تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833223735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزیده ای از فرمایشات رسول اكرم (ص) در مورد وحدت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گزیده ای از فرمایشات رسول اكرم (ص) در مورد وحدتپیامبراكرم ، از بعثت تا رحلت همواره در آموزش ها و تعالیم خود و در عمل، در جهت نفی تفرقه و اختلاف ، تحكیم پایه های وحدت ، همبستگی ، اخوت و همدلی میان مسلمین و حتی تفاهم با غیر مسلمین غیر معارض از اهل كتاب و... گام نهاده است.سیره ی عملی پیامبر (ص) در رابطه با وحدت مسلمین از همان ابتدا و به عنوان اولین گام، در اعلام شعار توحید متجلی گردید، كه طی آن با شكسته شدن علل و عوامل تفرقه و مرزهای كاذب، مسلمین با وحدت در معبود و اتحاد در عقیده ، بنای یك جامعه ی اسلامی و نظام سیاسی جدید به نام" امت" را می گذاشتند، آن هم در میان اعراب بادیه كه به نفاق و دوروئی معروف بودند. اما اسلام و پیامبر آن ، قبایل عرب را تحت لوای خود گرد آورده  و به دلهایشان الفت بخشیدند . تعصبهای جاهلیت را از میان بردند و كینه های ریشه گرفته درروزگاران قدیم در میان آنها محو شد . همه مطیع فرمان پیغمبر و دستور قرآن شدند، و بدین طریق یك دولت نیرومند مركزی و ملیتی مبتنی برهمكیشی و اسلامیت به نام "امت" درعربستان به وجود آمد.گام بسیار مهم دیگری كه پیامبر اكرم در جهت وحدت امت برداشت، متحد كردن مسلمانان مهاجر و انصار، تحت لوای اسلام بود كه به نوعی یهودیان وغیر آنها ، از هم پیمانان و امثال آن را ، تحت پوشش می گرفت كه البته به واسطه پیمانهایی بود كه پیامبر با آنها می بست. صحیفه و مكتوب یا منشور این پیمان ها، مسلمانان را هر چه بیشتر به هم نزدیك كرد و روابط دینی ، پایه های دینی - عقیدتی و تشكل ها و تجمع های مردم را تنظیم و تحكیم كرد و طی آن اعلام شد كه مسلمانان امت واحده ، متحد و مستقل علیه دشمنان و مستكبرین هستند.همچنین عقد پیمان برادری و اخوت میان مهاجرین و انصار و بین قبائل انصار، ابتكاری بی سابقه و انقلابی بود كه دشمنان اسلام بالاخص یهود و منافقان را نا امید و اختلافات میان دو جناح عمده اهل مدینه را ریشه كن نمود. از طرفی دیگر وصلت پیغمبر با قبائل مختلف و افراد تازه مسلمان آنها و یا افراد سرشناس مخالف كه عمدتاً دردوران مدنی بود ، آن قبائل را با اسلام خویشاوند می نمود كه این خود گامی مهم در راه ایجاد وحدت قبائل افراد كینه توز بود.مطالب فوق نمونه هایی از سیره عملی حضرت رسول اكرم(ص) است ولی در سخنان گهربار آن پیامبر نیز نمونه های شایان ذكری در بحث وحدت یافت می شود كه گزیده ای از آنها را تقدیم حضورتان می نماییم، امید كه همواره عامل به گفتار و رفتار ایشان باشیم.فرمان به وحدت« اسمعوا و اطیعوا لمن ولاه الله الامر فانه نظام الاسلام»(1)ازحاكمان الهی اطاعت كنید و گوش به فرمان باشید، زیرا اطاعت از رهبری مایه وحدت امت اسلام است.محور وحدت... فانتم" اهل بیت" اهل الله عزوجل الذین بهم تمت النعمة و اجتمعت الفرقة و ائتلفت الكلمة.(2)شما اهل بیت ، اهل خدا هستید كه به بركت شما نعمت كامل گشته ، پراكندگی برطرف شده و اتحاد كلمه پدید آمده است.محصول تفرقهتفرقه و نفاق دو اثر دارد ، یكی آن دسته از نتایج كه شامل حال فرد می شود و دیگری نتایج وآثار اجتماعی است كه دامنگیر همه افراد جامعه می شود. روایات ذیل به هر دو دسته می پردازد.1- مرگ جاهلیمن فارق الجماعة مات میتة جاهلی.(3)هر كس از گروه مسلمانان جدا شود بر مرگ جاهلیت بمیرد.2- پیامد اختلافما اختلف اُمة بَعدَ نَبیها الا ظَهَرَ اهلُ باطلهاعلی اهلِ حـَقها.(4)هیچ امتی پس از پیامبر اختلاف نكردند مگر آنكه گروه باطل بر گروه حق چیره شد.3- اختلاف ، موجب گسستن از اسلاممن فارق الجماعة شبرأ خلع الله ربقة الاسلام من عنقه.(5)هر كس یك وجب از جامعه مسلمین دور شود خداوند رشته مسلمانی را از گردن او باز می كند كه این دوری باعث بیرون آمدن از حوزه اسلام ودیانت است.4- اختلاف موجب هلاكتلاتختلفوا فان من كان قبلكم اختلفوا فهلكوا.(6)اختلاف نكنید( در میانتان تفرقه نباشد) . آنان كه قبل از شما بودند اختلاف كردند و هلاك شدند.5- اختلاف سبب عذاب الهیوالفرقة عذاب(7)و تفرقه موجب عذاب است.فضیلت در چیست؟یكی از عوامل تفرقه و جدایی در میان انسانها ، قومیت پرستی یا ناسیونالیسم است.حضرت رسول اكرم صلی الله علیه وآله و سلم در سال هشتم هجرت ، پس از شكست مشركان ، در پاسخ به آنهائی كه حسب ونسب را یگانه ملاك و معیار ارزشها و فضیلت ها می دانستند ، با اشاره به ریشه و منشأ واحد انسانها، ملاك و معیار را تقوی خوانده و فرمود:« ای مردم ، شاهد غایبی ابلاغ می كند كه خداوند تبارك و تعالی با اسلام آوردن شما سستی جاهلیت و تفاخر قومی و عشیره ای شما را از بین برد ، ای مردم همانا كه شما از( حضرت) آدم هستید و آدم از گل است همانا بهترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.»(8)همچنین پیامبراكرم (ص) در حجة الوداع خطاب به مسلمین ، با تكرار این معنا و اینكه هیچ عربی را بر عجمی و سفیدی را بر سرخی و برعكس، برتری و فضیلتی نیست الا به تقوی، فرمود:« ای مردم خدای شما یكی است ، پدر همه شما یكی است( حضرت آدم ) آدم از خاك به وجود آمده ؛ برترین و گرامی ترین شما نزد خدا ، با تقواترین شما است. هیچ برتری برای عرب بر عجم نیست بلكه برتریت به میزان تقوی است .»پیامبر اسلام در بیان اینكه اسلام خاص عرب و نژاد خاصی  نیست ورسالتش عمومی و جهانی هست، با اشاره به بلال و صهیب و سلمان، اولی را اولین میوه حبشه و دومی را اولین میوه رومی و سومی را اولین پارسی نژاد كه به دین خدا گرویده، خواند وامت اسلامی را فراتر ازاین مرزهای ملی و نژادی دانست. بدین وسیله پیامبر اتحاد و همبستگی را بین مردم ایجاد می نمود.پیامبر با این سخنان به مردم می فهماند كه اصالت انسانها به مظروف است نه به ظرف ؛ پس مهم نیست از چه قبیله ای و نژادی هستند.عوامل وحدتپس از آنكه به ارزش وحدت و همبستگی پی بردیم ، باید بدانیم كه چه اموری باعث ایجاد اتحاد و یكی شدن می شود.حضرت رسول اكرم می فرماید:- المسلمون اخوة لافضل لاحد علی احدٍ الا بالتقوی.(9)مسلمانان با هم برادرند و هیچكس بر دیگری برتری ندارد جز به تقوی.- المومنون اخوة تتكافی دماؤهم و هم ید علی من سواهم . (10)مؤمنان با هم برادرند و خونشان برابر است و در برابر دشمن یك قدرتند.وقتی كه بین مسلمانان هیچ تفاوتی نیست وتفاوت آنها فقط بر اساس میزان پرهیزكاری آنها می باشد ، این برابری و برادری خود عاملی برای ایجاد وحدت بین آنها می شود.- المسلم اخو المسلم و من كان فی حاجة اخیه كان الله فی حاجتة.مسلمان برادر مسلمان است و كسی كه نیاز برادرش را برآورده كند خداوند نیاز او را برآورده می كند.- لایومن احدكم حتی یجب لاخیه ما یحب لنفسه.هیچ یك از شما دارای ایمان كامل نیست  مگر اینكه آنچه را برای خود دوست دارد برای برادر دینی اش نیز دوست داشته باشد.حذر كن از كینه توزی- لاتباغضوا و لا تحاسدوا و لاتدابروا و كونوا عبادالله اخوانا و لایحل لمسلم ان یهجر اخاه فوق ثلاثة ایام.(11)نسبت به یكدیگر بغض و حسد نداشته باشید و بر همدیگر پشت نكنید ، بلكه بنده خدا و برادر دینی باشید و برای هیچ مسلمانی جایز نیست كه بیش از سه روز متوالی برادر دینی اش را به قصد كینه و عداوت ترك نماید.- ایاكم و الظن فإن الظن اكذب الحدیث و لاتحسسوا و لا تجسسوا و لا تناجشوا و لاتباغضو ولا تدابروا و كونوا عبادالله اخوانا.(12)از ظن و گمان پرهیز كن زیرا" ظن" دروغترین سخن است . به دنبال عیب جویی و جاسوسی یكدیگر نباشید و بر سر بیع معامله ی یكدیگر مكر و حیله ننمائید. نسبت به یكدیگر حسد نبرید و با یكدیگر بغض و كینه نداشته باشید به یكدیگر پشت نكنید، بندگان خدا و برادران دینی یكدیگر باشید.تعاون و همكاری- المؤمن من اهل الایمان بمنزلة الرأس من الجسد یألم. المؤمن لأهل الایمان كما یألم الجسد لما فی الراس.(13)مؤمن نسبت به اهل ایمان چون سرنسبت به تن است، مؤمن از رنج مومنان رنجور شود چنانكه تن از رنج سر رنجور گردد.- المؤمن للمؤمن كالبنیان المرصوص یشد بعضه بعضاً.(14)مؤمن نسبت به مؤمن مانند بنایی محكم است كه اجزای آن یكدیگر را استحكام می بخشد.نتیجه اتحاد و همبستگی- الجماعة رحمة و الفرقة عذاب.(15)جماعت( وحدت) مایه رحمت وتفرقه موجب عذاب است.- یدالله علی الجماعة.(16)دست خدا بر سر جماعت است.همچنین می فرماید:- از رسول اكرم در مورد جماعت امتش پرسیدند، فرمود: جماعت امت من اهل حقند اگر چه كم باشند.(17)از پیامبر اكرم پرسیده شد: جماعت امتت چه كسانی هستند؟ فرمود: كسانی كه بر حقند ، اگر چه ده نفر باشند.(18)پی نوشتها:1- امالی شیخ مفید، 1، ص14، مجلس2، ح2.2- اصول كافی، ج1، ص 446.3- نهج الفصاحه،ج2855.4- كنز العمال، ج 929.5- اصول كافی، ج1، ص4! 4- نهج الفصاحه، ج 2769.6- كنز العمال ، ج 894- امالی، شیخ طوسی، ص 297.7- نهج الفصاحه، ج 1323.8- وافی، ج9، ص 18.9- كنز العمال، ج1، ص 149، نهج الفصاحه، ج 3112.10- الكافی، ج1، ص 404.11- لؤلؤ و مرجان، ج 1658.12- همان، ج 1658.13- نهج الفصاحه، ج 3106.14- صحیح مسلم، ج 4، ص 1999، نهج الفصاحه، ج3103.15- نهج الفصاحه، ج 1323.16- نهج الفصاحه، ج 3211.17- اصول كافی، ج 2، ص 260.18- اصول كافی، ج 2، ص 260.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 443]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن