تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820097251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طهران در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
طهران در تهران
طهران در تهران   نويسنده: محبوبه افتخاري/ عکس: سمانه ساماني   راهنماي پياده روي در شهرک سينمايي غزالي   خيابان هاي سنگفرش، کالسکه هاي کوچک و بزرگ، ماشين دودي، واگن اسبي و... کلمه هايي هستند که وقتي پاي خاطرات پيرمردها و پيرزن هاي تهراني مي نشيني، لابه لاي حرف ها بارها مي شنوي؛ خاطراتي که حداقل با امروز 80-70 سالي فاصله دارند و جز در کتاب هايي درباره تهران قديم و عکس هايي در عکاسخانه و موزه هاي قديمي پايتخت، ديگر از آنها نشاني نيست. اما انگار شادروان «علي حاتمي» فراموشي زودهنگام اين روزها را ديده بود که 31 سال قبل طرح ساخت شهرک سينمايي غزالي را داد تا در پايتخت متجدد امروز هم بشود تاريخ را از نزديک ديد. با خوشنويس هزاردستان که همراه شويد، بعد از بهارستان و لاله زار به جواهرفروشي قازاريان مي رسيد. کمي آنجا خريد کنيد. به کافه پارس که رسيديد، چيزي بخوريد، بايد جلوتر رفت کوفه و افسوس هنوز براي بازديد باقي مانده است. با گشت و گذار در کوچه هاي شهرک و تماشاي لوکيشن هاي فيلم هاي به يادماندني از هزاردستان و کفش ميرزانوروز گرفته تا امام علي (ع) و هشت بهشت؛ تاريخ برايتان روايت مي شود. 21 شهريور روز سينماست. بد نيست به بهانه اين روز هم که شده سري به شهرک غزالي بزنيد و خاطره فيلم و سريال هاي به يادماندني را زنده کنيد.

چطور برسيم جايي همين نزديکي   مطمئن باشيد به محض اينکه تصميم بگيريد از شهرک سينمايي غزالي ديدن کنيد، خيلي ها سعي مي کنند شما را از اين تصميم منصرف کنند. براي اين سعي هم يک دليل روشن دارند؛ «خيلي دور است»! اما لطفاً روي تصيمتان پافشاري کنيد چون رسيدن به شهرک سينمايي غزالي اصلا سخت نيست. براي رسيدن به شهرک غزالي دو راه پيش روي شماست: تاکسي: مقصد شما کيلومتر 15 جاده مخصوص کرج است؛ غربي ترين نقطه منطقه 21 شهرداري تهران. اما لازم نيست براي رسيدن به اين مقصد حتماً اتومبيل شخصي داشته باشيد. اگر تصميم گرفته ايد گروهي از شهرک بازديد کنيد، گرفتن آزانس، راه به صرفه اي است. هزينه آژانس از مرکز شهر تا شهرک سينمايي غزالي حدود 12 هزار تومان است و اگر گير ترافيک نيفتيد 45 دقيقه اي بيشتر در راه نيستيد. براي اينکه بتوانيد به راننده يک نشاني سرراست بدهيد، بگوييد «کيلومتر 15 جاده مخصوص کرج، درست روبه روي شرکت ايران خودرو.» مترو: اگر دلتان مي خواهد از مترو استفاده کنيد بايد سوار خط 5 مترو شويد و در ايستگاه «ايران خودرو» پياده شويد. قيمت بليت تک سفره براي مترو 250 تومان است. بيرون ايستگاه مترو اتوبوس هاي خط 21 و 22 (شهرک شهرداري) منتظر شما هستند؛ اتوبوس هايي که درست از مقابل در شهرک سينمايي مي گذرند. قيمت ورودي به شهرک هم يک هزار تومان است.

چه ببينيم با ماشين دودي تا خاني آباد   بهتر است در بازديد از شهرک غزالي اين طور شهرک را بگرديد: از ميدان توپخانه وارد شويد، ميدان بهارستان را از دور ببينيد، وارد اورشليم و کوفه شويد، از قلعه ميرقباد بگذريد، به کوچه پسکوچه هاي خاني آباد برسيد و از کوچه ها راهي خيابان لاله زار شويد و خودتان را وسط تهران قديم پيدا کنيد. از در اصلي شهرک سينمايي غزالي که وارد شويد، سمت راست شما اتاق نگهباني است، همان جا مي توانيد بليت بازديد از شهرک را بگيريد.

تقريبا روبه روي در ورودي اصلي، سمت راست ساختمان اداري، چند مجسمه شير غول پيکر توجه تان را جلب مي کند. اين شيرها بخشي از دکور سريال حضرت يوسف هستند که تازگي ها پايشان به شهرک سينمايي غزالي باز شده. ميدان توپخانه: نماي ميدان توپخانه خيلي کوچک تر و جمع و جورتر از يک ميدان واقعي است. دست راست ميدان نمايي از سر در ميدان بهارستان مي بينيد که به خاطر عمر 30 ساله اش حسابي خراب شده. جلوي نماي سر در ميدان بهارستان دو توپ جنگي واقعي جاخوش کرده اند که روزي واقعا شليک مي کردند و عمري 120 ساله دارند. هر وقت در فيلم يا سريالي ديده ايد که توپي شليک مي کند شک نکنيد که پاي همين دو توپ قديمي جنگي وسط بوده. روبه روي اين توپ ها هم نماي ساختمان شهرداري قديم تهران را مي بينيد. ساختمان بزرگي که البته داخلش به عنوان يک سوله استفاده مي شود و دکورهاي سريال هاي حضرت يوسف و شهر آشوب در آن انبار شده اند. ماشين دودي: کنار ساختمان شهرداري قديم تهران چند واگن از يک قطار قديمي روي يک ريل گذاشته شده اند. اين واگن ها، واگن هاي لوکوموتيوي هستند که تهراني هاي قديمي به اسم ماشين دودي صدايش مي زدند. تا چند سال پيش ابتداي اين واگن ها يک لوکوموتيو واقعي هم وجود داشت که با افتتاح ايستگاه مترو شهر ري به آنجا منتقل شد. اگر حافظه خوبي داشته باشيد حتما يادتان مي آيد که اين قطار همان قطاري است که در سريال «روزگار قريب» دکتر قريب جوان با آن از شهر ري به تهران مي رفت. قطار قديمي سريال «در چشم باد» هم همين قطار بود. اورشليم: سريال مريم مقدس که يادتان هست؟ همه صحنه هايي که در اين سريال از شهر اورشليم ديديم در اين فضا فيلم برداري شده. ديوارها و ستون هاي شهر اورشليم مثل همان چيزي که در فيلم ديديم، بلند و غول پيکر است. شهر اورشليم سال 1375 به مجموعه شهرک سينمايي اضافه شده و شامل معبد سليمان (ع)، کاخ هرود، کلبه حضرت مريم (س) و کارگاه نجاري حضرت زکريا نبي (ع) است. البته به جز سريال مريم مقدس (س) و سريال حضرت مسيح (ع)، فيلم سينمايي پرچم هاي قلعه کاوه هم در اين دکورها فيلم برداري شده. محله خاني آباد: در خيابان لاله زار قديم يک کوچه به نام کوچه ملي وجود داشته. کوچه اي که مرحوم علي حاتمي هم در خيابان لاله زار ساخت و قسمت هاي مهمي از سريال در آن فيلم برداري شد. اما چند سال بعد که مرحوم علي حاتمي تصميم گرفت آخرين فيلمش يعني جهان پهلوان تختي را بسازد، کوچه ملي را خراب کرد و محله خاني آباد را ساخت. حالا به جاي کوچه ملي، وارد پسکوچه هاي خاني آباد مي شويد که تقريبا خراب شده. در اين جا مي توانيد نماي زورخانه کردان (زورخانه اي که مرحوم تختي در آن تمرين مي کرد)، گرمابه سنگلج، سردر مسجد قندي، مطب دکتر موسي خان و سقاخانه را در آن ببينيد. بعد از فوت مرحوم علي حاتمي، پسکوچه هاي محله خاني آباد باقي ماند تا صحنه هايي از سريال هاي خواب و بيدار، پريدخت و روزگار قريب در آن فيلم برداري شود.

کوفه: ديوارهاي کوتاه کاهگلي، يک نخل خشک شده وسط ميدان، خانه هايي با ديوارهاي کوتاه که با پله به هم راه دارند، مجموعه شهر کوفه را مي سازند. شهري که داوود ميرباقري براي سريال امام علي (ع) به شهرک سينمايي اضافه کرد و بعد از سريال امام علي (ع) سريال هايي مثل تنهاترين سردار، ولايت عشق، آخرين دعوت، طفلان مسلم و فيلم سينمايي ناسپاس در آن ساخته شد. وقتي وارد شهر کوفه شديد، چشمتان از نخل وسط ميدان کوفه که گذشت، روبه رو نماي مسجد کوفه را مي بينيد و سمت راست ميدان، خانه امام علي (ع) است. روبه روي خانه امام علي (ع) هم خانه هاي کاهگلي که روي هم ساخته شده اند و با پله به هم راه دارند شامل نماي خانه عثمان و بزرگان شهر کوفه است. کمي جلوتر خانه قطامه (زني که نقشه قتل امام علي (ع) را کشيد) را هم پيدا مي کنيد. اگر به ايوان چوبي خانه قطامه که حالا شکسته، دقت کنيد حتما يکي از معروف ترين صحنه هاي سريال امام علي (ع) يادتان مي آيد. همان صحنه اي که در باد و باران قطامه روي ايوان خانه اش ايستاده بود و صورتش تبديل به يک گرگ شد. لاله زار: وقتي اينجا قدم مي زنيد، انگار در همان لاله زار قديم راه مي رويد. قصه ساخت خيابان لاله زار که اولين بناي شهرک سينمايي غزالي بود و اصلا اين شهرک به خاطر همين خيابان ساخته شد، به سال 1358 برمي گردد. وقتي مرحوم علي حاتمي تصميم گرفت سريال به يادماندني «هزاردستان» را بسازد و براي ساخت اين سريال به نماي تهران سال هاي 1334 تا 1351 نياز داشت؛ اين طور شد که لاله زار در اينجا جان گرفت. غير از هزاردستان، لاله زار لوکيشن سريال هاي شب دهم، کيف انگليسي، دار صفردرجه، عمارت فرنگي، پريدخت، کارآگاه علوي، روزگار قريب و کلاً هر فيلم و سريالي که صحنه اي از تهران قديم دارد، بوده. سينما تابان: وقتي وارد خيابان لاله زار مي شويد، اولين ساختماني که سمت راستتان مي بينيد و مي تواند حسابي شما را به سال هاي دور ببرد، ساختمان «سينما تابان» است. سينمايي که درست نبش خيابان لاله زار قرار داشت. اگر کمي گوش تيز کنيد هنوز هم مي توانيد صداي دختر لر را بشنويد که مي گفت «جعفر، جعفر، تهرون که مي گن شهر قشنگيه...» سينماتابان سينمايي بود که اولين فيلم ناطق ايراني، «دختر لر» در آن نمايش داده شد. اگر در سينما باز باشد، شما مي توانيد از موزه شهرک سينمايي غزالي هم ديدن کنيد. داخل سينما تابان پر است از لباس ها و وسايل صحنه فيلم ها و سريال هاي مختلف.

موزيکال عشقي: سرتان را که برگردانيد، نبش سمت چپ خيابان لاله زار يک ساختمان دوطبقه قديمي مي بينيد. اگر پاي حرف تهراني هاي قديمي نشسته باشيد حتما اسم ساختمان «موزيکال عشقي» را شنيده ايد. اين ساختمان دوطبقه نماي همان ساختمان موزيکال عشقي است که البته طوري ساخته شده که نماي داخلي اش هم قابل استفاده باشد. به خاطرتان از سريال هاي مختلف رجوع کنيد: اين ساختمان همان دفتر روزنامه در سريال کيف انگليسي است و مطب دکتر پارسا در سريال مدار صفردرجه. تازگي ها هم به عنوان باشگاه بيليارد در سريال عمارت فرنگي نقش بازي کرده. خانه مدرس: تا انتهاي خيابان لاله زار هم که برويد به نماي خانه مدرس مي رسيد. جالب اين است که خانه مدرس در واقعيت و در خيابان سرچشمه هنوز وجود دارد، اما وضعيتش از نماي اين خانه در غزالي بدتر است. کنار نماي خانه مدرس هم مي توانيد سر در پادگان عشرت آباد و بازار تهران را ببينيد که همين چند سال پيش براي سريال هاي «سال هاي مشروطه» و «عمارت فرنگي» ساخته شد. واگن اسبي: با دقت که دور و برتان را نگاه کنيد وسط خيابان لاله زار، روي سنگفرش ها يک واگن چوبي هم مي بينيد. اين واگن که قديمي ها «واگن اسبي» صدايش مي کردند، وسيله نقليه و عبور و مرور تهراني ها در خيابان لاله زار بوده. واگني که به تبعيت از اسمش با دو اسبي که جلويش بسته مي شده حرکت مي کرده. اما الان از اسب ها خبري نيست و فقط واگن چوبي با آرم شير و خورشيد رويش در خيابان لاله زار سن و سالش را به رخمان مي کشد. امکان ندارد در فيلم هاي درباره تهران قديم در يکي از صحنه ها اين واگن ابي رد نشده باشد. چه بخوريم؟

ليموناد در گراند هتل   کافه طهرون: کمي جلوتر از ساختمان موزيکال عشقي به ساختمان هايي مي رسيد که کمک مي کنند پياده روي در خيابان لاله زار برايتان لذت بخش تر شود. در «کافه طهرون» مي توانيد نوشيدني خنک بنوشيد. کمي جلوتر وارد ساختمان زيباي گراند هتل شويد. گراند هتل: اينجا يکي از معروف ترين ساختمان هاي خيابان لاله زار است؛ همان هتل معروف سريال «هزاردستان» و هتلي که در سريال «کارآگاه علوي» بارها ديده ايد. الان گراندهتل به يک رستوران زيبا تبديل شده که در يک دکور قديمي شما را مهمان يک ناهار مي کند. مي توانيد در آن جشن هاي بزرگ برپا کنيد و روزهاي تعطيل هم غذايتان را همراه با موسيقي سنتي ميل کنيد.

يادگاري   خاطره تان را ثبت کنيد براي آنکه از شهرک غزالي يادگاري داشته باشيد، به عکاسخانه آنجا سري بزنيد. اگر مي خواهيد خاطره گشت و گذارتان در شهرک سينمايي غزالي و خيابان لاله زار را ثبت کنيد از «عکاسخانه طهران» غافل نشويد. اين عکاسخانه يکي از معروف ترين مغازه هاي خيابان لاله زار قديم بوده و خيلي از عکس هاي سياه و سفيد و قديمي آلبوم هاي اهالي تهران در همين عکاسخانه گرفته شده. ترديد نکنيد، وارد عکاسخانه شويد، يک دست لباس (سنتي، محلي، قجري و...) انتخاب کنيد و بپوشيد و هر جاي شهرک سينمايي را که دوست داريد، انتخاب کنيد و يک عکس يادگاري بگيريد. حدود 15 دقيقه بعد، همين که باقي شهرک را يک دوري بزنيد، عکستان چاپ شده و آماده است. حتي مي توانيد سفارش دهيد تا عکس خودتان يا دوستانتان روي چوب يا ليوان و بشقاب چاپ شود و با خودتان يک يادگاري تمام و کمال از تهران قديم به خانه ببريد. قيمت چاپ يک عکس روي کاغذ پنج تا 12 هزار تومان است. اين قيمت تقريبي است و بستگي به لباسي دارد که انتخاب مي کنيد. قيت چاپ عکس روي ليوان هم 3هزار تومان است. تار و سه تار عليخاني: از مغازه تعمير تار و سه تار عليخاني (که يکي از استادهاي قديمي تار و سه تار سازي است و مغازه اش در لاله زار قديم جز تعميرساز، صفحه فروشي هم بوده) هم مي توانيد سي دي يا نوار موسيقي هاي قديمي بخريد تا هر وقت دلتان ياد ايام کرد، با شنيدن نواهاي قديمي حالتان نو شود.

ده نکته طلايي   ده قدم، ده نکته براي آنکه خاطره خوبي از گردش در غزالي در يادتان بماند به اين توصيه ها توجه کنيد ــ براي اينکه بعد از گشت و گذار از پادرد به خودتان نپيچيد، کفش راحتي بپوشيد چون بازديد از همه ديدني هاي شهرک حداقل 3-2 ساعتي وقتتان را مي گيرد. ــ نگران سرويس بهداشتي نباشيد. در محوطه شهرک سينمايي دو سرويس بهداشتي پيدا مي کنيد. يکي پشت خيابان لاله زار و يکي ديگر در محوطه بيروني روبه روي شهر اورشليم.

ــ بطري آب، يک کلاه آفتابگير و لباس خنک و راحت از ضروري ترين چيزهاست؛ چون جز گراند هتل و سفره خانه سنتي هيچ جاي شرپوشيده اي در شهرک وجود ندارد. ــ عکاسي در محوط شهرک سينمايي با دوربين خانوادگي ممنوع نيست اما حواستان باشد از بعضي از بناها مثل ميدان بهارستان، شهر سامان يا دکورهاي کلاه پهلوي که تابلوي عکاسي ممنوع دارند، عکاسي نکنيد. تابلوها را جدي بگيريد تا دچار مشکل نشويد. اگر عکاس حرفه اي هستيد بايد براي عکاسي از ساختمان اداري مجوز بگيريد. ــ فيلم برداري در همه مناطق شهرک سينمايي ممنوع است؛ پس براي ثبت خاطراتتان دوربين فيلم برداري برنداريد و به عکاسي راضي باشيد.

ــ روي در و ديوارها - چه قديمي و چه نو - يادگاري ننويسيد. يادتان نرود بعد از شما گروه هاي فيلم برداري مي خواهند در اين منطقه ها فيلم و سريال بسازند. ــ شهرک سينمايي غزالي اول براي فيلم برداري ساخته شده بعد براي بازديد. پس اگر به شما گفته شد نمي توانيد از يک منطقه به علت فيلم برداري بازديد کنيد، اصرار نکنيد و دور و بر آن محدوده سر و صدا نکنيد.

ــ اگر فکر مي کنيد با خودرو شخصي روز بهتري داريد سخت در اشتباهيد. نمي توانيد خودرو شخصي را داخل محوطه شهرک ببريد. محوطه بيرون هم جاي پارک کارکنان کارخانه سايپاست؛ پس جاي پارک پيدا نخواهيد کرد. ــ براي بازگشت نگران نباشيد، سمت چپ در ورودي اصلي شهرک يک آژانس وجود دارد، کرايه اش هم به اندازه کرايه هاي آژانس درون شهر است. ــ اگر به صورت گروهي از شهرک بازديد مي کنيد، پس از تماس با مسئولان شهرک خودتان را به عنوان يک تور معرفي کنيد. با اين کار براي بازديد هم تخفيف مي گيريد و هم از يک راهنما که مديران در اختيارتان مي گذارند بهره مند مي شويد.

ورود ممنوع   از دور تماشا کنيد امکان بازديد از تمام بناهاي شهرک غزالي براي حاضران فراهم نيست ميدان بهارستان: ميدان و خيابان بهارستان يکي از جديدترين ساختمان هايي است که در شهرک سينمايي غزالي ساخته شده. البته چون فيلم برداري سريال «سرزمين کهن» به کارگرداني کمال تبريز هنوز در اين فضا تمام نشده، شما فقط مي توانيد نماي ميدان بهارستان تهران قديم، يعني سال 1330 و خيابان هاي دور و برش را از دور ببينيد. شهر سامان: دکورهاي شهر سامان هم از دکورهاي جديد شهرک سينمايي غزالي است که مثل ميدان بهارستان بايد از دور ببينيد. شهر سامان ( که همان نام قديم شهر ساوه است) را ضياءالدين دري براي سريال «کلاه پهلوي» ساخته. فرمانداري سامان، مسافرخانه ميدان شهر سامان و نمايي از گنبد مسجد جامع شهر سامان نماهايي هستند که مي توانيد از دور ببينيد. تکيه دولت: تکيه دولت تهران يکي از نماهاي نيمه کاره شهرک سينمايي است که قرار بود با مصالح اصلي ساخته شود. حالا در اين نماي نيمه کاره حياط دايره اي تکيه دولت و پله هايش را مي توانيد ببينيد. همان فضايي که تعزيه خواني هاي سريال «شب دهم» در آن فيلم برداري شد. منبع: ويژنامه ايران شناسي سرزمين من همشهري ماه54  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن