واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: محمد يعقوبي : نمايشنامههاي ايراني اميدي به اجرا ندارند مضامين «ماچيسمو» كاملا منطبق با مسايل روز است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر
محمد يعقوبي معتقد است: احساس ناامني حاكم برجامعه تئاتري منجر به كاهش خلق نمايشنامههاي ايراني شده است.
اين نمايشنامهنويس و كارگردان تئاتر كه با خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفتوگو ميكرد، ادامه داد: از آنجا كه نمايشنامهنويس ايراني اميدي به اجراي نمايشنامهي خود ندارد، انگيزهي نوشتن متن جديد را از دست ميدهد و اين اتفاق حتي بر نويسندهاي مانند من هم تاثير گذاشته است، چرا كه دراين مدت نتوانستهام فعاليت نوشتاري خود را به روال سابقه دنبال كنم.
يعقوبي اضافه كرد: اين شرايط موجب شد رمان «كنسول افتخاري» گراهامگرين را براي اجراي نمايش «ماچيسمو» انتخاب كنم؛ چرا كه معتقدم ويژگيهاي نوشتاري من دراين رمان وجود دارد، اما نبايد فراموش كرد كه همهي هنرمندان تئاتر نميتوانند چنين كنند و از آنجا كه علاقه دارند كار كنند به سراغ متون خارجي ميروند و اين حق طبيعي آنان است.
نويسنده و كارگردان «ماه در آب» اتفاقات اخير را در حوزهي نمايشنامهنويسي نااميدكننده دانست و در عين حال اظهار اميدواري كرد: مسوولان بدانند با اين عملكرد چه لطمهاي به نمايشنامهنويسي كشور ميزنند و شرايطي را پديد نياورند كه شكل ديگري از اتفاقات دههي 60تكرار شود، چرا كه در آن زمان شهروند ايراني از نظر سياسي بهشدت تحت فشار بود، اما تجربهاي كه هنرمندان تئاتر پيش ازاين دوره به دست آوردند، اجازهي بازگشت به آن دوران را نميدهد.
يعقوبي توضيح داد: مسوولان از هنرمندان، انفعالي را ميخواهند كه دردههي 60وجود داشت. اما بايد توجه داشته باشند كه در شرايط فعلي نميتوانند هنرمندان را به آن سمت بكشانند زيرا همانگونه كه اشاره كردم هنرمندان تئاتر چندسالي اين امكان را به شكل نسبي بهدست آورده بودند كه برطبق علايقشان كار كنند و نميتوانند اين سالها را فراموش كنند به همين دليل است كه اميدوارم مسوولانه درك كنند تا زماني كه نيروي منتقدي نباشد، اصلاحي هم صورت نميگيرد.
اين كارگردان تئاتر كه از روز 19 خردادماه نمايش «ماچيسمو» را در تالار چهارسو تئاترشهر اجرا ميكند، معتقد است: مضامين سياسي اين نمايش ، بيشترين وجوه مشابهت را با جامعه روز ايراني دارد، بنابراين اين مضامين دركنار برخي از جزيياتي كه دربارهي روابط خانوادگي دراين نمايش وجود دارد، موجب برقراري ارتباط با تماشاگر امروزي ايران ميشود.
يعقوبي دربارهي تفاوت اجراي عمومي اين نمايش با اجراي جشنواره ايسنا گفت: تغييرات شاخصي اعمال نشده است، جز اينكه نمايش به دليل تمرينات بيشتري كه صورت گرفته، از نظر كارگرداني پختهتر شده است.
او بازخورد تماشاگران اين نمايش را درجشنوارهي فجر بسيار مثبت ارزيابي كرد و ادامه داد: مهمترين تاثير اين بازخورد اين بود كه اعتماد به نفس كافي را براي اجراي عمومي به ما داد.
يعقوبي دربارهي تفاوت متن اين نمايش با رمان «گراهامگرين » هم گفت: بيشترين كاري كه انجام دادهام، اين است كه به رمان پروبال دادهام و ترتيب زماني وقايع را به هم ريختهام با اين حال چيزي كه صددرصد متعلق به من باشد، دراين متن وجود ندارد درحالي كه در نمايشنامهي ديگرم «دل سگ» كه از كتاب «بولگاكف» برداشت شده است، صحنههايي وجود داشت كه كاملا به من تعلق داشتند.
انتهاي پيام
چهارشنبه 8 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]