تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815181927




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توافق وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و نيرو


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: توافق وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و نيرو
براي بهينه سازي مصرف آب صورت گرفت؛تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز: وزير نيرو از توافق اين وزارتخانه با وزارت جهادكشاورزي درخصوص بهينه سازي استفاده از آب در كشور ، خبر داد.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران، مهندس "پرويز فتاح " در حاشيه نشست مشترك با مهندس "محمدرضا اسكندري " وزير جهادكشاورزي ، به خبرنگاران گفت : در اين نشست دو وزارتخانه درخصوص احياي كميته اي كه در برنامه چهارم توسعه براي "بهبود وضع آب ، تغيير الگوي كشت و بهينه سازي استفاده از آب " پيش بيني شده بود، به توافق رسيدند.

به گفته وي ، اين كميته در سطح معاونان وزارتخانه هاي نيرو و جهاد كشاورزي تشكيل مي شود و توافق هاي آن مورد پذيرش دو وزير قرار خواهد گرفت .

وي از اين توافق به عنوان يك گام مثبت بزرگ و رو به جلو براي مديريت بهينه در بخش آب كشور ياد كرد.

وزير نيرو با بيان آنكه بخش كشاورزي با بيش از 90 درصد، عمده ترين مصرف كننده آب مصرفي كشور محسوب مي شود، اظهار داشت : خوشبختانه هم اكنون هماهنگي مناسبي بين وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و نيرو وجود دارد و اين دو وزارتخانه درصدد ارايه راهكارهاي مشتركي براي توسعه امور كشاورزي ، بهبود وضعيت توليد محصولات و استفاده بهينه از آب كشور هستند.

فتاح سپس توسعه كشت هاي گلخانه اي و حركت به سمت كشاورزي مكانيزه را ازجمله اين راهكارها برشمرد و افزود: در اين نشست مشترك بر ضرورت حمايت جدي تمام دستگاه ها از كشت گلخانه اي و كشاورزي مكانيزه تاكيد و بين دو وزارتخانه توافق شد.

وزير نيرو سپس تاكيد كرد، اين وزارتخانه بر خود فرض مي داند تخصيص آب براي متقاضيان كشت گلخانه اي را در اولويت قرار دهد كه اين امر سبب سرعت بخشيدن به افزايش بازده آبياري در بخش كشاورزي خواهد شد.

وي با بيان آنكه از مجموع آب مصرفي در جهان 70 درصد در بخش كشاورزي ، 10 درصد در بخش شرب و 20 درصد در بخش صنعت و ساير مصارف مورد استفاده قرار مي گيرد، افزود: ايران با آمار جهاني فاصله زيادي دارد و هرچه سامانه كشاورزي به سمت مكانيزه شدن و مصرف بهينه آب پيش رود، افزون بر صرفه جويي در مصرف آب ،عملكرد توليد نيز به دليل كنترل هاي بيشتر، افزايش خواهد يافت .

به گفته وي ، هم اكنون از مجموع آب مصرفي در كشور، حدود 92 درصد در بخش كشاورزي ، شش درصد در بخش شرب و حدود 2 درصد در بخش صنعت و ساير مصارف استفاده مي شود.

فتاح تصريح كرد: هم اكنون برخي از دشت هاي كشور به دليل برداشت هاي اضافي با بيلان منفي مواجه هستند كه براساس برنامه چهارم ، مجاز به برداشت از اين دشت ها نيستيم و بيلان منفي بايد به مثبت تبديل شود.

وي افزود: بخشي از برنامه صرفه جويي بايد به ترميم آب و بهبود و بهينه كردن منابع زيرزميني و بخش ديگر نيز براي توسعه كشت هاي گلخانه اي و ساير مصارف مورد نياز اختصاص يابد.

وزير نيرو در ادامه با اشاره به لايحه 20 تريليون ريالي كه توسط وزارتخانه هاي نيرو و جهاد كشاورزي تهيه و در ستاد خشكسالي نهايي شده است ، گفت : دولت بر متن تهيه شده در اين لايحه صحه گذاشت و اگرچه فرصت تصويب آن در مجلس هفتم فراهم نشد، اما اميدواريم اين لايجه جزو نخستين مصوبات مجلس هشتم باشد، زيرا دولت در خصوص تصويب اين لايحه حساب ويژه اي باز كرده است .

وي اظهار داشت : هم اكنون به دليل تصويب نشدن اين لايحه ، دولت به ما اجازه داده است پنج درصد اعتبارات خود را به موضوع خشكسالي و سه درصد را نيز به واردات سيمان اختصاص دهيم كه بر اين اساس ، به نظر مي رسد بخشي از پيش بيني ها در خصوص پروژه هاي عمراني عملي نشود.

به گفته فتاح ، وزارت نيرو اواخر پارسال پيش بيني كرده بود كه در سال جاري 15 تا 20 سد در كشور آبگيري و يا به بهره برداري برسد كه اميدواريم نمايندگان مجلس هشتم با تصويب لايحه 20 تريليون ريالي و حتي بيشتر، دولت را در تحقق اهداف پيش بيني شده كمك كنند.

وزير نيرو اظهار داشت : براساس قوانين كشور، دولت ها موظف هستند آب را با نگاه جامع و يكپارچه مديريت كنند و طبيعي است كه هماهنگي دو وزارتخانه نيرو و جهاد كشاورزي بيشترين تاثير را در اين خصوص دارد.

وزير نيروي كشورمان تاكيد كرد ، دستگاه هايي مثل محيط زيست و ... نيز معتقد هستند كه در بخشي از برنامه هاي توسعه بايد مسايل زيست محيطي در تالاب ها، درياچه ها و مسير رودخانه ها رعايت شود ، ضمن آنكه تغيير اقليم در دهه هاي اخير نيز مشكلات ما را دو چندان كرده است .

وي با بيان آنكه وزارت نيرو هم اكنون در حال انجام مطالعات يكپارچه در حوزه هاي آبريز است ، گفت : در زمان حاضر برخي از تاملات ما براي آغاز طرح هاي جديد ناشي از آن است كه مي خواهيم نگرش فراگير و يكپارچه را در حوزه آبريز تمام استان ها لحاظ كنيم و اين موضوعي است كه در قوانين نيز گوشزد شده و از گذشته در سامانه كشور وجود داشته است .

فتاح افزود : اساسا در گذشته دولت ها در ايران براي آب و مديريت آن تشكيل مي شدند كه اين امر بيانگر حساسيت هدايت و مديريت آب است و خواست دولت نهم ، وزارت نيرو و سازمان محيط زيست نيز حركت در اين مسير است .

وي درخصوص همكاري وزارت نيرو با وزارت جهاد كشاورزي براي احداث شبكه هاي آبياري اصلي و فرعي نيز گفت : متولي شبكه هاي اصلي (كانال هاي 1 و 2) وزارت نيرو و شبكه هاي فرعي (كانال هاي 3 و 4) وزارت جهاد كشاورزي است كه در دولت نهم اين اجازه به وزارت نيرو داده شده است كه با توجه به عقب ماندگي شبكه هاي فرعي ، در اين حوزه نيز وارد فعاليت شود.

به گفته وي ، با اين وجود، وزارت نيرو به دليل كمبود بودجه و مسايل تخصصي كه با زمين و كشت سر و كار دارد، تاكنون به طور جدي در اين عرصه وارد نشده است ، اما اميدواريم اين دو وزارتخانه با پوشش يكديگر، از توان مضاعف در ايجاد بندها و شبكه هاي اصلي و فرعي و حتي سدها استفاده كنند.

فتاح در پايان خشكسالي را تلنگري جدي به تمام مسئولان نظام براي توجه بيشتر به مسايل آب دانست و گفت : سرمايه گذاري در حوزه آب اعم از ايجاد مخازن و كانال ها و مسايل مربوط به آبخيزداري و آبخوانداري توجه ويژه تمام مسئولان را مي طلبد تا در صورت بروز خشكسالي ، تبعات آن از قبل پيش بيني شده و جلوي آن گرفته شود.

انتهاي پيام//
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن