تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812852439




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتخاب مردم براي امام، امري فرعي و جانبي نبود


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: انتخاب مردم براي امام، امري فرعي و جانبي نبود
مجيد انصاري گفت: از ديدگاه حضرت امام، رقابت سياسي موجب نشاط و تحرك بود اما مهم اين است كه اين مسابقه براي يك هدف مقدس يعني خدمت به مردم باشد. به گزارش ايسنا، عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز و رئيس سابق پژوهشكده امـام خـمـيـنـي (ره) و انـقـلاب اسلامي كه در ميزگردي به مناسبت ايام سالگرد ارتحال حضرت امام سخن مي‌گفت،با بيان اينكه حضرت امام به هيچ گروه خاصي منحصر نيست ادامه داد: نكته‌اي كه در اين مورد مهم است چگونه ديدن انديشه و خط امام است. آيا انديشه ايشان را ابزاري براي مشروعيت دادن به خودمان و توجيه رفتارمان مي‌دانيم و ابتدا تصميمي مي‌گيريم و مي‌گرديم به دنبال اينكه مستندي از گفته‌هاي امام براي توجيه آن پيدا كنيم يا آنكه مي‌خواهيم ببينيم مكتب امام چه بوده و خود را با آن تصحيح كنيم؟ بنابراين بايد گفت امام در انحصار هيچ فرد يا گروهي نيست، بلكه در عمل بايد ديد افراد به چه ميزان صادقانه به انديشه‌هاي ايشان پايبند بوده، هستند و خواهند بود. وي در ادامه گفت: در ساختار سياسي اسلام، پيامبر و امام اجازه ندارد با قوه قهريه، حكومتي را بدون خواست مردم ايجاد كند و مكلف هم نيست انسان را به زور به بهشت ببرد؛ در واقع حكومت ظرفي است براي تحقق احكامي كه انسان قرار است با عمل به آنها راه سعادت را طي كند. انصاري در ادامه با بيان اينكه انتخاب مردم در كانون توجه امام خميني(ره)، امري فرعي و جانبي نبود بلكه شكل منحصر به فردي داشت خاطرنشان كرد: دين ما بر عقل و حركت عقلاني تاكيد دارد و جوامع عقلاني نمي‌پذيرند كه فردي حتي اگر منتخب مردم هم باشد بتواند بدون ساز و كار و ساختار و به تنهايي قانون وضع كند؛ چرا كه به هرج و مرج مي‌انجامد، بنابراين در اسلام يكي از شرايط ولي فقيه اين است كه مدير و مدبر باشد و ساختار عقلاني براي اداره كشور از جمله برگزاري انتخابات و تشكيل قواي مختلف وجود داشته باشد، در عين حال از جمله الزامات ديگر عقلاني و شرعي اين است كه خود ولي فقيه در دايره قوانين محدود باشد؛ گرچه ولايتش مطلق است، اما اطلاق آن از طريق ساختارهاي قانوني و عقلايي اعمال مي‌شود، يعني وضع قوانين از طريق قوه مقننه؛ بنابراين نمي‌توان ولي فقيه را فراقانوني و يا فراساختاري معرفي كرد. انصاري در ادامه با تاكيد بر اينكه اگر مرز خودي و غيرخودي را اصل پايبندي به نظام و كشور تعريف كنيم، مطلوب است ادامه داد: متاسفانه دايره‌ خودي و غيرخودي نيز امروز مانند حلقه‌هاي پياز، محدود و محدودتر شده است به گونه‌اي كه گاهي در نقطه مركزي؛ يا كسي باقي نمانده يا عده‌ كمي وجود دارند و امروز شاهد هستيم كه حتي درون تقسيم‌بندي‌هاي سنتي، چه در ميان اصلاح‌طلبان و چه اصولگرايان، دايره‌ بسيار تنگ شده است.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن