واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سليماني فاخر روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا افزود: سوت پايان بيش از آنكه محور داستانش بر دوش علت و دستمايه فيلم باشد، بر زندگي و شخصيت راوي استوار است كه اين موضوع به فيلم ضربه زده است. وي افزود: كريمي با گذشت از جلوه گري خود در اين فيلم، مي توانست قصه آن را حرفه اي تر پيش برد. عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي، فيلمنامه سوت پايان را فاقد اساس و چارچوب محكم دانست و يادآور شد: اين اثر با يك مقدمه چيني كند و كسل كننده پيش مي رود و كريمي بيش از آنكه براي پرداخت داستان تلاش كند به بزرگنمايي با نماهاي بسته پر تعداد مي پردازد. سليماني فاخر تاكيد كرد كه كريمي با بهره گيري از فيلمنامه اي نه چندان سامان مند و كارگرداني غلو شده و بازي يكسان و رها شده خود، به مخاطب ثابت كرد كه اگر به همان بازيگري بپردازد، موفق تر است. اين منتقد سينما ادامه داد: سوت پايان كپي چند باره اي از فيلمسازاني است كه در روايت داستان هاي اين چنيني تبحر دارند و كريمي با علاقه به فيلمسازاني همچون عباس كيارستمي، نتوانسته در كارگرداني اين اثر، موفقيت پرثمري داشته باشد. سليماني فاخر گفت: كريمي در كارگرداني سوت پايان از آثار و گونه اي مدد گرفته كه سال ها قبل با چارچوبي محكم تر ساخته شده اند و اكنون نيز سخن از چنين سينمايي به پايان رسيده است. عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ادامه داد: كريمي با سوت پايان، پايان نامه اي را براي استادان خود عرضه كرده اما رد پاي تفكر آنان در فيلم او به گونه اي ناموفق ديده مي شود. وي گفت وگوهاي سوت پايان را سطحي دانست و افزود: نويسنده فيلمنامه آنقدر به كار خود مطمئن بوده كه حتي فيلمنامه را براي بازنويسي به فيلمنامه نويس ديگري نسپرده است و حتي در چنين روايتي كه گفت وگوها بايد گزيده و تاثيرگذار باشد، در برخي بخش هاي فيلم به شكلي بي تاثير و گذرا عنوان مي شوند. سليماني فاخر افزود: در ارائه نقش ها، شهاب حسيني همچون گذشته موفق است و هستي مهدوي نژاد نيز در ايفاي نقش مليحه راضي كننده ظاهر شده اما كريمي حتي به مدد تجارب گرانقدر خود در حيطه بازيگري، نتوانسته در اين فيلم سربلند ظاهر شود. اين منتقد سينما يادآور شد: كريمي در سوت پايان تلاش كرده با استفاده از حركت دوربين روي دست، روندي مستندگونه و روايي به اثر خود بدهد اما انتخاب ايده مركزي، هدف او را چندان مطلوب نشان نمي دهد هر چند كه فيلمبرداري در خدمت روايت بوده و به فيلم كمك دوچنداني كرده است. وي ادامه داد: اين فيلم غمگين، روايتگر فيلمسازي است كه براي آزادي مادر يك دختر تلاش مي كند كه در مجموع توانسته با برشي از زندگي قشري از جامعه، مشكلات و گرفتاري هاي آنها را نشان دهد و اين انتخاب، دغدغه فيلمساز را متعالي جلوه مي دهد. سليماني فاخر گفت: با اين حال بايد تلاش كريمي را در تلنگر زدن به مسوولان و مطرح كردن بخش هايي از دردهاي پنهان جامعه ستود. فيلم سينمايي سوت پايان به كارگرداني نيكي كريمي و با نقش آفريني وي و نيز بازي شهاب حسيني، اشكان خطيبي و هستي مهدوي فر اكنون در سينماهاي تهران اكران مي شود. فراهنگ ** 1983 ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]