تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816650344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از خون مارمولك هم نمي گذريم


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: از خون مارمولك هم نمي گذريم
عليرضا بهدادپروانه هاي شكار محدود مي‌شوندبزرگراه حكيم: خودشان خواسته‌اند كه قرارمان ساعت 5/9صبح باشد.


اينجا حكيم است اما حكيم نيست! ساختمان گرانيتي «سازمان حفاظت از محيط‌زيست» در اين بزرگراه چشم هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌كند. نمي‌دانم راننده آژانس كه در عمرش حتي تا 500متري اين ساختمان نرسيده و شايد هم اصلا چنين سازماني را نمي‌شناسد چگونه با نگاه به اين 9 طبقه گرانيتي سياه رنگ مي‌گويد: «عجب ساختمان بي در و پيكري است!» كاغذ فكسي دستم است و ديگر هيچ. كسي هم نيست كه بگويد كجا بايد بروم. نگهبان محيط‌زيست سيگار مي‌كشد. درست راهنمايي‌ام نمي‌كند. ساعت از 10 گذشته نيم ساعتي مي‌شود كه سرگردان اين «ساختمان سياه» شده‌ام. سيگار نگهبان تمام شده است. دوباره آدرس مي‌دهد. به سالن مي‌رسم اتاق 115، وارد اتاق مي‌شوم، اما خبرنگاراني كه در اين جلسه آمده‌اند چقدر پير و شكسته شده‌اند. مويي در سرشان باقي نمانده. روز قبلش در جايي ديگر اين گونه نبودند. «آقاي محترم، فكر كنم شما اشتباه اينجا آمده‌ايد‌. جلسه خبرنگاران اتاق 340 است.» نمي‌گويم چند دقيقه ديگر را صرف پيدا كردن اتاقي كردم كه در آن همان قرار ساعت 5/9انجام مي‌شد.
اتاق 340:به! چه دلاوري اينجا نشسته است. اشتباه نمي‌كنم. «دلاور نجفي» است. همان كه سال 83 در دولت خاتمي، معاون معدني سازمان صنايع و معادن استان چهارمحال و بختياري بود. اينك به عنوان «معاون محترم محيط طبيعي و تنوع زيستي» رو در روي خبرنگاران قرار گرفته است. از خون يك مارمولك هم نمي‌گذرند چه برسد به ببر مازندران و گورخر ايراني!
وقتي سابقه كارش را در جمع خبرنگاران يادآوري مي‌كنم، مي‌گويد: سوالتان سياسي بود. من يك روز در بخش معدن فعال بودم و تعداد معادن استان را از 6 معدن به 86 معدن رساندم. امروز هم به محيط زيست آمده‌ام!
نجفي در طول اين 3 سال خوب كارش را ياد گرفته است. روزگاري مي‌گفت معادن نعمتند و بايد استخراج شوند و امروز مي‌گويد از مارمولك هم محافظت مي‌كنيم.
«مطالعات ژنتيكي درباره خزندگان 30 استان كشور را در اولويت كارمان قرار داده‌ايم تا آنهايي كه ما را (سازمان حفاظت از محيط زيست) به حفاظت از مارمولك متهم مي‌كنند متوجه شوند اتهامشان چندان هم خطا نيست.»نجفي از محدود كردن شكار در سال‌جاري نيز خبر مي‌دهد:«امسال به دنبال محدودكردن شكار هستيم. ديگر نمي‌توانيم پروانه شكار صادر كنيم. از يك طرف بحث خشكسالي را داريم از طرف ديگر تلفات حيات وحش در كشور. اگر شكار هم به آن اضافه كنيم ديگر هيچي باقي نمي‌ماند.»
اعتراض خبرنگاري در اين لحظه صداي نجفي را در مي‌آورد: «خانم منظور شما از گونه نادر چيست. ما به گونه‌هاي نادر پروانه شكار نداده‌ايم. اگر منظورتان قوچ لارستان است بايد بگويم در سال 86 هيچ مجوزي نداده‌ايم. سال 85 مجوزي بود كه بعدها به سبب اعتراضاتي منتفي شد.»آن خبرنگار دوباره پرسيد درباره مجوز شكار به خارجي‌ها چه مي‌گوييد؟ نجفي پاسخ داد: درباره پروانه شكار، داخلي و خارجي برايمان تفاوتي ندارد. وقتي قرار باشد پروانه ندهيم به هيچ كدام نمي‌دهيم.البته وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا خارجي‌ها مجوز خود را از وزارت امور خارجه دريافت مي‌كنند، فقط گفت: اين ما هستيم كه مجوز مي‌دهيم. نجفي در پاسخ به پرسشي درباره «تالاب هورالعظيم» گفت: «نمي‌خواهم از وزارت نفت دفاع كنم. اما توجه كنيد ميدان نفتي آزادگان كه يكي از بزرگ‌ترين ميادين نفتي دنيا است در اين تالاب قرار گرفته است. نمي‌توانيم از ذخيره‌‌اي به اين بزرگي چشم‌پوشي كنيم. بنابراين اميدواريم با حداقل خسارات زيست‌محيطي ذخيره نفتي اين ميدان استخراج شود.» نجفي در اين لحظه ياد دولت خاتمي را نيز گرامي داشت: «پروانه‌هاي شكار درباره كل، بز، قوچ، ميش و گاهي وقت‌ها درباره آهو را صادر مي‌كنيم، اما اين را بدانيد صدور برخي از پروانه‌ها در زمان من نبوده است و مال 10 سال پيش بود. خبرنگاري گفت پس دست كم درباره مشكلاتي كه در زمان شما به وجود آمده، پاسخگو باشيد. «من پاسخگو هستم، از بار مسووليت فرار نمي‌كنم. در برابر ايجاد جاده ابر ايستاده‌ام، تا زماني كه من هستم از جاده‌كشي در ميانكاله خبري نخواهد بود.»وي باز ياد دولت قبل را گرامي مي‌دارد: «همين آزادراه تهران شمال را ببينيد، هيچ سابقه‌اي از مطالعات زيست‌محيطي در سازمان موجود نيست. سابقه‌ها را از وزارت راه و ترابري گرفته‌ايم. نامه‌اي ديده‌ام كه در آن روي نقشه با ماژيك قرمز خطي كشيده شد كه نشان‌دهنده مسير جاده است. خانم ابتكار زير آن را امضا كرده كه ايرادي ندارد.» وي در عين حال يادآور مي‌شود برخي از طرح‌هايي كه انجام شد، مورد تاييد سازمان محيط زيست نبوده و اين سازمان توسط نهادهاي ديگر مورد آزار و اذيت قرار گرفته است،اما نجفي دو خبر مهم را نيز گفت: «نتايج مطالعات زيست‌ محيطي از اين پس منتشر خواهد شد تا به راحتي در اختيار عموم قرار بگيرد. همچنين قرار است از محيط زيست كشور فيلم مستند نيز تهيه كنيم.»
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 629]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن