تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816675860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چطور دود سيگار در بدن هضم مي‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: چطور دود سيگار در بدن هضم مي‌شود؟
عمومي- همشهري آنلاين:
تعداد سيگاري‌ها در دنيا در حال حاضر 3/1 ميليارد نفر برآورد مي‌شود كه براساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده اين ميزان تا سال 2025 به 7/1 ميليارد نفر مي‌رسد

در سال 2020 نيز سيگار به عنوان مهمترين عامل بيماري‌هاي قلبي و مسبب مرگ ده ميليون نفر خواهد بود.

بر اساس اعلام معاون سابق سلامت وزارت بهداشت و درمان 10 ميليون ايراني 15 تا 64 ساله سيگاري‌ هستند.[روزانه 10ميليون سيگاري در كشور، 4ميليارد تومان دود مي‌كنند] شايد با توجه به اين آمار بد نباشد بدانيم كه چگونه بدن انسان با سيگار كنار مي‌آيد و سيگار چه بلاهايي بر سرمان مي‌آورد.

مصرف سيگار در آمريكاي شمالي بيشترين مقدار در جهان را دارد و بزرگترين شركت‌هاي توليد كننده سيگار آمريكايي هستند. در دهه 50 و 60 آمريكايي‌ها همه جا و هر زماني سيگار مي‌كشيدند. در منزل، محل كار، اتوبوس، هواپيما و هر جاي ديگري كه دلشان مي‌خواست. و كشيدن سيگار در هيچ محلي ممنوع نبود چون به گزارش سازمان جهاني بهداشت در سال 1965 تقريباً نيمي از آمريكاي‌ها سيگار مي‌كشيدند!

در سال 1970تبليغات ضد سيگار در آمريكا شروع شد و در سال 1970 اين مقدار به 21درصد رسيد و در سال 1998توليد كنندگان سيگار مجبور به صدور گزارشي از مواد داخل سيگار شدند. به اين ترتيب نام 4000نوع ماده شيميايي در اين گزارش آمد. در زير 10تا از خطرناك ترين و آشناترين اين مواد آورده شده كه به ترتيب براي كشتن سيگاري‌ها با هم رقابت مي‌كنند!

• آمونياك: در سيگار براي بالا بردن جذب نيكوتين به استفاده مي‌شود و در توالت منزلتان براي تميز كردن سنگ توالت و دستشويي! همچنين از آمونياك براي تصفيه فاضلاب منازل و ساخت كودهاي شيميايي استفاده مي‌شود.

• آرسنيك: اين ماده نوعي سم است كه براي دفع آفات تنباكو در مزارع از آن استفاده مي‌شود ولي مقاديري از آن به خود تنباكو جذب مي‌شود و در دود سيگار نيز يافت مي‌شود. اگر در انباري منازل قديميتان با موش‌ها مشكلي داريد، مي‌توانيد از آرسنيك براي دفعشان استفاده كنيد!

• كادميم: عنصر فلزي است كه تنباكو آن را از خاك مزارع جذب مي‌كند. در ساخت باتري تلفن همراهتان از كادميم استفاده شده است.

• فرمالدهيد: در دود سيگار يافت مي‌شود و براي سالم نگاه داشتن بدن مردگان براي نراسم تدفين از آن استفاده مي‌شود.

• استون: اين ماده نيز از مواد حاصل از سوختن سيگار است . نوعي حلال شيميايي است و در ساخت پاك كننده‌ لاك ناخن از آن استفاده مي‌شود.

• بوتان: در دود سيگار يافت مي‌شود و همان مايع داخل فندك است!

• پروپيلن گليسول: اين ماده را به تنباكو اضافه مي‌كنند تا از خشك شدن آن جلوگيري كنند. كار اصلي كه انجام مي‌دهد بالا بردن سرعت رسيدن نيكوتين به مغز است.

• تربانتين: يكي از مواد اسانس سيگارهاي نعناعي است. شايد اين نام براي نقاش‌هايي كه با رنگ روغن سروكار دارند و از تربانتين براي رقيق كردن رنگ استفاده مي‌كنند آشنا باشد!

• بنزن: از مواد يافت شده در دود سيگار است و در سم‌هاي ضد حشره و آفت و گازوئيل نيز يافت مي‌شود.

• قلع و نيكل: اين دو از معروف‌ترين عناصر فلزي هستند.

فراموش نكنيد كه اين مواد تنها 10 تا از 4000ماده شيميايي داخل سيگار هستند.

بدن ما چطور تمام اين مواد را هضم مي‌كند؟ مشكل اساسي سيگار اين است كه بدن ما نمي‌تواند اين مواد را هضم و دفع كند.

وقتي مي‌گوييم «غذا در بدن هضم مي‌شود»، برداشت مثبتي از آن مي‌شود و به معني تجزيه مواد مغذي و تبديل آن‌ها به انرژي لازم براي بدن است. موادي كه در سيگار وجود دارند براي بدن ما قابل جذب نيستند. كشيدن سيگار بيشتر شبيه قورت دادن موادي غير عادي است تا هضم مواد غذايي!

اولين اتفاقي كه بعد از كشيدن سيگار مي‌افتد، تماس دود سيگار با چشم، بيني و گلوي شماست. چشمانتان اشك مي‌آيد، بينيتان شروع به خارش و آبريزش مي‌كند و گلويتان خشك و تحريك مي‌شود. در داخل مجاري تنفسي شما موژه‌هاي كوچكي وظيفه تميز كردن برونش‌هايتان از مواد اضافي خارجي را بر عهده دارند.

دود سيگار باعث از كار افتادن اين موژه‌ها مي‌شود و حتي مي‌تواند آن‌ها را از بين ببرد. با اين حال بعضي از اين موژه‌ها كه از بين نمي‌روند بعد از مدتي كه سيگار نمي‌كشيد دوباره كار خود را شروع مي‌كنند. سرفه‌هايي سيگاري‌ها را از خواب بيدار مي‌كند نيز به دليل همين بازگشت اين موژه‌هاست.

هنگامي كه خواب هستيد براي مدت چند ساعت سيگار نمي‌كشيد و به همين دليل با بازگشت دوباره اين موژه‌ها به كار و تميز كردن برونش‌هايتان، مواد زايد خارجي با سرفه شديد از بدنتان خارج مي‌شوند. مشكل ديگري كه وجود دارد اين است كه با مصرف اولين سيگار روز موژه‌ها دوباره از كار مي‌افتند و سرفه‌ها قطع مي‌شوند و به همين دليل سيگاري‌ها با كشيدن سيگار در صبحگاه احساس خوبي مي‌كنند!

در درون ريه دود سيگار به صورت ماده‌اي قير مانند در مي‌آيد و به درون كيسه‌هاي كوچك تنفسي ريه مي‌رود. تنها 30 درصد تمام اين دود از طريق تنفس از ريه خارج مي‌شود و باقي آن به داخل ريه و مخاط مجاري تنفسي مي‌چسبد و سلول‌هاي مخاطي را از كار مي‌اندازد. به اين ترتيب يك سيگاري با كشيدن يك پاكت سيگار در روز معادل حدوداً يك ليوان قير در سال به درون مجاري تنفسي خود مي‌فرستد.

نام‌ها و مارك‌هاي تجاري نظير «سبك» يا Light كه به سيگار‌ها مي‌دهند تنها يك نام است و سازندگان سيگار با ايجاد سوراخ‌هايي در اطراف فيلتر سيگار مقدار دود را كمتر مي‌كنند و سيگاري‌ها غافل از اينكه بيشتر اين سوراخ‌ها توسط انگشتانشان هنگام كشيدن سيگار بسته مي‌شود به دام اين نام‌ها و دروغ‌ها مي‌افتند. در حقيقت چون سيگاري‌ها نمي‌توانند به اندازه كافي دود از اين سيگار‌ها دريافت كنند، بيشتر و عميق تر دود را استنشاق مي‌كنند و دود سيگار را به انتهاي ريه خود مي‌فرستند، جايي كه بيشتر مقدار دود از آن خارج نمي‌شود.

مواد شيميايي دود سيگار به سرعت از ريه به خون مي‌رسند و سپس به قلب و از آنجا به تمام بدن. با كشيدن سيگار ضربان قلب 10 تا 25 بار در دقيقه بيشتر مي‌شود. اين مقدار يعني 36هزار ضربان اضافي در يك روز. اين افزايش و كاهش ضربان باعث ريتم نا منظم ضربان مي‌شود.

با كشيدن سيگار مقدار اكسيژن محلول در خون كم مي‌شود. زيرا منوكسيد كربن در دود سيگار با حل شدن در خون، خون را اشباع مي‌كند و ظرفيت خون براي دريافت اكسيژن را كاهش مي‌دهد. از اينجا نيز دو مشكل ديگر بوجود مي‌آيد. يكي اينكه ضربان قلب به همين دليل بالا مي‌رود و ديگري اينكه با كاهش اكسيژن و افزايش ضربان فرد سيگاري احساس خستگي و افسردگي مي‌كند.

با مصرف طولاني مدت سيگار حس چشايي و بويايي ضعيف مي‌شود. دود و قير آن منافذ بيني و زبان را مصدود مي‌كند.

اين‌ها تمام ضررات سيگار نيست و فشار خون يكي ديگر از بيماري‌هاي كشنده رايج در بين افراد سيگاري است. كشيدن دائمي سيگار 10 تا 15 درصد فشار خون را بالا مي‌برد و افراد سيگاري را مستعد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌كند. سيگار تنها فشار خون را بهم نمي‌زند بلكه به خود خون نيز آسيب وارد مي‌كند. همانطور كه گفتيم سيگار، منوكسيد كربن به خون مي‌فرستد و مقدار اكسيژن خون را كم مي‌كند. اين گاز بي رنگ و بي بو تا 6 ساعت در خون مي‌ماند و به اكسيژن اجازه ورود به خون را نمي‌دهد.

سيگاري‌ها از بيماري‌هاي پوستي و چروك‌هاي پوست صورت نيز رنج مي‌برند. كمبود اكسيژن خون به سلول‌هاي پوستي صدمه وارد مي‌كند و چروك‌هاي تيره رنگي را در زير چشم و دير دهان ايجاد مي‌كند.

مشكلات ديگري از قبيل مشكلات بارداري در مردان نيز از ديگر اثرات سيگار است. با كمبود اكسيژن در خون تحريك و انزال با مشكل روبرو مي‌شود.

حال پاسخ سوال قبلي را بهتر مي‌فهميم. بدن ما سيگار را هضم نمي‌كند و دقيقاً به همين دليل سيگار به بدن ضربات جبران نا‌پذيري وارد مي‌كند. سيگار ريه، قلب، خون و تمام اجزايي مرتبط با آن‌ها را دچار بيماري مي‌كند.

ممكن است كه با كنار گذاشتن سيگار نتوانيد بعضي از آثار آن را از بين ببريد ولي مطمئناً مي‌توان جلوي ضربات ديگر را گرفت. با كنار گذاشتن سيگار بدن به حالت ترميم مي‌رسد. موژه‌هاي ريوي به كار خود باز مي‌گردند و اكسيژن به طور كامل در خون حل مي‌شود. احساس خستگي و افسردگي از شما دور مي‌شود و حس و بويايي و چشاييتان به كلي تغيير مي‌كند. سرفه‌هاي شبانه‌تان قطع مي‌شود و يك قدم به زندگي سالم‌تر نزديك مي‌شويد
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن