تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821119000




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس هيات مديره انجمن مديران صنايع در گفت‌وگو با فارس: مشكل صنعت با مداخله دولت حل نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس هيات مديره انجمن مديران صنايع در گفت‌وگو با فارس: مشكل صنعت با مداخله دولت حل نمي‌شود
خبرگزاري فارس: رئيس هيات مديره كنفدراسيون صنعت ايران با اعلام اينكه 80 درصد فعاليت اقتصادي كشور هنوز در اختيار دولت است، گفت: تا زماني كه مداخله دولت در صنعت و اقتصاد حاكم است و اختيار واقعي در دست مديران صنعت نيست، مشكلات وجود دارد.


محسن خليلي عراقي در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، در مورد مشكلات صنعت كشور در افزايش سهم در اقتصاد ملي، افزود: يكي از مشكلات صنعت كشور ناشي از فضاي كسب و كار در كشور و پايين بودن بهره‌وري عوامل توليد و نيز عدم تناسب نظام آموزشي با نياز كشور است كه نتوانسته به جايگاه اصلي خود در اقتصاد دست يابد.
رييس هيات مديره انجمن مديران صنايع ايران تصريح كرد: نظام آموزشي در همه بنگاهها بايد در جهت افزايش بهره‌وري مستقر شود، اين كار نياز به فضاي كسب و كار درست دارد.
خليلي عراقي افزود: تا زماني كه مداخله دولت در صنعت و اقتصاد حاكم است و اختيار واقعي در دست مديران صنعت نيست، مشكلات وجود دارد، در عين حال صنعت كشور به طور نسبي از ساير بخشها سالم‌تر است.
رييس انجمن مديران صنعت كشور بيان داشت: به طور كلي براساس گزارش سازمان بهره‌وري آسيايي A.P.O بهره‌وري در ايران معادل نصف بهره‌وري متوسط قاره آسياست، علت اصلي آن نداشتن كافي تخصص از جانب مديران و پايين بودن سطح تكنولوژي در صنايع است.
وي محيط نامناسب فضاي كسب و كار را يكي از ضعف‌هاي صنعت خواند و گفت: يكي از نشانه‌هاي فضاي نامناسب كسب و كار ، معضلات اداري دولت در امر قيمت‌ها، نارسايي امكانات اعتباري و تسهيلات بانكي است.
دبير كل كانون عالي كارفرمايان ايران خاطرنشان ساخت: با توجه به اين كه در تحريم قرار داريم، صنعتگر نمي‌تواند ماشين آلات وارد كند و به تبادل اطلاعات و تكنولوژي بپردازد، لذا صنعتگر از بسياري از امكانات دنيا محروم است.
خليلي عراقي در پاسخ به اين پرسش كه چرا صنعت در كشور ما نمي‌تواند بيش از 40 - 50 سال عمر داشته باشد، در حالي كه در اروپا صنايعي وجود دارد كه 300 سال قدمت دارد و به روز شده است، گفت: سابقه صنعت كشور به 100 سال قبل بر مي‌گردد كه زمان طولاني نيست سابقه صنعت در كشور ما كوتاه است، اگر صنعت در اروپا توفيقاتي داشته است به خاطر اين بوده كه انقلاب صنعتي در آن رخ داده و پايه‌هاي اساسي براي صنعت قرار داده‌اند، ما در ايران اين كار را براي صنعت نكرديم.
وي افزود: فضاي كسب و كار براي صنعتي شدن كشور وجود نداشت كه ماشين آلات وارد شدند در كشور ما نخبه‌كشي متداول بود.
خليلي عراقي ادامه داد: صنعتگر دو دهه اول انقلاب در جامعه به عنوان زالو صفت تلقي مي‌شد.
وي در پاسخ به اين سوال كه اصطلاح زالو صفت به سرمايه دار گفته مي‌شد و صنعتگر به اين اسم نبوده، گفت: به صنعتگر هم مي‌گفتند، زالو صفت است.
بنيانگذار صنعت بوتان در كشور در پاسخ به اين سوال كه چرا بخش خصوصي تاكنون نتوانسته 50 درصد سهم خود از منابع حساب ذخيره ارزي را استفاده كند، تصريح كرد: هرگاه به تاريخچه شكل‌گيري صندوق ذخيره ارزي نگاه شود، ملاحظه مي‌شود كه بخش بسيار اندكي از اين منابع در اختيار بخش خصوصي قرار گرفته و بخش عمده اين منابع را دولت استفاده كرده است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه بخش خصوصي چه مشكلي دارد كه نتوانست از سهم خود از حساب ذخيره ارزي استفاده كند، افزود: بايد از صنايعي كه وام ارزي گرفته سوال شود، شركت بوتان تاكنون تسهيلات ارزي استفاده نكرده، ولي اجمالا مي‌دانم كه نوسان نرخ ارز در كشور باعث مي‌‌شود، صنعتگر از روزي كه تقاضاي تسهيلات ارزي كند تا روز پرداخت متحمل زيان هنگفت ناشي از نوسان شديد ارزي شود.
خليلي عراقي گفت: وقتي نوسان ارزي هزينه‌اي براي صنعتگر ايجاد كند كه با درآمدش انطباق ندارد، طبيعي است كه سراغ حساب ذخيره ارزي نرود.
رييس هيات مديره انجمن صنايع ايران در پاسخ به اين پرسش كه گفته مي‌شود، روزگاري صنعتگران وام ارزي 7 توماني گرفته و ماشين آلات دست دوم يك دهم قيمت وارد مي‌كردند و بقيه وام را در بازار آزاد تبديل به دلار 170 توماني مي‌كردند و اين باعث ورشكستگي صنعت شده، گفت: اين شعارها اكثرا بخاطر اين است كه صنعتگران را از صحنه خارج كنند برخي مي‌خواهند بخش خصوصي از صحنه فعاليت اقتصاد و صنعت خارج شود.
خليلي عراق تاكيد كرد: هم‌اكنون با اقتصادي روبرو هستيم كه 80 درصد دولتي و 20 درصد خصوصي است، وسايل ارتباط جمعي هم در اختيار دولت است، بخش خصوصي امكانات رسانه‌اي و ارتباط جمعي ندارد كه از مصالح و منافع خود دفاع كند، لذا برخي افراد هر افتراء و تهمتي به بخش خصوصي مي‌بندند.
رييس هيات مديره كنفدراسيون صنايع كشور خاطرنشان ساخت: بخش خصوصي تاكنون هيچگاه كارخانه دست دوم وارد نكرده، اگر الان كارخانه‌ها فرسوده و كم درآمد هستند، به خاطر بخشنامه هاي خلق الساعه دولتي و كنترل قيمت محصول است.
خليلي عراقي به عنوان مثال گفت: صنعت سيمان و لبنيات و صنعت قند و برخي صنايع ديگر اكنون با مشكل قيمت‌گذاري روبرو است، بخش صنعت خصوصي هم هيج فريادرسي ندارد.
رييس هيات مديره انجمن مديران صنايع گفت: در حالي كه نظام كنترل قيمت بيش از 30 سال در دنيا منسوخ شده، اما در كشور ما كماكان به عنوان راه‌حل صنعت از آن استفاده مي‌شود.
انتهاي پيام/
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 428]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن