تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816812077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدل پيشنهادي دولت براي تغيير ساختار بانك‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مدل پيشنهادي دولت براي تغيير ساختار بانك‌ها
جام جم آنلاين: براساس دستوري كه ظاهرا از سوي رئيس‌جمهور صادر شده، ساختار تمامي بانك‌هاي دولتي تا پايان امسال متحول خواهد شد. بانك‌هاي دولتي از هرگونه بنگاهداري و ورود به فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاري منع مي‌شوند و صرفا به واسطه‌گري مالي مي‌‌پردازند ؛ يعني با جذب سپرده‌هاي مردمي و مديريت و پرداخت آن به اشخاص ذي‌صلاح، كارمزد دريافت خواهند كرد. دريافت‌كنندگان اين وام‌ها هم مي‌توانند مردم عادي و هم متقاضيان تسهيلات ديگر باشند.


به گزارش خبرنگار ما، محمود احمدي‌نژاد خطاب به پرويز داوودي، معاون اول رئيس‌جمهور دستور اكيد داده كه تا پايان امسال تمامي بانك‌هاي دولتي به بانك قرض‌الحسنه تبديل و ساختار آنها اصلاح شود.

مانيفست جديد بانكداري‌

بر اين اساس بانك‌هاي دولتي از هرگونه بنگاهداري و ورود به فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاري منع مي‌شوند و صرفا به واسطه‌گري مالي مي‌‌پردازند ؛ يعني با جذب سپرده‌هاي مردمي و مديريت و پرداخت آن به اشخاص ذي‌صلاح، كارمزد دريافت خواهند كرد. دريافت‌كنندگان اين وام‌ها هم مي‌توانند مردم عادي و هم متقاضيان تسهيلات ديگر باشند.

ايده‌اي كه ظاهرا در راستاي اين مساله وجود دارد، اين است كه از دريافت‌كنندگان تسهيلات، سود دريافت شود؛ اما اين سود در قالب عقود غيرمبادله‌اي و مشاركتي بوده و سود صرفا به شخص سپرده‌گذار پرداخت شود و بانك جز كارمزد يا حق‌‌الوكاله سهمي از آن نداشته باشد.

در واقع بانك نقش پيوندد‌هنده متقاضي تسهيلات و سپرده‌گذار را عهده‌دار خواهد بود. همچنين بانك‌هاي دولتي موظف به گسترش خدمات و تنوع‌سازي آن هستند و بزودي تمام خدمات آنها داراي كارمزد خواهد شد.

نقش بانك‌هاي خصوصي‌

اين گزارش مي‌افزايد: ظاهرا دولت بر آن است تا نقش اصلي سرمايه‌گذاري را به بانك‌هاي خصوصي محول كند. اما در مقابل، اين بانك‌ها از جذب سپرده‌هاي قرض‌الحسنه محروم خواهند بود، يعني نمي‌توانند از منابع رايگان مردمي استفاده كنند، بلكه صاحبان سپرده، منابع خود را در قالب عقد قرارداد به بانك اجاره مي‌دهند و حق‌الاجاره خودشان را دريافت مي‌كنند.

اين نسخه درواقع براي عقود مبادله‌اي تعريف شده است و تعيين نرخ سود اين امر نيز در انحصار كميسيون اقتصادي دولت باقي مي‌ماند. اما انجام امور سرمايه‌گذاري و همچنين عقود مشاركتي، همچون گذشته ادامه خواهد يافت.

خبرنگار ما گزارش مي‌دهد كه چنين نكاتي درواقع شاكله معماري جديد بانك‌ها از سوي دولت نهم را نشان مي‌دهد كه ممكن است ضوابط حاشيه‌‌اي آن تغيير كند، اما خمير مايه همين است.

با اين حال شنيده شد كه كميسيون اقتصادي دولت كار عملياتي كردن اين مساله را آغاز كرده و متني كه به عنوان ادغام بانك‌ها چند روز پيش از سوي يك خبرگزاري منتشر شد، يكي از مجموعه تحقيقات پيشنهادي است كه به سفارش اين كميسيون توسط استادان اقتصاد يا دانشگاه‌ها بر اين اساس تهيه شده است؛ لذا درست است كه اين متن مرتبط با مساله است، اما اين كه مصوبه دولت يا كميسيون اقتصادي باشد، صحيح نيست و به نوعي جعلي محسوب مي‌شود.

در همين راستا روابط عمومي وزارت اقتصاد نيز مصوب بودن يا رسمي بودن اين متن را ديروز تكذيب كرد.

اين گزارش مي‌افزايد: با وجود اين بانك مركزي با اين تغييرات بشدت مخالف است؛ چرا كه معتقد است، بسترها و زمينه‌هاي لازم براي اين كار مساعد نيست و براي انجام اين كار لااقل به يك زمان 10 ساله و تدريجي نياز دارد.

اين بانك يادآور مي‌‌شود كه در صورت اجراي شتابزده تغيير ساختار بانك‌ها، نقدينگي انفجاري از بانك‌ها آزاد و اقتصاد كشور درگير بحران غيرقابل تصوري مي‌شود. با وجود اين ظاهرا كميسيون اقتصادي دولت مطالعات و جلسات فشرده خود را در‌اين‌باره ادامه مي‌دهد.

اصلاح ساختار بانكي در اتاق بسته اشكال اساسي دارد

در همين حال رئيس كل بانك مركزي گفت: براي اصلاح ساختار بانكي بايد عصاره فكري و تجربي همه صاحب‌نظران را در نظر داشته باشيم، نه اين ‌كه با دو نفر از همكاران با همه نيت خير و علمي كه راجع به موضوع داريم، اين اصلاحات را در اتاق بسته خودمان انجام دهيم. يقينا اين شيوه اشكالات اساسي به همراه خواهد داشت.

به گزارش فارس، طهماسب مظاهري ديروز در هجدهمين كنفرانس سالانه سياست‌هاي پولي و ارزي تحت عنوان نوسازي و اصلاح ساختار نظام بانكي با اشاره به بحث‌هاي مطرح شده درباره اصلاح ساختار بانكي به زمان نهايي شدن قانون بانكداري بدون ربا اشاره كرد و گفت: در آن زمان بنا بود حدود 5 سال اين نظام به طور آزمايشي اجرا شود تا بعد از آن اصلاحات لازم در آن صورت گيرد، اما اين دوره حدود 24 سال به طول انجاميده و در حال حاضر شرايط براي اعمال اصلاحات بسيار پيچيده است و به كار بسيار دقيقي احتياج دارد.

مظاهري با بيان اين ‌كه همه آحاد مملكت به نوعي با نظام بانكي ارتباط دارند، گفت: بايد اين اصلاح به شيوه‌اي انجام شود كه از تصميمات فردي خودداري شده و نظر جميع كارشناسان مورد توجه قرار گيرد.

رئيس كل بانك مركزي با اعلام اين‌ كه متن اوليه ادغام بانك‌ها پيش‌نويسي است كه از سوي يك يا دو كارشناس اقتصادي تهيه شده و متن مصوب دولت نيست، گفت: اين پيش‌نويس موانع قانوني و شرعي دارد و به صورت فعلي قابل اجرا نيست.

وي خاطرنشان كرد: ادغام، تفكيك، تشكيل يا انحلال شركت‌ها‌ به نحوه فعاليت‌هاي طبيعي بنگاه اقتصادي مربوط است و هيچ يك از موارد مذكور به تنهايي موضوعيت ندارد.

وي افزود: متن اوليه ادغام بانك‌ها پيش‌نويسي است كه از سوي يك يا دو كارشناس اقتصادي نوشته شده و براي اعلام و نظرخواهي از مديران بانكي به برخي بانك‌ها ارسال شده است.

وي با تاكيد بر اين‌ كه اين پيش‌نويس متن مصوب دولت نيست و انتساب آن به اين عنوان جعلي است، افزود: اين پيش‌نويس در كارگروهي ويژه تصويب نشده و موانع قانوني و شرعي در آن ديده مي‌شود.

به گفته وي، هر دستگاهي مي‌تواند پيش‌نويسي را تهيه و با ذكر عبارت پيش‌نويس، آن را براي نظرخواهي به جامعه نخبگان ارائه كند.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن