تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812863934




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تشكلي كوچك براي تمدني بزرگ


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تشكلي كوچك براي تمدني بزرگ


روابط فرهنگي- آذر مهاجر:
نتايج تلاش‌هاي گروهي و فعاليت‌هاي جمعي، به‌خصوص برنامه‌هاي نه چندان خبرساز يك گروه كوچك دانشجويي ممكن است

در بهترين شكلش به چند برنامه و سخنراني و ايجاد جرياني علمي يا منتقدانه در محيطي نه چندان بزرگ به نام دانشگاه ختم شود يا دست كم از يك تشكل دانشجويي ايراني در دانشگاهي آمريكايي تصوري بيش از اين نمي‌شود داشت. اما باشگاه فرهنگي ايرانيان Persian cultural club در طول چند سال فعاليت پر فراز و فرودش اتفاقاتي را سبب شد كه براي هر ايراني در هر جايي تحسين بر انگيز است.

يكي در ميان اين همه
حدود سه هزار دانشجو در دانشگاه آمريكايي دبي تحصيل مي‌كنند كه چيزي بيش از 400 نفر آنها ايراني هستند. در حقيقت ايراني‌ها پر جمعيت‌ترين مليت در بين دانشجويان دانشگاه آمريكايي دبي هستند و جمع شدن اين دانشجويان و تشكيل يك باشگاه يا انجمن اتفاقي طبيعي بود به همين دليل از حدود 7 سال پيش دانشجويان ايراني دانشگاه آمريكايي شارجه باشگاه فرهنگي ايرانيان را تشكيل دادند و فعاليت‌ها خود را آغاز كردند.

فعاليت اين باشگاه ادامه داشت تا حدود 2 سال پيش كه فعالان اين باشگاه تصميم گرفتند ساختار و تشكيلات آن را سامان بدهند. عضوگيري و انتخابات انجام شد. 205 نفر به عضويت باشگاه فرهنگي ايرانيان در آمدند و صدرا سلاميان دانشجوي رشته business administer به عنوان مدير يا مسئول اين باشگاه انتخاب شد.

سازماندهي به ساختار اين باشگاه سبب شد خيلي زود فعاليت‌ها و برنامه‌هاي باشگاه رنگ تازه‌اي به خود بگيرد و تاثيرات فوق‌العاده‌اي بر ساير دانشجويان دانشگاه آمريكايي دبي بگذارد از جمله مي‌توان به اختصاص يك ويترين به ايران در اين دانشگاه اشاره كرد و پرچم جمهوري اسلامي ايراني كه 365 روز سال 2007 در تمام 24 ساعت در اين دانشگاه آمريكايي برافراشته بود و همچنان نيز هست.

همچنين باشگاه فرهنگي ايرانيان سال 2007 از ميان 18 باشگاه يا انجمن دانشجويي دانشگاه آمريكايي دبي، به عنوان بهترين تشكل انتخاب شد و جام مخصوص انتخاب بهترين باشگاه را از امور دانشجويي دانشگاه هديه گرفت. همچنين رئيس اين دانشگاه كه يك لبناني تحصيلكرده آمريكاست به صورت ويژه از باشگاه ايران و لبنان تشكر كرد.

به نمايندگي از ملتي بزرگ
مراسم باستاني نوروز، جشن يلدا طولاني‌ترين شب سال، انتشار مجله Persian view و توزيع آن در دانشگاه آمريكايي دبي، دانشگاه آمريكايي شارجه، نالج ويليج و دانشگاه آزاد و دانشگاه ولنگانگ استراليا، تاسيس سايت انجمن به نشاني www.persianculturalclub.com ، نمايش فيلم‌هاي سينمايي ايراني از جمله فيلم ازدواج به سبك ايراني، اعزام تور اسكي به ايران، دعوت به مراسم افطاري در ماه رمضان كه حدود 250 نفر از مليت‌هاي مختلف، از جمله اساتيد آمريكايي دانشگاه و خانواده‌هاي آنها مهمان آن بودند.

شركت در مراسم شب بين‌الملل international night و كسب رتبه برتر در مسابقه غرفه شب بين‌الملل از جمله برنامه‌هايي است كه تاكنون توسط باشگاه فرهنگي ايرانيان انجام شده است. صدرا سلاميان مدير و مسئول اين باشگاه مي‌گويد: «وقتي ساختار مجموعه مشخص شد و مسئول و مدير روابط عمومي، مسئول تداركات، دبير، مسئول امور مالي و مدير اجرايي اين باشگاه تعيين شد من هنوز دانشجوي دانشگاه آمريكايي دبي بودم. با همكاري ساير دوستان و اعضاي باشگاه موقعيتي براي دانشجويان ايراني در اين دانشگاه ايجاد كرديم كه شايد خودمان هم فكرش را نمي كرديم.

در مراسم international night برنامه باشكوهي را روي سن اجرا كرديم. موسيقي زنده و سرود اين ايران و احتزار پرچم كشورمان حس عجيبي را براي همه ايراني‌ها و غير ايراني‌هاي دانشگاه در آن شب ايجاد كرد. رئيس دانشگاه با اعضاي كلوپ زير پرچم ايران عكس يادگاري گرفت و روزنامه‌هاي امارات هم مراسم آن شب را پوشش دادند.»

سلاميان و ساير اعضاي كلوپ فرهنگي ايرانيان با فعاليت‌هاي متنوع خود كاري كردند كه دانشجويان و اساتيد دانشگاه آمريكايي دبي با ايران و ايراني و فرهنگ و تمدن بزرگ اين سرزمين آشنا شدند. همين فعاليت‌ها باعث شد سلاميان به عنوان نماينده دانشجويان ايراني حق حضور در كميته انضباطي دانشگاه به عنوان عضو هيات منصفه را به دست بياورد و دانشجويان ايراني دانشگاه هم نماينده‌اي براي دفاع داشته باشند.

همكاري با ساير كلوپ‌ها و انجمن‌هاي دانشجويي در ديگر دانشگاه‌هاي امارات هم از ديگر برنامه‌هاي كلوپ فرهنگي ايرانيان بود كه باعث شد حلقه‌هاي دانشجويان ايراني به هم پيوند بخورند.

با وجود اينكه سلاميان هم اكنون دانشجوي دانشگاه آذربايجان است و از دانشگاه آمريكايي دبي فارغ‌التحصيل شده اما همچنان از امور دانشجويي دانشگاه با او در ارتباطتند تا برنامه‌هاي اين كلوپ را هدايت كند. سلاميان مي‌گويد: «دانشجويان ايراني عضو كلوپ از همان ابتداي كار با دل و جان ما را همراهي كردند و در همه برنامه‌ها همراه بوده اند اما هميشه بايد يكي باشد كه هماهنگي‌هاي لازم را انجام بدهد، برنامه‌ريزي كند و مسئوليت امور را بر عهده بگيرد.

بنابراين من همچنان در خدمت اين كلوپ خواهم بود و تا زماني كه مسئول جديد انتخاب شود براي آن برنامه‌ريزي خواهم كرد.»
گاهي اتفاقاتي ساده و برنامه‌هاي و تلاش‌هاي خالصانه يك گروه كوچك مي‌تواند تاثير بسيار در معرفي و ارائه فرهنگ و تمدن ملتي بزرگ داشته باشد.

همشهري امارات

تاريخ درج: 8 خرداد 1387 ساعت 18:46 تاريخ تاييد: 8 خرداد 1387 ساعت 21:30 تاريخ به روز رساني: 8 خرداد 1387 ساعت 21:28
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 524]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن