تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829655565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آزادي از ديدگاه ليبراليسم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آزادي از ديدگاه ليبراليسم
آزادي از ديدگاه ليبراليسم     آزادي از ديدگاه ليبراليسم:   1-آزادی از منظر ليبراليسم:   اين اصل ابتدا ادعايش اين است که هيچکدام از نقشه‏های کلی که برای سعادت بشر ارائه می‏شود، قابل اعتماد نيست. اديان برای سعادت بشر نقشه‏های کلی دارند. بعضی مکاتب بشری نيز چنين هستند. اين اصل ادعا می‏کند اصلح اينست که ما زمام اصل سعادت و شقاوت را به فرد بدهيم. يعنی نقشه سعادت هر فرد به اختيار خود او باشد و بگذاريم هر فردی آنچه را که فکر می‏کند درست است، عمل کند و آنچه را که فکر می‏کند او را کامياب می‏کند انجام دهد. اين بيشترين شانس را برای باز کردن آن گنج ارائه می‏دهد. استدلال ليبراليستها اين است که چون نقشه‏های کلی، عام هستند، مبتنی بر معرفتی هستند که می‏تواند خطاپذير باشد و ما نمی‏توانيم زندگی بشر را از ابتدا تا آخر، بر اساس برنامه‏ای بگذاريم که احتمال خطا دارد. برای اينکه از اين خطا خارج شويم يا شانس احتمال خطا را پائين بياوريم، زمام امور را به دست افراد می‏دهيم. پس اجمالاً اصل آزادی دو ادعای بزرگ دارد: اول اينکه نقشه سعادت فردی است و يک نقشه عام برای رسيدن به سعادت وجود ندارد و دوم اينکه هر کسی بايد بتواند آنچه که فکر می‏کند درست است، عمل کند تا شانس سعيد شدن او از بين نرود.[1] مباني آزادي در فلسفه سياسي ليبراليسم: 1-مباني هستي شناختي:در اين قسم از مبادي ليبرالها براي خداوند نقش ربوبيّت قائل نيستند و وضع قوانين را به عهده خود انسانها مي گذارند. «...اكنون تصويري كه از خدا در غرب ارائه مي شود،خالقي است كه هيچ شأن اربابي و پرورشگري ندارد... و آموزه هاي وحياني تنها در حد زندگي فردي و تجربه هاي دروني شخص اعتبار دارد.»[2] 2- مباني انسان شناختي:   «در انسان‏شناسی انديشه ليبرال بر مفهوم فرديت انسان در مقابل اصالت جامعه تأکيد بسيار می‏شود. ليبراليسم از يک سو فردگرا (انديويدوآليست) است و از سوی ديگر قائل به حاکميّت اميال و تمنيّات آدمی بر افعال و حتی عقل اوست.»[3] پس نگاه اين فلسفه به انسان نگاه انسان محورانه است و براي اصالت فرد اهميت ويژه اي قائلند،براي اميال باطني افراد ارزش قائلند و آن را مورد احترام مي دانند. 3-مباني معرفت شناختي:   آنها قائلند آزادي يك اصل مفروض براي انسان است و درباره همه انسانها صدق مي كند لذا آزادي براي انسان نياز به اثبات ندارد پس اين اصل را "مفروض بودن آزادي " مي دانند. 4-مباني حقوقي-اخلاقي:   برخي از مهمترين مباني در اين قسم عبارت است از: الف:استقلال انسان:ارزشمندي آزادي را در استقلال انسان مي دانند و آزادي از موانع و محدوديت ها براي انسان لازم و ضروري است. ب:اصالت فايده: «...جان استوارت ميل قائل است آزادي منبع اساسي براي منفعت فردي و اجتماعي است،از آنجا كه هر فردي خود بهتر از جامعه يا حكومت در مورد خويشتن آگاهي دارد پس آزاد بودن او در راستاي منافع وي خواهد بود...لذا هر چه دامنه انتخاب وي زيادتر شود بيشتر به خواسته هايش مي رسد.»[4] پي‌نوشت‌ها:   [1] ظهیری، سیدمجید،« بررسی اصول و مبانی لیبرالیسم»،مجله انديشه حوزه،آذر و دي1381،ش37،ص16 [2] ظهيري،سيد مجيد،«درآمدي بر مباني بر معرفت شناختي آزادي در اسلام و ليبراليسم»، مجله انديشه حوزه،ص33 [3] همان،ص35 [4] ميراحمدي،منصور،آزادي در فلسفه سياسي اسلام،ص128   ارسال توسط کاربر محترم سایت :alihoseini313 /ج  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 432]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن