به راحتي از دست داد

معاون سيد محمد خاتمي در دولت پيشين با بيان اين كه اصول‌گراتر از هر جرياني در كشور اصلاح‌طلبان هستند، گفت: اصلاح‌طلبان گفتند كه براي ديگران هزينه نمي‌دهند اما عملا دادند و از اين جهت حضورشان مايه‌ي افتخار و آبرو براي انقلاب و نظام بود، چون معتقد هستند نبايد دست‌آوردهاي عظيم انقلاب را به راحتي از دست داد؛ شايد دوره‌اي نياز به صبر و مقاومت و تحمل شرايط براي رسيدن به گم شده‌اي باشد كه همه به دنبال آن هستند. در اين ميان رسالت اصلاح‌طلبان بسيار سنگين‌تر است و سختي آن در فشارهايي است كه بايد تحمل كنند و در اين شرايط است كه گفتمانشان مي‌تواند مقبول‌تر واقع شود.

اصلاح‌طلبان قوي مي‌آيند

وي ادامه داد: صحبت درباره اين كه اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده رياست‌جمهوري با چه رويكردي وارد شوند و از چه كسي حمايت كنند هنوز زود است؛ اما در اينكه اصلاح‌طلبان با رويكرد قوي شركت مي‌كنند شكي نيست؛ چرا كه ما روشي غير از روش فرهنگي و برقراري گفتمان با مردم و جوانان و تحكيم مردم‌سالاري را درست نمي‌دانيم . امروز اصلاح‌طلبان با كسب تجربه‌هاي گذشته، فرصتي براي تجديد قوا به دست آورده‌اند ، ضمن آنكه رقيب نيز خود را نشان داده و مردم مي‌توانند ارزيابي بسيار روشني از عملكرد ضعيف جناح مقابل و تحقق وعده‌هايش داشته باشند و اگر اين مجال به آن‌ها داده شود، با يك انتخاب درست پيروزي با اصلاح‌طلبان خواهد بود.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: سالومه سعيد

انتهاي پيام
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 423]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن