تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828874179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خوب مردن را تمرين كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خوب مردن نيز هنر است. به قول شاعر تعلق گر نباشد خوش توان مرد و از اين ديدگاه كسي مي تواند خوب بار سفر از اين دنيا بر بندد كه تعلقي نداشته باشد و يا كمترين تعلق را به مسائل دنيوي و مادي داشته باشد. تعلق عبارت از دلبستگي به چيزي است كه اگر آن را از انسان بگيرند، نتواند تحمل كند و يا دل كندن از آن مشكل باشد. با اين نگاه مي توانيم موقعيت خود را بسنجيم و ببينيم كه تعلقات ما تا چه اندازه است. اين تعلق را نبايد با علاقه اشتباه بگيريم. چون علاقه مساله اي طبيعي و فطري است و چنانچه علاقه نباشد انگيزه نيز در انسان مي ميرد اما تعلق دل بستن است. حجت الاسلام محسن قرائتيدراين باره گفت: از شعرهايي كه در ذهنم مانده و به نظرم شيرين‌ترين و بهترين شعر در زندگي من همين بيت است كه مي گويد تكلف گر نباشد خوش توان زيست، تعلق گرنباشد خوش توان مرد. هر انساني مي تواند با درنظر گرفتن موقعيت ها و ارتباط هاي خود با ديگران ميزان تعلق خود را در زندگي مشخص كند. برخي افراد با كوچكترين اتفاق دست و پاي خود را گم مي كنند و ميزان دلبستگي خود را به شدت بروز مي دهند. مثلا اگر در يك لحظه نداند كه تلفن همراه خود را كجا گذاشته، ضربان قلبش به تندي مي زند. همين شخص اگر جاي خالي دسته چك خود را در كيفش ببيند، نمي تواند فكر خود را متمركز كند. همين موضوع در تصادفات، بيماري ها، خبرهاي ناخوش و مشكلات زندگي به شكلي خود را نمايان مي كند و مي تواند به عنوان معياري براي تشخيص ميزان دلبستگي هاي ما باشد. چنانچه خودروي شما در يك سانحه از بين برود، چگونه با اين مساله روبرو مي شويد؟ اگر خبر بستري شدن يكي از عزيزان شما را به بيمارستان آن هم به بخش سي.سي.يو بدهند، چه مي كنيد و يا اگر خبر فوت يكي از بستگانتان كه بسيار به او علاقه مند هستيد را بدهند چه كار مي كنيد؟ اگر يك مدير بخواهد بداند تا چه اندازه به مديريت و ميز خود دلبستگي دارد، بايد تصور كند اگر امروز به او بگويند از مديريت بركنار شده اي، چه حالي پيدا مي كند و اگر به شما كه وزير يا رييس يك شركت و يا مديرعامل و معاون يا مشاور اداره اي هستيد، اعلام شود كه از فردا بايد مانند يك كارمند معمولي كار كنيد چه حالي پيدا خواهيد كرد؟ هر يك از اين سوالات و گزينه ها براي ما كافي است تا ببينيم تعلق ما به دنيا و مسائل مادي تا چه اندازه است و بايد بپذيريم كه هر قدر تعلق و دلبستگي ما بيشتر باشد جدا شدن از دنيا و چشيدن طعم مرگ و دل كندن از دنيا سخت تر خواهد بود. تشخيص ميزان دلبستگي ها زماني بيشتر مشخص مي شود كه مساله اي به نام مرگ و دل كندن از دنيا و مواجه شدن با مرگ را براي خودمان به تصوير بكشيم و راه حلي براي آن پيدا كنيم. حجت الاسلام محسن قرائتي مثال زيبايي در اين ارتباط بيان مي كند و مي گويد اگر بخواهيم چسب زخمي را كه به دستمان بسته ايم، باز كنيم، درصورتي اين كار را به سادگي مي توانيم انجام دهيم كه هيچ مويي به چسب زخم نچسبيده باشد در غير اينصورت به سختي مي توانيم چسب را جدا كنيم. به اعتقاد وي هر يك از موهايي كه سبب مي شود تا به سختي بتوانيم چسب را جدا كنيم همان تعلقاتي است كه به دنيا داريم كه هنگام مرگ با آن روبرو مي شويم. پس هر قدر از ميزان آنها بكاهيم راحت تر با مساله مرگ مواجه مي شويم. بار ديگر تاكيد مي كنيم تعلق نداشتن به معناي نداشتن نيست. چه بسيارند كساني كه از نعمت ها و مواهب الهي بسياري برخوردارند اما هيچ تعلقي به آن نعمت ها ندارند و نشانه آن نيز اين است كه اگر اين اموال و مقام ها را از آنها بگيرند، روحيه آنان تغييري نمي كند. حكايتي از مرحوم فاضل نراقي در كتب تاريخي آمده است كه درويشي، نام ملا احمد نراقي و تعريف كتاب معراج السعاده او را شنيده و به شدت مريد و شيفته وي شده بود. به همين سبب به قصد زيارت وي به كاشان رفت و زماني كه خانه مجلل وي و مراجعه مردم را به منزل او ديد، از ارادتش نسبت به او كاسته ‏شد. بعد از چند روزي درويش مي‏گويد كه تصميم دارد به كربلا برود و ملا احمد در جواب مي‏گويد من هم چنين قصدي دارم و از او مي خواهد كه كمي صبر كند تا با هم بروند. درويش مي‏پرسد، چند روز بايد صبر كنم تا شما آماده شويد كه نراقي در جواب مي گويد همين الان آماده هستم. سپس با هم اين سفر را آغاز مي كنند. وقتي به چند فرسخي قم مي رسند درويش مي‏گويد كشكول خود را در خانه شما جا گذاشتم و نراقي مي گويد: وقتي از سفر بازگشتيم آن را بردار ولي درويش قبول نمي‏كند و مي‏گويد: من به اين كشكول خيلي علاقه‏مندم. ملا احمد سوال مي‏كند: آيا نمي تواني مدتي بدون كشكول باشي؟ و او جواب مي دهد كه من تبرزين خودم را مي خواهم و آماده بازگشت به كاشان مي‏شود. در اين هنگام مرحوم نراقي به درويش مي گويد: من به آن رياست و مقام و منزلتي كه در كاشان دارم، اينقدر وابسته نيستم كه تو به اين كشكول خود وابسته‏اي. استاد عرفان و اخلاق، حضرت امام خميني (ره) در اين ارتباط فرمودند: توجه و تعلق نفس به ماديات، انسان را از كاروان انسان ها باز مي دارد و بيرون رفتن از تعلقات مادي و توجه به خداي تبارك و تعالي، انسان را به مقام انسانيت مي رساند. بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران كه با دلي آرام و قلبي مطمئن و روحي شاد و ضميري اميدوار به جايگاه ابدي سفر كرد، در جايي ديگر فرمودند: دنياي مذموم همين است كه انسان توجه داشته باشد ولو به يك تسبيح، و لو به يك كتاب (و به آن تعلق داشته باشد) اگر از زاويه اي ديگر به اين مساله نگاه كنيم مي توانيم بگوييم كارمندان رسمي تعلق بيشتري نسبت به كار خود دارند تا كساني كه به صورت روزمزد و موقت كار مي كنند. چون اين افراد راحت تر از نيروهاي رسمي مي توانند از اداره جدا شوند و دل كندن براي كاركنان رسمي يك اداره سخت تر از نيروهاي قراردادي است. همچنين طبيعي است كه افراد مستاجر تعلق كمتري به خانه مسكوني خود داشته باشند. چون مستاجر مي داند كه در اين منزل هميشه ساكن نخواهد بود و ممكن است مالك در پايان سال عذر او را بخواهد اما فردي كه مالك خانه است دلبستگي بيشتري به منزل خود دارد. چون تصور او بر اين اساس است كه تا پايان عمر در اين خانه زندگي خواهد كرد. با اين توضيحات مي توان گفت طبيعي است كه ثروتمندان نسبت به فقرا، مديران نسبت به كارمندان، سالمندان نسبت به جوان ترها و افراد مشهور نسبت افراد گمنام تعلق بيشتري داشته باشند ولي در ميان اين طبقات، هستند كساني كه به رغم داشتن ثروت يا مقام و يا شهرت از تعلقات دنيايي به دور هستند. اگر به خاطر داشته باشيم در دوران دفاع مقدس بيشترين داوطلبين ميادين جنگ را نيروهاي جوان تشكيل مي دادند كه يكي از دلايل مهم آن اين بود كه جوانان علاوه بر ايمان قلبي و رشادت، تعلقات مادي نداشتند و به همين دليل راحت تر مي توانستند آرزوي شهادت را در دل بپرورانند و با دشمن تا سرحد شهادت مبارزه كنند. البته در همان زمان رزمندگاني در جبهه هاي جنگ حضور داشتند كه به رغم سن زياد، از تمام وابستگي ها دل بريده و جان بركف آماده شهادت بودند. در روايات نيز به بهانه هاي مختلف تاكيد شده تا از مرگ ياد كنيم و آن را از ذهن و خاطر خود جدا نكنيم و حتي پيامبر اسلام (ص) از آن به عنوان صيقل دهنده دلها ياد كردند و امام سجاد (ع) در دعاي چهلم صحيفه سجاديه فرمودند: ياد مرگ را نصب العين خود قرار دهيد و آن را فراموش نكنيد. شايد به همين دليل در روايات سفارش كرده اند كه هميشه به گونه اي نماز بخوانيد كه فكر كنيد آخرين نمازتان را مي خوانيد. يعني چنين تصور كنيد كه پس از اين نماز با دنيا وداع كرده و وارد عالم ديگر خواهيد شد. از طرف ديگر در معارف ديني تاكيد شده كه يكي از راه هاي كسب آمادگي براي مرگ، كاستن از آرزوهايي است كه تعلقات انسان را به دنيا افزايش مي دهد. چون اين آرزوها باعث مي شود تا انسان كمتر به فكر سفر آخرت و انتقال به دنياي ديگر باشد و به مرور چنين تصور مي كند كه تا به آرزوهاي خود نرسد از اين دنيا رخت نخواهد بست. اين گونه روايات و بسياري ديگر از احاديث به شيعيان آموزش مي دهد كه چگونه براي خوب مردن تمرين كنند. اميرالمومنين علي (ع) در دو كلمه، دنيايي از معارف و علوم را براي شيعيان بيان كرده و فرمودند استعدوا للموت يعني براي مرگ آمادگي كسب كنيد و هدف از نگارش نكات مطرح شده، عمل كردن به اين سفارش حضرت علي (ع) است. پس اگر مي خواهيم خوب مردن را تمرين كنيم بايد ببينيم تعلقات مادي و دنيوي ما چيست و سپس تلاش كنيم تا در زندگي روزمره اين تعلقات را به مرور كاهش دهيم و به جايگاهي برسيم كه اگر فرشته مرگ به سراغمان آمد با دغدغه كمتر به دنياي برزخ وارد شويم. نگارنده اميدوار است اين مطلب بيش از همه در خود او موثر باشد و همچنين اينگونه نباشد كه نوشتن چند مطلب تعلقاتي را براي او فراهم آورد. فراهنگ**1003** 1918




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 486]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن