تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 2 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799962428




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عواقب تعصبات ناحق


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: "عواقب تعصبات ناحق"

هشتمین حدیث از چهل حدیث امام خمینی ( ره) درباره" عصبیت" ، مفاسد و پیامدهای این ویژگی و ضرورت درمان آن است .باب سخن در این زمینه با روایتی از امام صادق علیه السلام به نقل از رسول الله صلی الله علیه و آله گشوده می شود :" هر کس به اندازه دانه خردلی( اسپندان) عصبیت در دلش وجود داشته باشد، خداوند روز قیامت او را با عربهای زمان جاهلیت بر می انگیزاند.""معنای عصبیت"عصبیت یکی از صفات درونی و به معنی آن است که کسی بستگان خود را در ستمگری یاری رساند؛ و این حمایت و دفاع ، انگیزه دینی و اظهار حق نداشته باشد، بلکه صرفاً با انگیزه پیروزی بستگان صورت بگیرد. و این حمایت به دلیل وابستگی سببی و نسبی است ؛ گاه وابستگی دینی و مسلکی، گاه  وابستگی آب و خاک و یا ...چون معیار تمایز و تشخیص اعمال نیکو از اعمال شیطانی، انگیزه درونی است ، لذا هر گاه انگیزه حمایت و دفاع، اظهار حق و حقیقت و از بین بردن باطل باشد ، این حمایت پسندیده ، چیزی نیست جز کمالات درونی و این ویژگی از اخلاق پیامبران است .در این صورت حمایت کننده به دنبال برتری بستگان خود نیست؛ بلکه هر جا احقاق حق و رسیدن به حقیقت نیاز به حمایت او داشته باشد ، اقدام خواهد کرد. اما اگر انگیزه حمایت و دفاع ، ریشه در قوم و خویش داشته و محرک اصلی او صرفاً وابستگی باشد، نه پیروزی حق ، چنین ویژگی " عصبیت ناپسند " و دارنده آن در زمره اعراب زمان جاهلیت محسوب می گردد؛ زیرا این صفت در نزد اعراب زمان جاهلیت وجود داشته است ؛ زیرا  این صفت در نزد اعراب زمان جاهیلت بیش از سایر طوایف مشهود بوده است ؛ چنان که حضرت امیر علیه السلام فرمود: خداوند متعال شش طایفه را به دلیل شش صفت عذاب می کند:« عرب را به عصبیت ، کدخدایان را به تکبر، پادشاهان را به ستمگری، فقیهان را به حسادت، تاجران را به خیانت و اهل روستا را ( به دلیل اینکه عموماً برای کسب معارف دینی تلاش نمی کنند) به خاطر نادانی»"مفاسد عصبیت"عصبیت از صفاتی است که دارنده اش رابه هلاکت می رساند و موجب خروج او از دایره اهل ایمان می گردد .امام صادق علیه السلام فرمود:« کسی که عصبیت ورزد یا برای او عصبیت به خرج دهند، ریسمان ایمان از گردنش گشاده شود.»این که هر دو اینها( دارنده عصبیت و کسی که به نفع او عصبیت شده است ) مثل یکدیگر قلمداد شده اند به دلیل رضایتی است که فرد دوم از فرد اول دارد . چنان که در روایت آمده :" هر کس از کار قومی راضی باشد از آنها به شمار می آید."اما اگر کسی که به نفع او عصبیت اعمال شده ، از عمل صاحب عصبیت راضی نباشد ، مشمول حدیث بالا نخواهد بود .بر این اساس هر گاه عصبیت و حمیت( غیرت) کسی به منظور حمایت از حق باشد ، دارنده آن مورد ستایش است ، چنان که حمیت ، عصبیت و غیرت حضرت حمزه در روایتی از امام سجاد علیه السلام مورد ستایش و تایید قرار گرفته ؛ زیرا در حمایت از رسول خدا صلی الله علیه و اله بوده ، حمایتی که او را به اسلام و بهشت رهنمون ساخت .در حقیقت عصبیت ها و ارتباط های عرفی و ظاهری در قیامت منتفی می گردد و آنچه به جای می ماند ، ارتباط حقیقی را در قیامت رقم می زند، ارتباطی است که از سوی دین الهی نظام مند و ضابطه مند شده باشد .رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: " تمام حسب ها و نسب ها ( ارتباط های قوم و خویشی) در قیامت پایان یابد ، مگر حسب و نسب من ."حسب و نسب رسول خدا روحانی و از عصبیت های جاهلی به دور است . در این دایره ، اطاعت از پرودگار نهفته است و حمایتی که از رسول خدا و عترت آن بزرگوار به عمل می آید در راستای احقاق حق و اطاعت فرمان پروردگار خواهد بود، نه حمایتی کورکورانه ؛ بر همین اساس است که این ارتباط و حمایت باقی مانده  و مؤثر خواهد بود ."جلوه عصبیت در قیامت"بر اساس روایات وارده ، قیامت میدان بروز و جلوه درونی انسانهاست . انسانی که عصبیت ناپسند در وجودش ریشه کند، زمانی که از این عالم رخت بربست، خود را یکی از اعراب جاهلی خواهد دید که نه ایمان به خدا دارد و نه اعتقاد به رسالت و نبوت ، و چه بسا به صورتی محشور گردد که اعراب جاهلی به آن صورت برانگیخته می گردند، در حالی که نمی داند در دنیا از امت رسول الله صلی الله علیه و اله بوده است ، چنانچه در حدیثی آمده است: " اهل جهنم ، اسم رسول الله را فراموش کرده و نمی توانند خود را معرفی کنند، مگر بعد از آنکه اراده خداوند به رهایی آنها تعلق بگیرد."ای عزیز! بدان که این صفت، از ویژگیهای شیطان است . انسان به واسطه این صفت، تمام بدیها را نیکو پندارد و بدیهی است ، کسی که واقعیت ها را غیر واقعی ببیند، به چه سرنوشتی مبتلا خواهد شد . لازم است دارنده این ویژگی در صدد اصلاح نفس خود برآید و قبل از انتقال به عالم دیگر، پاک شده و با دلی صاف رخت از عالم خاک برچیند .ای دوست ! اصلاح خودرا به تأخیر نینداز، چه بسیار انسانهای سالمی که با مرگ ناگهانی از دنیا رفته اند. فرصت را از دست نده که سفر خطرناک است و وقتی دست تو از عالم کوتاه شود و خود را اصلاح نکرده باشی جز حسرت ، حیرت و عذاب نتیجه ای نخواهی برد.ما را چه شده  که این همه غافلیم و اصلاح نفس خود را به فردا و فرداها موکول می کنیم؟! ...





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 410]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن