تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799191663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عوارض سيگار دود با بدن چه مي‌كند؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: عوارض سيگار دود با بدن چه مي‌كند؟
جام جم آنلاين: اولين عضوي كه به نظر مي‌رسد قرباني آلودگي هوا مي‌شود، خود اندام تنفسي است. در آلودگي شديد هوا، ذرات موجود در هواي استنشاقي و همچنين گاز دي‌اكسيدسولفور روي مجاري هوايي رسوب و اين نواحي را تحريك مي‌كنند. تحريك مخاط گلو و مجاري هوا به صورت يك واكنش التهابي ظاهر مي‌شود و با تورم و افزايش ترشحات خود را نشان مي‌دهد.


اين حالات به صورت علائمي مانند سوزش گلو، سرفه، خلط، عطسه و احساس تنگي‌ نفس و گرفتگي قفسه سينه خود را نشان مي‌دهد. آلودگي هوا سبب مي‌شود، علائم سرماخوردگي شديدتر شده و واكنش بدن نسبت به درمان مشكل‌تر مي‌شود. سرطان ريه هم يكي ديگر از هداياي آلودگي هواست، البته اين تنها سرطان ريه نيست كه از آلودگي هوا ناشي مي‌‌شود؛ بلكه بروز سرطان مثانه نيز ارتباط تنگاتنگي با آلودگي هوا دارد.

هيچ كس بي‌نصيب نيست‌

دستگاه عصبي قرباني ديگر آلودگي هواست. سرب به عنوان يكي از محصولات سوخت بنزين يكي از مهمترين آلاينده‌هاي هوا را تشكيل مي‌دهد. دستگاه عصبي بسيار به اين ماده حساس است. بيشترين حساسيت مغز نسبت به آسيب‌هاي حاصل از سرب طي همان 2 سال نخستين زندگي است. رويارويي طولاني‌مدت با سرب باعث كاهش توان فكري و ضريب هوشي بچه‌ها مي‌شود. دانشمندان بلژيكي ثابت كرده‌اند آلودگي هوا و بويژه سرب باعث عقب افتادن هوش بچه‌ها به اندازه 17 درجه مي‌شود. در پژوهش اين دانشمندان، كودكاني كه آلودگي سرب در خونشان داشتند، ضريب هوشي 17 درجه پايين‌تر از همسالان سالمشان بوده است.

سردرد، خستگي، بي‌قراري و عدم تمركز كافي علاوه بر اين‌كه اثرات مسموميت خون با منوكسيدكربن هستند، به دنبال مسموميت دستگاه عصبي با سرب ناشي از آلودگي هوا هم بروز پيدا مي‌كنند. در بزرگسالان و بويژه افراد مسن مشخص شده است آلودگي هوا خطر لخته شدن خون در عروق مغزي و احتمال سكته مغزي را به طور قابل توجهي بالا مي‌برد. سطح فعاليت‌هاي مغزي افراد بزرگسال هم در آب و هواي آلوده، افت پيدا مي‌كند. احساس گيجي و خستگي، تشديد سردرد‌هاي ميگرني، افزايش استرس‌ها و افت قابليت‌هاي تفكر، همگي از علائم كاهش اكسيژن‌رساني به مغز در آلودگي هوا هستند. با توجه به افزايش قابل توجه خطر سكته‌هاي مغزي در افراد سالخورده در موارد آلودگي شديد هوا، اين افراد بايد تا حد امكان در اين شرايط موارد احتياط را رعايت كنند. چشم‌ها اعضاي حساس و آسيب‌پذير ديگر هستند. به دنبال آلودگي هوا به صورت ناگهاني اشك‌ريزش، سوزش و خارش در چشم‌ها ايجاد مي‌شود. حتي در موارد شديد آلودگي هوا، قدرت تيزبيني افراد نيز كم مي‌شود و فرد دچار كاهش بينايي مي‌شود.

آلودگي هوا مي‌تواند باعث عدم سوخت‌وساز چربي بدن شود؛ بلكه حتي موجبات افزايش سلول‌هاي چربي در بدن و چاقي انسان را نيز فراهم كند. استخوان‌‌هاي بدن به طور مرتب در حال بازسازي خود هستند. اين به آن معناست كه بافت‌‌هاي پير و فرسوده تخريب شده و با كمك املاح موجود در خون، بافت‌‌هاي جديد ساخته مي‌شوند.
به اين ترتيب كلسيم مرتب بين گردش خون و بافت استخواني در حركت است. سرب مولكولي بسيار شبيه كلسيم است به گونه‌اي كه بدن ما اين دو مولكول را با هم اشتباه مي‌گيرد و اين آغاز مشكل است؛ چراكه استخوان‌ها به اشتباه براي بازسازي خود از اين ماده استفاده مي‌كنند و پس از مدتي تبديل به منبعي از سرب مي‌شوند و از اين بعد به صورت دائمي مقدار مشخصي سرب در خون آزاد مي‌كنند. نتيجه اين كه ميزان سرب خون همواره بالا مانده و باعث آسيب‌‌هاي جبران‌ناپذيري بر سيستم اعصاب مي‌شود. آسيب‌‌هاي ناشي از سرب در زمان يائسگي به حداكثر خود مي‌رسد؛ زيرا در اين زمان حجم استخوان‌ها به ميزان 2 تا 3 درصد كاهش مي‌يابد. در صورتي كه فرد به ميزان كافي كلسيم مصرف نكند، اين آسيب دوچندان مي‌شود. سرب از سوي ديگر باعث كاهش حجم استخواني مي‌شود؛ چراكه سلول‌‌هاي استخوان‌ساز در حضور سرب كمتر مي‌توانند استخوان بسازند.

يكي از مهمترين آلاينده‌‌هاي هوا منواكسيدكربن است. اين آلاينده به علت ميل تركيبي فراواني كه با گلبول قرمز خون دارد، مانع از اكسيژن‌رساني كافي به ارگان‌هاي حياتي بدن مانند قلب مي‌شود و بروز ناراحتي‌‌هاي قلبي و سكته‌‌هاي قلب را تشديد مي‌كند.

تنها توصيه مي‌شود

هرچند برخي از افراد نظير مبتلايان به بيماري‌هاي تنفسي و قلبي، افراد مسن و همچنين خردسالان بيش از بقيه افراد جامعه از آلودگي هوا آسيب مي‌بينند؛ اما بايد توجه داشت كه آلودگي هوا مي‌تواند بر هر انساني، پير و جوان، سالم و بيمار و زن يا مرد اثرات نامطلوب داشته باشد.

در روز‌هاي بحراني آلودگي هوا تا حد امكان از تردد در محدوده‌هاي مركزي و پرترافيك شهر اجتناب كنيد. استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي در سفر‌هاي روزانه درون‌شهري خود را جايگزين خودرو‌هاي شخصي نماييد. فعاليت يا بازي كودكان در محيط‌هاي باز را محدود كنيد. افراد مسن يا افراد با بيماري‌هاي قلبي، ريوي نظير آسم، برونشيت مزمن و نارسايي قلبي مخصوصا از خروج از خانه اجتناب نمايند.

هرچند به داخل آپارتمان‌ رفتن و در ساختمان را قفل كردن، شما را از گزند آلودگي هوا در امان نگاه نخواهد داشت؛ ولي با اين اقدامات شايد تنها كمي بتوانيد اثرات مضر آلودگي را كمتر كنيد.

دلا‌رام شجاعي باغيني‌
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن