واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز يكشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، مدتي است كه اقدام مهمي در اين دو شبكه در رابطه با نمايش فيلم هاي ارزشمند تاريخ سينما شكل گرفته كه در سال هاي دور در قالب برنامه هاي مختلف به روي آنتن مي رفت. براي مثال مي توان به برنامه خاطره انگيز پنجشنبه شب ها با اجراي اكبر عالمي اشاره كرد كه در آن فيلم هاي شاخص سينماي اروپا بويژه فرانسه به نمايش گذاشته شده و اغلب بحث هاي داغي را ميان عالمي و كارشناس برنامه به وجود مي آورد. حال از چند هفته قبل روند نمايش فيلم هاي كلاسيك شكل منظم تري به خود گرفته و آخر هفته هاي دوستداران سينما را سينمايي تر كرده است. يكي از فيلم هاي به نمايش درآمده هفته گذشته، ترور ساخته هانري ورنوي است كه به ترور بحث انگيز و معماگونه جان. اف. كندي رييس جمهوري پيشين ايالات متحده پرداخته و از زاويه اي ديگر بدان مي نگرد. ورنوي در اين اثر، داستان را از آمريكا به فرانسه منتقل كرده و ترور رييس جمهوري فرانسه را دستمايه كار خود قرار داده است. اما در همه زمينه ها از ترور جان.اف.كندي وام گرفته و به بازسازي مو به موي آن پرداخته است! در ترور نيز به سان روز شغال و ديگر فيلم هاي سياسي با درونمايه جاسوسي، شخصيت اصلي فيلم (بازرس ويژه پرونده) فرد حقيقت طلبي است كه براي رسيدن به آن تلاش كرده و سرانجام در اين راه جان خود را از دست مي دهد. درست برخلاف جبهه منفي فيلم كه افراد وابسته به سازمان امنيتي فرانسه هستند كه براي قدرت بيشتر، رييس جمهور كشورشان را از بين برده اند. ورنوي از ايده ازلي و ابدي تقابل خير و شر استفاده درخشاني كرده و فيلمي پيچيده و جذاب در گونه سياسي را خلق كرده است. وي براي روايت اين داستان، برخلاف عرف فيلمسازي آن سالها از روش غيرخطي بهره گرفته و با شكست زمان هاي متعدد، معماي پيچيده خود را به بهترين شكل پيش روي مخاطبان قرار داده است. براي مثال به بازسازي صحنه تيراندازي و نحوه قرار گرفتن پوكه ها و يا دنبال كردن سرنوشت تنها آدم به جا مانده از شاهدان تيراندازي توجه كنيد كه درست سرجاي خود قرار گرفته و هوش و ذكاوت بازرس پا به سن گذاشته را بيش از پيش نمايان مي سازد. بخش عمده اي از موفقيت فيلم به شخصيت پردازي آن بازمي گردد كه در راس آنها بازرس قرار دارد؛ مردي با تجربه كه افشاي حقيقت را از هر كاري مهمتر دانسته و به خورشيد حقيقت نزديك شده و سرانجام كشته مي شود. بهره گيري از افسانه ايكاروس به عنوان موجودي كه خورشيد را منبع حقيقت دانسته و در تلاش براي رسيدن به آن بال هايش مي سوزد و فدا مي شود، از جمله نكاتي است كه ورنوي بصورت هوشمندانه و با تشبيه قهرمان اثر خود به اين پرنده افسانه اي كه در آستانه كشف حقيقت جان خود را مي بازد، از نكات برجسته اين اثر است. در طرف ديگر شخصيت هاي منفي فيلم به جز يكي دو نفر ديده نشده و باقي در سايه قرار دارند. همان معدود افراد ديده شده نيز پرداخت درستي داشته و اثر چنداني از كليشه ها در خلق آنها به چشم نمي خورد. ورنوي در بخش هايي از فيلم خود فوق العاده كار كرده و هيجان زيادي را به داستان تزريق كرده و تعليق هاي مناسبي را به وجود آورده است كه از مهمترين آنها مي توان به حضور دستيار بازرس همراه با قفل بازكن سابقه دار در دفتر كار شخصيت منفي داستان كه با مونتاژي موازي به گپ زدن شبانه او با بازرس گره خورده، اشاره كرد كه فوق العاده ديدني از كار درآمده است. همينطور صحنه پر التهاب حضور تنها شاهد زنده مانده ماجرا در باجه تلفن كه با ايست اتومبيلي مرموز و پياده شدن و آمدن راننده آن به سمت باجه همراه شده، اشاره كرد. همچنين بايد به بازي درخشان و در عين حال متفاوت ايو مونتان در نقش بازرس ويژه قتل پرونده رييس جمهور فرانسه اشاره كرد كه بازي در سكوتش فوق العاده از كار درآمده و ابعاد خاص تري را به نقش بخشيده است. موسيقي به ياد ماندني فيلم ترور ساخته انيو موريكونه آهنگساز ايتاليايي و سازنده موسيقي آثار برجسته سينمايي، از جمله عوامل موفقيت اين اثر سينمايي است كه نمي توان از آن چشم پوشيد. هانري ورنوي كه از كارگردان هاي مطرح سينماي فرانسه در دهه 60 و 70 ميلادي است، در ترور به گونه اي از سينماي سياسي پرداخته و بدان وجوهي معمايي بخشيده كه موجبات ماندگاري آن را در تاريخ سينما فراهم كرده است. فيلم ترور يا با عنوان اصلي اي مثل ايكاروس محصول 1979 ميلادي كشور فرانسه است. فراهنگ ** م.ج ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]