تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820800867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تقدير بان كي مون از تلاش 60 ساله صلح بانان سازمان ملل


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: تقدير بان كي مون از تلاش 60 ساله صلح بانان سازمان ملل
دبير كل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت شصتمين سالگرد صلح باني سازمان ملل، 29 مي 2008 برابر با 9 خرداد 1387 ضمن تجليل از تلاش هاي 60 ساله صلح بانان سازمان ملل در جهان و گرامي داشت ياد 2 هزار و 400 مرد و زني كه در راه خدمت به صلح جان خود را از دست داده اند، از جهانيان خواست تا تعهد خود در مورد حصول اطمينان از اينكه فداكاري آنان فراموش نخواهد شد را تجديد نمايند.


به گزارش سرويس بين الملل برنا به نقل از دفتر اطلاعات سازمان ملل در تهران، متن كامل پيام "بان كي مون" به شرح زير است:

امسال، روز بين المللي صلح بانان ملل متحد با شصتمين سالگرد صلح باني در سازمان ملل مصادف است. شش دهه قبل در چنين روزي، شوراي امنيت نخستين ماموريت حفظ صلح سازمان ملل را تاسيس نمود. بيشتر صلح بانان اهل تعداد معدودي از كشورهاي اروپايي و آمريكايي، عمدتا از نظاميان مرد بدون سلاح بودند كه كارشان نظارت و ديده باني خطوط آتش بس بود.

از آن هنگام به بعد صلح باني به عنوان اقدامي عمده در سازمان ما گسترش يافته است. امروز بيش از 110 هزار مرد و زن صلح بان در مناطق درگيري در سراسر جهان حضور دارند. آنان اهل 120 كشور جهان هستند كه بيشترين رقم در تمامي اين مدت و منعكس كننده اعتماد در صلح باني سازمان ملل متحد است. صلح بانان اهل كشورهاي بزرگ و كوچك، غني و فقير و برخي از آنان از كشورهايي مي آيند كه اخيرا از جنگ محنت ديده اند. ايشان فرهنگ ها و تجربيات مختلف را در كارشان ارائه مي دهند اما در عزم خود براي گسترش صلح مصمم هستند. بعضي از آنان در لباس نظامي اما بسياري از ايشان غيرنظامي هستند و فعاليت هاي آنان فراتر از نظارت است.

آنان پليس آموزش مي دهند، رزمندگان سابق را خلع سلاح كرده، از انتخابات حمايت مي نمايندو به تاسيس نهادهاي دولتي كمك مي كنند. پل مي سازند، مدارس را تعمير، به قربانيان سيل مساعدت و از زنان در برابر خشونت جنسي حمايت مي كنند. حقوق بشر را ارتقا و برابري جنسيتي را ترويج مي نمايند. اينجانب از تلاش هاي ايشان كه مي تواند موجب ارائه كمك هاي انسان دوستانه زندگي بخش و آغاز گر توسعه اقتصادي شود، سپاسگذاري مي كنم.

در سالي كه گذشت اينجانب صلح بانان را در آفريقا، آسيا، خاورميانه و كارائيب ملاقات نمودم. شاهد بازگشت پناهندگان به كشرهاي خود همچنين كودكان به مدارس خود و امنيت دوباره شهروندان تحت لواي قانون بودم. شاهد حركت تمامي جوامع از انهدام به تجديد حيات با كمك صلح بانان بودم. در هائيتي، ليبريا و جمهوري دموكراتيك كنگو كلاه آبي ها موجب مساعدت براي حفظ صلح شكننده شده اند.

ما بدون كمك شركاي خود در سازمان هاي منطقه اي نمي توانستيم اين كار را به ثمر برسانيم. اتحاديه آفريقا و سازمان ملل در حال اعزام نيروي مشترك به دارفور هستند. ما در حال همكاري با اتحاديه اروپا در كشور همسايه چاد و آفريقاي مركزي هستيم.

بيش از نيمي از كشورهاي عضو سازمان ملل سرباز و پليس براي عمليات حفظ صلح اعزام مي نمايد. ما از يك يك آنان قدرداني مي كنيم. تشكر ويژه از كشورهاي پاكستان، هند، بنگلادش، نيجريه و نپال مي نمايم. همراه با هم، اين ملت هاي جنوب تقريبا نيمي از نيروي صلح بانان سازمان ملل را تامين مي نمايند.

اين سالگرد مناسبتي براي جشن، همچنين براي سوگواري همقطاران از دست رفته است. در اين شش دهه بيش از 2 هزار و 400 مرد و زن در راه خدمت به صلح جان خود را از دست داده اند. تنها در سال گذشته 87 فرد شجاع را از دست داده ايم.

هريك از آنا قهرمان هستند. امروز تعهد خود در مورد حصول اطمينان از اينكه فداكاري آنان فراموش نخواهد شد و كار حياتي كلاه آبي ها تا آنجا كه مورد نياز است ادامه خواهد يافت، را تجديد مي نماييم.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن