واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: استاد بين المللي دانشگاه الزهرا (س) تهران در گفتگو با ايسنا:مهمترين وظيفه نهادها شناساندن و جهت دهي عوامل ايمني ساز در جامعه است
خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه كرمانمهمترين وظيفه نهادها شناساندن و جهت دهي عوامل ايمني ساز در جامعه مي باشد. انسيه خزئلي دكتراي علوم قرآن وحديث، سخنران و استاد دانشگاه الزهرا(س) تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا منطقه كوير، در خصوص راهكارهاي قرآن براي ايجاد امنيت اجتماعي و خانوادگي گفت: از آنجا كه در روايات خلائق به عنوان " عيال الله" معرفي گرديده اند با توجه به شيوه ارتباطي قرآن و نوع خطاب الهي با مردم براي شناخت راهكارهاي قرآني بسيار حائز اهميت مي باشد. وي افزود: در واقع بايد شيوه مخاطب قرآن با مردم به عنوان بهترين شيوه تعامل مربي درخانواده مورد بررسي قرار گيرد.خداوند در خطاب هاي عام وخاص خود با مردم و پيامبران از طرق گوناگون سعي در ايجاد محيط امن و آرامش بخشي به جامعه مي كند و از جمله اين راهها الف) تبيين جايگاه مطلوب براي انسانها، لذا انسان را به عنوان خليفه خويش در زمين معرفي مي كند( اني جاعل في الارض خليفه) و به پيامبر(ص) خطاب مي كند كه اگر نبودي من هستي را نمي آفريدم. دكتر خزئلي ادامه داد: مورد مهرورزي و محبت به خلايق به صورت عام و به پيامبران به شكل خاصي : خداوند اساس خلقت را رحمت مي شمارد و اين مهر ومحبت موجب ايجاد امنيت وآرامش مي گردد و نياز اصلي انسان را كه از آغاز خلقت با او همراه بوده است ، تامين مي كند، اين محبت ورزي، عشق وعلاقه در ارتباط خدا و پيامبران به اوج مي رسد و با عباراتي از قبيل "اصطنعتك لنفسي" تو را براي خويش آفريدم ؛ آرامش و امن او را مورد تاكيد قرار مي دهد. خزئلي اضافه كرد:خداوند با ذكر وابستگي انسان به خويش ، از احساس تنهايي و بي كسي او جلوگيري و با ترغيب تكيه كردن به خداوند، در خطرات و مشكلات او را مورد حمايت و پشتيباني قرار مي دهد همه اين الگوهاي رفتاري براي انساني كه خليفه و جانشين خداوند معرفي گرديده است به عنوان شيوه اي موثر در خانواده جهت امنيت بخشي و اطمينان دهي بايد مورد توجه قرار گيرد ، اگر فرزندان وهمسران در خانواده احساس جايگاه مناسب را داشته باشند و از محبت بي دريغ تامين واشباع گردند و احساس وابستگي مثبت و تعلق و حمايت لازم انجام گيرد، امنيت رواني اعضاي خانواده تامين وآرامش حقيقي يكي از اهداف مهم تشكيل خانواده است، تامين مي گردد. وي در مورد نمونه هاي قرآني درباره جامعه امن و ناامن اظهار داشت: همانطور كه ذكر شد سياست هاي قرآني براي ايجاد امنيت و آرامش در خطاب هاي قرآني مشهود است و علاوه بر اشاراتي كه در آيات گذشته ذكر شد در برخي خطاب ها با ذكر عظمت وجودي انسان كه موجب مي شد خداوند در آفرينش انسان به خود آفرين بگويد:" فتبارك الله احسن الخالقين". اين دكتراي علوم قرآن وحديث ادامه داد: جايگاه امن او را تبيين مي كند و در برخي ديگر با بيان نظام تشويق و تنبيه و اينكه پاداش خوبي را ده برابر و جزاي بدي را تنها مثل خود آن قرار مي دهد از اضطراب و ناامني و خوف انسان ها جلوگيري مي كند و در ارسال رسولان به آنها ايمني مي بخشد كه آنگاه كه به موسي و برادرش خطاب مي كند به سويب فرعون برويد و نترسيد كه من با شما هستم و با شنوايي و بينايي بر امور شما احاطه و شما را حمايت مي نمايم. دكتر خزئلي در خصوص سهم نهادهاي ديني وفرهنگي در امنيت اخلاقي جامعه گفت: طبيعي است كه مهمترين نقش سازنده به عهده اين نهادها مي باشد كه وظيفه شناساندن و جهت دهي عوامل ايمني ساز را در جامعه به عهده دارند چراكه ايمني نه از طريق فيزيكي كه از راه هاي معنوي و فرهنگي گسترش مي يابد و شيوه و نوع راهكاري كه براي اين امر به كار گرفته مي شود از خود مساله و طرح بسيار مهمتر و تاثيرگذارتر مي باشد كه بايد با ظرافتها و حساسيت هاي روحي انسان سازگار باشد. وي اظهار داشت: شايد بتوان گفت با وجود شدت اهميتي كه اين امر در قرآن دارد كه زندگي زيبا و آرام و امن را با تعبير تصوير مي كند و از عدم ترس و غم در افراد كه به درجه مناسب امنيت رسيده اند يادمي كند ، هنوز متاسفانه برنامه هاي جدي وفراگيري كه بتوان بر آن تاكيد كرد و ايمني و طمانينه را در خانواده نهادينه كرد، ديده نمي شود بله، امور مقطعي ، مشاورات و كارهاي فرهنگي محدودي انجام يافته كه توسعه و همه گير شدن آنها بايد مورد توجه مسئولان قرار گيرد. خزئلي در پايان درمورد زن سالاري و مرد سالاري گفت: در تعاليم اسلامي حق محوري نه جنس محوري مورد توجه و تاكيد بوده است و اگر قواميت در مردان مطرح گرديده به عنوان عهده داري امور معيشتي خانواده و به عهده گرفتن مسئوليت به دليل شرايط فيزيكي خاص و به خاطر وضعيت ويژه زنان در خانواده با توجه به دوران حمل، شيردهي و... بوده است وگرنه در زمينه تعاملات خانوادگي به معاشرت به معروف در قرآن تاكيدي نمايد و تصميمات خانوادگي را برپايه عدل محوري و مشورت قرار مي دهد و حتي در از شير گرفتن طفل وتصميمات مرتبط با آن بر مشورت زوجين و تبادل آرا و لحاظ نمودن مصلحت تاكيد مي نمايد.انتهاي پيام
چهارشنبه 22 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 317]