تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804533159




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كي ير كگور ايمان را بي نياز از عقل مي داند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: "كي ير كگور" ايمان را بي نياز از عقل مي داند
مشهد - خبرگزاري مهر : استاد دانشگاه اصفهان با انتقاد از پذيرش و حتي به استقبال تناقضات رفتن "كي ير كگور" گفت: وي ايمان را بي نياز از عقل مي داند.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد،غلامحسين توكلي در جلسه دانشجويي با عنوان دين و اخلاق از منظر "كي ير كگور" كه در محل مجتمع فرهنگي جهاد دانشگاهي مشهد برگزار شد، افزود : اين گرايش ايمان را بي نياز از عقل دانسته و مي گويد به دخالت عقل نه تنها نيازي نيست حتي اثري مضر بر ايمان دارد.

استاد دانشگاه اصفهان در بيان نظرات "كي ير كگور" گفت : وي در دو عرصه " ايمان گروي" و " وجودگرايي" اثرات ماندگاري برجاي گذاشته، به طوري كه مباني اصل وجودگرايي را در كتاب " تعليقه" خود مطرح كرد و فيلسوفان وجودگرا وامدار او هستند .

توكلي با اشاره به اينكه وجودگرايي يك مكتب نيست اظهار داشت : به تعداد فيلسوفان وجودگرا نظرات مختلف در اين عرصه وجود دارد اما "كي ير كگور" در عرصه وجودگرايي و ايمان گرايي تحول اساسي به وجود آورد.

وي بر سابقه ايمان گرايي قبل از دوره "كي ير كگور" اشاره و تصريح كرد : تفاوت نظر وي در عدم پذيرش عقل گرايي است به نحوي كه ايمان گرايي را در مقابل عقل گرايي مي داند.

توكلي با بيان نظرات عقل گرايان و تجربه گرايان افزود: تجربه گرا معتقد است بدون حواس دريافتي وجود ندارد و عقل گرا معتقد به داشتن معارف به طور مازاد است و عقل را داور نهايي مي داند. شما چه عقل گرا باشيد و چه تجربه گرا زمان تاييد گزاره هاي ديني عقل است كه بايد حرف نهايي را بزند و اين با نظر "كي ير كگور" در تضاد است.

وي تقدم ايمان بر عقل را نظر آنسلم عنوان كرد و افزود: وي فهم را پاداش ايمان مي داند و معتقد است در صورت ايمان آوردن و عمل بر طبق آن ايمان به تدريج فهم نيز حاصل مي شود و دستيابي به برخي گزاره ها و مهمترين آنها كه به سعادت ابدي مربوط است را از طريق ايمان معرفي مي كند.

توكلي در مقايسه اي ميان "كي ير كگور" و " ابن رشد" اظهار داشت : ابن رشد به شدت منتقد ابن سينا است و تمكين ابن سينا در برابر اهل دين را سبب سست شدن سخنانش و ايجاد زمينه جهت ورود ايرادات غزالي به نظرات ابن سينا مي داند و اين درست نظري است كه "كي ير كگور" دارد و كرنش در برابر عقل را جايز نمي داند.

وي از قول "كي ير كگور" رجوع به عقل را خيانت عنوان كرد و افزود: وي ايمان گرايي را وارد فاز جديد مي كند و از نظر وي ايمان گرا كسي است كه به رغم مخالفت هاي عقل، ايمان مي آورد و هر چه مخالفتهاي عقل با دين بيشتر باشد بهتر است لذا به عمد به دنبال جايي كه مخالفت و تناقض وجود دارد مي رود.

توكلي ايراد دوم وارد بر نظر "كي ير كگور" را پذيرش تناقضات و حتي به استقبال تناقضات رفتن دانست و تصريح كرد : روان سالم تناقض را نمي پذيرد و به هيچ وجه تن به تناقض نمي دهد لذا شخص در صورت پذيرش تناقض زندگي مسالمت آميز ندارد و روان پريش مي شود.

توكلي تفكر را از منظر "كي ير كگور" به ذهني و عيني تقسيم و تصريح كرد: از منظر وي تفكر ذهني يا انفسي به خود مي انديشد و براي اثبات نفس مي كوشد ولي تفكر عيني با آفاقي درگير هستي است و از خود غافل است.

وي به نقل از "كي ير كگور" اظهار داشت: ما به اندازه اي كه از حقيقت مي ترسيم از خود نمي ترسيم. حقيقت يعني به درون رفتن و تفكر آفاقي دائما تو را از خود جدا مي كند به نحوي كه تمام اكتشافات حاصل وانهادگي نفس است و مهم نيست عالم علوم تجربي هستي يا متافيزيك، فيلسوف عقل گرا باشي يا تجربه گرا همين كه به چيزي غير از خود مي انديشي خيانت به خود است.

استاد دانشگاه اصفهان در ادامه اظهار داشت: وي معتقد است در مورد هر موضوعي فكر مي كني بپرس ربط و نسبت تو با آن چيست و در اين صورت تمام مسائلي كه ربط و نسبتي با انسان ندارند مثل خلاء و حركت جوهري حذف مي شوند و حتي در مورد خودش هم نگاه انفسي را قبول دارد.

توكلي افزود: وي در تفكرات ديني به عقل مجال نمي دهد و دليل را بر نمي تابد و معتتقد است مفاهيم عام تفكر آفاقي است كه انسان را تخريب و ما را از خود بيگانه مي كند.

وي در ادامه اظهار داشت: "كي ير كگور" تعويق، تخمين و تخريب و شورمندي را از علل اصلي رد دلايل عقلي مي داند.

توكلي با بيان اين مطلب كه علوم انساني مشاهده گر در مواجهه با اين نظر شديدا تحت تاثير قرار مي گيرد افزود: تاريخ و علوم انساني عرصه آزمون نيست و جنگ جهاني را مثل شيمي و فيزيك نمي توان تجربه كرد و از طريق نقل احتمال دارد واقعيت هاي تاريخي درست و يا غلط باشد به نسبت دور تر بودن واقعه تاريخي احتمال خطا بيشتر است.

توكلي در توضيح نظر "كي ير كگور" تصريح كرد: منظور وي از حقايق محتمل حقايق امكاني است و مي گويد واقعياتي كه علوم مختلف حتي فلسفه در اختيار شما قرار مي دهد يك سلسله واقعيات محتمل است چطور مي توان به استناد آنها به حقيقت ازلي و لامتغير راه برد.

توكلي به نقل از "كي ير كگور" اين سؤال را طرح كرد كه «چگونه سعادت ابدي خود را بر يكسري حقايق امكاني پايه گذاري مي كني ؟» و افزود: وي هيچگونه استدلالي را بر نمي تابد و بر دليل تعويق خود پافشاري مي كند و مي گويد اگر نخواهي دليل بياوري بايد هر لحظه ايمان را به تأخير بيندازي چون هر لحظه دليلي مطرح مي شود سپس شكي از سوي يك متفكر بر آن وارد مي شود و ممكن است 100 سال ايمانت به تأخير بيفتد تا شكها به يقين تبديل شوند.

وي در تعريف ايمان از نظر "كي ير كگور" اظهار داشت : ايمان يعني شور بي حد و حصر، ايمان در فضاي استدلال رشد نمي كند و اين چنين ايماني به نسبتي كه صحنه خطر خيزتر باشد نمود بيشتري داشته و حاكي از عشق بيشتر است.

توكلي مسيحيت "كي ير كگور" را ديني پر تناقض دانست و افزود: وي معتقد است ايمان يعني پذيرش تناقض، يعني قبول با وجود مخالفتهاي سرسختانه عقل و احساس مي كند ورطه اي عميق و كتمان نشدني بين حقايق امكاني محتمل و حقايق ضروري ازلي وجود دارد و عبور از اين ورطه توسط عقل امكانپذير نيست لذا به يك جهش نياز است كه آن را جهش ايماني مي نامد.

استاد دانشگاه اصفهان در پايان و در پاسخ به اين سؤالات كه " آيا كي ير كگور براي شريعت و مناسك اعتباري قائل بود ؟" و " تفاوت عملگرايي مطرح در نظر كي ير كگور با عمل گرايي از ديدگاه عرفان اسلامي چيست؟" اظهار داشت: وي براي شريعت و مناسك اعتباري قائل نبود و به طور صريح گفت "مادامي كه در كليساي لوتري در حق مسيح ظلم مي شود حاضر نيستم پس از مرگم مراسم عشاي رباني انجام شود" و نقطه انحراف عمل گرايي "كي ير كگور" در مقايسه با عملگرايي مطرح در عرفان اسلامي، تكيه وي بر تناقضات و اعتقادش بر اين مطلب است كه تناقضات هر چه خرد ستيزترباشد بهتراست.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 834]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن